جاباما
۶۹۴۹۹۲
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

انیمیشن کوتاه «هیچ جا خونه ی خود آدم نمیشه»‏

بهترین انیمیشن‌های کوتاه تاریخ (۱۸)

داستان این انیمیشن از شهری آغاز می‌شود که روزی روزگاری، یکی از بزرگترین و مشهورترین شهر‌های زمان خود بوده اما اکنون به خرابه‌ای متروکه و غیرقابل سکونت تبدیل شده است.

برترین ها - احسان درخشنده:

شناسنامه‌ی اثر

نام انگلیسی: Home Sweet Home
کشور تولیدکننده:‌ فرانسه
مرکز تولیدکننده: سوپانفوکام (Supinfocom)
کارگردان: رومِین مازِوه (Romain Mazevet) / پیِر کلِنه (Pierre Clenet) / الخاندرو دیاز (Alejandro Diaz) / استیفان پاکولات (Stéphane Paccolat)
سال تولید: ۲۰۱۳ میلادی
مدت زمان: 10 دقیقه
ژانر: خانوادگی

بهترین انیمیشن‌های کوتاه تاریخ (۱۸)

خلاصه داستان

داستان این انیمیشن از شهری آغاز می‌شود که روزی روزگاری، یکی از بزرگترین و مشهورترین شهر‌های زمان خود بوده اما اکنون به خرابه‌ای متروکه و غیرقابل سکونت تبدیل شده است. خانه‌ای کوچک که ظاهراً آخرین خانه‌ی سالمِ بازمانده در این شهر مُرده است، تصمیم می‌گیرد برای یافتن مکانی مناسب‌تر برای زندگی، از شهر خود نقل مکان کند. خانۀ کوچک ما سفر پرمخاطره‌ی خود را آغاز می‌کند و شهرها، روستاها و مسیرهای مختلف را می‌پیماید. او در مسیر پُر فراز و نشیب خود، با خانه‌ای قدیمی و کهنه مواجه می‌شود. خانه‌ی قدیمی هم عزم خود را جزم می‌کند تا همپای خانه‌ی جوان‌تر راهی سفری طول و دراز شود. دو خانه‌ی سرگردان، ماجراهای متفاوتی را پشت سر می‌گذارند تا اینکه سرانجام...

افتخارات شاخص

- نامزد کسب جایزه‌ از «جشنواره فیلم کَن» (Cannes Film Festival) / سال 2014 میلادی

درباره‌ی اثر

تصور یک خانه‌ که بتواند احساسات داشته باشد، ماجراجو باشد و از همه مهم‌تر، بتواند راه برود و سفر کند، بسیار عجیب و غیرعادی است اما وقتی با دنیایی مثل دنیای انیمیشن مواجه هستیم، باید خودمان را برای مشاهده‌ و تجربه‌ی تخیلی‌ترین و غیرمتعارف‌ترین صحنه‌ها و رویدادها آماده کنیم. به بیان دیگر می‌توان گفت، دنیای انیمیشن دنیای تحقق غیرممکن‌هاست. انیمیشن کوتاه «هیچ جا خونه‌ی خود آدم نمیشه»، از همان ابتدای داستان، مخاطب را شگفت‌زده می‌کند و او را به دنیایی فرا می‌خواند که در آن، بسیاری از غیرممکن‌ها ممکن شده‌اند. شخصیت اصلی داستان، خانه‌ای است که از سکون و یکنواختی زندگی‌اش خسته شده و قصد دارد با سفر و گردش در دنیا، به زندگی خود رنگ و بویی جدید ببخشد. او در این سفر، با یک «لانه‌ی سگ» (که خصوصیاتی همچون سگ‌های واقعی دارد) و یک «خانه‌ی قدیمی» (که دارای خصوصیات افراد پیر و مُسن است) همسفر می‌گردد.

همان طور که ملاحظه می‌کنید، سوژه‌ی اصلی انیمیشن «هیچ جا خونه‌ی خود آدم نمیشه» بسیار بِکر و ناب است. خلق دنیایی بسیار پرتخیل که در آن، خانه‌ها شخصیت‌های محوری هستند، کمتر دستمایه‌ی شکل‌گیری داستان شده است. همین مسئله، یکی از برجسته‌ترین نقاط قوت انیمیشن حاضر است. دیگر ویژگی بارز «هیچ جا خونه‌ی خود آدم نمیشه»، به تصویر کشیدن هنرمندانه‌ی احساسات گوناگون است. ما با اثری روبرو هستیم که به خوبی با عواطف مخاطبان ارتباط برقرار کرده و با فراز و فرودهای داستانیِ خود، تماشاچیان را به تجربه‌ی درنگ‌های احساسی فرا می‌خواند. به تصویر کشیدن تؤامان شادی و غم، کاری بسیار دشوار است که کارگردانان انیمیشن مورد بحث به خوبی از عهده‌ی انجام آن برآمده‌اند.

«هیچ جا خونه‌ی خود آدم نمیشه» از لحاظ جلوه‌های گرافیکی و صوتی نیز اثری کاملاً موفق است. با اینکه این انیمیشن به دست دانشجویان دانشگاه «سوپانفوکام» ساخته شده و از حمایت هیچ یک از شرکت‌های بزرگ انیمیشن‌سازی برخوردار نیست، ولی باید اذعان کرد که جنبه‌های گرافیکی و صوتی اثر به قدری قوی و درخشان کار شده‌اند که نمی‌توان از نگاه یک مخاطب عادی (و حتی کمی حرفه‌ای) به جزییات فنی خُرده گرفت.

در پایان، امیدواریم که شما هم مثل ما و بسیاری از مخاطبان جهانیِ انیمیشن «هیچ جا خونه‌ی خود آدم نمیشه»، از تماشای این اثر لذت ببرید.

در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید

بهترین انیمیشن‌های کوتاه تاریخ (۱۸)

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج