۶۸۷۵۶۳
۴ نظر
۵۰۰۲
۴ نظر
۵۰۰۲
پ

رونمایی از «همه می‌دانند» در کن

اصغرفرهادی، کارگردانی اروپایی می‌شود؟

کمپانی‌های مهم اروپایی روز به روز علاقمندی بیشتری برای سرمایه گذاری روی فیلم‌های اصغرفرهادی نشان می‌دهند. بویژه که با نزدیک شدن به هفتاد و یکمین جشنواره کن (۸ تا ۱۹ ماه مه ۲۰۱۸) حضور آخرین فیلمش «همه می‌دانند» در بخش مسابقه به عنوان یک فیلم اسپانیایی بیشتر قوت گرفته است.

بانی فیلم: کمپانی های مهم اروپایی روز به روز علاقمندی بیشتری برای سرمایه گذاری روی فیلم های اصغرفرهادی نشان می دهند. بویژه که با نزدیک شدن به هفتاد و یکمین جشنواره کن (۸ تا ۱۹ ماه مه ۲۰۱۸) حضور آخرین فیلمش «همه می دانند» در بخش مسابقه به عنوان یک فیلم اسپانیایی بیشتر قوت گرفته است.

اصغرفرهادی، کارگردانی اروپایی می‌شود؟
این کارگردان مطرح ایرانی در صحنه بین المللی، بعد از موفقیت اولین فیلم خارجی خود «گذشته» که به زبان فرانسه ساخت، در جشنواره کن موفق به کسب جایزه برای بهترین بازیگر زن (برنیس بژو) شد و حدود یک میلیون تماشاگر را در فرانسه به خود جلب کرد. با این فیلم فرهادی به عنوان یک فیلمسازخارجی موقعیت کاملا قابل قبولی درفرانسه به دست آورد و حالا دومین فیلم اروپایی خود را در اسپانیا تمام کرده است. بعد از تجربه ای که با هنرپیشه های فرانسوی وکار با تکنیسین های این کشور بدست آورد، ترسش از کارکردن درخارج ازکشور با عوامل خارجی ریخته شده است. دراین رابطه در گفتگویی که در پاریس با وی انجام داده بودم و در ماهنامه فیلم چاپ شد گفته بود:«برای شروع کار درخارج از کشور، ترجیح دادم سوژه به نوعی با ایران ارتباط داشته باشد. لذا به همراه یک شخصیت ایرانی وارد کشورفرانسه شدم».(یکی از شخصیت های فیلمش، یک مرد ایرانی، با بازی علی مصفا است که زبان فرانسه می داند و به دنبال طلاق گرفتن از همسرسابق فرانسوی اش به پاریس می آید) .


از سوی دیگر فرهادی ترجیح داده بودکه مدیر فیلمبرداری اش محمود کلاری و صدابردارش دانا فرزانه پور و همچنین دستیارش ایرانی باشند. وی بدین گونه احساس تنهائی نمی کند، زیرا درکنارش آشنایان و همزبان ایرانی بودند.


برای دومین تجربه اروپایی اش، «همه می دانند» این سینماگر صاحب نام و پرافتخارایرانی، از اعتماد به نفس بیشتری برخوردار می شود و احتمالا به عمد، همه عوامل از جمله هنرپیشه ها وتکنیسین ها، مثل مدیرفیلمبرداری، صدا بردار موزیسین و غیره را از همان اسپانیا انتخاب می کند که می تواند دو دلیل داشته باشد. از یک سو تجربه تازه ای خواهد بود و تسلط خودرا برای استقلال کامل (بدون عوامل ایرانی)، بیشترمی آزماید و از سوی دیگر از دردسرهای کارکردن با ایرانی ها پرهیزمی کند (البته این برداشت شخصی من است). وی با اینحال نیاز به یکی - دو مترجم ایرانی - اسپانیایی داشته که درکناروی را یاری داده بوده اند. از سوی دیگر برای مونتاژ همین فیلم دوباره از خانم هایده صفیاری که سالهاست با او کارمی کند، استفاده کرده است.


موضوع اغلب فیلم های فرهادی که در اطراف زوج ها و مشکلاتشان دور می زند. گویا این بار هم در فیلم اسپانیایی اش کم و بیش هسته اصلی را خانواده قرار می دهد : «فیلم در اطراف یک درام خانوادگی است. زنی (کارولینا) با خانواده اش از آرژانتین به زادگاهش در اسپانیا برای دیدار فامیلش برگشته تا درجشنی خانوادگی (عروسی؟) شرکت کند. اما اتفاقی رخ می دهد و دختر بچه شان ناپدید می شود وآنها دچارمشکل می شوند. از نظر میزانسن بر مبنای شنیده ها، کشش دراماتیکی این فیلم بیش ازدیگر آثار قبلی این کارگردان است.


اصغرفرهادی درباره اینکه چگونه طرح اولیه سناریو شکل گرفت، می گوید:«چندین سال پیش درسفری که به جنوب اسپانیا داشتم، در آنجا روزی به یک آگهی برخوردم که از گمشدن یک دختر بچه خبر می داد که گویا آنرا ربوده بودند. همین موضوع جرقه های اولیه را در من برای نوشتن سناریو روشن کرد. شخصیت مرد اصلی داستان با بازی خاویر دوباردم، آدمی است عادی و بیگناه که در شرایط دشواری گیر می افتد».


«همه می دانند» به زبان اسپانیایی و کمی انگلیسی با بازی پنه لوپه کروز- خاویرباردم وریکاردو دارین است که تماما در این کشور با سرمایه ۱۱ میلیون و هشت صد هزار یورو ساخته شده است و سه کشور فرانسه، اسپانیا وایتالیا وخود فرهادی از سرمایه گذاران آن هستند. فیلمبرداری این اثر که ازماه اوت ۲۰۱۷ شروع شده بود، بعد از ۱۴ هفته در مادرید به پایان رسید. وی با این فیلم می تواند به عنوان یک کارگردان موفق اروپایی برای خود جا باز کند.


کمپانی ممنتو که از فیلم «درباره الی» همواره آثارفرهادی را پخش می کند، هم یکی از سرمایه گذاران این فیلم است و هم فروش بین المللی آنرا مثل آثار اخیر فرهادی به عهده دارد.


مدیر این کمپانی در بازار جشنواره برلین امسال در ماه فوریه اقدام به پیش فروش این فیلم به تعدادی از کشورها کرد. در ضمن مدت ها پیش تاریخ به نمایش در آمدن «همه می دانند» را برای فرانسه ۹ ماه مه ۲۰۱۸ اعلام کرده بود که درست مصادف با شروع جشنواره کن امسال است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اساسا ماهیت وطن فروشی اینه ،یکیش فیلم ساختن برای بد خواهان کشور...که فرهادی ساخته شده برای بیگانه،جدایی نادر از سیمین رو یادمون نره موضوع فیلم این بود اینجا همه دروغ میگن من راست میگم پس اینجا جای من نیست.

    • بدون نام

      کشورت رو فراموش کردی چسبیدی به اروپا و آمریکا ??

    • بدون نام

      این رفت ولی کیارستمی موند. اخه چرا خوبا میرن

    • ناشناس

      دمش گرم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج