جاباما
۶۷۹۵۵۹
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

چند می‌گیری سربلندم کنی؟

مراحل دریافت گواهینامه ISO

چگونه به سازمان و یا خودتان اعتبار می دهید؟ با به دست آوردن اعتماد دیگران و تجربه های بسیار طی سال های طولانی و یا استفاده از میانبرها؟ اگر اهل ممارست و سختی کشیدن برای کسب اعتبار هستید که هیچ، ولی اگر می خواهید به وسیله میانبرها کمی زودتر بین رقبا معتبر شوید باید به سراغ استانداردها بروید.

روزنامه هفت صبح - علی هادی زاده: چگونه به سازمان و یا خودتان اعتبار می دهید؟ با به دست آوردن اعتماد دیگران و تجربه های بسیار طی سال های طولانی و یا استفاده از میانبرها؟ اگر اهل ممارست و سختی کشیدن برای کسب اعتبار هستید که هیچ، ولی اگر می خواهید به وسیله میانبرها کمی زودتر بین رقبا معتبر شوید باید به سراغ استانداردها بروید. استانداردهایی که تضمین می کنند کار شما روی اصول بوده و همه موازین یک تجارت سالم و سازماندهی شده را رعایت می کنید. در این میان بعضی افراد هم به دنبال اعتباربخشی به خودشان هستند که البته راه جالبی هم برای آنها وجود دارد.

راهی که با عناوین مختلفی مثل تقدیرنامه، لوح سپاس و تندیس مزین شده است و می تواند باعث تاثیرگذاری روی هر کسی شود که شما را به خوبی نمی شناسد. شاید قبل ترها این سازمان های بزرگ اعتبارسنجی بودند که از شرکت ها درخواست می کردند با شرکت در فرآیند آنها گور رقابت را از سایرین بدزدند. ولی اکنون این سازمان ها هستند که به سراغ موسسات اعتبارسنجی رفته با پرداخت مبلغی از آنها می خواهند اعتبارشان را بسنجند. این موسسات هم از این موقعیت استفاده کرده و انواع نشان ها و لوح های معتبر و ناآشنا را به این مشتریانشان می دهند. برای این که با این بازار عجیب و جدید بیشتر آشنا شوید کمی در آن جست و جو کرده ایم و قیمت انواع نشان هایی را که قرار است یک نفر و یا سازمان را معتبر کنند، درآورده ایم.

مراحل دریافت گواهینامه ISO

لوح سپاس

لوح سپاس تقریبا در تمام شرکت ها و سازمان ها پیدا می شود. روش معمول این لوح ها به این گونه است که متن شاعرانه در راستای سپاس از فعالیت های شما در آن قرار گرفته و از طرف کارفرما و یا افراد بالادستی برای پاسداشت زحمتی که کشیده اید به شما تعلق می گیرد. ولی ممکن است در یک کاری بسیار خوب باشید و کسی نباشد که از شما تقدیر کند. در این مواقع موسسات مختلف پا پیش گذاشته و از شما می خواهند با نشان دادن مستنداتی خود را به آنان ثابت کنید و از این طریق لایق دریافت لوح سپاس یک موسسه اعتبارسنجی و ارزیابی شوید. برای این کار چند مرحله را باید پشت سر بگذارید. اول شما در یک و یا چند مهارتی که فکر می کنید تبحر دارید ثبت نام می کنید.

مستندات و مدارک فعالیت های مرتبط با مهارت مورد نظر را که انجام داده اید و یا موفقیتی که در این زمینه کسب کرده اید را ارسال می کنید و بعد از بررسی های انجام شده لوح را دریافت می کنید. البته نگران پیچیدگی این فرآیندها و یا آشنا نبودن با این که چگونه می توانید خود را ثابت کنید نباشید. بیشتر این موسسه ها یک بسته آموزشی برای شما می فرستند که فرآیند را به طور کامل توضیح داده و به شما می گویند باید چه کاری را چگونه انجام دهید تا لایق دریافت لوح سپاس شوید. لوح های سپاس قیمت های متفاوتی با یکدیگر داشته و تقریبا در همه جور رشته و صنعتی هم پیدا می شوند. قیمت آنها نیز وابسته به حرفه متغیر می شود. معروف ترین لوح سپاس به اهالی صنعت و کارآفرینان تعلق می گیرد که معمولا خود همه کاره کسب و کار هستند و کسی به آنها لوح سپاسی نمی دهد.

برای کارآفرین نمونه قیمت لوح سپاس به ۲۸۰ هزار تومان می رسد. برای صنعت و معدن کمی بیشتر بوده و حدود ۳۰۰ هزار تومان هزینه می برد. بعضی کارها که ناآشناتر هستند قیمت شان پایین تر می آید. مثلا برای وب برتر، تجهیزات پزشکی، صنعت کشاورزی، نساجی و غیره قیمت لوح به ۲۵۰ هزار تومان می رسد.

در این میان بعضی لوح ها هم هستند که دقیقا معلوم نیست با چه معیاری و به چه کسی داده می شوند. مثل لوح مدیریت سلامت، تفکر در ارتباطات، شایستگی، مدیریت صداقت و غیره. این موارد نیز مانند لوح های متفرقه قیمت پایینی داشته و در همان بازه ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان معامله می شوند. از گران ترین ها هم می توان به پزشک نمونه، روان شناس نمونه، رستوران داری، قلم زرین نویسندگی و مدیریت پروژه اشاره کرد.

مراحل دریافت گواهینامه ISO

لوح تقدیر

لوح تقدیر عملا فرقی با لوح سپاس نمی کند. ولی اسم آن دهان پرکن تر بوده و معمولا برای مدیران بالادستی صادر می شود. این لوح ها از همان الگوی لوح سپاس یعنی تقدیر از زحمات شما و سپاسگزاری پیروی می کنند و در حقیقت به نسبت لوح سپاس چیزی به ارزش های شما اضافه نمی کنند. ولی اگر در رده بالای مدیران دولتی و یا سازمان های معتبر باشید و یا قصد داشته باشید که در این مکان ها بیشتر مطرح شوید شاید بد نباشد به جای لوح سپاس از لوح تقدیر استفاده کنید. از لحاظ عناوین اهدایی این لوح ها فرقی با لوح های سپاس ندارند و در حوزه های مثل مدیریت و حرفه های گوناگون اهدا می شوند.

ولی از لحاظ قیمت داستان فرق می کند و به خاطر جا به جا شدن دو کلمه «سپاس» و «تقدیر» باید حدود 100 هزار تومان بیشتر پرداخت کنید. مثلا لوح تقدیر مدیریت دولتی نوین، مدیریت پروژه و قلم زرین نویسندگی قیمتی حدود 400 هزار تومان دارند. ولی مثلا لوح تقدیر گردشگری، کنترل کیفیت و غیره به 350 هزار تومان می رسد. در این میان مواردی مثل کارمند نمونه و یا تاجر و معمار نمونه به 380 هزار تومان هم می رسد. در ضمن روش گرفتن لوح تقدیر نیز فرقی با لوح سپاس ندارد. باید در یک و یا چند مهارتی که فکر می کنید تبحر دارید ثبت نام کنید. مستندات و مدارک فعالیت های مرتبط با مهارت مورد نظر را که انجام داده اید و یا موفقیتی که در این زمینه کسب کرده اید را ارسال می کنید و بعد از بررسی های انجام شده لوح را دریافت می کنید.

تندیس

گر لوح تقدیر به نظرتان چندان به چشم نمی آید و فکر می کنید کسی حوصله خواندن متن های روی آن را ندارد بهتر است به سراغ تندیس بروید. تندیس ها از لحاظ فرآیند اهدا شدن به شما فرقی با لوح سپاس و تقدیر ندارند. فقط شما به جای گرفتن یک متن بلندبالا، یک نشان درخشان دریافت می کنید که می تواند در هر گوشه دفتر و سازمانتان خودنمایی کند. تقریبا تندیس ها در همه زمینه ها اهدا می شوند.

چه غرفه نمایشگاهی برتر داشته باشید و یا در صنعت تبلیغات اعتباری کسب کرده باشید، می توانید با انجام فرآیندهای اعتبارسنجی یک تندیس به سازمان خود بیاورید. این تندیس ها به افراد هم اهدا می شوند و با عنوان هایی مثل استاد نمونه و مخترع نمونه در اختیار شما قرار می گیرند. قیمت آنها نیز به خاطر جنس تندیس گران تر از لوح سپاس بوده و بازه قیمتی آن حدود 700 تا 800 هزار تومان است. مثلا تندیس مواد غذایی سالم حدود 750 هزار تومان قیمت دارد. برای رستوران داری این قیمت به حدود 800 هزار تومان می رسد. این تندیس ها برای مخترع نمونه و استاد نمونه هم با عددی بین 700 تا 750 هزار تومان فروخته می شوند.

مراحل دریافت گواهینامه ISO

ایزو

ایزو با این که اسم بسیار خفنی به نظر می رسد ولی معنی ساده ای دارد. معنی آن می شود «سازمان بین المللی برای استانداردسازی.» امروز در همه دنیا رعایت استانداردهای ایزو در تولید و عرضه محصولات، خدمات از چنان اهمیتی برخوردار است که در عرصه تجارت جهانی از شرایط اولیه در داد و ستدهای بین المللی محسوب می شود. ولی هر ایزویی چندان معتبر نبوده و البته هرکدام به درد کار خاصی می خورند. معمولا سایت های فروش ایزو از دو روش کلی برای ارائه این استاندارد به شما اقدام می کنند. یکی که همان روش معمول است. شما می دانید به دنبال کدام ایزو هستید و به سراغ شرکتی می روید تا آن را به شما ارائه دهد.

در روش دیگر شما زمینه فعالیت خود را به این سازمان ها می گویید و البته ذکر می کنید که ایزو را دقیقا برای چه کاری می خواهید. در این روش سازمان ها به شما می گویند که در زمینه فعالیتی شما چه ایزوهایی وجود دارند و هر کدام چه کمکی به اعتباربخشی کسب و کار شما می کنند. راستی گرفتن این ایزوها نیز بسیار راحت شده و نیاز به کار پیچیده ای ندارد. مثل گرفتن لوح های تقدیر باید اطلاعات را بفرستید و موسسه آن را تایید کند. البته در این موارد دستورالعمل جزئی تر و دقیق تری به شما ارائه می شود که باید طبق آن مستندات را ارائه دهید تا گواهینامه شما تایید شود.

در روش اول به سراغ چند ایزوی معروف می رویم تا ببینیم قیمت آنها چقدر است. ایزو ۹۰۰۱ برای مدیریت کیفیت حدود ۷۵۰ هزار تومان قیمت دارد. گواهینامه مدیریت یکپارچه (IMS) کمی گران تر بوده و قیمتش به ۸۵۰ هزار تومان می رسد. ایزوهایی که حساس تر هستند، مثل ایزو ایمنی، سلامت مواد غذایی ISO SFBB، قیمت شان به ۸۸۰هزار تومان هم می رسد. در عین حال بعضی شرکت ها مجموع ایزوها را به صورت یک پکیج و با قیمت بسیار مناسب تر در اختیار شما می گذارند. مثلا ایزو ویژه ارگان های دولتی، که شامل ISO۱۹۰۱۱، IMS، ۹۰۰۱ و ISO ۲۶۰۰۰ می شود و قیمتی حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان دارد. اگر سازمان صنعتی دارید هزینه شما بسیار بیشتر می شود و باید برای دریافت ایزوهای ISOTS، ISO ۱۴۰۰۱، ISO TS/ ۱۶۹۴۹، HSE-MS، ۲۹۰۰۱ و QS۹۰۰۰ حدود سه میلیون تومان پول بدهید.

مراحل دریافت گواهینامه ISO

CE اروپا

علامت CE انطباق محصول با قوانین و مشخصات تعریف شده در اروپای متحد را نشان می دهد. محصولی که موفق به اخذ این آرم می شود، می تواند در تمامی کشورهای اروپای متحد و اتحادیه تجارت آزاد اروپا (به جز کشورهای سوئیس و لیختن اشتاین) بدون محدودیت برای فروش، به بازار عرضه شود و با داشتن آرم CE مجوز ورود به بازارهای اروپایی را پیدا می کند. در حقیقت علامت CE تطابق محصول با الگوها و دستورالعمل های تعریف شده در این اتحادیه را نشان می دهد. برای دریافت این ممیز دو روش وجود دارد. یکی ممیزی و دیگری خوداظهاری.

به صورت کلی یکی به وسیله کارشناس سنجیده شده و دیگری باید مستنداتی ارائه دهید که واقعا شایسته دریافت این نشان هستید. مزیت این استاندارد این است که محصول مورد نظر می تواند به صورت قانونی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا (CE) و منطقه تجاری آزاد اروپا به فروش برسد و جا به جا شود. همچنین امکان صادرات به سایر کشورهای مشمول این استاندارد مثل کشورهای حوزه خلیج فارس، کشورهای آسیای میانه شامل آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان، گرجستان، تاجیکستان، ازبکستان، عراق، ترکیه، آفریقای جنوبی و غیره وجود دارد. به علاوه می توانید در مناقصات بزرگ دولتی از جمله نفت، گاز و پتروشیمی شرکت کنید. قیمت این استاندارد اکنون در ایران حدود شش میلیون و 500 هزار تومان است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج