جاباما
۷۵۵۲۵۹
۹ نظر
۵۰۱۲
۹ نظر
۵۰۱۲
پ

هشدار نخبگان جامعه درباره خطر استیضاح وزیر کار

روزبه کردونی، پژوهشگر سیاست‌گذاری در یادداشتی استیضاح وزیر کار در شرایط فعلی کشور را خطرناک و نادرست دانشت.

روزنامه شرق: روزبه کردونی، پژوهشگر سیاست‌گذاری در یادداشتی استیضاح وزیر کار در شرایط فعلی کشور را خطرناک و نادرست دانشت.

او در ادامه نوشت: «ریچارد نفیو»، مسئول تیم طراحی تحریم‌ها علیه ایران، در کتاب هنر تحریم‌ها که از آن به‌عنوان راهنمای آموزشی تحریم در سطوح بالای دستگاه سیاست‌گذاری آمریکا یاد می‌شود، درباره درک آثار تحریم و درد ناشی از آن در کشور هدف، از واژه «استقامت» استفاده می‌کند. او واژه استقامت را به‌عنوان قاطعیت روان‌شناختی کشور هدف، برای انکار پیروزی تحریم‌کننده تعریف کرده و تأکید می‌کند اساسا تحریم‌ها برای درهم‌شکستن این قاطعیت روان‌شناختی وضع می‌شود.

هشدار نخبگان جامعه درباره خطر استیضاح وزیر کار

توجه به این نکته از‌آن‌رو ضروری است که نشان می‌دهد در کنار مشکلات عدیده درون کشور، نارضایتی‌های ناشی از شکاف فزاینده انتظارات و امکانات، اعتراضات مردمی و موارد دیگر، دشمنی هوشمند و با برنامه فروپاشی روانی، جامعه را هدف قرار داده است.

در این شرایط ویژه یک ضرورت انکارناپذیر، گفت‌وگوی بی‌واسطه با مردم است؛ مردمی که در شرایط سخت اقتصادی به سر می‌برند و دیوار اعتماد میان آنان و دولت (به معنای عام) بلندتر شده است، گفتگو با کارگرانی که حقوق معوقه دارند، گفتگو با بازنشستگانی که مطالبات معوقه دارند، گفتگو با معدنچیانی که با جانشان کار می‌کنند، گفتگو با کامیون‌دارانی که از تبعیض، رانت و بی‌توجهی نارضایتی دارند و گفتگو با مردم روستاها، شهرستان‌ها و آن‌ها که منتظر شنیده‌شدن صدای خود هستند.

در چنین زمانه‌ای باید اذعان کرد ایران ما نیازمند تقویت حلقه‌های اتصال و گفتگو میان همه اقشار است. برای این منظور، به چهره‌هایی نیاز است که به گفت‌وگوی اجتماعی باور داشته باشند و بتوانند زمینه‌ساز تقویت استقامت ملی در شرایط سخت کنونی باشند.

تضعیف چهره‌هایی که علاوه بر داشتن مسئولیت رسمی سعی در مواجهه با بحران‌ها و چالش‌های اجتماعی از‌جمله اعتراضات گروه‌های مختلف بر مبنای ایده «گفت‌وگوی اجتماعی» داشته با حضور و ورود در جمع‌های مختلف و متنوع مردم و شنیدن بی‌واسطه مشکلات و مطالبات به سمت تحقق حداکثری این خواسته‌ها گام برداشته‌ا‌ند، می‌تواند به عنوان یک تهدید اجتماعی عمل کند.

نگاهی گذرا به فضای رسانه‌ای کشور و رصد اظهارنظر‌ها درباره استیضاح وزیر کار نشان می‌دهد جمعی از نخبگان، دانشگاهیان، فعالان مدنی و کنشگران سیاسی-مدنی از طیف‌های مختلف بدون نگرانی از دریافت برچسب، مخالفت خود را اعلام کرده‌اند.

آنان می‌گویند استیضاح در مقطع کنونی آن هم فقط پنج ماه پس از استیضاح قبلی و یک سال از رأی اعتماد کابینه دوازدهم اقدامی سیاستی نیست. افرادی صریح، شفاف و علنی با استیضاح مخالفت کردند که نه به فرموده نظر می‌دهند و نه با تهدید و تطمیع دیدگاه‌شان تغییر می‌کند. یکی از دلایل مخالفت این نخبگان با اقدامی به نام استیضاح اهمیت ایجاد ارتباط ساختارمند با گروه‌های مختلف اجتماعی در فضای پرالتهاب فعلی است.

از سوی دیگر باید توجه داشت هرگونه تزلزل در وزارتخانه‌هایی که مسئولیت حفاظت اجتماعی از مردم را برعهده دارند، اجرای بی‌وقفه سیاست‌های مؤثر، هدفمند و متمرکز در حوزه رفاه و اشتغال را دچار آسیب می‌کند. نکته آخر اینکه تقویت استقامت ملی در شرایط سخت کنونی یک ضرورت انکارناپذیر است. امید است که مجموعه تصمیم‌ها و اقدامات آن‌ها که در هر قوه‌ای مسئولیت دارند، در راستای ارتقای این استقامت و نه مسائل پنهان دیگر باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بی نام

      همه تون برید .ایران بدون دولت بهتر میچرخه.

    • کریمی

      چرا هشدار کاش از اول ایشان را استیضاح میکردند کدام کار کدام اشتغال

    • irmotor

      کدوم کار مگه کار هست که وزیرهم داشته باشه

    • بدون نام

      این دوره همه اش رو لج و سیاسی کاری کار پیش میروددر مجلس فقط کار خراب کردن دولت است نه به فکر مردم .نیرویهای مجلس فقط دنبال توهمت زدن وبه دنبال شهرت در رورنامه ها هستند خدا بغیر کند عاقبت ما را بدترین نمایندها این دوره هستند

    • بدون نام

      این دوره همه اش رو لج و سیاسی کاری کار پیش میروددر مجلس فقط کار خراب کردن دولت است نه به فکر مردم .نیرویهای مجلس فقط دنبال توهمت زدن وبه دنبال شهرت در رورنامه ها هستند خدا بغیر کند عاقبت ما را بدترین نمایندها این دوره هستند

    • احسان

      سلام ، ایشان مدیر روابط عمومی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است ، باید از وزیر دفاع کند

    • بی نام

      آره، تو زرنگی

    • حسین

      من نمیدانم ایشان از کدام تلاش بی وقفه وزیر محترم کار ورفاه اجتماعی دفاع می کنند بنظر میرسد افرادی که عهده دار منصبی می شوند صرفنظر از اینکه با زیر وبم این مناصب هیچ آشنایی ندارند ودر مورد آن مطالعه ای نکرده اند و وظایف ذاتی آن پست را نمی دانن مامور به اجرای فرامین طیف قدرت وثروت هستند بیشتر درصدد عوام فریبی هستند تا خدمت کارکرد این وزیر محترم چندان بنفع کارگر آن زحمتکش نبوده و ایشان از زمان ورودشان فضا را امنیتی کرده اند یا بقول سیاستمداران دستکش مخملی دست کرده اند ایشان از سیاست افزایش قیمت ارز توسط دولت کاملا"با خبر بود چرا دستمزد کارگران با افزایش اندک در نظر گرفت چرا با‌گذشت پنج ماه از سال هنوز بازنشستگان افزایش اندک حقوق را بطور کامل دریافت نکرده اند وچرا ایشان اولین مدیری بود که یارانه زیر مجموعه خود یعنی کارگران وبازنشستگان را قطع کرد حال اینکه هنوز یارانه افراد ثروتمند ادامه دارد چرا شستا را بدست افراد ناتوان ونا کارآمد خودی واگذار کرد وخیلی چراها ی دیگر بهتر است‌تحلیلی از سر خرد شود نه از بلحاظ نون قرض دادن وامتیاز گیری که مجلسین خود سر آمد هستند

    • بدون نام

      خب استیضاحش کنن.بهتر.چه کاری کرد توو این پنج سال؟!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج