۵۹۴۷۳۰
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

باز هم کولبران بانه و چند پرسش از مسئولان

اولين باري نيست که کشته‌شدن کولبران در مرزهاي غربي کشور موجب اعتراض و نارضايتي نمايندگان مجلس و نخبگان و افکار عمومي مي‌شود. در دو روز گذشته و پس از آنکه دو نفر از کولبران در بانه کشته شدند، ابتدا بيگلري، نماينده سقز و بانه در مجلس شوراي اسلامي، با ارائه گزارشي از موضوع، نارضايتي خود را بيان کرد.

احسان هوشمند در روزنامه شرق نوشت: اولين باري نيست که کشته‌شدن کولبران در مرزهاي غربي کشور موجب اعتراض و نارضايتي نمايندگان مجلس و نخبگان و افکار عمومي مي‌شود. در دو روز گذشته و پس از آنکه دو نفر از کولبران در بانه کشته شدند، ابتدا بيگلري، نماينده سقز و بانه در مجلس شوراي اسلامي، با ارائه گزارشي از موضوع، نارضايتي خود را بيان و سپس روز گذشته گروهي از مردم بانه به‌ويژه کسبه اين شهرستان مرزي با حضور مقابل فرمانداري اعتراض خود را نسبت به کشته‌شدن کولبران بيان کردند.
موضوع کولبري و سامان‌بخشي به اين شيوه کسب درآمد در مناطق غربي کشور يکي از مسائل و مشکلات مرزهاي کشور و به‌ويژه در غرب و جنوب‌شرقي کشور در دو دهه گذشته است که تاکنون متأسفانه نظام برنامه‌ريزي کشور براي مديريت آن نتوانسته چاره‌اي اساسي بينديشد.

١-بخشي از موضوع کولبري نشاني از بيماري مزمن اقتصاد کشور است که نمود خود را در توسعه ناموزون هويدا كرده و به‌اين‌ترتيب گروهي براي کسب درآمد ناچار به روي‌آوردن به اين شغل مخاطره‌آميز هستند. اگر روابط اقتصادي ميان ايران با ساير کشورها بر مبناي قواعدي کارشناسي و مديريتي هوشمند پي‌ريزي شده باشد، آن‌گاه مبادلات گسترده غيررسمي آن‌هم با مخاطرات بالا چه معنايي خواهد داشت؟
٢- موضوع کولبري وجه انساني ديگري هم دارد. گروهي از بي‌کاران و اقشار فرودست جامعه در مناطق مرزي با روي‌آوردن به اين شغل به‌عنوان تنها مفرّ درآمدي و پذيرش ريسک و خطرپذيري بالا يکي از آسيب‌ها و مشکلات ساختاري اقتصاد کشور را يعني مسئله و ابرمشکل اقتصادي امروز ايران يعني بي‌کاري را بيش‌از‌پيش هويدا مي‌كنند.
براي کاهش اين مسئله به‌ويژه در مرزهاي کشور و به ‌صورت دقيق‌تر در استان کردستان و آذربايجان غربي و کرمانشاه تاکنون چه تمهيداتي انديشيده شده است؟ آيا توسعه پايدار مناطق مرزي و رفع نابرابري‌ها در دستور کار جدي نظام تدبير کشور قرار دارد؟
٣- يکي از وجوه ديگر اين ماجرا آموزش‌هاي لازم به مأموران است. براي مديريت کولبران و کاهش مخاطرات ناشي از کولبري تاکنون دستگاه‌هاي مسئول چه تدابيري اتخاذ و اجرائي کرده‌اند؟ آيا با مطالعات و پژوهش‌هاي کاربردي براي مديريت موضوع، طرح و برنامه‌اي در دست اجراست؟ آيا رويکردهاي پيشين آسيب‌شناسي شده است؟
٤- مرز‌ها مدخل ورودي کشور و يکي از گرانيگاه‌هاي امنيتي کشور به‌ويژه در شرايط خطير منطقه و گسترش تروريسم در منطقه است. نفوذ هر نوع ابزار تروريستي و خرابکارانه و غفلت از اين موضوع هم مي‌تواند خسارات بزرگي به کشور وارد کند. بر اين مبنا ساماندهي مرزها و مديريت کولبري از چند نظر حائز اهميت است.
از سويي موجب حفاظت از جان کولبران مي‌شود و از ديگر سو مخاطرات سوءاستفاده تروريستي از معابر مرزي را کاهش مي‌دهد. براي اين هدف ورود دستگاه‌هاي سياسي و انتظامي و مرزي و نيز برنامه و بودجه ضروري است. آيا برنامه‌هاي پژوهشي و کارشناسي‌شده ياريگر مديران اين حوزه است؟
٥- در اتفاقات چند روز گذشته وجه ديگري از موضوع هم به شکلي روشن نمايان مي‌شود؛ ناتواني مديريت محلي براي ارتباط با افکار عمومي و گفت‌وگو با شهروندان و اقناع افکار عمومي. پس از بروز حادثه کشته‌شدن دو نفر از شهروندان بانه‌اي دور از انتظار نبود که افکار عمومي تحت تأثير اين رويداد ملتهب شود. مديريت محلي و فرماندار و مديريت استان براي تعامل سازنده با افکار عمومي و گفت‌وگو با مردم در اين چند روز چه سازوکاري اتخاذ کردند؟ چه برنامه‌هايي را اجرا کردند؟
به نظر مي‌رسد ناتواني مديريت سياسي در شهرستان و استان در پيش‌بيني ابعاد موضوع و پيامدهاي آن از وجوهي است که بايد به‌سرعت آسيب‌شناسي شود. حضور به‌موقع فرماندار و معاون سياسي و ساير مقامات استاني در ميان مردم و گفت‌وگوي مستقيم با مردم و ابراز همدردي با خانواده‌های آسيب‌ديده مي‌توانست بخشي از هيجانات ناشي از اين رويداد تأسف‌برانگيز را کاهش دهد.
گفت‌وگو با رسانه‌ها و راديو و تلويزيون محلي و تشريح ابعاد موضوع و نيز برنامه‌ريزي‌هاي آتي هم مي‌توانست مکمل چنين رويکردي باشد؛ انتظاري حداقلي از مسئولان محلي که تحقق نيافت.
روز گذشته همچنين حضور فرماندار و نمايندگان دولت و ساير قوا در ميان مردم مي‌توانست به مديريت حضور خياباني بينجامد. ياري‌گرفتن از نخبگان و گروه‌هاي مرجع و شخصيت‌هاي بانه‌اي هم مي‌توانست به کاهش هيجانات ياري رساند. برگزاري نشست و همفکري با اين اقشار و نيز کسبه هم مي‌توانست مکمل اين رويکرد باشد؛ اما همه اينها روي نمي‌دهد و اين نشانگر ناتواني مديريت محلي در اين مناطق است و براي رفع اين آسيب هم مشخص نيست چه برنامه‌اي در دستور کار قرار دارد؟
کولبران يکي از اقشار رنج‌ديده و کولبري يکي از مشاغل مخاطره‌آميز در اقتصاد امروز ايران است كه چشم‌به‌راه برنامه‌ريزي‌هاي جامع مسئولان کشوري و استاني هستند. بيش‌ از ‌اين به اين موضوع انساني بينديشيم و به فکر چاره‌ کار باشيم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج