۷۸۶۰۸۱
۸ نظر
۵۰۰۰
۸ نظر
۵۰۰۰
پ

ضرب‌الاجل آمریکا به عربستان درباره خاشقچی

یک پایگاه آمریکایی نوشته وزیر خارجه آمریکا به ولی‌عهد سعودی گفته در صورتی که تحقیقات درباره روزنامه‌نگار مفقود عربستانی تا جمعه پایان نیابد، جایگاه عربستان در جهان تضعیف می‌شود.

خبرگزاری فارس: یک رسانه آمریکایی روز پنج‌شنبه به نقل از منابع مطلع از ضرب‌الاجل سه روزه کاخ سفید به عربستان سعودی برای روشن کردن وضعیت «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی خبر داده است.

پایگاه «اکسیوس» درباره گفت‌وگوهای صورت‌گرفته در جریان سفر روز سه‌شنبه «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا به ریاض نوشته است: «در حالی که رئیس‌جمهور [دونالد] ترامپ موضعی نرم اتخاذ کرده، مایک پامپئو وزیر خارجه به "محمد بن سلمان" ولی‌عهد سعودی گفته که او ۷۲ ساعت فرصت دارد تا "تحقیقات" درباره قتل جمال خاشقچی را تکمیل کند، در غیر اینصورت جایگاه این پادشاهی در جهان تضعیف می‌شود.»

یک منبع مطلع به این پایگاه گفته که پامپئو به بن‌سلمان گفته که باید وضعیت را در اختیار بگیرد. او تأکید کرده که با توجه به فشارهای بین‌المللی، فرصت برای حل این مسئله «محدود» است.

همزمان شبکه «سی.ان.ان» هم به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده که لبخندی که هنگام عکس گرفتن روی لبان پامپئو و بن سلمان بوده، با پایان عکس گرفتن به پایان رسیده و وزیر خارجه آمریکا به نحوی کاملا روشن به ولی‌عهد سعودی گفته «تمام واقعیات باید روشن شود.»

بنا بر این گزارش پامپئو به بن سلمان گفته آینده رسیدن او به مقام پادشاهی به نحوه مدیریت پرونده قتل احتمالی خاشقچی بستگی دارد.

این منبع با تایید اینکه پامپئو به سعودی‌ها گفته فرصت محدودی برای حل این قضیه دارند، می‌گوید وزیر خارجه آمریکا به ولی‌عهد سعودی گفته که «اگر شما این کار را نکنید، ایالات متحده مجبور خواهد بود خودش این کار را انجام دهد... چراکه جهان خواهان این کار است و رئیس‌جمهور تحت فشار جهانی قرار می‌گیرد.»

در بیش از دو هفته‌ای که از ناپدید شدن خاشقچی پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول می‌گذرد، لحن دولت آمریکا به مرور تلطیف شده و حتی ترامپ گفته ممکن است قتل خاشقچی کار «قاتلان خودسر» بوده باشد. با این وجود، روزنامه «نیویورک‌تایمز» امروز گزارش داد که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا دارند به این نتیجه می‌رسند که خاشچقی کشته شده و بن سلمان هم مستقیما در این اقدام نقش داشته است.

همزمان سناتورهایی از هر دو حزب آمریکا مواضع تندی علیه عربستان سعودی اتخاذ کرده‌اند و دولت آمریکا را برای اعمال تحریم یا اقدامات دیگر علیه ریاض، تحت فشار قرار داده‌اند.

ادعای اعلام ضرب‌الاجل از سوی آمریکا در حالی مطرح می‌شود که پامپئو روز سه‌شنبه پس از دیدار با مقام‌های سعودی موضعی نرم اتخاذ کرد و در پاسخ به این سوال که آیا خاشقچی زنده است یا نه، گفت: «نمی‌خواهم درباره هیچ‌کدام از وقایع صحبت کنم، آن‌ها هم نمی‌خواهند.»

در حالی که مقام‌های سعودی تاکنون از اطلاع درباره وضعیت خاشقچی ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند، رسانه‌های نزدیک به دولت ترکیه اطلاعات و جزئیات گسترده‌ای درباره نحوه قتل و تکه تکه شدن خاشقچی منتشر کرده‌اند. روزنامه «نیویورک‌تایمز» هم دیروز در گزارشی نوشت بیش از نیمی از اعضای تیم ۱۵ نفره سعودی که همزمان با حضور خاشقچی در کنسولگری به استانبول سفر کرده بودند، از مقام‌های نظامی، اطلاعاتی یا سیاسی عربستان سعودی بوده و برخی از آن‌ها رابطه نزدیکی با بن‌سلمان داشته‌اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • جوان بی کار افسرده

      ای بابا دیگه چقدر درباره این موضوع خبر میگید، این همه خبر ودرد وگرفتاری تو مملکت خودمون هست اونارو بگید وبه گوش مسولین برسونید؟ البته اگه مسولین گوشی برای شنیدن داشته باشن

    • دونالد ترامپ

      ترامپ هرچی بگه درسته

    • بدون نام

      آمریکا فقط دارد از این قضیه به نفع خود سوء استفاده میکند .

    • بدون نام

      کسی نیست به بن سلمان بدبخت بگه سرنوشت شاه ایران برای شما عبرت نیست ای گاو شیرده امریکا ذاتا نمیتواند دوست باشد برگردید بدامن منطقه برگردید هنوز دیر نشده

    • آرش

      گور بابای قاشقچی...سرنوشت چهارده جوون ومرزدار این آب و خاک چه شد...اونا فرزندان همین ملت و سرزمینن...آیا باید بخاطر قاشقچیتون تو بوران حوادث زمان مدفون و از خاطرات حذف بشن...چرا اینجا حرفی از تهدید و استفاده از زور مقابل یک گروه وهابی جیره خور سعود و تجزیه طلب قاتل نیس...آیاباید منتظر بازگشت تن های بی سر بود؟!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اتفاقا مرزبانهاي ما را هم بخاطر همين خاشقجي دزديدند آنها ميخواهند شما و همه رسانه هاي دنيا از مرزبانها و امثال أن بپرسيد و خاشقجي را فراموش كنيد چون حكومتشون را به خطر انداخته است

    • بدون نام

      روزی ک شیخ نمر رو اعدام کردن دنیا داشت ب سعودی فشار میاورد ک یک عده سفارت عربستان رو ب آتیش کشیدن و ورق برگشت و ادامه ی داستان،،،،شانس آوردیم سفارت سعودی دیگ توی تهران نیست وگرن دوباره نجاتشون میدادیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ترکیه ودیگر کشورها ار عربستان دلار میگیرند و خرج ملتشان میکنند ما چی؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج