جاباما
۷۵۲۱۹۹
۳ نظر
۵۰۰۹
۳ نظر
۵۰۰۹
پ

چرا هر شب، ساعت خاصی از خواب بیدار می‌شویم؟

اگر شما همواره در ساعت خاصی از شب بیدار می‌شوید به احتمال فراوان در یکی از اندام‌های داخلی شما مشکل عدم تعادلی وجود دارد و باعث اختلال خواب و بیدار شدن شما می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: بر اساس طب سنتی چینی، ناهنجاری‌های مزمن مربوط به خواب به دلیل عدم توازنی است که در نتیجه اختلال در جریان انرژی در بدن ایجاد می‌شود. وقتی که فرد در شرایط بدنی خوبی قرار دارد، انرژی موسوم به ژی (Qi) به راحتی در بدن جریان پیدا می‌کند.

اما وقتی که از لحاظ جسمی با مشکلی مواجه باشید، در یکی از حرکت نیروی مذکور در یکی از اندام‌های داخلی بدن متوقف شده و به همین دلیل است که به صورت متوالی در ساعت خاصی از شب از خواب بیدار می‌شوید.

در ادامه این مطلب می‌خواهیم شما را با دلایل بیدار شدن در یک ساعت خاص از شب بر اساس طب سنتی چینی آشنا کنیم.

ساعت بدنی دوره‌ای چینی چیست؟

مفهوم ساعت ارگان‌های درونی بدن در طب چینی بر این فرض استوار است که نیروی ژی در ۱۲ قطعه دایره‌ای در بدن که با ارگان‌های داخلی در ارتباط است جریان دارد. هر سیکل کامل از این دیاره ۲۴ ساعت طول کشیده و هر یک از اندام‌های داخلی بدن ۲ ساعت وقت دارد که با نیروی ژی درمان شود.

چرا هر شب، ساعت خاصی از خواب بیدار می‌شویم؟

در طول شب، نیروی ژی به درون بدن منتقل می‌شود تا بدن برای فعالیت‌های روز بعد شارژ گردد.

از این رو اگر شما همواره در ساعت خاصی از شب بیدار می‌شوید به احتمال فراوان در یکی از اندام‌های داخلی شما مشکل عدم تعادلی وجود دارد، زیرا انرژی ژی نمی‌تواند در آن جریان یابد و همین موضوع باعث اختلال خواب و بیدار شدن شما می‌شود.

در اولین مراحل خواب، سیستم درون ریز بدن خود را متوازن کرده و رگ‌ها فعال‌تر می‌شوند.

این بدان معناست که هر مشکلی مربوط به سلامتی سیستم ایمنی، تیروئید، غده‌های آدرنال یا متابولیسم می‌تواند شامل بیدار شدن شما شود. مشکل در به خواب رفتن در چنین ساعاتی می‌تواند نشانه استرس بیش از حد یا نگرانی فراوان در طول روز باشد.

برای بهبود کیفیت خواب در چنین شرایطی می‌توانید به مدیتیشن روی بیاورید، در رختخواب یوگا کار کنید یا تمرینات کششی ماهیچه‌ای و ریلکسیشن انجام دهید.

۲۳ تا ۱ شب: کیسه صفرا

کیسه صفرا مسئول تولید مایع صفرا (زردآب) است که برای هضم و شکستن چربی‌هایی که در طول روز مصرف کرده اید بسیار ضروری است.

چرا هر شب، ساعت خاصی از خواب بیدار می‌شویم؟

بیدار شدن مکرر در چنین ساعتی از شب می‌تواند نشانه این باشد که شما به سنگ صفرا مبتلا هستید.یا باید میزان چربی که مصرف می‌کنید را کاهش دهید و روغن‌های سالم تری مصرف نمایید.

علاوه بر این، کیسه صفرا به شدت تحت تاثیر ناامیدی روحی، اعتماد به نفس پایین، تند مزاجی و احساس پیشمانی است. از این رو برای این که در این ساعت از شب بتوانید دوباره به خواب بروید باید اعتماد به نفس خود را بالا برده و ناراحتی‌هایی که از دیگران دارید را فراموش نمایید.

۱ تا ۳ صبح: کبد

در این زمان از شب، بدن خود را تمیز می‌کند و ترکیبات زاید از خون و دیگر بافت‌ها پاک می‌شود.

به همین دلیل بیدار شدن مکرر در این ساعت از شب می‌تواند نشان دهنده این موضوع باشد که کبد شما با مواد آلوده و سمی زیادی درگیر شده است. برای این که به کبدتان کمک کنید کارکرد طبیعی خود را داشته باشد سعی کنید آب بیشتری بخورید و مصرف الکل و کافئین خود را کاهش دهید.

چرا هر شب، ساعت خاصی از خواب بیدار می‌شویم؟

بیدار شدن در این زمان از شب، همچنین، می‌تواند در نتیجه احساسات منفی مانند خشم، درماندگی، احساس گناه و عصبانیت رخ دهد که باید آن‌ها را حل نمایید تا بتوانید به سیکل طبیعی خواب خود برگردید.

۳ تا ۵ صبح: ریه‌ها

ریه‌ها اولین اندام‌هایی هستند که از طریق جمع آوری اکسیژن، نیروی ژی را در خود به جریان می‌اندازند و سپس آن را به منظور آمادگی داشتن برای یک روز جدید به دیگر اندام‌های درونی بدن منتقل می‌کنند.

چرا هر شب، ساعت خاصی از خواب بیدار می‌شویم؟

اگر به طور مرتب بین ساعت‌های ۳ تا ۵ صبح از خواب بیدار می‌شوید و نشانه‌هایی مانند عطسه، سرفه و یا گرفتگی بینی دارید، ممکن است مشکل مربوط به خلط بیش از حد یا رژیم غذایی نامناسب باشد.

ریه‌ها همواره با احساسات منفی مانند غم و اندوه مرتبط هستند از این رو بیدار شدن مکرر در چنین زمان‌هایی می‌تواند نشان دهنده این باشد که شما باید از دست این احساسات منفی خلاص شوید. در این مورد انجام تکنیک‌های خاص نفس کشیدن می‌تواند راهگشا باشد.

۵ تا ۷ صبح: روده بزرگ

در این موقع از صبح، جریان انرژی در روده بزرگ شما متمرکز است که فضولات را از بدن شما خارج می‌کند. اگر در این اندام بدن عدم تعادلی وجود داشته باشد ممکن است دچار یبوست، افزایش وزن و یا پیری زودرس شوید.

چرا هر شب، ساعت خاصی از خواب بیدار می‌شویم؟

برای این که به عملکرد مناسب روده بزرگ خود کمک کنید و خواب بهتری در این ساعت از صبح زود داشته باشید باید ماهیچه‌های خود را بکشید و به فعالیت وادارید، مقدار زیادی آب بنوشید و بعد از خواب بیدار شدن به دستشویی بروید.

بیدار شدن مکرر در این ساعت از شبانه روز با مشکلات روحی مانند احساس درماندگی و گیر افتادن، احساسات تدافعی و صبور نبودن در زندگی مرتبط است. از این رو بیدار شدن مکرر در این ساعت می‌تواند نشانه این باشد که زمان خلاص شدن از این همه فکر و استرس و سختگیری که بار روحی مضاعفی را به شما تحمیل کرده فرا رسیده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یعنی کساییکه ۵ تا ۷ بیدار میشن و دستشویی دارن مشکل دارن!

      پاسخ ها

      • پاشا

        نه

    • پاشا

      حتما

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج