۸۰۱۱۴۱
۲۲ نظر
۵۱۰۱
۲۲ نظر
۵۱۰۱
پ

دلار ارزان شد، قیمت مسکن پایین نیامد

علیرغم تحلیل برخی کارشناسان مبنی بر رابطه نرخ ارز با قیمت مسکن، گزارشها حاکی از این است که علی رغم افت نرخ دلار در یک ماه و نیم گذشته، قیمت مسکن در فصل پاییز نه تنها کاهشی نبوده، بلکه تا حدودی هم افزایش داشته است.

خبرگزاری فارس: کاهش نرخ ارز در یک و نیم ماه گذشته قیمت مسکن در فصل پاییز را نه تنها کاهشی نکرد، بلکه بر اساس گزارشها تا حدودی هم افزایش داشته است.

این اتفاق در حالی رخ داده که برخی کارشناسان مسکن بر این باور هستند که افزایش نرخ ارز موجب رشد قیمت مسکن شده، پس اگر نرخ ارز کاهش یابد، قیمت مسکن هم کاهشی خواهد بود.

اگر چه این تحلیلگران مسکن بر این اعتقاد بودند که با افت نرخ ارز، باید قیمت مسکن هم کاهشی باشد، اما گزارش جدید بانک مرکزی نشاندهنده افزایش قیمت در دو ماه گذشته است.

در مقابل برخی فعالان بازار مسکن نیز بر این باور هستند که وقتی قیمت مسکن افزایش یافت و با آن قیمت معامله مسکن در دفاتر املاک به ثبت رسید، افت قیمت مسکن دیگر محال است.

کاهش قیمت مسکن وقتی محقق می‌شود که قبل از رشد جهش گونه اقدامات لازم مثل در اختیار داشتن قوانین محکم مالیات بر عایدی برای کنترل قیمت انجام شده باشد، چرا که وقتی یک معامله مسکن با یک قیمت در یک منطقه انجام می‌شود خرید و فروش پایین تر از آن عدد بسیار سخت و به ندرت پیش خواهد آمد.

*کاهش قیمت مسکن در ماه‌های آتی بسیار ضعیف و غیرممکن

علیم یارمحمدی عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه کاهش قیمت مسکن در ماه های آتی بسیار ضعیف و غیرممکن است. اقتصاد ایران همواره افزایش قیمت ها را تجربه کرده و به نظر نمی‌رسد که قیمت مسکن نیز از این موضوع مستثنی باشد.

وی ادامه داد: بهترین سیاست و راهکار، محدود کردن تلاطمات نرخ بازار مسکن و ثابت نگه داشتن قیمت در شرایط کنونی است، پس از آن می‌توان با اعمال سیاست های مالی فضا را برای افزایش توان خانوارهای جدید خرید مسکن فراهم کرد.

بر اساس این گزارش، اگر چه روند رشد نرخ ارز از اواسط سال گذشته آغاز و همزمان با آن قیمت مسکن هم در فصل پاییز پارسال و اردیبهشت امسال به شکل قابل توجهی رخ داد، اما یکی از دلایل عمده بروز تلاطمات در بازار مسکن، کمبود عرضه و بالا بودن تقاضا است، این مسئله موجب شده که قیمت ها بالا رفته و فروشندگان برای فروش ملک خود قیمت را افزایش دهند.

بانک مرکزی در حالی گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در مهرماه ۱۳۹۷ را ارایه کرد که بر اساس این گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۸ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۶.۴ و ۸۳.۵ درصد افزایش نشان داد.

این رشد قیمت شاید باور کردنی بود، اما اینکه در افت معاملات این رشد قیمت رخ دهد، نشان می‌دهد که نرخ ارز به تنهایی نمی‌توانسته عامل گرانی مسکن باشد.

*افت معاملات و نبود ظرفیت رشد قیمت

بر اساس اعلام بانک مرکزی، «تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در مهرماه سال ۱۳۹۷ به ۹.۴ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۹.۵ و ۳۲.۳ درصد کاهش نشان داد».

شرایط موجود حاکی از آن است که بازار مسکن به سمت رکود تورمی پیش می‌رود و با توجه به رشد ۲۵۰ درصدی دلار و ۲۳۷ درصدی سکه، خود را با آن تطبیق می‌دهد.

کارشناسان معتقدند مسکن ظرفیت رشد بیش از این را ندارد و هرچه قیمت آن بالاتر برود، رکودش عمیق‌تر می‌شود. هر چند در حال حاضر نیز قدرت خرید به قدری کاهش یافته است که احتمال افزایش سقف تسهیلات مسکن از سوی بانک مرکزی مطرح شده است.

محمدمهدی مافی کارشناس مسکن نیز براین باور است که کاهش نرخ ارز باید با ارایه مشوق‌هایی برای سازندگان مسکن همراه شود؛ در غیر این صورت ممکن است سرمایه‌های خارج شده از بازار ارز وارد بخش مسکن شود.

به گفته وی، در صورتی که دولت مشوق‌های لازم را برای تسهیل شرایط ساخت و ساز در بخش مسکن فراهم نکند، سرمایه‌هایی که هم‌اکنون از بازار ارز خارج می‌شود ممکن است وارد بازار مسکن شود و با افزایش قیمت مسکن مواجه شویم.

*افزایش قیمت مسکن با افزایش میزان تسهیلات خرید آن

صمدیان یک فعال بازار مسکن با بیان اینکه هم‌اکنون با ۲.۶ میلیون مسکن مازاد مواجهیم که البته از دسترس متقاضیان واقعی خارج است، می‌گوید: کاری که دولت باید انجام دهد، این است که شرایط را برای تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی همان طور که در طرح جامع مسکن آمده است، برای اقشار متوسط و پایین فراهم کند تا بازار مسکن کنترل شود.

پورابراهیم یکی از مشاوران املاک نیز می‌گوید که قدرت خرید به اندازه‌ای کاهش یافته است که دولت باید برنامه‌ای برای بالا بردن این قدرت خرید بیندیشد.

وی افزود: ارایه تسهیلات خرید شاید یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن باشد، چرا که هرچه تسهیلات بخش تقاضا بالا برود، به همان نسبت قیمت مسکن رشد می‌کند، اما اگر تسهیلات به حوزه ساخت داده شود، بازار مسکن خود را تنظیم می‌کند و قیمت‌ها کاهش خواهد یافت.

در حالی که مطابق گزارش بانک مرکزی از سال گذشته تاکنون قیمت مسکن بیش از ۸۰ درصد رشد کرده، دولت و بخصوص وزارت راه و شهرسازی هنوز هیچ برنامه ای برای کنترل قیمت مسکن ارائه نداده‌اند.

در نتیجه، اینکه رشد قیمت مسکن را به گردن رشد نرخ دلار بیاندازیم، کار بیهوده‌ای است. حال با توجه به رشد قیمت مسکن در یک سال گذشته دولت برای بالا بردن قدرت خرید باید اقدامی انجام دهد که تنها منجر به بالا بردن قدرت خرید شود، نه اینکه با افزایش صرف سقف تسهیلات مسکن منجر به رشد قیمت مسکن شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بعد از به قول نویسنده کاهش قیمت دلار که خودش جای بحث داره چه چیزی توی این مملکت ارزان شد که مسکن بخواد ارزان بشه

    • بدون نام

      دلار کجا ارزان شده از4000به 18000رسیده بعدش به 14000امده خوبه دیگه این حقه دولته ده قدم جلو یه قدم عقب حربه کثیف دولت درسته خونه ندارم من ولی ای کاش دلار بشه 50000وهمه چیز بازم صدبرابر شه ....

    • بدون نام

      ما که میدانستیم در ایران قیمتها بالا برود محال است پایین بیاید. اقایان مدیران با سواد با تجربه که هر کاری میکنید به نفع خودتان است

    • بدون نام

      خدا لعنتتون کنه خودتون پشتتون گرمه و اینقدر مال جمع کردین که تا هفت نسل بعدتون در آرامشن بعد با این اخبار در مورد خانه که چند ساعت یک بار اعلام میکنید دلمون رو خون میکنید و داغمون رو تازه میکنید، امیدوارم هر لحظه تون در عذاب بگذره، چون امید داشتن خانه و خوشبختی رو در دل ما کشتین...

    • بدون نام

      زندگی تو ایران جوکه بخدا همش جوکه

    • بدون نام

      روزگار غریبیست نازنین

    • رضا

      وقتی تعدادی دلال احمق ونادان وخائن به راحتی بازندگی مردم بازی میکنندوخیلی راحت بدون ترس از دولت قیمت مسکن را گران میکنندوخیلی راحت هم دلیل را به گران شدن دلار ربط میدهندمردم حق دارندنسبت به دولت بدبین شوندرییس جمهوری که بارای مردم بالا آمده حالاباتصمیمات غلطش داردمردم را له میکندهیچ امیدی به بهبود وضعیت موجود نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دلال چی بابا ؟ زیر سر خودشونو
        مگه دلال ها کین همین مردم عادی چقدر قدرت می تونن داشته با شن که با اقتصاد مملکت بازی کنن؟

    • دلارى

      ارواح شکمت دلار ارزان شده !
      بى شعور ارزان به دلار 3600 تومن مى گن نه دلار 12500تومن بى خود جو نده مردم احمق که نيستن به زرزر تون توجه کنن

    • بدون نام

      درکشور ما متاسفانه در مقابل بالا رفتن نرخها فقط غر میزنند ولی در مقابل پایین آمدن قیمتها به واسطه ارزان شدن ارز که دخالت مستقیم دارد بشدت مقاومت کرده ودلشان نمیخواهد مالشان یکریال ارزان شود حتی اگر یک استکان باشد و این مسئله مهمی است که باید فرهنگسازی شود, و بنوعی از گرانیها استقبال میکنند و فقط دولت و حکومت را مقصر اصلی میدانند در صورتیکه اینچنین نیست .الان که ارز به مرور پایین میآید باید قاعدتا نرخ همه چیز. پایین بیاید.خصوصا مسکن که در گرانیها بسیار تاثیر گذار است.

    • بدون نام

      یه گروه بیسواد با عث گرونی مسکن شدن

    • فریبرز

      اول اینکه عمده افزایش نرخ مسکن مربوط به قبل از افزایش نرخ ارز است ، دوم اینکه قیمت متریال ساخت مسکن تا حدود سه برابر گرانتر شده و قیمت مسکن فقط دو برابر شده ، سوم اینکه وقتی تورم واقعی ۱۰۰ درصد است نرخ اجاره متناسب با آن رشد نکرده .
      کلا حرف بی ربطی رو به عنوان خبر منتشر کردین .

    • علی

      چی میشی دلار ارزان شد دلار موقعی میتونی بگی ارزان شد که دسترسی خرید از صرافی برای همه وجود داشته باشه در ضمن ملک هیچ وقت ارزان نمیشود شاید برود در رکود ولی ارزان نمیشود مگر دلار به هشت هزار تومان برسد که با این حساب سه میلیون افت قیمت خواهیم داشت در غیر اینصورت رکود تورمی همراه خواهد بود چون تازه ساخت وسازها وارد فاز گرانی میروند

    • بدون نام

      سلام باعنایت به ناامیدی سرمایه در بازار ارز و طلا جهت حفظ ارزش پولی نقدینگی وارد بازار مسکن میشود وبه نظر میرسد هرچه قیمت بازار ثانویه پایین بیاید مسکن و ملک افزایش میابد

    • بدون نام

      دلار ۱۳۰۰۰ تومانی را می گویید ارزان ، ظرف یکسال از ۳۳۰۰ به این عدد رسیده میگید ارزان

    • خدا

      نویسنده مطلب تو ایران زندگی نمی کنه،به دلار 14000 تومانی میگه ارزون شده!!!

    • طاها سلیمی

      مسخره با این نظرت چند واحد داری باد کرده رو دستت میخوای دویاره مسکن را بکشی بالا اخه دیگه جا نداره چهار برابر شده بی انصاف پس فقیرا چی وام اضاف میکنی برای بدبختها

    • بدون نام

      تا موقعی که دولت دست جهانگیری و روحانی باشد قیمتها فقط بالا می روند و پایینی در کار نیست

    • بدون نام

      دلار 4 تومن بود الان 13 تومن. کدوم کاهش؟؟؟

    • بدون نام

      کاهش قیمت دلار!!!!!!!! دوست عزیز حالت چطوره؟

    • مخی

      میگن دلار ارزان شد کجا ارزان شد ایا قیمت ۲۸۰۰هزار آمد این میگن پایین آمدن نه که ۱۳۰۰۰تومان باشد واقعا ما تمدن فکر داریم چونکه ایرانی هستیم

    • بی نام

      خدا بیامرزد خمینی رو ،و هاشمی رو ،هیچوقت اجازه ندادند،ارزش دلار بیشتر از ریال بشه ،اون موقع که بیشتر با آمریکا مشکل داشتیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج