۸۰۱۸۳۵
۸ نظر
۵۰۰۸
۸ نظر
۵۰۰۸
پ

برکناری لاریجانی امکان‌پذیر است؟

روز گذشته حسینعلی حاجی دلیگانی یکی از نمایندگان مجلس در حاشیه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگاران رسانه های مختلف از تدوین طرحی برای استیضاح علی لاریجانی رییس مجلس خبر داد.

مجله مهر: روز گذشته حسینعلی حاجی دلیگانی یکی از نمایندگان مجلس در حاشیه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگاران رسانه های مختلف از تدوین طرحی برای استیضاح علی لاریجانی رییس مجلس خبر داد.

نماینده مردم شاهین شهر به رسانه‌ها گفته که ۲۷ نفر از نمایندگان مجلس خاستار پاسخگویی علی لاریجانی رییس قوه مقننه درباره ارجاع ۲ لایحه پالرمو و مبارزه با پولشویی به مجمع تشخیص مصلحت نظام شده‌اند.

اما موضوعی که پس از انتشار این خبر در رسانه به سرعت مورد توجه قرار گرفت، وجود همچین قانونی در آیین نامه داخلی مجلس است چرا که تاکنون سابقه نداشته است که نمایندگان در پی استیضاح رییس مجلس باشند!

بسیاری از کاربران در فضای مجازی به این خبر واکنش نشان دادند. به طور مثال کاربری با ابراز تعجب از این اتفاق نوشته بود که «جدی جدی طرح استیضاح لاریجانی رو امضا کردن نماینده ها؟! حالا عجله ای هم نبود! میگذاشتین انتخابات مجلس بعدی یا حتی بعد ترش اینکارو میکردین!» کاربر دیگری به نام امید دلفانی هم این طرح را نشدنی عنوان کرده و نوشته بود: «حرف هایی که هیچوقت عملی نمیشن بنا بر عملی شدن هم ندارن ولی با مانوری که روشون میره تاثیر خودشون رو میزارن متاسفانه» از سوی دیگر، کاربر دیگری به نام ادوارود هم با زبانی طنز نوشته که «احتمال اینکه لاریجانی بتونه کل مجلس و مملکت رو استیضاح کنه؛ خیلی بیشتر از اینه که مجلس بتونه لاریجانی رو استیضاح کنه»

اما اصل ماجرا چیست؟

طبق ماده ۲۴ و ۲۶ آیین‌نامه جدید، نمایندگان مجلس این اختیار را دارند که طی یک نامه‌ کتبی با امضا حداقل ۲۵ نفر از نماینده‌ها، از نحوه اداره مجلس، رییس یا اعضای هیأت‌رییسه مجلس شکایت کنند و درخواست خود را به کمیسیون تدوین آیین‌نامه ارسال کنند.

این کمیسیون هم بعد از دریافت شکایت‌نامه، هیئتی را برای بررسی و ارزیابی درخواست نمایندگان تشکیل می‌دهد. اگر اکثریت اعضای هیأت رأی به عدم صلاحیت فرد بدهند آن طرح به صحن علنی مجلس خواهد رفت و در نخستین جلسه صحن علنی مجلس هم این موضوع بدون رأی‌گیری در دستور کار قرار خواهد گرفت و موضوع شکایت از هیئت رییسه به رأی نمایندگان گذاشته می‌شود.

اما آنچه از روز گذشته محل سوال بسیاری از مردم و رسانه‌ها شده، استفاده از واژه استیضاح برای رییس مجلس است که در این خصوص باید گفت این اصطلاح در آیین‌نامه داخلی مجلس وجود ندارد. البته از نظر محتوا این روند بررسی مانند استیضاح وزراست اما در آیین‌نامه کلمه استیضاح ذکر نشده است.

البته بد نیست بدانید روز گذشته غلامرضا کاتب عضو کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که نامه شکایت نمایندگان از لاریجانی به کمیسیون آمده اما عدد ندارد و برخی از امضاکنندگان، امضای خود را پس گرفته‌اند!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • احمد

      آقایان نمایندگان محترم خواستار طرح استیضا رئیس مجلس شما از خود سریهای احمدی نژاد سر چشمه میگرد ،و وجه قانونی فعلاً ندارد، مواظب باشید آرامش جامع را بهم نزنید ما برای وصل کردن آمیدم نه برای فصل کردن ؟!

      پاسخ ها

      • سلام

        این واصله است

      • بدون نام

        انشالله بر کنار بشه ... چه چسبی زده چند سال به اون صندلیش چسبیده

    • علی اکبر

      سلام، جناب حاجی دلیکانی و دوستان سرطان استیضاح گرفتن و تمام انرژی مجلس رو گذاشتن برا شیمی درمانی خودشون، والا برای انتخاب هیت رییسه مجلس که هر سال رای گیری میشه و توسط خود شما انتخاب میشن و الان هم نصف عمر این هیئت رییسه گذشته، بابا وقت این مجلس نیم بند که کسی هم مصوباتش رو قبول نداره بذارید برا برداشتن باری از رو دوش مردم بیچاره به جای اینکه هفته ای یکبار استیضاح کنید، واقعا خجالت داره...

    • وروجک@@@

      لاریجانی خیلی ملاحضه روحانی راکرد♧♧♧♧

    • سلام

      اگر با رفتن این نون مان مخاد آجر بشه این که آجر هست پس بره بهتر نه بوده این چند سال برای ایران گل بلبل بود هر کسی باشه از این ها بهتر است

    • بدون نام

      مردم قم مقصرند که مجددا به او رای دادند!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا رای دادن؟!!!!
        عجججججب

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج