پنینی مرغ؛ غذایی جذاب برای کودکان
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
مجتمع فنی تهران_Fموبایل
کلینیک زیبایی پارسیس_f موبایل
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
پارسیس - f تبلت
دکتر نداف کرمانی 1
زمردی_داخلی1
کلاسینو_1
اپیلاسیون نانا 1
ریزخور_1
لاله زار مال_1
زمردی_داخلی3
کلاسینو_3
اپیلاسیون نانا 3
لاله زار مال_3
دکتر نداف کرمانی 3
ریزخور_3
دکتر نداف کرمانی 4
زمردی_داخلی4
لاله زار مال_4
اپیلاسیون نانا 4
کلاسینو_4
ریزخور_4
ریزخور_2
دکتر نداف کرمانی 2
لاله زار مال_2
زمردی_داخلی2
کلاسینو_2
اپیلاسیون نانا 2
مجتمع فنی تهران_F
کلینیک زیبایی پارسیس_f
۶۹۵۱۲۴
۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳
۲۳۵۱۲
پنینی یک ساندویچ ایتالیایی بسیار ساده و خوشمزه است که نه تنها در ایتالیا بلکه در بسیاری از کشورهای جهان طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است.

هفته نامه سلامت - ترجمه ندا احمدلو: پنینی یک ساندویچ ایتالیایی بسیار ساده و خوشمزه است که نه تنها در ایتالیا بلکه در بسیاری از کشورهای جهان طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است. در سال های اخیر و با گسترش رستوران های ایتالیایی در ایران، پای این ساندویچ به کشور ما نهم باز شده و در مدت کوتاهی، به دلیل سادگی، کالری نسبتا کم و طعم جذابش، طرفداران خاص خود را هم پیدا کرده است.

ساندویچ پنینی مرغ که رایج ترین پنینی ایتالیایی است به دلیل وجود پنیر فراوانی که دارد، غذایی مناسب برای کودکان و سالمندان محسوب می شود. این غذا به دلیل کالری مناسبش می تواند گزینه خوبی برای شام هم باشد.

مواد لازم

فیله مرغ: 250 گرم (458 کیلوکالری)
پنیر خامه ای: نصف لیوان (270 کیلوکالری)
نان تست سبوس دار (640 کیلوکالری)
روغن کانولا: 2 قاشق غذا خوری (180 کیلوکالری)
گوجه فرنگی سفت و بزرگ: یک عدد (25 کیلوکالری)
فلفل هالوپینوی حلقه شده: یک سوم لیوان (10 کیلوکالری)
پودر فلفل سیاه تازه و ساییده: یک چهارم قاشق چای خوری (صفر کیلوکالری)
نمک: یک چهارم قاشق چای خوری (صفر کیلوکالری)

پنینی مرغ؛ غذایی جذاب برای کودکان

طرز تهیه

برای آماده کردن ساندویچ های پنینی باید ابتدا فیله های مرغ را به 4 قسمت مساوی تقسیم کنید. آنها را روی نایلون بچینید و دو طرف فیله ها را با نمک و فلفل طعم دار کنید. حالا نایلون دیگری روی فیله ها بگذارید و با بیفتک کوب یا هر وسیله محکم دیگری مانند گوشت کوب، چند ضربه روی فیله ها بزنید تا بافت شان کمی نازک و پهن شود. حالا روغن را در تابه نچسبی گرم کنید.

هر طرف فیله ها را حدود 5 دقیقه حرارت بدهید تا کاملا بپزند. بعد از خاموش کردن حرارت و خارج کردن فیله ها از تابه باید پنیر خامه ای و هالوپینوی خرد شده را درهمان تابه ای که هنوز کمی گرم است مخلوط کنید. بعد از آماده شدن این ترکیب سس مانند، 4 تکه از نان ها را داخل سینی یا بشقاب تختی بچینید. سس پنیر و فلفل را روی نان ها بکشید. روی هر نان، یکی - دو حلقه نازک از گوجه ها را بگذارید و بعد از قرار دادن یک فیله روی هر نان ساندویچی، نان دوم را روی فیله ها بچینید. بعد از چیدن ساندویچ، آنها را داخل دستگاه ساندویچ ساز یا دستگاه های گریل خانگی پرس کنید. بهتر است این ساندویچ ها کاملا گرم سرو شوند.

چند کالری؟

مواد غذایی یاد شده در مجموع 1583 کیلو کالری انرژی دارند که در صورت تهیه شدن 4 ساندویچ از مواد اولیه یادشده، هر یک 395 کیلوکالری انرژی خواهد داشت. البته در صورتی که غذا با سالاد میل شود به ازای هر لیوان، باید 25 کیلوکالری به عدد یادشده اضافه کنید. البته بدون در نظر گرفتن کالری سس یا روغن زیتون مصرفی.

با چی؟

خود ایتالیایی ها معتقدند یک پیاله پر از سالاد سبزیجات که با روغن زیتون و سرکه بالزامیک طعم دار شده باشد، بهترین همراه برای این ساندویچ ها محسوب می شود. اگر تمایلی به مصرف سالادهای معمول با این ساندویچ ندارید، می توانید سالاد اسفناج، انار و گردو که با سس انار طعم دار شده را همراه پنینی خود کنید. بهترین سسی که می توان کنار ساندویچ های پنینی سرو کرد، سس سیر و سس خردل است. بهترین ادویه به عنوان چاشنی این ساندویچ هم پودر آویشن خواهد بود. اگر می خواهید سبزی خوردن را کنار پنینی داشته باشید، ریحان و جعفری تازه را امتحان کنید.

پیشنهاد سرآشپز

7 راز پخت پنینی - سامان گلریز*:

1. پنینی جزو ساندویچ هایی است که حتما باید به صورت گرم و پرس شده سرو شود. اگر وسایل مناسب برای این کار ندارید می توانید ساندویچ ها را کف تابه بچینید و یک در قابلمه تخت و داغ را خیلی محکم روی آنها فشار دهید تا به اندازه کافی پرس شوند.

2. اگر اطراف نان تست، کمی پنیر پیتزا بریزید، چسبندگی پنینی شما بیشتر می شود. فقط حواستان نباشد که پنیر آنقدری نباشد که از ساندویچ ها بیرون بزند.

3. اگر نان تست در دسترس شما نبود یا تمایلی به استفاده از نان تست ندارید، می توانید از نان های باگت کوچک هم برای تهیه پنینی کمک بگیرید.

4. مواد داخل پنینی، نباید بیش از اندازه چرب یا آبدار باشند، در غیر این صورت ساندویچ شما شل می شود و طعم و ظاهر مطلوبی پیدا نمی کند. برای این منظور می توانید مواد داخل پنینی مانند مرغ یا حتی گوجه ها و سبزی ها را قبل از چیدن داخل ساندویچ ها روی دستمال جاذب آب و روغن قرار دهید تا آب و روغن اضافی آنها کشیده شود.

5. نکته دیگر درباره انتخاب نان مناسب برای تهیه پنینی است. نان پنینی نباید بیش از اندازه نرم و شل باشد. اگر نان شما کمی خشک باشد، می تواند رطوبت پنیر، سبزیجات و مواد پروتئینی مانند مرغ را جذب کند و در نهایت، ساندویچ بهتری به شما بدهد. این در حالی است که احتمال از دسترفتن بافت نان های شل طی فرآیند تهیه پنینی وجود دارد.

6. در ساندویچ پنینی می توان به جای سس پنیر خامه ای از سس مایونز، خامه یا پنیر پیتزا هم کمک گرفت. افرادی که تمایل به مصرف پنینی های تردتر دارند، باید انواع سس یا پنیرهای مورد نظر خود را فقط دور نان بمالند و تمام سطح پایینی نان را آغشته به سس نکنند.

7. اگر می خواهید ساندویچ هایی ترد و طلایی داشته باشید، می توانید قبل از پرس کردن روی آنها کمی کره بزنید.

ارزش غذایی

هر کدام از این ساندویچ ها حاوی 18 گرم چربی (6 گرم چربی اشباع)، 4 گرم فیبر، 37 گرم کربوهیدرات، 33 گرم پروتئین، 37 میکروگرم فولات، 84 میلی گرم کلسترول، 5 گرم قند، 635 واحد بین المللی ویتامین A، 6 میلی گرم ویتامین C، 140 میلی گرم کلسیم، 2 میلی گرم آهن، 639 میلی گرم سدیم و 484 میلی گرم پتاسیم است.

یک پیشنهاد

بارزترین ویژگی ساندویچ های پنینی، پرس شدن آنهاست. اگر ساندویچ ساز یا دستگاه گریل ندارید، ساندویچ ها را کف تابه نچسبی بچینید و تابه یا قابلمه کوچک تری را کاملا داغ کنید (داخل آن آب بریزید تا سنگین و داغ شود) و آن را حدود 4 دقیقه روی ساندویچ ها بگذارید تابه اندازه کافی پرس شوند.

افراد لاغر می توانند از یک ورق پنیر پیتزا هم در مواد اولیه این ساندویچ استفاده کنند. افرادی که رژیم لاغری دارند، باید پنیر خامه ای را با پنیر صبحانه معمولی جایگزین کنند. یادتان باشد گوجه فرنگی های مصرفی در این ساندویچ ها نباید تخمه داشته باشند تا ساندویچ ها آب نیندازد. از این رو، گوجه های گیلاسی گزینه خوبی برای پنینی محسوب نمی شوند. در صورتی که نمی توانید طعم تند و تیز فلفل هالوپینو را تحمل کنید یا این فلفل در دسترس شما نیست، از فلفل سبزهای معمولی یا حتی فلفل دلمه ای کمک بگیرید.

نگاه متخصص تغذیه

چطور ذائقه بچه ها را با طعم های جدید آشنا کنیم؟

دکتر نسرین امیدوار**: یکی از ویژگی های غذایی که همواره برای کودکان 3 تا 5 سال یا کودکان سنین پیش دبستانی مطرح می شود، گرایش به یکسان خوردن مواد غذایی یا مواجه شدن با پدیده ای به نام ترس از غذاهای جدید است.

معمولا این کودکان سعی می کنند تنها غذاهایی که در ذهن شان مطلوب است را بخورند و نسبت به غذاها یا مواد غذایی جدید واکنش منفی نشان می دهند یا تمایلی به خوردن آنها از خود نشان نمی دهند. در این حالت اصلا به خانواده ها توصیه نمی کنیم با تشویق و تنبیه مستقیم، کودک را وادار به تجربه طعم های جدید کنند.

بهتر است والدین این کودکان از فرصت های مختلفی برای امتحان کردن غذاهای جدید برای کودکان خود ایجاد کنند، مثلا زمانی که کودک مشغول بازی با دوستانش است، گرسنه است یا کنار اعضای خانواده و همسالان خود قصد غذا خوردن دارد، غذاهای جدید به او ارائه بدهید.

زمانی که خاطره خوردن یک غذای جدید برای کودک شما خوشایند باشد به خوردن دوباره آن غذا تمایل پیدا می کند. با این حساب شما باید کاملا غیرمستقیم و در فرصت های مختلف، طعم های جدید و متفاوت را به فرزندان تان بچشانید و با پیش فرض این که کودک من فلان خوراکی را نمی خورد، مواد غذایی را از برنامه غذایی از یا خانواده حذف نکنید.

کودکان باید برای تجربه طعم های جدید، الگوی غذایی را از خانواده خود بگیرند. زمانی که شما تنوع کافی به سفره غذایی خانواده خود بگیرند. زمانی که شما تنوع کافی به سفره غذایی خانواده در روزهای مختلف هفته می دهید، کودک هم عادت می کند طعم های جدید را بچشد و تجربه کند. از طرف دیگر، شما می توانید این تنوع غذایی را به تدریج به برنامه فرزندتان اضافه کنید، مثلا هر بار که غذای ساندویچی مورد علاقه او را آماده می کنید، نوع گوشت، سبزیجات، پنیرها یا ادویه ها و چاشنی های داخل ساندویچ را تغییر دهید تا ذائقه کودک به تدریج و بدون لجبازی یا مقاومت، به این طعم ها عادت کند.

*مدرس آشپزی

** استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

مطالب مرتبط
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
عارفی_1
شیرآلات زمانی_1
خرید باکس 1
دکتر نائبی_1
سوییچ ایران_1
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_1
خرید باکس 3
دکتر نائبی_3
عارفی_3
سوییچ ایران_3
شیرآلات زمانی_3
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_3
خرید باکس 4
شیرآلات زمانی_4
سوییچ ایران_4
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_4
دکتر نائبی_4
عارفی_4
سوییچ ایران_2
خرید باکس 2
دکتر نائبی_2
عارفی_2
شیرآلات زمانی_2
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_2
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
دارو سازی عبیدی - فوتر موبایل
فنی آتل_فوتر موبایل
پارسیس_فوتر موبایل ساختمان
تدبیرکالا_فوتر موبایل
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
زمردی_فوتر موبایل اصلی
آیلین_فوتر موبایل بلفارو
آیلین_فوتر موبایل کاشت ابرو
قالیشویی بانو_فوترموبایل
دکتر عارفی - موبایل فوتر
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
شاخه نبات_ فوتر موبایل
کلینیک النا_فوتر موبایل
شفا_فوترموبایل
آیلین_تزریق چربی موبایل
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
دارو سازی عبیدی - فوتر
آیلین_فوتر بلفارو
پارسیس_فوتر ساختمان
قالیشویی بانو_فوتر
موسسه خیریه زهرا_فوتر
شفا_فوتر
تدبیرکالا_فوتر
فنی آتل_فوتر
آیلین_فوتر کاشت ابرو
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
رستوران پارسیان_فوتر
کلینیک النا_فوتر
رستوران باغ بهشت _فوتر
شاخه نبات_ فوتر
آیلین_تزریق چربی
قالیشویی نوین_فوتر
زمردی_فوتر اصلی
قالیشویی ادیب_فوتر