۶۰۴۰۳۸
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

اعطای وام‌های متنوع، راه حل دولت‌ها برای خانه دار شدن

مسکن در همه کشورها نوعی سرمایه گذاری اقتصادی محسوب می شود و این بخش نقش مهمی در سرانه تولید ناخالص داخلی و اشتغال زایی دارد و در رونق اقتصاد موثر است. علاوه بر این مسکن نیاز اولیه و داشتن آن حق هر خانواده است.

روزنامه آسمان آبی - ترجمه شادی شفیعی: مسکن در همه کشورها نوعی سرمایه گذاری اقتصادی محسوب می شود و این بخش نقش مهمی در سرانه تولید ناخالص داخلی و اشتغال زایی دارد و در رونق اقتصاد موثر است. علاوه بر این مسکن نیاز اولیه و داشتن آن حق هر خانواده است.
بنابراین تامین مسکن برای شهروندان وظیفه ای بر دوش دولت هاست. هر کشوری برای خانه دار کردن شهروندان خود برنامه ای دارد که این برنامه در کشورهای مختلف متفاوت است. در پرداخت تسهیلات خرید مسکن تلاش دولت ها بر این است تا تناسب خوبی بین درآمد مردم و قیمت مسکن برقرار کنند و به همین دلیل در بیشتر کشورها وام مسکن تقریبا بین ۷۰ تا صد در صد هزینه مسکن را پوشش می دهد. البته شرایط اقتصادی هر کشور، نرخ بهره بانکی، درآمد خانوار و بسیاری شاخص های دیگر اقتصادی در نحوه و میزان پرداخت وام مسکن تاثیرگذار است.
اعطای وام‌های متنوع، راه حل دولت‌ها برای خانه دار شدن

وام خرید تا صد در صد قیمت

به نوشته «فوربس»، در انگلیس گاهی خریدار می تواند کل قیمت یک خانه را به صورت وام دریافت کند. مثلا برای یک خانه 140 هزار پوندی (معادل 236 هزار دلار) با سپرده ای معادل هفت هزار پوند، می توان کل قیمت خانه را وام گرفت. این گونه وام ها در چارچوب برنامه کمک به خرید مسکن توسط دولت انگلیس با سپرده 5 درصدی پرداخت می شود. دولت برای این گونه وام ها یارانه می پردازد. این وام های کلان، برای خانه ای تا سقف ارزش قیمتی 600 هزار پوند پرداخت می شود. قیمت یک خانه متوسط در لندن اکنون هشت برابر متوسط حقوق سالانه یک خریدار خانه اولی است.

بازار آرام مسکن در آلمان

براساس گزارش «فوربس»، آلمان تنها کشور توسعه یافته است که طی یک دهه اخیر قیمت مسکن در آن ثابت مانده است. این ثبات نه به دلیل رکود بازار مسکن بلکه به علت بنیه قوی این بازار در برابر هر گونه شوک اقتصادی بوده است. در این کشور توسعه یافته سال هاست عرضه از تقاضا در بازار املاک فراتر رفته، به همین دلیل هر اتفاقی که در سایر بازارهای اقتصادی این کشور از جمله رکود صنعتی یا از دست رفتن رونق در بازار سهام بیفتد بازار مسکن هیچ آسیبی نمی بیند.

پیش پرداخت ۱۵ درصدی در سوئد

اما در کشور سوئد 85 درصد از پول خرید خانه را می توان از طریق وام پرداخت. «فوربس» در ادامه می نویسد که برای گرفتن این وام، شخص وام گیرنده باید شغل ثابتی داشته باشد تا بتواند 15 درصد مبلغ باقیمانده بهای مسکن را پیش پرداخت کند؛ البته اگر کسی شغل ثابت نداشته باشد می تواند از طریق ضمانت افرادی که شغل ثابت دارند وام مسکن را دریافت کند.

وام با وثیقه ملکی

«فوربس» در ادامه از ارائه وام مسکن در کشور ترکیه می نویسد. براساس این گزارش، در این کشور وام مسکن عموما از طریق تعدادی از بانک ها از طریق وثیقه ملکی خریداری شده به مشتری داده می شود. معمولا مبلغ وام حداکثر ۵۰ درصد بهای ملک و مدت بازپرداخت آن ۱۰ سال با بهره ۸ تا ۱۹ درصد است. در ضمن برای دریافت وام مسکن در این کشور باید منبع درآمد ثابت داشت.

دو نوع وام مسکن در مالزی

در کشور مالزی که یکی از کشورهای پرجمعیت آسیاست، بانک ها دو نوع وام خرید خانه ارائه می کنند. به نوشته «ایندیپندنت» این وام ها در قالب یک وام سنتی زماندار و یک وام مسکن انعطاف پذیر است. در وام سنتی زماندار از وام گیرنده خواسته می شود که هر ماه مبلغی را بابت اقساط پرداخت وام، برای مدت زمانی مشخص پرداخت کند. وام مسکن انعطاف پذیر، در اصل همان وام سنتی زماندار است که با یک حساب جاری ترکیب می شود. این نوع از وام ها برای افرادی مناسب است که می خواهند از انعطاف پذیری در پس انداز پول بیشتر در زمان های مختلف بهره مند شوند.

وام مسکن در کره جنوبی

در ادامه گزارش «ایندیپندنت» در مورد وام مسکن در کشور کره جنوبی آمده است که این کشور ارائه وام مسکن را آسان تر کرده تا به بازار راکد مسکن در این کشور رونق دهد. این کشور چند ماه پیش اعلام کرد که سقف پرداخت وام را از ۵۰ درصد قیمت مسکن به ۷۰ درصد افزایش می دهد. علاوه بر این، وام گیرندگان می توانند تا ۶۰ درصد درآمد خون را بابت قسط وام بپردازند.

وام های متنوع در هند

به نوشته «ایندیپندنت» در کشور هند چند نوع وام مسکن به خریدار داده می شود؛ مثل وام مسکن تک نرخی که فقط به نرخ سود مبلغ وام گرفته شده بستگی دارد و ربطی به وام اصلی ندارد و اقساط بازپرداخت وام در ابتدا کم است و به تدریج طی زمان افزایش می یابد. در مجموع عواملی مانند درآمد مشتری، شرایط مطلوب او و شاخص های مالی دیگر، میزان وام مسکن او را مشخص می کنند. نرخ سود وام مسکن نیز با توجه به نوع وام متفاوت است.

ارائه وام بلندمدت در افغانستان

وزارت شهرسازی و مسکن افغانستان اعلام کرده که با همکاری بانک مرکزی و بانک ملی تا دو ماه دیگر زمینه دریافت وام بلند مدت برای خرید خانه را فراهم می کند. براساس این مصوبه، بانک ملی افغانستان یک وام ۱۵ ساله به مردم می دهد که از طریق آن بتوانند خانه بخرند. در مورد سود بانکی نیز تصمیم گرفته شده است که بین مشتری و بانک صحبت شود. دولت افغانستان تلاش می کند که با ارائه وام به مردم این کشور، آن ها را از خانه های گلی به خانه های خشتی بکشاند.

تعویق در خرید خانه

«ایندیپندنت» در گزارشی از افزایش قیمت مسکن در کشور چین خبر می دهد و می نویسد که شکل گرفتن حباب در بخش مسکن و ترکیدن آن می تواند موجب کاهش رشد اقتصادی این کشور شود. یکی از وزرای دولت چین گفته است که به منظور کاهی هزینه ملک، دولت این کشور 200 میلیارد دلار در بازار مسکن سرمایه گذاری کرده است. این اقدام در حالی صورت می گیرد که افزایش چشمگیر قیمت مسکن در چین منجر به نارضایتی بسیاری از مردم شده است. با سرمایه گذاری دولت قرار است طی یک برنامه پنج ساله 36 میلیون خانه جدید در این کشور ساخته شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تو ایرانم وام میدن با سود قد خون باباشون، آدم مستاجر بمونه بهتره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج