جاباما
۸۳۳۸۱۵
۹ نظر
۵۰۹۸
۹ نظر
۵۰۹۸
پ

نگاهی به تاریخچه ایکس‌باکس و آینده این کنسول بازی محبوب

علاقه‌مندان بازی‌های ویدئویی کنسول بازی ایکس‌باکس را به‌خوبی می‌شناسند و خاطره‌های خوشی با این کنسول دارند، جالب است بدانید چیزی حدود ۱۷ سال از عرضه نخستین کنسول ایکس‌باکس می‌گذرد و این کنسول در طول این سال‌ها فراز و نشیب‌های زیادی را شاهد بوده است، اما هرگز میدان رقابت را ترک نگفته و مایکروسافت هر چند سال یکبار با‌عرضه یک کنسول جدید به هوادارانش ثابت کرده که تعهد خاصی به بازی‌های ویدئویی دارد.

برترین ها - ترجمه از محمد کاملان: علاقه‌مندان بازی‌های ویدئویی کنسول بازی ایکس‌باکس را به‌خوبی می‌شناسند و خاطره‌های خوشی با این کنسول دارند، جالب است بدانید چیزی حدود ۱۷ سال از عرضه نخستین کنسول ایکس‌باکس می‌گذرد و این کنسول در طول این سال‌ها فراز و نشیب‌های زیادی را شاهد بوده است اما هرگز میدان رقابت را ترک نگفته و مایکروسافت هر چند سال یکبار با‌عرضه یک کنسول جدید به هوادارانش ثابت کرده که تعهد خاصی به بازی‌های ویدئویی دارد.

نگاهی به تاریخچه ایکس‌باکس و آینده این کنسول بازی محبوب

از آنجایی که کنسول‌های بازی در هشتمین نسل خود به‌سر می‌برند و سلانه‌سلانه شاهد پایان این نسل هستیم، انتظار داریم مایکروسافت برای نسل بعدی نیز نقشه‌های زیادی را جهت ایکس‌باکس داشته باشد. برای اینکه بتوانیم آینده ایکس‌باکس را متصور شویم ابتدا باید به تاریخچه این کنسول‌ بازی محبوب نگاهی داشته باشیم. با این حساب در ادامه برای شما از تاریخچه ایکس‌باکس خواهیم گفت و در ادامه سعی بر این داریم تا پیش‌بینی کنیم مایکرسافت برای کنسول نسل بعدی خود چه تمهیداتی را لحاظ خواهد کرد.

داستان ساخت ایکس‌باکس

دنیا مایکروسافت را به‌عنوان یک شرکت بزرگ نرم‌افزاری می‌شناسد و اگرچه این شرکت ید طولایی در ساخت‌ سخت‌افزار نیز دارد، باز هم کسی فکرش را نمی‌کرد که سراغ ساخت کنسول‌های بازی برود. مایکروسافت به سیطره خود در دنیای دیجیتال با قدرت تمام ادامه می‌داد تا اینکه در سال ۱۹۹۸، کوین باچوس (Kevin Bachus)، سموس بلیکلی (Seamus Blackley) و اوتو برکز (Otto Berkes)، به همراه تد هیس (Ted Hase)، سه نفر از مهندسین تراز اول مایکروسافت، طرح ساخت یک کنسول بازی را به بیل‌ گیتس که در آن زمان سکان مایکروسافت را در اختیار داشت ارائه دادند.

نگاهی به تاریخچه ایکس‌باکس و آینده این کنسول بازی محبوب

بیل گیتس نیز به این گروه از کارشناسان خود برای ساخت ایکس‌باکس چراغ سبز نشان داد و پروژه ساخت اولین کنسول بازی مایکروسافت آغاز شد. ایکس‌باکس که در ابتدا با نام دایرکتز باکس ( DirectX Box) شناخته می‌شد قرار بود دستگاهی شبیه کامپیوترهای خانگی باشد که از قدرت خوبی برای اجرای بازی‌های ویدئویی برخوردار بود. مهندسین مایکروسافت در ابتدا برنامه‌ داشتند تا این دستگاه را با سیستم عامل ویندوز ۲۰۰۰ راهی بازار کنند تا توسعه‌دهندگان به‌ لطف آشنایی که با این سیستم‌عامل داشتند بتوانند بازی‌ها را با سرعت و کیفیت بالاتری برای کنسول مایکروسافت عرضه کنند.

نگاهی به تاریخچه ایکس‌باکس و آینده این کنسول بازی محبوب

اگر خاطرتان باشد در آن زمان کنسول پلی‌استیشن ۲ نبض بازی‌های ویدئویی را در اختیار داشت و مایکروسافت برای رقابت با این کنسول، پردازنده‌ای بسیار قدرتمند را در کنسول خودش در نظر داشت تا این کنسول به خوبی از خجالت پلی‌استیشن ۲ برآید. مهندسین مایکروسافت ۲ سال تمام روی این ایده کار کردند و در نهایت در سال ۲۰۰۰ بیل‌ گیتس در کنفرانس توسعه‌دهندگان مایکروسافت، کنسول بازی مایکروسافت را که نامش به ایکس‌باکس تغییر پیدا کرده بود معرفی نمود.

در زمان معرفی، مایکروسافت مدعی شد که این کنسول سخت‌افزار قدرتمندی دارد و به راحتی می‌تواند بازی‌های آنلاین و آفلاین را اجرا کند. از طرف دیگر مایکروسافت با تعبیه کردن حافظه داخلی در ایکس‌باکس امکان دانلود بازی‌ها را نیز در اختیار گیمرها قرار می‌داد. در این بین کارشناسان صنعت بازی‌های ویدئویی دیدگاه مناسبی در خصوص ایکس‌باکس نداشتند و مدعی بودند کنسول ایکس‌باکس در‌واقع یک کامپیوتر قدرتمند و زیبا است که برای اجرای بازی ساخته شده است.

نگاهی به تاریخچه ایکس‌باکس و آینده این کنسول بازی محبوب

پس از معرفی ایکس‌باکس، واحد بازاریابی مایکروسافت تبلیغات گسترده‌ای را برای این کنسول انجام داد و چند ماه بعد نیز در نمایشگاه E۳ که یکی از معروف‌ترین رویدادهای دنیای گیم به‌حساب می‌آید اطلاعات بیشتری از ایکس‌باکس در اختیار اهالی صنعت گیم قرار گرفت. در این مراسم توسعه‌دهندگان ایکس‌باکس با شرکت بازی‌سازی بانجی (Bungie) ارتباط برقرار کردند و مایکروسافت این شرکت را به مبلغ گزاف ۳۰ میلیون دلار خریداریر کرد تا مشغول ساخت بازی Halo: Combat Evolved شود. هم‌پیمان شدن مایکروسافت و بانجی برای ساخت این بازی باعث شد تا ایکس‌باکس در زمان عرضه، عنوان انحصاری بسیار زیبا و جذابی داشته باشد و همین قضیه جای پای کنسول مایکروسافت را در میان گیمرها محکم کرد. از این قضایا چیزی حدود یک سال گذشت تا اینکه در نهایت بیل گیتس در سال ۲۰۰۱ کنسول ایکس‌باکس را به همراه دواین جانسون در مراسم CES رونمایی کرد و تاریخ عرضه رسمی این کنسول را با هواداران در میان گذاشت.

نگاهی به تاریخچه ایکس‌باکس و آینده این کنسول بازی محبوب

روز موعود فرا رسید و ایکس‌باکس در اختیار گیمرها قرار گرفت

چهاردهم نوامبر سال ۲۰۰۱ بیل‌ گیتس اولین کنسول ایکس‌باکس را در اختیار مشتریان قرار داد و فروش این کنسول بازی رسما در بازار آغاز شد. این کنسول ظاهری نه‌چندان زیبا داشت و خیلی هم ارزان نبود اما باز هم توانست به‌سرعت جای خودش را در میان گیمرها باز کند و تنها سه هفته پس از فروش اولین دستگاه ایکس‌باکس شاهد فروش بیشتر از یک میلیون دستگاه از این کنسول بودیم.

نگاهی به تاریخچه ایکس‌باکس و آینده این کنسول بازی محبوب

همان‌گونه که اشاره کردیم بازی Halo به‌عنوان اولین عنوان انحصاری ایکس‌باکس به‌اندازه‌ای جذاب بود که کمک زیادی به فروش ایکس‌باکس داشت و فروش این بازی پس از چند ماه از مرز یک میلیون نسخه نیز عبور کرد که چنین آماری برای دنیای بازی‌های ویدئویی دو دهه پیش واقعاً رقم چشمگیری بود.

افت و خیزهای فروش اولین کنسول ایکس‌باکس

ایکس‌باکس پس از اینکه فروش خیره‌کننده‌ای را در آمریکا تجربه کرد در تاریخ ۲۲ فوریه راهی بازار ژاپن شد و در تاریخ ۱۴ مارس سال ۲۰۰۲ سر کشورهای اروپایی درآورد. اما برخلاف انتظار این کنسول در این بازارها طرفدار زیادی پیدا نکرد و در هفته اول فروش تنها ۱۲۳ هزار دستگاه از این کنسول در ژاپن فروخته شد. این امر باعث شد تا مایکروسافت متوجه شود که برای موفقیت ایکس‌باکس در بازارهای جهانی باید تلاش بیشتری به‌خرج دهد.

مایکروسافت برای اینکه ایکس‌باکس نسبت به کنسول‌های رقیب برگ برنده‌ای داشته باشد در آوریل سال ۲۰۰۲ قیمت این کنسول را از ۲۹۹ دلار به ۱۹۹ دلار کاهش داد، چنین تصمیمی واقعاً ریسک بزرگی برای مایکروسافت به‌حساب می‌آمد چرا که عملاً مایکروسافت با فروش ایکس‌باکس به قیمت ۱۹۹ دلار، حاشیه‌ سود چندانی به جیب نمی‌زد. سیاست کاهش قیمت ایکس‌باکس نتیجه داد و فروش این کنسول به اندازه‌ای افزایش پیدا کرد که از فروش کنسول نینتندو گیم‌کیوب (Nintendo GameCube)، نیز در سال‌های بعد پیشی گرفت.

سرویس ایکس‌باکس لایو نقطه قوت این کنسول بود

اگر از گیمرهای قدیمی باشید حتماً به‌خاطر دارید کنسول‌های دو دهه پیش امکانات چندانی برای بازی‌های آنلاین در اختیار گیمرها قرار نمی‌دادند. اما تنها یک سال از عرضه اولین ایکس باکس نگذشته بود که مایکروسافت سرویس ایکس‌باکس‌ لایو را عرضه کرد. این سرویس به گیمرها اجازه می‌داد تا با یکدیگر در فضای آنلاین به رقابت بپردازند. چنین سرویسی باعث می‌شد تا گیمرها از نقاط مختلف دنیا دوستانی پیدا کنند و تجربه‌های خود را با هم به اشتراک بگذارند. امکان دانلود محتواهای جدید نیز از دیگر ویژگی‌های سرویس ایکس‌باکس لایو بود که کاربران کنسول ایکس‌باکس به آن دسترسی داشتند.

نگاهی به تاریخچه ایکس‌باکس و آینده این کنسول بازی محبوب

چنین ویژگی‌هایی را در آن زمان هیچ کنسولی در اختیار گیمرها قرار نمی‌داد و همین امر باعث شد تا ایکس‌باکس لایو در عرض تنها یک هفته چیزی حدود ۱۵۰ هزار مشترک را از آن خود کند. این آمار در طول چند سال بعد نیز همچنان رشد صعودی داشت تا موفقیت اولین نسل کنسول‌های ایکس‌باکس تضمین شود.

عزم راسخ مایکروسافت برای ساخت کنسول جدید

نگاهی به تاریخچه ایکس‌باکس و آینده این کنسول بازی محبوب

افزایش محبوبیت ایکس‌باکس در میان طرفداران مایکروسافت را بر آن داشت تا در فوریه سال ۲۰۰۳ پروژه ساخت یک کنسول جدید را شروع کند. این کنسول در آن زمان با نام رمز زِنون (Xenon) شناخته می‌شد.

در سال ۲۰۰۴ فروش ایکس‌باکس افت پیدا کرد و مایکروسافت یک بار دیگر برای افزایش فروش این کنسول به سیاست‌های آنلاین رو آورد و در نوامبر سال ۲۰۰۴ سرویس ایکس‌باکس لایو آرکِید را پیش‌روی هواداران گذاشت تا چرخه حیات ایکس‌باکس بیشتر شود.

انتشار بازی Halo 2

نگاهی به تاریخچه ایکس‌باکس و آینده این کنسول بازی محبوب

شایعات به‌پایان رسیدن عمر اولین کنسول ایکس‌باکس روز‌به‌روز بالا می‌گرفت تا اینکه در کمال تعجب مایکروسافت بازی Halo ۲ را معرفی کرد و از عزم خود برای ادامه حیات ایکس‌باکس خبر داد. این بازی در ۲۴ ساعت اولی که عرضه شد چیزی حدود ۲.۵ میلیون نسخه فروش داشت و در نهایت به فروشی حدود ۱۲۵ میلیون دلار دست پیدا کرد.

نگاهی به تاریخچه ایکس‌باکس و آینده این کنسول بازی محبوب

چنین فروشی بازی Halo 2 را به یکی از موفق‌ترین عناوین در دنیای سرگرمی تبدیل کرد و فروش ایکس‌باکس را که فرآيندی نزولی داشت را یک بار دیگر صعود بخشید.

نگاهی به تاریخچه ایکس‌باکس و آینده این کنسول بازی محبوب

نفس‌های آخر اولین نسل ایکس‌باکس

مایکروسافت در تاریخ ۱۲ می سال ۲۰۰۵ رسما از کنسول ایکس‌باکس ۳۶۰ به‌عنوان دومین نسل از کنسول‌های بازی خود رونمایی کرد و در همان زمان وعده داد که این کنسول را تا نوامبر راهی بازار کند. کارشناسان مایکروسافت امید زیادی به فروش بسیار خوب ایکس‌‌باکس ۳۶۰ در ابتدای عرضه این محصول داشتند، به‌خصوص که در آن زمان پلی‌استیشن ۳ هنوز عرضه نشده بود و تا ورود کنسول سونی به بازار یک سال زمان باقی‌مانده بود. نینیتندو نیز قرار بود کنسول wii را راهی بازار کند اما ایکس‌باکس ۳۶۰ آماده و حاضر بود تا در این فاصله گوی سبقت را از رقبا برباید.

در همین سال مایکروسافت چراغ خط تولید نسل اول کنسول ایکس‌باکس را نیز خاموش کرد و این کنسول در نهایت چیزی حدود ۲۴ میلیون دستگاه فروش داشت. چنین آماری برای یک کنسول بازی در دنیای پررقابت کنسول‌ها آمار بسیار خوبی است اما با محاسبات مایکروسافت فاصله‌های زیادی دارد چرا که کارشناسان بازاریابی این شرکت به دنبال فروش ۵۰ میلیون دستگاه ایکس‌باکس بودند.

انصافاً هم باید به مایکروسافت حق داد که از آمار فروش نسل اول ایکس‌باکس ناراضی باشد چرا که در آن طرف میدان، کنسول پلی‌استیشن ۲ در سطح جهانی حدود ۱۵۳ میلیون دستگاه فروش داشت و نینتندو گیم‌کیوب نیز ۲۱ میلیون دستگاه فروخته شود. انتشار بازی Madden ۰۹ آخرین میخی بود که به تابوت نسل اول کنسول ایکس‌باکس کوبیده شد و پس از این این بازی دیگر هیچ عنوان دیگری برای ایکس‌‌باکس منتشر نشد. در نهایت نیز در آوریل سال ۲۰۱۰ مایکروسافت سرویس ایکس‌باکس لایو را برای نسل اول کنسول‌های خود متوقف کرد و ایکس‌باکس به‌خاطره‌ها پیوست.

آغاز فروش ایکس‌باکس ۳۶۰ و پیامدهای آن

نگاهی به تاریخچه ایکس‌باکس و آینده این کنسول بازی محبوب

همان‌گونه که مایکروسافت وعده داده بود، ایکس‌باکس ۳۶۰ در تاریخ ۲۲ نوامبر سال ۲۰۰۵ راهی بازار آمریکا شد و چند ماه بعد نیز این کنسول را در بازارهای اروپایی و ژاپنی شاهد بودیم. انصافاً هم باید گفت بخت با مایکروسافت یار بود و ایکس‌باکس ۳۶۰ تا انتهای سال ۲۰۰۵ بیشتر از ۱.۵ میلیون دستگاه فروش را تجربه کرد. اما از قرار معلوم عجله‌ای که مایکروسافت برای عرضه این کنسول به‌خرج داده بود کار دست ایکس‌باکس ۳۶۰ داد و این کنسول با مشکلات سخت‌افزاری مهمی روبرو شد.

به احتمال زیاد اگر ایکس‌باکس ۳۶۰ داشته باشید حتماً نام خطای سه‌ چراغ قرمز (Red Ring of Death) را شنیده‌اید. این خطا یک مشکل سخت‌افزاری جدی بود که کنسول را از کار می‌انداخت و تعداد زیادی از خریداران مجبور شدند به دلیل این خطا، کنسول‌های خود را به مایکروسافت مرجوع کنند. مایکروسافت در مدل‌های جدیدتر ایکس‌باکس ۳۶۰ این مشکل را برطرف کرد و فروش این محصول به‌رغم این مشکلات شاهد افت چندانی نبود و در پایان ژانویه سال ۲۰۱۰ بیشتر از ۲۹ دستگاه ایکس‌باکس ۳۶۰ به‌فروش رسید.

معرفی لوازم جانبی جذاب برای ایکس‌باکس ۳۶۰

مایکروسافت در سال ۲۰۰۹ محصول جانبی جدیدی با نام کینکت (Kinect) را برای ایکس‌باکس ۳۶۰ معرفی کرد. این محصول به کنسول متصل می‌شد و قابلیت تشخیص صدا و ظاهر کاربر را داشت. کینکت به‌اندازه‌ای نوآورانه بود که بسیاری بر این باور بودند این محصول انقلابی در بازی‌های ویدئویی ایجاد خواهد کرد.

نگاهی به تاریخچه ایکس‌باکس و آینده این کنسول بازی محبوب

حدود یک سال بعد نیز مایکروسافت کنسول ایکس‌باکس ۳۶۰ را با طراحی جدیدی معرفی کرد، در این طراحی جدید با کنسولی باریک‌تر و جذاب‌تر طرف بودیم که به لحاظ سخت‌افزاری نیز بهینه‌سازی‌های کوچکی در آن اعمال شده بود. این کنسول با نام ایکس‌باکس ۳۶۰ اسلیم در ژوئن سال ۲۰۱۰ راهی بازار شد.

آغاز زمزمه‌های کنسول جدید مایکروسافت

مایکروسافت چهار سال پس از عرضه اولین نسخه ایکس‌باکس، کنسول ایکس‌باکس ۳۶۰ را راهی بازار کرده بود و از آنجایی که حدود ۶ سال از عرضه این کنسول می‌گذشت رفته‌رفته زمزمه‌هایی از عزم مایکروسافت برای عرضه یک کنسول جدید به گوش می‌رسید. این شایعه‌ها به اندازه‌ای بالا گرفت که گفته می‌شود مایکروسافت کنسول بعدی خود را با نام ایکس‌باکس ۷۲۰ معرفی خواهد کرد.

اما به رغم اینکه سخت‌افزار ایکس‌باکس ۳۶۰ قدیمی نشان می‌داد و توان اجرای بازی‌های روز را با بالاترین گرافیک نداشت، باز هم این کنسول همچنان به فروش خود ادامه داد و در سپتامبر سال ۲۰۱۲ مایکروسافت رسما اعلام کرد که تا آن زمان چیزی حدود ۷۰ میلیون دستگاه ایکس‌باکس ۳۶۰ به‌فروش رسانده است.

جالب است بدانید چنین آمار فروشی حکایت از پیشی گرفتن ایکس‌باکس ۳۶۰ از پلی‌استیشن ۳ داشت و این کنسول چیزی حدود ۵ میلیون دستگاه بیشتر فروخته بود. در همین بین مایکروسافت سرویس ایکس‌باکس موزیک و ایکس‌باکس ویدئو را نیز معرفی کرد. این سرویس‌های جدید روش‌های جدید و تعاملی جالبی را در اختیار کاربران قرار می‌داد تا از طریق کنسول ایکس‌باکس ۳۶۰ و رایانه‌هایی که به ویندوز مجهز هستند به موسیقی و فیلم‌هایی این کامپیوترها دسترسی داشته باشند.

معرفی سومین نسل از کنسول‌های مایکروسافت

در ماه می سال ۲۰۱۳ مایکروسافت از سومین نسل از کنسول‌های خود پرده برداشت و دان ماتریک (Don Mattrick)‌، کنسول ایکس‌باکس وان را رونمایی کرد. در کنار کنسول ایکس‌باکس وان، مایکروسافت نسخه‌ای جدیدتر از کینکت را نیز معرفی نمود. روی کاغذ این کنسول توانایی رقابت با پلی‌استیشن ۴ را داشت اما شایعاتی مطرح شده بود که از نیاز دائم ایکس‌باکس وان به اتصال اینترنت و محدودیت‌های دیگری خبر می‌داد. کنسول ایکس‌باکس وان در مراسم E3 حضور پیدا کرد و مایکروسافت در این مراسم از قیمت ۵۰۰ دلاری این کنسول خبر داد. تنها چند ساعت از اعلام قیمت ایکس‌باکس وان نگذشته بود که سونی مدعی شد کنسول پلی‌استیشن ۴ این شرکت تنها ۴۰۰ دلار قیمت خواهد داشت و برای اجرای بازی‌ها نیز نیازی به اتصال دائم اینترنت ندارد.

مایکروسافت برای مقابله با سیاست‌های سونی اعلام کرد که اتصال دائم به اینترنت را در کنسول ایکس‌باکس وان حذف خواهد کرد. مدتی بعد نیز وان ماتریک، رئیس واحد ایکس‌باکس از سمت خود غزل شد و فیل اسپسنر (Phil Spencer)، سکان ایکس‌باکس را در دست گرفت.

ایکس‌باکس وان نتوانست موفقیت ایکس‌باکس ۳۶۰ را تکرار کند

ایکس‌باکس وان در فروش یارای رقابت با پلی‌استیشن ۴ را نداشت و از آنجایی که مایکروسافت عناوین انحصاری درست و درمانی را برای ایکس‌باکس وان در نظر نگرفته بود این کنسول از همان ابتدای فروش تاکنون از کمبود بازی‌های انحصاری رنج می‌برد.

نگاهی به تاریخچه ایکس‌باکس و آینده این کنسول بازی محبوب

مایکروسافت برای جبران این نقص از پلتفرم ویندوز کمک گرفت و امکان بازی میان گیمرهای ایکس‌باکس وان و ویندوز را میسر کرد. از طرف دیگر سرویس ایکس‌باکس گیم پَس (Xbox Game Pass) را معرفی نمود، این سرویس به گیمرها اجازه می‌دهد تا به تعداد زیادی از بازی‌های قدیمی ایکس‌باکس دسترسی داشته باشند، از طرف دیگر گیمرهایی که سرویس ایکس‌باکس گیم پَس را خریداری کرده باشند در اولین روزی که یک بازی جدید منتشر می‌شود نیز به این بازی دسترسی خواهند داشت.

طبق انتظاری که در صنعت بازی‌های ویدئویی داریم، پس از گذشت مدعی از عرضه ایکس‌باکس وان، مدلی جدیدتر از این کنسول با نام ایکس‌باکس وان اس معرفی شد. قابلیت پشتیبانی از فناوری تصویری HDR، نمایش فیلم‌های بلوری را می‌توان از ویژگی‌های جدید ایکس‌باکس وان اس دانست. در نهایت نیز مایکروسافت کنسول ایکس‌باکس وان ایکس را معرفی کرد که هنوز هم به‌لحاظ سخت‌افزار به‌عنوان قوی‌ترین کنسول دنیا شناخته می‌شود و به راحتی بازی‌ها را در رزولوشن ۴K اجرا می‌کند.

در این کنسول از فناوری خنک‌کنندگی ویژه‌ای نیز کمک گرفته شده است تا به‌رغم سخت‌افزار قوی‌تر، ایکس‌باکس وان ایکس ابعادی کوچکتر از ایکس‌باکس وان اس داشته باشد.

آینده‌ای روشن برای ایکس‌باکس

در اینکه ایکس‌باکس وان فروش خوبی را تجربه نکرد شکی نداریم و با توجه به اینکه به پایان این نسل از کنسول‌ها نیز نزدیک می‌شویم، بعید می‌دانیم آمار فروش ایکس‌باکس وان بهتر از چیزی که هست شود، اما مطمئن هستیم مایکروسافت دست روی دست نمی‌گذارد و برنامه‌های زیادی برای آینده ایکس‌باکس در آستین دارد.

فیل اسپنسر، مدیر واحد ایکس‌باکس در مراسم E۳ سال ۲۰۱۸ تاید کرد که کارشناسان این شرکت سخت در تلاش‌اند تا نسل بعدی ایکس‌باکس را راهی بازار کنند. جالب اینجاست که احتمال می‌رود مایکروسافت سنت شکنی کند و به‌ جای معرفی یک کنسول، در زمان عرضه چندین مدل کنسول راهی بازار نماید. این‌گونه که پیداست کنسول بعدی مایکروسافت در حال حاضر با نام رمز اسکارلت شناخته می‌شود و طراحی آن شباهت‌های زیادی به نسل فعلی ایکس‌باکس‌ها دارد. از قرار معلوم در این کنسول سیستم خاصی برای استریم کردن بازی‌ها نیز تعبیه شده است.

به لحاظ قیمت نیز پیش‌بینی می‌شود که کنسول بعدی مایکروسافت قیمت مناسب‌تری داشته باشد و این شرکت یک پلتفرم ویژه با نام GameCore را برای گیمرها در نظر خواهد گرفت تا دسترسی آنها به بازی‌ها میان نسل بعدی ایکس‌باکس و کامپیوترهای ویندوزی راحت‌تر شود. این کنسول امکان بازی‌کردن تمامی عناوینی که برای کنسول‌های نسل‌‌های قبل ساخته‌شده‌اند را نیز میسر می‌کند و با توجه به شایعاتی که به گوش می‌رسد به احتمال زیاد در سال ۲۰۲۰ راهی بازار خواهد شد.

در این زمینه به پروژه ایکس‌کلاد (xCloud) مایکروسافت نیز باید اشاره کنیم، این پروژه به گیمرها اجازه می‌دهد تا بازی‌های ایکس‌باکس را در دستگا‌ه‌های مختلفی مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها تجربه کنند.

همان‌گونه که در ابتدا اشاره کردیم ایکس‌باکس وان کنسول بسیار خوبی بود و هنوز هم هست اما این کنسول از زمان عرضه تاکنون از داشتن عناوین انحصاری و باکیفیت رنج می‌برد، از طرف دیگر پلی‌استیشن ۴ عناوین انحصاری بسیار بزرگی دارد که بسیاری از گیمرهای ایکس‌باکس آرزوی این بازی‌ها را دارند. مایکروسافت برای اینکه کنسول نسل بعدی این شرکت با کمبود عناوین انحصاری روبرو نشود در یک استراتژی جدید چندین شرکت بزرگ سازنده‌ بازی را خریداری کرده است و مطمئن هستیم این شرکت‌ها هم‌اکنون که این مقاله را می‌نویسیم سخت در تلاش‌اند تا عناوین انحصاری و جذابی را برای کنسول بعدی مایکروسافت آمده کنند تا این کنسول در زمان عرضه به‌لحاظ بازی‌های انحصاری نیز حرف‌های بیشتری در برابر رقبا داشته باشد.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم از طرفداران ایکس‌باکس هستید و خاطرات خوبی با کنسول‌های بازی مایکروسافت دارید یا اطلاعات جدیدی از برنامه‌های بعدی مایکروسافت می‌دانید، در قسمت نظرات ما و سایر کاربران را در جریان این موارد قرار دهید.

منبع: digitaltrends

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      زارتتتت براي جعبه فقط sonyyyyyyyyyy

    • امین

      من که سه سال ایکس باکس وان داشتم کنسول خوبیه ولی انحصاریاش بشدت کمه اینقدر تو حسرت انحصاری های سونی مونده بودم که آخرش فروختم پلی استیشن ۴خریدم.الانم خوشحالم که همچین کاری کردم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باید میگفتی الانم در حسرت فورزا 4 هستم خخخ
        اما موافقم پلی 4 در مجموع بهتر از ایکس باکسه مخصوصا تو ایران که بازی های فیزیکی پلی 4 بیشتر هست

    • بدون نام

      بازی های ایکس باکس وان خیلی گران هستند!

      پاسخ ها

      • ر.ر

        بازی هاشون خیلی گرون هستند

    • عادل اکبری

      سونی یچیز دیگس مخصوصا گیمیرهای قدیمی که با دسته ایکس باکس راحت نیستند

    • بدون نام

      من که فقط عنوان فورزا برام کافیه که اصلا طرف سونی نرم

    • کیوان

      زنده باد ماکرو سافت xbox one x

    • جواد

      من خودم تو کل انحصاری های پی اس فور فقط گاد آف وار و اسپایدرمنو دوست دارم اما انحصاری های اکس باکس مثل هیلو و گیرز اف وار و کاپ هد و ... خیلی باحال تر هستن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج