۷۲۹۴۳۹
۴۰ نظر
۵۰۱۶
۴۰ نظر
۵۰۱۶
پ

اردشیر زاهدی: دوست آمریکا بودیم، نه نوکر آن‌ها

روزنامه فرهیختگان؛ با اردشیر زاهدی، وزیر خارجه رژیم پهلوی گفتگویی انجام داده است.

روزنامه فرهیختگان؛ با اردشیر زاهدی، وزیر خارجه رژیم پهلوی گفتگویی انجام داده است.

مقاله اردشیر زاهدی وزیر خارجه دوران پهلوی در «نیویورک‌تایمز» سورپرایز مهم رسانه‌های خارجی در مورد ایران بود، مقاله‌ای که در آن زاهدی ضمن دفاع از سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران به راهبردها و اقدامات دولت دونالد ترامپ در قبال ایران حمله شدیدی کرده بود، مقاله‌ای که از بدو انتشار واکنش‌های متعددی را برانگیخت، ازجمله این واکنش‌ها حمله گسترده بازمانده‌های حکومت پهلوی به زاهدی بود، شهرام همایون و جریان رسانه‌ای نزدیک به پهلوی، مقاله زاهدی را پولی خواندند و محتوای آن را سفارشی توصیف کردند.

بخشی از گفتگو با اردشیر زاهدی را در ادامه می خوانید:

آقای زاهدی در ابتدای گفــــت‌وگــــو بــــه سـراغ مقاله شما در نشریه «نیویورک‌تایمز» می‌رویم. شما در این گفت‌وگو به این ماجرا اشاره کردید که مایک پمپئو سخنان خود را با بی‌اطلاعاتی کامل در مورد تاریخ ایران بیان کرده است. چه نکته‌ای در سخنان پمپئو شما را به این نتیجه رساند؟

در سخنان وزیر خارجه آمریکا، یکی دو نکته مرا عصبانی کرد. اول اینکه می‌گوید ایران در خاورمیانه چه‌کاره است. خوب آمریکا چه‌کاره است. به‌عنوان نمونه آنها رفتند عراق را داغان کردند و بعد گفتند عراق بمب اتم دارد و بعد دیدند ندارد و یک مملکتی را به این روز انداختند. مردم داشتند زندگی می‌کردند و جنگ مذهب نداشتند، اما تکه‌تکه شدند. یکی دیگر راجع‌به سوریه، که گفتند ایران دخالت می‌کند. سوریه ایران را به‌عنوان میهمان دعوت کرد و ایران رفت که کمک کند. آمریکا و اسرائیل و عربستان‌سعودی که آنجا پول خرج می‌کنند و می‌خواهند شلوغ کنند، آنها چه‌کاره هستند؟ به دعوت چه کسی رفتند؟ خیلی مختصر و مفید اینهاست.

خب برخی کارشناسان در آمریکا این نکته را مطرح می‌کنند که این سخنان ناشی از عدم درک صحیح دولتمردان آمریکایی از تاریخ ایران است.

اگرآمریکایی‌ها بخواهند از روی شکم‌شان حرف بزنند، غلط می‌کنند حرف‌ بزنند، حق این کار را ندارند. اینها باید بروند مطالعه کنند و احترام ایران را داشته باشند. به‌عنوان مثال اینها سال‌هاست یادشان رفته فلسطینی از تاریخ گذشته آنجا بوده و اینها ایراداتی است که به آنها وارد است.

خب با این شرایط آیا امکان رابطه بهتر ایران و آمریکا وجود دارد.

یک چیزی را فراموش نکنید، ایرانی‌ها در زندگی‌شان هیچ‌وقت زور را تحمل نمی‌کنند؛ تاریخ ۳۰۰ ساله ما نشان می‌دهد ایران هیچ‌گاه به‌دنبال ظلم به بقیه نبوده و این در تاریخ چند هزار ساله ما است. باید اول ایرانی را شناخت، اگر به ایرانی محبت کنید با محبت جواب شما را می‌دهد و این اصلا در خون هر ایرانی است، می‌خواهد در ایران باشد یا در خارج ایران باشد، می‌خواهد بچه باشد، می‌خواهد بزرگ باشد، اینها باید بدانند ایران کشوری نیست که دستورات را اجرا کند، ایران نوکر نیست ولی دوست می‌تواند باشد؛ همین‌طور که در زمان حکومت پهلوی مدت‌ها دوست بودیم که البته آنها هزاران بار هم از ما استفاده کردند، بنده وقتی آنجا سفیر بودم این پول‌هایی که برای خرید هواپیما پرداخت شد با اشتباه بزرگی که در ایران صورت گرفت، باعث شد تا آنها این پول را توقیف کنند. بعد از این آمدند ۵ سال مذاکره کردند و بالاخره بعد از ۵ سال به راه‌هایی رسیدند و سبب بازگشت این پول‌ها شد. در مورد برجام هم ببینید با تصمیم دولت ایران و ۱+۵ توافق نامه‌ای تصویب شد، حالا آقای رئیس‌جمهور آمریکا که من او را قبول ندارم چون از رئیس‌جمهور قبلی آمریکا که سیاه‌پوست بود خوشش نمی‌آمده، زیر همه‌چیز زده است. اینها نه قابل قبول و نه قابل فهم است؛ بنابراین خلاف است، ان‌شاءا... با کشورهای اروپایی ادامه می‌دهند، اینها می‌خواهند مردم ما را به فلاکت و بدبختی بکشانند. باید احترام ایرانی را داشته باشید تا احترام شما را داشته باشد، بخواهید به صورت ایرانی بزنید و به او مشت بزنید جواب شما را خواهد داد. شرافت ایرانی همین بوده و خواهد بود

اگر شما الان وزیر خارجه ایران بودید چه راهبردی را دنبال می‌کردید؟

این که شوخی است چون نیستم و بیکارم و یک پایم هم در گور است، من الان نه به کاری علاقه‌مندم نه چیزی، عشقم به مردم و مملکتم است و هر جایی به آنها ظلم می‌شود برای آنها می‌جنگم و هر کاری که شرافتم اجازه بدهد و قدرت داشته باشم انجام می‌دهم.

شما به‌عنوان یک مقام سابق ایران با این تعریف‌ها برای خود دشمن می‌خرید.

گاهی برای من فکس می‌فرستند و فحش می‌دهند. اما من همیشه در عقیده‌ام و در زندگی‌ام دنبال حق بودم، عدالت، شرافت و شرافت، عدالت می‌آورد. من عقل کل نیستم. زمانی هم که پادشاه بود به او خدمت می‌کردم، دوست داشتم و دارم چیزهایی که به‌نظرم می‌رسید به او عرض می‌کردم، یا قبول می‌کرد یا قبول نمی‌کرد، اغلب هم قبول می‌کرد. ما ایرانی‌ها با هم برادر هستیم و با هم صحبت می‌کنیم، ولی من تعریف نمی‌کنم، من حقیقتی از ایران می‌بینم، شما هر کجای دنیا بروید هر ایرانی‌ای با کمال افتخار سرش بالاست یا دکتر است یا مهندس، احتیاج به اینهاست، اینها مغز ایرانی است، پس اصل و ریشه آنهاست. شما اگر سال‌ها در آمریکا بودید امروز رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید شما می‌توانید اینجا باشید، ولی خواهر شما نمی‌تواند بیاید اینجا، این خلاف حقوق‌بشر است. بنابراین آدم باید به اصولی معتقد باشد و به ایران عشق دارم و به آینده ایران هم امیدوارم و همه هم می‌آیند و می‌روند و یک عده هم هستند برای خودشان اسم خوب و بد می‌گذارند، آنها را باید تاریخ مشخص کند، وجدانا ما نباید خودمان را بفروشیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امیر

      سال ها بعد ...... وزیر خارجه ایران : روسیه بارها و بارها و بارها و بارها ..... از ما سوء استفاده کرد

      پاسخ ها

      • ح

        اگر نیم نگاهی به تاریخ گذشته ایرانمون بندازیم به راحتی به این حقیقت تلخ میرسیم که تا الان شوروی سابق یا همین روسیه فعلی بیشترین آسیب رو بما زده و یک پنجم اون رو هم آمریکا به ما آسیب نزده اما داستان استعمار پیر انگلیس خبیث فرق داره او اونا هم کم در حق ما بد نکردن ما الان متاسفانه دوباره تکرار اشتباهات و باج دادن به روسیه ... یک روزی تاریخ قضاوت خواهد کرد

    • بدون نام

      درود به شرافتتون....نسل طلایی فرزندان مام وطن

    • بدون نام

      آقای زاهدی ! در این میان مردم را فراموش کردید ! نظر مردم در مورد سیاست و قدرت نمایی آقایون چیه !؟

    • بدون نام

      آقای زاهدی ! اکثر مردم ایران خواهان تعامل با دنیا هستند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        منظورت تعاملای برجامی که نیست؟

    • بدون نام

      ایرانی همیشه پرچمش بالاست.

    • بدون نام

      بنظرم روسیه میلیونها بار از ایران استفاده کرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از نظر اینا چون نوکر روسیه هستن مهم نیست یکبارهم نشده اعتراض کنن خاک برسرشون وهمشون رو بخدا واگذار کردیم

    • مصطفآ

      درود بر شرفت....

    • بدون نام

      معلومه که آدمهایی که شما میبینید دکتر و مهندس هستند،و با شرافت زندگی می‌کنند. چون همه آنها نخبگان ایران هستند،و خارج از کشورند

    • بدون نام

      دقیقا همین طور است روحت شاد رضا شاه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حالا انگار مقاله علمی داده کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی خوبه هنو چند دهه بیشتر از فرار کردنتون بخاطر ظلمایی که به مردمتون کردید بیشتر نمیگذره

      • بدون نام

        روحش قرین آرامش

      • بدون نام

        روحش قرین آرامش

    • بدون نام

      درود به شرافتش حقیت راگفته

    • بدون نام

      زنده باد آقای زاهدی،ایکاش ده نفر مثل شما در راس ایران بودند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینا در راس بودند امتحانشونم پس دادند

    • وطن

      رضا شاه روحت شاد

    • میلاد

      تف به شرف ولادیمیر پوتین.بیشترین ضرر کل تاریخ ایران»دوستی با روسیه.سر قضیه اس ۳۰۰به پست بودنش بیشتر پی بردیم.هشتاد درصد دریای خزر راهم که ازمون گرفتند

    • میلاد

      تف به شرف ولادیمیر پوتین

    • بدون نام

      ایرانی باشرافت ودرستکاریعنی اقای زاهدی درودبرشما

    • بدون نام

      فکر کنم اقای زاهدی پول زیادی گرفته تا این حرفا رو بگه بعد حرف از صداقت و شرافت میزنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه داداش آقای زاهدی فرزند این نسل نیست که ریا کار باشه
        عقل داشته باش اون در خارج همه چی داره و نیازی نیست دروغ بگه
        دروغ کاری الان مال داخل کشوره و حال حاضر

    • بدون نام

      بزرگ ترین سوال عمرم: چرا همه کشورها با امریکا رابطه خوبی دارن و ما فقط ساز مخالف میزنیم؟؟!!! آیا همه ی انها بی عزت اند؟؟!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سوالت اشتباهه ایا همه کشورها رابطه خوب دارند یکسری کشورابرده امریکا هستند یسریاشم مثل اروپاییها شریک امریکا هستند قطعا ما رو بعنوان شریک که انتخاب نمیکنه پس گزینه دوم بردگی رو باید قبول کنیم یا همینجوری جلوش واستیم

      • بدون نام

        راستی چرا ؟؟؟ این سوال هشتاد میلیون ملت ایرانه

      • بدون نام

        کاربر 12:44، برده گی شاخ و دم نداره ! مگه ما الان برده و بازیچه دست روسیه نیستیم !! ؟

    • بدون نام

      درود بر شرف اردشیر زاهدی

    • بدون نام

      مثل الآن آل سعود که دوست آمریکا هستند؟؟؟
      خخخخخخ
      نوکری که شاخ و دم نداره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حداقلش اینه که دوست عزیز ملتش شب با شکم سیر میخوابه اینه نتیجش گرامی

    • بدون نام

      12:44 ترکیه و پاکستان برده امریکان یا اقتصادی بسیار بهتر از ما دارن؟؟؟

    • بدون نام

      یک ایرانی وطن دوست،درود بر شرافتت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شرافت ایرانی یعنی این.

      • بدون نام

        شرافت ایرانی یعنی این.

    • ناصر

      قابل توجه بعضی از دوستان.انسانیت انسان به عزت و شرف اوست.نه با شکم سیر و راحت خوابیدن.این آقا هر بوده و یاهرکه هست.حرفهایی که زده با ارزش بوده.

    • بدون نام

      درود به شرفت آقای زاهدی

    • امیر

      آقای زاهدی نمونه یک ایرانی واقعی‌است سخنان وی در مورد ایرانیان یک حقیقت محض است و شهامت وی قابل تحسین است.

    • بدون نام

      همین که درخودامریکا هستیدو ثابت کردی ایرانی زیر بارزورنمیرود.درودبرشرافتت چونکه یک ایرانی واقعی هستیدوآن عده وطن فروش بودن بخواد گربه ریشه آنها نگاه کنی می‌بینی ریشه ایرانی ندارند.ایرانی زیر بارزونمیرویم.

    • بدون نام

      ملت بزرگ ایران هرگزنوکرکسی یا کشوری نبوده ونیست سران طاغوت نوکرآمریکا بوده اند تابحال کسی چنین جسارتی به ملت مسلمان وشریف نکرده است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج