۷۶۳۸۲۹
۲۹ نظر
۵۰۲۷
۲۹ نظر
۵۰۲۷
پ

عبدی: رضا شاه را در زمان خودش قدر ندانستیم

عباس عبدی در ایران نوشت: گذشته را منصفانه تحلیل نمی‌کنیم و بازخوانی گذشته را در خدمت سیاست‌های جاری درمی‌آوریم، به ناچار مواجه با نتایج معکوس آن نیز می‌شویم. نمونه‌اش دوران بیست ساله رضا شاه است. کسی که منشأ تحولات مهمی در ایران بود و به یک تعبیر ایران نوین را پایه‌گذاری کرد، ولی هنگامی که بیگانگان او را به آن وضع خفت‌بار از کشور اخراج کردند، کمتر کسی از این پیشامد ناراحت شد

عباس عبدی در روزنامه ایران نوشت: ۲۸ مرداد یکی از مقاطع تاریخی است که هنوز زنده است و هر سال گروهی در صددند که با تحلیل یا ارائه اسنادی له یا علیه این و آن؛ ۲۸ مرداد را از تاریخ به سیاست بیاورند. به همین دلیل پرونده ۲۸ مرداد به لحاظ سیاسی هنوز باز است. البته پرونده هیچ رویدادی به لحاظ تاریخی بسته نمی‌شود و نباید هم بسته شود، ولی به لحاظ سیاسی، تا این حد در گذشته متوقف شدن یک خطای آشکار است.

منظور از سیاسی، یعنی آثار روز داشتن و رد و تأیید نیروهای سیاسی موجود از آن متأثر باشد. بسته شدن سیاسی پرونده‌های گذشته منافاتی با درس‌آموزی تاریخی ندارد، ولی داوری تاریخی درباره ۲۸ مرداد به هر شکلی که باشد، اثرات سیاسی زیاد و تعیین‌کننده‌ای بر نگاه امروز ما درباره جامعه و سیاست ندارد.

متأسفانه نگاه غالب در جامعه ما معطوف به گذشته است و درباره حال و بویژه آینده بسیار کمتر بحث و گفت‌و‌گو صورت می‌گیرد. از آنجا که گذشته را منصفانه تحلیل نمی‌کنیم و بازخوانی گذشته را در خدمت سیاست‌های جاری درمی‌آوریم، به ناچار مواجه با نتایج معکوس آن نیز می‌شویم.

نمونه‌اش دوران بیست ساله رضا شاه است. کسی که منشأ تحولات مهمی در ایران بود و به یک تعبیر ایران نوین را پایه‌گذاری کرد، ولی هنگامی که بیگانگان او را به آن وضع خفت‌بار از کشور اخراج کردند، کمتر کسی از این پیشامد ناراحت شد، سهل است که مردم مسرور نیز شدند و با بدنامی از کشور رفت. ولی اکنون چرا باید یکی از شعارهای معترضان (هرچند محدود) شادباش به روح او باشد؟

به نظر بنده یک علت مهم دارد. بازخوانی سیاسی و غیرواقعی از دوره او به وسیله رسانه‌های رسمی و رادیو و تلویزیون در ۴۰ سال گذشته است که برای اثبات وضع موجود و به جای آنکه بر دستاوردهای خود تکیه کنند، بازخوانی سوگیرانه و غیرواقعی و غیرمنصفانه تاریخ را در دستور کار قرار دادند و نه تنها کاملاً یکسویه، بلکه تا حدی هم با جعلیات سعی کردند که تصویر سیاهی از گذشته ارائه کنند.

چنین رفتاری موجب می‌شود که تاریخ همچنان سیاسی و زنده بماند و افراد و گروه‌های فعال سیاسی از منابع تاریخی برای توجیه وضع و اعتبارافزایی خود استفاده یا طرف مقابل را تخریب کنند. هر کس می‌کوشد که به جای بیان داشته‌هایش، برای خود میراث یا شجره‌نامه‌ای را در تاریخ دست و پا کند.

پناه بردن به تاریخ برای فرار از پاسخگویی درباره امروز و آینده است. ما جامعه‌ای مانده در تاریخ هستیم. ۲۸ مرداد که سهل است، از صدر اسلام و دوران هخامنشیان نیز هر کس برای خودش کلاهی می‌دوزد. حتی در مقابل جوامع دیگر نیز فقط به تاریخ خود می‌بالیم.

ایرادی به این بالیدن نیست، اگر فقط یک بخش کوچک ماجرا باشد، ولی هنگامی که کل اعتبارمان را به تاریخ حواله می‌دهیم به معنای آن است که امروز دستمان خالی است. این سنگرگیری در تاریخ به نوعی سازوکار دفاعی است که درباره امروزمان پاسخی داده نشود. تاریخ و گذشته برای ما بیش از آنکه آموزنده باشد، مخدر و توهم‌زا شده است. در جوامع پیشرفته کمتر دیده می‌شود که تا این حد پرونده‌های تاریخی افراد و ایل و تبار آنها را پشت اندر پشت روی میز بگذارند.

ما فرق سیاست با دادگاه را کمتر مورد توجه قرار می‌دهیم. حتی دادگاه هم باید در مدت زمان معینی حکم قطعی و نهایی صادر کند، ولی سیاست نیاز به صدور احکام قطعی و حتی ظنی نیز ندارد. سیاست میدان حقیقت و حتی منحصر در تحقق عدالت نیست.

سیاست عرصه کاهش آلام در حال و آینده است. سوء تعبیر نشود، منظور این نیست که سیاست کاری به عدالت ندارد. اتفاقاً بدون سیاست به عدالت نمی‌رسیم. ولی فراموش نکنیم که اگر بشر در صدد اجرای تاریخی عدالت باشد، هیچ‌گاه به نتیجه نخواهد رسید.

زیرا هیچ موضوعی نیست که تاریخ به صورت منصفانه و بی‌طرفانه در آن مورد قضاوت قطعی کرده باشد. به همین دلیل است که همیشه امکان خوانش‌های جدید از تاریخ و گذشته پیش روی ماست. حتی مدارک جدید نیز از تاریخ کشف و عیان می‌شود. بنابراین پرونده موضوعات تاریخی همیشه باز است و هیچ‌گاه به نتایج قطعی نخواهد رسید و ما نمی‌توانیم زندگی امروز و فردای خود را بر این احکام غیرقطعی و سوگیرانه بنا کنیم.

شاید بپرسیم که یک پدیده و اتفاق سیاسی کی به تاریخ می‌پیوندد و باید از عرصه سیاست روز دور شود و به تاریخ بپیوندد؟ پاسخ ساده نیست.

بنده هم برای آن جواب قطعی ندارم. ولی به گمانم اگر نگاهمان را معطوف به آینده کنیم و کمتر نوستالژی گذشته را داشته باشیم و به تناسب به پشت سر نگاه کنیم، مسأله حل می‌شود. ما آنقدر در تار و پود درس‌آموزی از گذشته هستیم و در امواج آن غرق می‌شویم که توجه نداریم این درس‌آموزی را برای امروز و آینده‌مان می‌خواهیم و اگر قرار باشد امروز و آینده بیایند و بروند و ما همچنان در پیچ و خم دادگاه تاریخ باشیم، از هدف اصلی بازمانده‌ایم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      لعنت بر کسانی که قدر ندانستند

    • بدون نام

      ایران تنهاکشوری که به گذشتهمیری انگاررفتی به اینده

    • بی نام

      روحش شاد وطن فروش نبود

    • مهدی اسدی

      روحت شاد رضا شاه بزرگ

    • بدون نام

      روحش شاد یادش گرامی

    • ج

      ای ول

    • بدون نام

      انشالله با رضاشاه مشهور بشوی....

    • ایرانی

      آفتاب همیشه پشت ابر باقی نمی مونه

    • سفیدکوه

      آقای عبدی شاید یکی از معدود کسانی باشی که بعداز انقلاب به صراحت درموردمرحوم رضا شاه می نویسی. به قول حضرت عالی اینها واقعیاتی است که کتمان شدنی نیستند. ایشان ایران را واقعا به عرصه تمدن جهانی واردکرد ....

    • بدون نام

      رضاشاه حرف از دهنش بیرون میومد نه مثل اینا از جای دیگشون
      روحت شاد رضاشاه نور به قبر پاکت ببارد

    • بهروز

      الان هم یک رضاشاه کم داریم که بیاد ریشه اینهمه ظلمی که به مردم بیچاره به جهت فساد،رانت،کلاهبرداری،دلالی،وووووهزاران جرم وجنایتی که میشه بکند همه شان را قلع و قمع کند

    • بدون نام

      رضا شاه ببین چکار ایرانت کردن. روحت شاد

    • جابر

      صحیح است وبرای خودمان با این فرهنگ قالب غلط متاسفم

    • بدون نام

      روحت شاد رضا شاه کبیر

    • بدون نام

      همانطور که برای آینده و آیندگان خزر چیزی برای گفتن نداریم.

    • بدون نام

      عباس عبدی مشکل ذهنی و روحی و روانی پیدا کرده است.

    • ...

      افرین اقای عبدی.. تازه تازه داری روحیه انصاف و واقع‌گرایی رو در حرفات بکار میگیری..

    • خسته

      اون که شاه بود هر ریخت و پاشی میکرد برازندش بود اما اینا خودشونو همرنگ ما نشون میدن اما ...

    • محسن

      خداییش الان اگه یه نفر باخصوصیات رضا شاه بود همه چی درس میشد حیف که نیست غیرت از ایران رفته مسعولان فقط فکر جیب خودشونن فاتحه رفاه مردومو خوندن خرماشم خوردن

    • بدون نام

      خواهش میکنم وقتی نام از رضاشاه رحمت الله علیه آمد صلواتی چیز بگذارید تا روح شادش دوصد چندان شاد شود علیه سلات وسلام

    • بدون نام

      درباره همه چیز باید زر بزنه این

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خفه شو

    • بدون نام

      فقط تیترشو خوندم اره قدر ندونستیم اگه قدر میدونستیم عراقیا الان ...

    • بدون نام

      خدا رحمتت کنه..که واقعا برازنده تصمیم گیریهای به جا وبانفوذ عالی..مرد بودی.

    • بدون نام

      چرا سانسور میکنید به ولا مردم میفهمن به ولا مردم اگاهن بذارین پیش شماها حرفمونو بزنیم همه ما کشورمونو دوست داریم دلم میسوزه برااین همه شهدایی که دادیم چرا سانسور میکنی اره اگه رضاشاه بود عراقیا دنبال ناموس ایرانی نبودن سانسور نکن

    • بدون نام

      لعنت بر کسی که در ایران دمکراسی را از بین برد وبه جای آن دیکتاتوری را برقرار کرد

    • بدون نام

      آری کلاه ازسربرمیداریم ومی ایستیم وبا احترام به روح بزرگ مرد ایران درود میفرستیم درود رضا شاه کبیر درود درود درود

    • بدون نام

      همین رضا پالان بی سواد بارها جلوی اربابان انگلیسی خودش دولا راست شد قبلشم که کارگر استبل یکی از همین سران غربی بود معروف بود به رضا پالان! خخ اتفاقا انگلیسی ها برای تحقییر یک ملت این آدم بی سواد و پهن جمع کن سران خودشون رو آوردن پادشاه یک کشور تحت مستعمره خودشون کردن

    • بدون نام

      روحت شاد، بزرگـمرد وطن پرست، رضا شاه بزرگ

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج