رشد استفاده از محتوای آنلاین تصویری در ایران
۸۱۵۰۹۸
۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۴
۲۴۱۲ 
رشد محتوای داخلی از اهداف شبکه ملی اطلاعات است و به گفته‌ی مسوولان این حوزه، با سرمایه‌گذاری عظیمی که در بخش دسترسی اپراتورهای سیار صورت گرفته، ترافیک VOD با رشد چهار برابری مواجه شده است.

خبرگزاری ایسنا: شبکه ملی اطلاعات یک زیرساخت یا به‌عبارتی یک سخت‌افزار است که نیازمند تولید محتواست. محتوایی که طبیعتا یک نهاد یا سازمان خاص نمی‌تواند اساسا متولی آن بشود؛ چراکه این محتوا باید آنقدر گسترده باشد که بتواند نیاز فکری، فرهنگی و حتی سرگرمی مردم را پاسخگو باشد. در این شرایط، مسلما کسی بهتر از خود مردم نمی‌توانند تولیدکننده نیازهای محتوایی کشور باشند.

در این راستا بهزاد اکبری - عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت - اخیرا با بیان این‌که رشد محتوا و خدمات داخلی از اهداف مهم شبکه ملی اطلاعات است که با ایجاد زیرساخت‌ها رشد فزاینده‌ای پیدا کرده‌اند، گفت: رشد اپلیکیشن‌های موبایل تولیدی در ایران، تقریبا از سه سال گذشته رشد نمایی به خود گرفته است.

وی، توسعه دسترسی پهن باند در ایران را اکنون در اختیار کسب‌وکارهای فعال در این حوزه دانست که می‌خواستند انواع خدمات پهن باند را توسعه دهند که قبلا این زیرساخت‌ها نبود و اظهار کرد: با سرمایه‌گذاری عظیمی که در بخش دسترسی اپراتورهای سیار صورت گرفته، بسیاری از فراهم‌کنندگان محتوا و خدمات پهن‌باند که قبلا نمی‌توانسته‌اند شکل بگیرند، طی دو سال گذشته شکل گرفته‌اند.

عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت هم‌چنین خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته، رشد ترافیک VOD بیش از ۴۰۰ درصد بوده است و در استفاده از محتوای آنلاین و زنده تصویری نیز رشد بیش از ۱۰۰ درصدی را داشتیم. ضمن این‌که همین محتوا نیز با افزایش کیفیت روبرو بوده و از حالت SD به سمت HD رفته است.

این در حالی است که صابر فیضی - مدیرعامل سابق شرکت مخابرات ایران- پیش از این درباره وضعیت تلویزیون‌های اینترنتی اظهار کرده بود: در حال حاضر با وجود این‌که تلویزیون‌های اینترنتی حدود پنج سال است که مجوز گرفته‌اند، اما جایگاهی را که باید داشته باشند، ندارند؛ درواقع در مقایسه با سایر محتواهای اینترنتی، IPTV ها مشتری آن‌چنانی ندارند.

وی‌ در ادامه، به لزوم تولید محتوا برای پیشرفت تلویزیون‌های اینترنتی تاکید و بیان کرد: پیشرفت تلویزیون‌های اینترنتی وابسته به محتواست، اگر محتوایی باشد که مردم به آن علاقه‌مند شوند، مطمئنا تلویزیون‌های اینترنتی هم رشد خواهند کرد. رشد تلویزیون‌های اینترنتی بد نبوده، اما خیلی کند است و لزوم آن هم تولید محتواست. محتوای لازم برای پیشرفت IPTV ها را هم همه باید تولید کنند و فقط شرکت‌ها نیستند که می‌توانند در این زمینه نقش داشته باشند.

تلویزیون‌های اینترنتی که یکی از بخش‌های مهم محتوایی شبکه‌ ملی اطلاعات به شمار می‌روند، نیازمند تولید محتوا از طرف شرکت‌ها و هم‌چنین سایر ذی‌نفعان هستند. در تعریف IPTV آمده است که تلویزیون اینترنتی یا تلویزیون پروتکل اینترنت (Internet Protocol Television) ، مخاطب را قادر می‌کند با خریداری و اتصال یک ست‌تاپ باکس به دستگاه تلویزیون خود و پرداخت حق اشتراک ماهانه، از خدماتی مانند دسترسی به آرشیو فیلم‌ها و سریال‌ها، موسیقی، پخش زنده، خرید اینترنتی، بازی آنلاین، بانک آنلاین و غیره بهره‌مند شوند.

فناوری تلویزیون اینترنتی در دنیا موضوع چندان جدیدی نیست و بسیاری از کشورهای پیشرفته چند سالی است که از آن بهره می‌برند، اما در حالی که این فناوری در ایران تقریبا از سال ۱۳۸۰ راه‌اندازی شد، زمان بسیاری صرف دریافت مجوز شده و به‌دلیل تعدد متولی برای این موضوع هم‌چنان نتوانسته پیشرفت زیادی را شاهد باشد.

مطالب مرتبط
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج