تله‌هاي چاقي را بشناسید
۶۱۳۱
۰۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۲۰:۲۰
۲۱۸۳۹ 
لحظه‌هايي كه دچار اضافه وزن می شویم
اگر قصد لاغر شدن داريد، چشمان‌تان را ببنديد و به ياد بياوريد كه در طول روز، چه زمان‌هايي بوده كه باعث چاق شدن‌تان شده است. مسلما موارد زيادي را خواهيد يافت.
برترین مجله اینترنتی ایران



اگر قصد لاغر شدن داريد، چشمان‌تان را ببنديد و به ياد بياوريد كه در طول روز، چه زمان‌هايي بوده كه باعث چاق شدن‌تان شده است. مسلما موارد زيادي را خواهيد يافت. مثلا تصور كنيد در تمام طول روز، رژيم غذايي‌تان را رعايت كرده‌ايد اما ناگهان دوستان‌تان پيشنهاد مي‌كنند براي شام به يك رستوران يا بوفه برويد يا بعد از انجام يك ورزش درست و حسابي، به يكي از آن مهماني‌هايي مي‌رويد كه پر از دسرهاي خوشمزه و البته «خطرناك» است، خب همه اين موارد به ظاهر كوچك مي‌تواند شما را چاق كند.  «جيمز هيل»، مدير مركز سلامت دانشگاه كلرادو مي‌گويد: «در اين شرايط سخت، نمي‌توانيد به قدرت اراده‌تان اعتماد كنيد! متاسفانه اراده انسان هميشه قوي نيست و حد و مرزي دارد و اين مسئله به‌خصوص در مورد غذا خوردن خيلي مشهود است.» پس اين حقيقت را بپذيريد كه بالاخره ممكن است جايي اراده‌تان را از دست بدهيد بنابراين بايد به دنبال يافتن چاره‌اي باشيد. در اين‌جا 5 مورد عمده‌اي كه باعث چاق شدن اكثريت انسان‌ها مي‌شود و روش مقابله با آن‌ها ذكر شده است. قطعا مي‌خواهيد با رعايت اين نكات در مسير لاغر شدن راحت‌تر گام برداريد.



سفر برويد اما...

رفتن به تعطيلات

معمولا وقتي هنگام تعطيلات به سفر مي‌رويد، دوست داريد استراحت كنيد و از خوردن غذاهاي مخصوص آن منطقه لذت ببريد. در عين حال د‌ل‌تان نمي‌خواهد هنگام بازگشت اضافه وزن پيدا كنيد.

«فرانسز لارژمن- راث» متخصص تغذيه‌ مي‌گويد: «حتما اگر به سفر مي‌رويد غذاهاي مختلف را امتحان كرده اما آن‌ها را با ديگران قسمت كنيد. مثلا اگر به پاريس رفته‌ايد، حتما سري به نانوايي‌هاي مشهور آنجا بزنيد و از‌ آن‌ها خريد كنيد، ولي خوراكي‌هاي خوشمزه‌اي را كه خريده‌ايد با دوستان‌تان شريك شويد. لازم نيست براي آن‌كه نان مشهور فرانسوي را مزه كنيد كل يك نان را بخوريد.»

هرگز گرسنه به مهماني نرويد. حتما قبل از رفتن،‌ يك غذاي سبك پروتئيني مثل چند برش نازك گوشت بوقلمون، كالباس يا نصف فنجان پنير كم‌چرب بخوريد



بازنده‌ها چاق مي‌شوند

بعد از شكست‌هاي عاطفي

معمولا  بعد از شكست‌هاي عاطفي مي‌خواهيد با خوردن مثلا يك ظرف بزرگ بستني، غصه‌ها و ناراحتي‌هاي‌تان را فراموش كنيد. بنابراين به پرخوري روي مي‌آوريد و گاهي بدون اراده پشت‌سرهم مي‌خوريد و مي‌خوريد. «لارژمن- راث» پيشنهاد مي‌كند، كه به‌جاي بيرون رفتن با دوستان‌تان براي صرف غذا يا نوشيدني و صحبت كردن درباره مشكلات‌تان، با آن‌ها قرار پياده‌روي يا ورزش بگذاريد همچنين مي‌توانيد در يك كلاس ورزشي ثبت‌نام كرده تا به مشكلا‌ت‌تان كمتر فكر كنيد و درضمن با افراد جديدي هم آشنا شويد. اگر هم مي‌خواهيد در خانه خودتان را حبس كنيد در يخچال را قفل كنيد و در فاصله نزديك با جايي كه در آن به تماشاي تلويزيون مي‌نشينيد، خوراكي قرار ندهيد.»



عروسي نرويد

مهماني‌هايي با غذاهاي خوشمزه

تصور كنيد به مهماني رفته‌ايد و همه خوراكي‌ها بسيار خوشمزه- و البته رايگان- هستند! همه اين غذاها مقابل شماست و كسي هم مانع خوردن‌تان نمي‌شود. دكتر «ملينا جامپويس»، كارشناس رژيم غذايي و تناسب اندام توصيه مي‌كند: «هرگز گرسنه به مهماني نرويد. حتما قبل از رفتن،‌ يك غذاي سبك پروتئيني مثل چند برش نازك گوشت بوقلمون، كالباس يا نصف فنجان پنير كم‌چرب بخوريد تا در مهماني ولع كمتري براي غذا خوردن داشته باشيد. مي‌توانيد پيش از شروع به غذا خوردن سالاد بخوريد تا حجم زيادي از معده‌تان پر شود.»



لم دادن جلوي تلويزيون، ممنوع

هنگام تماشاي تلويزيون

حتما شما هم دوست داريد جلوي تلويزيون لم بدهيد و هنگام تماشاي آن، خوراكي و تنقلاتي بخوريد كه بسيار چاق‌ كننده هستند. دكتر «لارژمن - راث» مي‌گويد: «سعي كنيد تا جاي امكان، مقدار اين خوراكي‌ها را محدود كنيد مثلا آن‌ها را در يك ظرف بسيار كوچك بريزيد يا مي‌توانيد با انگور يخ‌زده يا ساير ميوه‌ها و سس ماست يك خوراكي سبك و مفيد درست كنيد و جلوي دست خودتان بگذاريد تا هروقت دوست داشتيد چيزي بخوريد از آن ميل كنيد.»

معمولا بعد از شكست‌هاي عاطفي مي‌خواهيد با خوردن، غصه‌ها و ناراحتي‌هاي‌تان را فراموش كنيد. بنابراين به پرخوري روي مي‌آوريد و گاهي بدون اراده پشت سرهم مي‌خوريد. «لارژمن- راث» پيشنهاد مي‌كند، كه به جاي بيرون رفتن با دوستان‌تان براي  صرف غذا يا نوشيدني و صحبت كردن درباره مشكلات‌تان، با آن‌ها قرار پياده‌روي يا ورزش بگذاريد



پشت به غذا بنشينيد

رستوران‌هايي با غذاهاي متنوع و فراوان

در بوفه‌ها، غذاهاي متنوع و نامحدودي ارائه مي‌شود كه بيشتر  آن‌ها كالري فراواني دارند. در رستوران‌هايي كه مقدار غذاي هر پرس‌شان زياد است، غذا خوردن، بسيار دشوار است.

«هيل» توصيه مي‌كند: «ساده‌ترين راه اين است كه اصلا به رستوران يا بوفه نرويد!» اما چنانچه زماني ناچار به اين كار شديد، ‌جايي را براي نشستن انتخاب كنيد كه پشت به غذاها باشد. بنا به گفته «جامپوليس»، مطالعات انجام  شده در اين زمينه نشان مي‌دهد، كساني كه چنين شيوه‌اي را به كار مي‌گيرند، تمايل و اشتهاي كمتري به غذا خوردن پيدا مي‌كنند. در ضمن سعي كنيد، ابتدا خودتان را با سالاد، سبزي، ميوه و غذاهاي پروتئيني كم‌چرب سير كنيد تا ديگر جايي براي خوردن غذاهاي مضر و پركالري نداشته باشيد. بعد از صرف غذا، براي خوردن دسر،‌ توصيه مي‌شود هركس فقط يك نوع دسر براي خودش بردارد. در اين‌صورت مي‌توانيد در خوردن دسر با هم شريك شويد و به اين ترتيب خواهيد توانست همه دسرها را امتحان كنيد بدون ‌آن‌كه در خوردن زياده‌روي كرده باشيد. در رستوران‌هايي هم كه مقدار هر پرس غذاي‌شان زياد است، بهترين راه اين است كه از همان ابتدا، سفارش دهيد كه فقط نيمي از غذاي‌تان را سر ميز بياورند و نيم ديگر آن را در جعبه مخصوص غذا بگذارند تا هنگام رفتن، آن را با خود به خانه‌تان ببريد.
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج