۷۲۶۰۹۸
۲ نظر
۵۰۶۷
۲ نظر
۵۰۶۷
پ

سفر به شوشتر؛ قدم زدن در پس کوچه‌های تاریخ (۲)

در این هوای دلپذیر بهاری، پیشنهاد ما این است که عزم خود را جزم کنید و با ما همسفر شوید تا به شوشتر، شهر کهن ترین آسیاب های آبی جهان برویم. در این بخش به معرفی جاذبه های مذهبی، سوغات و غذاها و همچنین رستوران های شوشتر می‌پردازیم.

هفته نامه همشهری شش و هفت - علی خوشتراش: در این هوای دلپذیر بهاری، پیشنهاد ما این است که عزم خود را جزم کنید و با ما همسفر شوید تا به شوشتر، شهر کهن ترین آسیاب های آبی جهان برویم. در این بخش به معرفی جاذبه های مذهبی، سوغات و غذاها و همچنین رستوران های شوشتر می‌پردازیم.

جاذبه های مذهبی

مسجد جامع شوشتر

سفر به شوشتر؛ قدم زدن در پس کوچه‌های تاریخ (۲)

«مسجد جامع شوشتر» از جاذبه های گردشگری و از مکان های مذهبی این شهرستان است که باستان شناسان با توجه به وجود کتیبه ای کهن، دوران ساخت آن را به زمان ولایت امام حسن عسگری (ع) نسبت می دهند.این بنای تاریخی با معماری بسیار زیبا تو تحسین برانگیز که تزئینات انجام شده در آن فوق العاده و چشم نواز است، ساخته شده و از مکان های ارزشمند تاریخی و مذهبی شوشتر، محسوب می شود.

بقعه براء بن مالک

سفر به شوشتر؛ قدم زدن در پس کوچه‌های تاریخ (۲)

یکی از جاذبه های گردشگری مذهبی در شهرستان تاریخی شوشتر، آرامگاهی است متعلق به براء بن مالک از اصحاب پیامبر (ص) که در جنگ شوشتر، به شهادت رسید.این آرامگاه که به «بقعه براء بن مالک» شهرت دارد، در شمال این شهرستان قرار گرفته است.

امام زاده عبدالله شوشتر

سفر به شوشتر؛ قدم زدن در پس کوچه‌های تاریخ (۲)

در نزدیکی شوشتر و در جنوب این شهرستان، روی تپه ای با چشم انداز بسیار زیبا، آرامگاه «امامزاده عبدالله (ع)» از فرزندان امام زین العابدین (ع) قرار گرفته است که به نظر می رسد بنای اولیه و اصلی آن در دوران حکومت سلجوقی در اوایل قرن هفتم و در سال ۶۲۹ هجری قمری ساخته شده است.

چی بخریم؟

سوغات و صنایع دستی

ترشیجات شوشتر

وقتی به شوشتر می روید و دنبال خوردنی های آنجا می گردید، باید در نظر داشته باشید که اول باید سراغ ترشیجات و بعد سراغ لبنیات شوشتر را بگیرید.

لبنیات شوشتر

لبنیات شوشتر همانند ترشی آن زبانزد خاص و عام است. در سفر به شوشتر می توانید انواع فرآورده های لبنی این شهر را به عنوان سوغات خریداری کنید.

کپوبافی

یکی از صنایع دستی بومی و خاص شوشتر تولید محصولی به نام کپو است که با پیچش ساقه های جوان نخل تولید و با نقش اندازی کامواهای رنگی زیبایی آن چند برابر می شود.

معرق ساقه گندم

سفر به شوشتر؛ قدم زدن در پس کوچه‌های تاریخ (۲)

در گذشته این نوع معرق با ساقه های نی شکر و ذرت در شهرهای جنوبی کشورمان رواج داشته است. کم کم با الیاف دیگری مانند ساقه گندم، جو، برنج و برخی گیاهان دارای ساقه انجام می شود.

عبابافی

بافت عبا در شوشتر سابقه ای دیرینه دارد و گفته شده پیشینه اش به بیش از پانصد سال می رسد. این عباها معمولا به رنگ های خرمایی، مشکی، خاکستری و شیری است که توسط بافندگان رنگرزی می شود.

احرامی

احرامی از منسوجات رایج در شوشتر است. احرامی پارچه ای است با تار پنبه ای و پود پشمی به رنگ های سرمه ای، زرده، سبز، سفید، نارنجی، قرمز بافته می شود.

چی بخوریم؟

غذاهای محلی

پوکورا

سفر به شوشتر؛ قدم زدن در پس کوچه‌های تاریخ (۲)

مصرف حبوبات و استفاده از آنها در تهیه تنوع جالب و اشتها آوری از غذای لذیذ و خوشمزه، یکی از عادات غذایی مردم استان خوزستان و شوش به شمار می آید که در سراسر کشور از شهرت و محبوبیتی ویژه برخوردار است. نخود یکی از پرطرفدارترین حبوبات مصرفی مردم این خطه از کشور محسوب می شود که غذاهای مشهور و لذیذی همچون فلافل را بوسیله آن طبخ و به تمام مردم کشور معرفی کردند. پوکورا (نوعی کوکوی خوزستانی)، غذای سنتی و بومی استان خوزستان است که با استفاده از این ماده غذایی ارزشمند تهیه و طبخ می شود.

نافله

سفر به شوشتر؛ قدم زدن در پس کوچه‌های تاریخ (۲)

نافله از لذیذترین غذاهای خوزستانی هاست. بانوان و مادران کدبانوی این منطقه از ایران به ترکیب موادی همچون آرد نخود، گوشت چرخ کرده، پیاز، سرکه، شکر، نمک، زردچوبه، فلفل، نعناع، روغن (در صورت تمایل می توان کره را جایگزین روغن کرد) و آب به تهیه این غذای لذیذ سنتی و محلی می پردازند. ترکیب طعم شیرین شکر و ترشی دوست داشتنی سرکه، منحصر به فرد و جالب به نظر می رسد.

امگشت پلو

سفر به شوشتر؛ قدم زدن در پس کوچه‌های تاریخ (۲)

امگشت پلو غذایی است جنوبی و مختص استان خوزستان که با استفاده از برنج و کشمش تهیه و همراه ماهی قباد میل می شود. مردم این استان ماهی قباد را نمک اندود کرده و مورد مصرف قرار می دهند. بانوان کدبانوی خوزستانی با ترکیب برنج، کشمش پلویی، سبزی پلویی (شوید - گشنیز) نمک، روغن، پیاز، زردچوبه و ادویه مخصوص جنوبی به طبح و تهیه امگشت پرداخته و با میل کردن این غذای بومی لحظات دلنشینی را در کنار اعضای خانواده خود سپری می کنند.

شله ارده

سفر به شوشتر؛ قدم زدن در پس کوچه‌های تاریخ (۲)

این غذا با استفاده از برنج، ماش و چغندر (چُندر) و ارده تهیه می شود و به این صورت که مواد با با هم می پزیم، وقتی جا افتاد ارده را به آن اضافه می کنیم. همانطور که قبلا اشاره کرده بودیم آش (شله) و پله (آش) می گفتند.

کجا بخوریم؟

رستوران خانه مستوفی

در رستوران مستوفی نان چربی سرو می شودکه اگر غذای شیرین می پسندید حتما آن را هم امتحان کنید. قرمه سبزی شوشتری و خورش آلو گزینه های خوشمزه محلی دیگر این رستوران هستند. این رستوران از ۸ صبح تا ۱۱ شب باز است.

نشانی: شوشتر، میدان باطنی، کنار پل تاریخی شادروان

دیزی فیروزه

غذاهای سنتی ایرانی در سفر می چسبد. در شوشتر برای میل کردن دیزی به رستوران فیروزه بروید که هم طراحی داخلی آن چشم نواز است و هم خوراکی هایش خوشمزه است.

نشانی: شوشتر، خیابان شریعتی، روبروی بانک حکمت ایرانیان

رستوران باغشا

باغ رستوران سنتی باغشا که از سال ۱۳۹۲ کار خود را آغاز کرده است فضای باغی دل باز و دلپذیری دارد که در آن انواع غذاهای ایرانی با بهترین کیفیت سرو می شود.

نشانی: شوشتر، جاده کمربندی، پشت امامزاده عبدالله

رستوران شبستان

شبستان یکی دیگر از رستوران های خوب شوشتر است که خوراکی های با کیفیتی سرو می کند. فضای شبستان سنتی است و به شکل سفره خانه طراحی شده است.

نشانی: شوشتر، فرهنگ شهر، خیابان عمار، بین ۱۷ و ۱۸ غربی

رستوران پردیس سلماس

رستوران پردیس در واقع درون باغی باصفا قرار گرفته است. رستوران و شربتخانه دارد و این امکان را در اختیار شما قرار می دهد تا پیش از غذا شربت خنک و سالم میل کنید.

نشانی: شوشتر، بلوار علامه (شیخ کمربندی)، بالاتر از پل تاریخی لشکر

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فرهود شیرزاد

      شوشتر شهر من واقعا بهار دلنشینی داره دعوت میکنم هرکسی به خوزستان میاد حتما به شهرما سری بزنه....یاعلی

    • بدون نام

      ایول شهرمون رو تبلیغ کردید. واقعا جاهای دیدنی بسیاری داریم اگه از تاریخ و معماری باستانی خوشتون میاد به شهرما تشریف بیارید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج