جاباما
۷۱۹۳۶۰
۱ نظر
۵۸۲۹
۱ نظر
۵۸۲۹
پ

چیز‌های عجیبی که باعث اضطراب می‌شوند

اضطراب یک بیماری روحی و روانی است که می‌تواند احساس نگرانی، ترس و یا تنش ایجاد کند. اینکه چه چیزی موجب اضطراب و اختلالات اضطرابی می‌شود موضوع بسیار پیچیده‌ای است. اما طبق تحقیقات و نظر کارشناسان، ترکیبی از عواملی، چون ژنتیک و دلایل محیطی این میان نقش دارند.

برترین ها - ترجمه از هدی بانکی: اضطراب یک بیماری روحی و روانی است که می‌تواند احساس نگرانی، ترس و یا تنش ایجاد کند. برای بعضی‌ها اضطراب می‌تواند موجب حمله‌ی پانیک شود و علائم فیزیکی شدیدی چون درد در قفسه سینه به دنبال داشته باشد. اختلالات اضطرابی به طرز وحشتناکی شایع هستند.

فقط در ایالات متحده آمریکا ۴۰ میلیون نفر اختلال اضطرابی دارند. اینکه چه چیزی موجب اضطراب و اختلالات اضطرابی می‌‌شود موضوع بسیار پیچیده‌ای است. اما طبق تحقیقات و نظر کارشناسان، ترکیبی از عواملی چون ژنتیک و دلایل محیطی این میان نقش دارند. اما چیزی که واضح است اینکه، برخی از تجربیات، هیجانات و یا اتفاقات می‌توانند علائم اضطرابی ایجاد کنند یا علا‌ئم موجود را بدتر کنند.

عوامل اضطراب برانگیز برای هر کسی می‌تواند متفاوت باشد اما بسیاری از این عوامل در میان افرادی که اختلال اضطرابی دارند مشترکند، مثلا افکار منفی، مشکلات مالی، قرار گرفتن در میان جمع، اختلافات و بگومگوها و استرس. بیشتر افراد چندین عامل اضطراب برانگیز دارند اما برای عده‌ای حملات اضطرابی می‌تواند هیچ دلیلی نداشته باشد.

چیز‌های عجیبی که باعث اضطراب می‌شوند

به همین علت باید عوامل اضطراب برانگیز شناسایی شوند تا بتوان آنها را کنترل کرد. ادامه‌ی مطلب را بخوانید تا در مورد عوامل اضطراب برانگیزی که شاید اطلاعی درموردشان نداشته باشید بیشتر بدانید.

۱.بیماری

تشخیص بیماریهایی که بیشتر نگران کننده‌اند مانند سرطان یا یک بیماری مزمن می‌تواند اضطراب ایجاد کند یا اضطراب موجود را تشدید کند. این نوع عامل اضطراب برانگیز بسیار قدرتمند است زیرا احساسات فردی را فورا برانگیخته می‌کند.

۲. دارو

یک سری از داروهای پیشخوان داروخانه‌ها می‌توانند علائم اضطرابی ایجاد کنند زیرا عناصر فعال موجود در این داروها می‌تواند احساس ناراحتی و ناخوشی به شما بدهد. این احساسات می‌توانند افکاری در ذهن شما بوجود بیاورند که منجر به افزایش علا‌ئم اضطراب شوند. این داروها شامل: قرص‌های جلوگیری از بارداری، داروهای ضد احتقان و ضد سرفه و داروهای کاهش وزن می‌شوند.

۳. کافئین

خیلی از افراد عادت دارند صبح‌ها قهوه بنوشند اما این عادت می‌تواند اضطراب ایجاد کند یا علائم آن را بدتر کند. طبق مطالعه‌ای در سال 2012، افرادی که دچار اختلال پانیک و اختلال اضطراب اجتماعی هستند به طور خاص نسبت به تاثیرات اضطراب آور کافئین حساس‌ترند.

۴. غذا نخوردن

وقتی غذا نمی‌خورید قند خون شما افت می‌کند و این اتفاق می‌تواند باعث لرزش دستها و سر و صدای شکم شود و البته مضطرب‌تان کند! داشتن رژیم غذایی متعادل به دلایل زیادی اهمیت دارد که حتما بیشتر آنها را می‌دانید؛ تامین انرژی مورد نیاز بدن و رساندن مواد مغذی به آن. اگر روزی وقت نداشتید وعده‌ی غذایی‌تان را آماده کنید، حتما اسنک‌های سالم بخورید تا جلوی افت قند خون‌، احساس اضطراب و آشفتگی و دلهره‌تان را بگیرید. یادتان نرود که غذا تاثیر مستقیم بر حس و حال‌تان دارد.

۵. علت‌های شخصی

علت‌های شخصی اضطراب برانگیز ممکن است به سختی شناسایی شوند اما یک روان درمانگر حرفه‌ای می‌تواند کمک‌تان کند آنها را پیدا کنید. اضطراب شما ممکن است با یک بو، یک مکان و یا حتی با یک آهنگ شروع شود. این انگیزه‌های شخصی به طور خودآگاه یا ناخودآگاه، یک خاطره‌ی بد یا یک حادثه‌ی ناخوشایند را به یادتان می‌آورند. آنهایی که اختلال اضطرابی بعد از حادثه دارند مکررا از طریق عوامل محیطی دچار اضطراب می‌شوند. تشخیص انگیزه‌های شخصی اضطراب برانگیز ممکن است زمان زیادی ببرد اما مهم است که یاد بگیرید بر آنها غلبه کنید.

نکاتی برای شناسایی عوامل اضطراب برانگیز

اگر بتوانید انگیزه‌های اضطرابی خود را بشناسید و بفهمید می‌توانید با تمرین بر آنها غلبه کنید. شما می‌توانید استراتژیهای خاصی برای کنترل این عوامل فرا بگیرید.

. یادداشت کنید. هر وقت اضطراب‌تان قابل توجه شد بنویسید که فکر می‌کنید چه چیزی عامل اضطراب‌تان است.

. از درمانگر کمک بگیرید. شناسایی بعضی از انگیزه‌های اضطرابی ممکن است سخت باشد اما یک روان درمانگر برای این کار آموزش دیده و می‌تواند به شما کمک کند. گفتگو درمانی یا سایر درمانها می‌توانند مفید باشند.

. با خودتان روراست باشید. اضطراب می‌تواند افکار منفی ایجاد کند و باعث شود خودتان را بی‌اهمیت تلقی کنید. این اتفاق شناسایی عوامل اضطراب برانگیز را دشوارتر می‌کند زیرا واکنش‌های اضطرابی مانع می‌شوند. نسبت به خودتان صبور و مهربان و روراست باشید تا بتوانید چیزهایی را که متعلق به گذشته‌اند و بر امروزتان اثر گذاشته‌اند پیدا کنید.

علائم اضطراب

شایع‌ترین علائم اضطراب شامل: نگرانی غیر قابل کنترل، ترس، تنش عضلانی، ضربان قلب تند، مشکل در حرف زدن و بیخوابی، مشکل در تمرکز، ناراحتی جسمی، مور مور شدن، بیقراری، احساس خشم و حساس شدن می‌شود.

اگر به مدت 6 ماه یا بیشتر به طور مکرر این علائم را داشتید ممکن است دچار اختلال اضطراب فراگیر (GAD) باشید. سایر انواع اختلالات اضطرابی می‌توانند علائمی متفاوت با GAD داشته باشند. مثلا در مورد اختلال پانیک علائمی چون تپش قلب، تعریق، رعشه، لرزش و احساس بسته شدن راه گلو رایج هستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این تبلیغ ها با آیکون های بزرگ چیه جدیدا گذاشتین تو صفحات خیلی بد هستن نه تنها نمیخونیمشون بلکه باعث میشه بقیه مطالب رو که بعد از اونها نوشتین رو هم نخونیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج