عباس عبدی: زمان شاه نمازخوان بیشتر بود
۸۰۲۶۸۵
۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷
۸۷۳۷ 
عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: نگرانی در مورد عدم اقبال به نماز مورد احترام است ولی مگر پیش از انقلاب حکومت برای این کار پول خرج می‌کرد؟ مگر رادیو و تلویزیون و مطبوعات و قانون و حتی مقررات استخدامی به نفع نمازخوان‌ها بود؟ پس چرا آن زمان نمازخوان‌ها(نسبت آنان به کل جمعیت) و مسجدروها بسیار بیشتر بود؟

«جرم و گناه » عنوان سرمقاله روزنامه اعتماد نوشته عباس عبدی است که آن را در ادامه می خوانید.

عبدی نوشت: یادداشت بنده در روزنامه ایران تحت عنوان «دوربرگردان فرهنگی» اگرچه در برخی رسانه‌های اصولگرا تحریف شد و امام جمعه موقت و محترم تهران آقای احمد خاتمی نیز به آن تعریضی نمودند که مطابق واقع نبود و انتظار می‌رود که به پاس احترام به شنوندگان و نمازگزاران مطالب نقل شده از دیگران را حداقل یک بار با دقت بخوانند ولی در هر حال این تحریف‌ها فرصتی را فراهم کرد که به یک نکته بسیار مهم اجتماعی پرداخته شود.

فرق گناه و جرم چیست؟ و چه کار باید کرد که گناه یا جرم رخ ندهد؟ آیا این دو موضوع از حیث شیوه جلوگیری یکسان هستند؟

برای تعیین جرم نمی‌توان به مفهوم گناه بسنده کرد. علت نیز روشن است. حتی در قوانین موجود ما دو گناه دروغگویی و غیبت، جرم شناخته نمی‌شوند هر چند آیات و روایات گوناگونی در مذمت این دو گناه است. حتی غیبت بدتر از زنا دانسته شده است ولی زنا را جرم می‌دانیم در حالی که غیبت را خیر.

در همین جا فرصت را مغتنم می‌شمرم و به نکته بسیار مهم دیگری اشاره می‌کنم با پول یا مجازات می‌توان جامعه را اصلاح کرد. اخیرا از آقای قرائتی مطلبی به این مضمون نقل شده که:

«در مورد اقامه نماز کوتاهی شده و هزینه‌ای که برای موسیقی و امثال اینها مصرف می‌شود، قابل مقایسه برای نماز نیست. اگر برای نماز همان اندازه که برای موسیقی هزینه می‌شد، هزینه می‌کردیم الان وضعیت اینگونه نبود.»

نگرانی ایشان در مورد عدم اقبال به نماز مورد احترام است ولی مگر پیش از انقلاب حکومت برای این کار پول خرج می‌کرد؟ مگر رادیو و تلویزیون و مطبوعات و قانون و حتی مقررات استخدامی به نفع نمازخوان‌ها بود؟ پس چرا آن زمان نمازخوان‌ها(نسبت آنان به کل جمعیت) و مسجدروها بسیار بیشتر بود؟ اخیرا مطالعه‌ای درباره مسجدروهای یک منطقه تهران انجام شده بود که رقم بسیار پایینی از جمعیت منطقه را شامل می‌شدند.

بنابراین چه بسا مصرف کردن همین هزینه‌های مادی و اداری و مقررات برای نماز خواندن مردم است که نه تنها نتیجه نمی‌دهد که برعکس نتیجه می‌دهد. شاید لازم باشد تمام بودجه‌های مربوط را بازنگری کرد. درباره سایر واجبات و محرمات نیز باید چشم‌ها را شست و جور دیگری دید و از تجربیات گذشته استفاده کرد. شاید به نتایج بهتری برسیم.

برچسب ها:
انتشار یافته: 71
در انتظار بررسی:0
Iran, Islamic Republic of
12:09 - 1397/09/10
مردم ازادبودن هرکی هرجوردلش میخواست زندگی میکرد به خداراست میگن اون موقع خیلی به نمازوروزه اهمیت میدادن البته من اون موقع 4 سالم بود
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
شمای چهارساله حتما از ادا و اطوار مردم خبر داشتی
میم
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
دوستان عزیز
مگه ماها چقد میخوایم عمر کنیم؟
مگه به جز آرامش چیز دیگه ای هم میخوایم؟؟
باور کنید مردم فقط آرامش میخوان
حالا این دعواهای خاله زنکی باشه یا نباشه
میخوای مسلمون باش یا کمونیست
مهم اینه برا پیشبرد و ایجاد آرامش توو کشورت کار بکنی نه اینکه مقاصد مذهبی رو بکوبیم توو سر همدیگه
مادر عروس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
ایمان قلبیه و منطقی. ربطی به این زمان و زمان دیگه نداره.آقای عبدی کافر همه را به کیش خود می خواند.در حکومت پیامبر هم مسلمان ریاکار و منافق بود شاهدش این همه آیات قرآن در وصف منافقین. اگر دین ندارید آزاده باشید
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
تو فیلمای فارسی همه چی نشون میدادن یه سکانس از عبادت دلی بود نماز و امامزاده تو طوقی حرم رضا تو قیصر و خیلی فیلما اعتقاد دیگه ای داشتن اون موقع
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
عبدی اخر عمری به خودش اومده خوبه
@
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
تا امثالی مثه تو عبدی بدبخت و زیباکلام و حجاریان و صادقی و و و هستن بله معلومه که نماز خوان کمتر میشه .امثال شما وابسته ها و لیبرالها هستن مملکت خوب نمیشه
Iran, Islamic Republic of
12:15 - 1397/09/10
برای اینکه ادم های روانی مثل تو کم بود.
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
از نظر شما املاها و بی سوادها هر کی حرف حق زد روانی هست
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
با مثل تو گشت
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
یکی حرف منطقی میزنه حالتون بد میشه سریع تحمل حقیقت انقدر سخت نیست
Iran, Islamic Republic of
12:24 - 1397/09/10
ان زمان هر کس برای دل خودش نماز میخواند .
ولی الان بخاطر پست و مقام نماز میخوانند.
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
نجومی بگیر با فیش ماهانه صد میلیون و پاداش یک میلیاردی و خاوری ها
United Arab Emirates
12:28 - 1397/09/10
یعنی قشنگ عین این بیسوادا ک توجمعهای فامیلی حرف میزنم این بنده خدا هم صحبت میکنم
خدا کنه منبع امارتو بدی دیگران هم فیض ببرن
آقای تئوریسین
فقط قبلش تئوریت چی بود؟!
آها
بدبخت کردن مردم با آوردن رابطه ای آدمهای بی لیاقت در سمت‌های مدیریتی
البته سطح دانست از امارات پیداس
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
اول سواد یاد بگیر کاربر بعد نظر بده ...
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
کلاس سواد اموزی تابستون ثبت نام داره برو امثال تو تصمیم میگیرن برای مردم
@
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
با نظرت موافقم کاربر 12 28. این موجود معلوم الحال و به قول خودش تئوریسین اول بیاد بگه طبق چه معیار و اساسی این چرندیاتو بلغور کرده! عبدی شیرین عقل؟ مگه سابق اینهمه رسانه صوتی تصویری وجود داشت؟ مگه سابق اینهمه موجودات معلوم الحالی مثه امثال تو و زیباکلامو صادقی و و و وجود داشتن که ذهن جوونارو تخریب کنن؟ منگول وایساد برای ما چه اظهار فضلی کرد بیچاره! :)
Iran, Islamic Republic of
12:28 - 1397/09/10
واقعا راسته
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
راسته راسته
Iran, Islamic Republic of
12:29 - 1397/09/10
واقعا درست گفته نماز ان زمان از روی معصومیت و پاکی مردم بود ولی امروزه مردم عادی هیچ کدام یا تعداد خیلی کمی اهل نماز هستن و انهای که هم نماز میخوانند برای پاچه خواری و نشون دادن خودشون به عنوان یک ادم خوب بین دیگران و جانعه است در صورتی که پشت این خودنمای یک ادم شیطان صفت خوابیده که کارهای انجان میدن که خود شیطان هم از خدا طلب امرزش می کنه
پاسخ ها
سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
من اون وقت همیشه نماز روزه می کردم اما الان نه چه من آدم با سواد نیستم ....
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
این که همه ی نمازخونا رو اینقدر بد توصیف میکنی به دور از انصافه خیلیا هم به خاطر ایمان و اعتقادات خودشون نماز میخونن
Iran, Islamic Republic of
12:32 - 1397/09/10
واقعا...الان هم اگه یکی بخونه مسخره میشه
Iran, Islamic Republic of
12:33 - 1397/09/10
احسنت به شما حرف حساب زدی الان اکثریت مردم ایران از دین اسلام گریزان شده اند
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
مثل یه کارخونه خودروسازی تبلیغ میکنه اما ماشینی که خریدی با یه تصادف له میشه میمیری امنیت نداشته بقیه که دیدن نمیخرن دیگه اون محصول رو هر چقدر مدیر شرکت باز پول تبلیغ رنگارنگ بده
United Kingdom
12:35 - 1397/09/10
مهمتراز تعدادنمازگزاران درگذشته وحال کیفیت وصداقت درادای نماز بود الان به اجبار درادارات ومدارس واماکن دیگه نماز برگزارمیشه وکسایی که شاید توخانه با دل پاک رو به قبله میکنن مجبورند باریا درانظارنماز بخوانند
پاسخ ها
بدون نام
United Arab Emirates
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
دقیقا زد به هدف همین فرمون که میریم به جهنمه
Iran, Islamic Republic of
12:36 - 1397/09/10
متاسفانه برای معنویات هم از پول و مادیات کمک می گیرند غافل از این هستند که مشک باید خود ببوید نه آنکه عطار بگوید!!
Iran, Islamic Republic of
12:45 - 1397/09/10
چون همه شاکر بودن از خدا . الان چی ؟ منی که ندارم بخورم سلامتی ندارم برای چی نماز بخونم ؟
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
با این که رفتار دولتمردان و کارهایی که به اسم اسلام کردن باعث دید منفی مردم به اسلام شده موافقم اما اینکه با خدا اینجوری معامله کنیم که هر وقت همه چیز مثل پول و سلامتی داشتم نماز میخونم حالا که ندارم نمیخونم انگار که نعوذ بالله خدا محتاج نماز ماست و به ما بدهکاره اصلا جالب نیست
Germany
12:57 - 1397/09/10
حرف هات درسته کو گوش شنوا!!!!
Iran, Islamic Republic of
12:59 - 1397/09/10
مسلمان هم بیشتر بود ...
Iran, Islamic Republic of
13:04 - 1397/09/10
شاید باهاش مخالف باشید ولی پر بیراه نمیگه !
Iran, Islamic Republic of
13:10 - 1397/09/10
غلط کردی.
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
تو هم
پاسخ به 13:10
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
داعشی صفت ادب داشته باش
Iran, Islamic Republic of
13:12 - 1397/09/10
یه سوال دارم لطفا خوب فکر کنید و به خودتون جواب بدید
آیا کسی که راه پول درآوردن رو بلده و زکاتشو (یاد دادن به دیگران) رو نمی پردازه ،اگه راه بهشت رو بلد باشه به مردم این راه رو یاد میده یا نه؟
پاسخ ها
میم
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
اونیکه فکر پول درآوردن باشه وقت نمیکنه راه بهشتو به من و توی بدبخت نشون بده
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
معمولا اون مسئول زرنگ جا و چیزی خوبی آدرسشو بدونه بعیده به کسی بده مثل وام میلیاردی خودروخونه قسطی سود کم بهشت که جای خود عمرا نشون من وتو بده برای خودش و فامیلش میخواد
Iran, Islamic Republic of
13:16 - 1397/09/10
نمیشه گفت زمان شاه نماز خون زیادتر از الان بوده ولی میشه گفت اون زمان حتما و حتما ریاکاری کمتر از الان بوده واسه اینکه اون زمان برای تظاهر پولی پرداخت نمیشد، ولی امروزه پول توی تظاهر، ریاکاری، یقه بستن، تملق و چاپلوسی است
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
چه گفتی گلی به جمالت ابول
Iran, Islamic Republic of
13:17 - 1397/09/10
صدرصد اعتقادات از بین رفت وقتی روحانی انقدر دروغ میگه چه اعتقادی میخواد باشه
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
همشون اینم یکیش
Iran, Islamic Republic of
13:19 - 1397/09/10
قبلا نماز خوان بیشتر بود؟؟؟
چو دانی و پرسی سوالت خطاست چون دلیلش واضحه
Iran, Islamic Republic of
13:20 - 1397/09/10
زمان شاه همه نمازخوان بودندوبه دین وهرچیزی اعتقادداشتن ولی همه الان سردشدن.حیف نمیشهدچیزی گفت
Iran, Islamic Republic of
13:20 - 1397/09/10
چه عجب یکی حرف راست زد
Iran, Islamic Republic of
13:27 - 1397/09/10
نمازهاواقعی بود با تمام وجود و خلوص دل که خودش را در زمان جنگ هم به بهترین شکلی نشان داد ولی حالا عبادت ها هم بر روی ریا و تزویر میچرخد و ....
Iran, Islamic Republic of
13:32 - 1397/09/10
آقای عبدی برو فکر نان بکن بابا جان خربزه آبه!
Iran, Islamic Republic of
13:34 - 1397/09/10
قدیم این همه تهاجم فرهنگی نبود. قدیم تلویزیون و اینترنت و گوشی نبود. قدیم این همه مشغله بیهوده نبود. قدیم این همه زرق و برق و دنیاطلبی نبود.
نویسنده عزیز یک کم فکر کن. قدیم فرصت بیشتری برای فکر کردن بود.
پاسخ ها
میم
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
بهتر بود میگفتی قدیم این حجم از بیکار و الاف توو جامعه نداشتیم
...
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
قدیم ریا و تزویر نبود چیزی که تیر خلاصی شد بر روان مردم
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
در گذشته مردم ساده زیست بودند و دلشون هم برای همون سادگی تنگ شده نه برای پهلوی های منحوس
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
دل نردم برای همه چی و همه کس گذشته تنگ شده نه فقط ساده زیستی همینجا مردم کشیدن بسه
Iran, Islamic Republic of
13:37 - 1397/09/10
اون زمان کسی از دیوار سفاتخانه بالا نمی رفت ! هیچ کس خودش رو پاک و دیگران رو گناهکار نمی دونست ! قلب ها صاف و پاکیزه بود ! گفتار و کردار یکی بود !
Iran, Islamic Republic of
13:46 - 1397/09/10
شماعوام فریبها حناتون دیگه رنگ نداره هرچی چیزهای بدازاروپارومیارین وهرچی چیزهای خوب اصلا نمیگین بعدژست روشن فکری میکنین
Iran, Islamic Republic of
14:31 - 1397/09/10
انصاف داشتن در ارائه آمار و رقم هم خوب چیزیه. برای اینکه شنونده بیشتری داشته باشیم کمتر از این خزبل ها بگید لطفا آقایون تئوری پرداز .
Iran, Islamic Republic of
14:44 - 1397/09/10
ایولا‌اقای‌عبدی‌کو‌کوش‌شنوا‌ ...
Iran, Islamic Republic of
15:04 - 1397/09/10
این روزها ریا وتظاهر پیشتر از نماز است در زمان شاه مردم خالص بی ریا بودند
Iran, Islamic Republic of
15:36 - 1397/09/10
فعلاً که جامعه پرشده ازکافر. یه سر به مدارس بزنید. ...
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
یادش بخیر دبیرستان از 300 نفر 20 تا میرفتن نماز که 15 تاشون بدون وضو بودن
Iran, Islamic Republic of
16:14 - 1397/09/10
ما بچه های همون زمانیم در مسجدها باز بود کاسبی دینی نداشتیم محله ما کسی نیاز مند بود پول براش جمع میکردن بدون اینکه بوق کرناش کنند خلاصه خیلی باحال بودیم ولی الان حالم گرفته است ...
Iran, Islamic Republic of
18:05 - 1397/09/10
یارو همه کار می کنه نماز هم می خونه به هیچ صراطی هم مستقیم نیست
Iran, Islamic Republic of
19:39 - 1397/09/10
مثل .... دروغ می گوید من زمان شاه را نیز دیده اموعم اکنون نیز هستم ومی بینم ایشان با نظام مشکل دارد ومی خواهد سیاه نمایی کند .
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
اموعم؟؟؟؟ یه چیزی بگو بگنجه
Iran, Islamic Republic of
00:27 - 1397/09/11
غلط نکن. زمان شاه هیچ کس نماز نمی‌خواند ...
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
کبک ! شما سرت بکن زیر برف !!
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
دری وری حرف نزن ممکنه خانواده خودت نماز خون نبودن با
با خودت ولی پدر و مادر های ما نماز خون بودن ومذهبی
Iran, Islamic Republic of
02:38 - 1397/09/11
ما شما را به مقام انسانیت می رسانیم
Iran, Islamic Republic of
19:03 - 1397/09/11
کاربر ۲۷:۰ اگه اونموقع کسی نماز نمیخواند پس کیا انقلاب کردن؟ حالا برو تو مسجد نگاه کن ببین جز چند تا رییس اداره وپیر مرد بقیه چند نفرن جمعیت بیست ملیونی اونموقع را با هشتاد ملیون الان مقایسه کن وبشمار.!!
Iran, Islamic Republic of
19:03 - 1397/09/11
کاربر ۲۷:۰ اگه اونموقع کسی نماز نمیخواند پس کیا انقلاب کردن؟ حالا برو تو مسجد نگاه کن ببین جز چند تا رییس اداره وپیر مرد بقیه چند نفرن جمعیت بیست ملیونی اونموقع را با هشتاد ملیون الان مقایسه کن وبشمار.!!
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج