جاباما
۸۳۵۸۸۹
۴ نظر
۵۰۰۰
۴ نظر
۵۰۰۰
پ

گواردیولا از فرگوسن سبقت می‌گیرد؟

با برتری در ضربات پنالتی بازی نهایی، پپ یک جام دیگر به افتخارات خود اضافه کرد.

وبسایت نود: برتری ۴-۳ منچسترسیتی مقابل چلسی در ضربات پنالتی و دومین قهرمانی متوالی آبی آسمانی ها در جام اتحادیه، به معنای بیست و پنجمین جام پپ گواردیولا در دوران نسبتا کوتاه مربیگری او بود.

جام اتحادیه انگلیس در فصل ۱۹-۲۰۱۸ اکنون به گنجینه ای اضافه شده که ۳ لالیگا، ۲ کوپا دل‌ری، ۳ سوپرجام اسپانیا، ۲ لیگ قهرمانان، ۲ سوپرجام اروپا و ۲ جام جهانی باشگاه ها را به همراه بارسلونا و در ادامه، ۳ بوندسلیگا، ۲ جام حذفی، یک سوپرجام اروپا و یک جام جهانی باشگاه ها را به همراه بایرن مونیخ از قبل در خود جای داده است. پپ گواردیولا در این دو سال و نیم حضور در لیگ برتر یک لیگ برتر، یک جام اتحادیه دیگر و یک جام خیریه را به این کارنامه اضافه کرده است.

از زمان شروع کار مربیگری حرفه ای در سال ۲۰۰۸ به همراه بارسلونا، گواردیولا مسیر تبدیل شدن به یکی از سلاطین مربیگری را به سرعت پیموده است. در این ده فصلی که گواردیولا روی نیمکت بوده، او در اسپانیا، آلمان و انگلیس ۲۵ جام کسب کرده تا به طور میانگین در هر فصل ۲.۵ جام برده باشد.

گواردیولا از فرگوسن سبقت می‌گیرد؟

نزدیک ترین مربیان به این آمار گواردیولا، افراد سرشناسی نظیر لوئیس فلیپه اسکولاری و جاک استاین (26)، اوتمار هیتسفلد (28)، والری لوبانفسکی (30) و میرشئا لوچسکیو (32) هستند؛ افرادی که گواردیولا می‌تواند سبقت از آن ها را در فهرست اهداف کوتاه مدت خود قرار دهد.

اما بدون تردید، هدف بلندمدت پپ در دوردست، رسیدن به 49 جام سرآلکس فرگوسن، سرمربی اسطوره منچستریونایتد است. جوانی گواردیولا نکته ای است که می‌تواند در این راه به نابغه اسپانیایی کمک کند، چرا که او در 48 سالگی هنوز هم روزهای زیادی در دنیای مربیگری در پیش دارد و برای رسیدن به دستاورد فرگی، زمان کافی را خواهد داشت. افزون بر آن، گواردیولا در مدتی کوتاه تر در مقایسه با فردی نظیر ژوزه مورینیو توانسته به رکورد 25 جام برسد تا امیدها برای شکستن این رکورد افزایش یابد.

دوران مربیگری سرآلکس فرگوسن در سال 1974 آغاز شد، زمانی که او هدایت ایست استرلینگ‌شایر را به دست گرفت. یک سال بعد او به سنت میرن رفت، جایی که موفق شد در سال 1977 اولین جام از مجموع 49 جام خود را کسب کند. این جام، عطش فرگوسن برای کسب جام های بعدی را بیشتر کرد و او در مقصد بعدی خود، آبردین، موفق به کسب 10 جام شد.

آبردین به همراه فرگی 3 بار قهرمان لیگ اسکاتلند شد، 4 بار جام حذفی و یک بار جام اتحادیه را فتح کرد، و در نتیجه ای حیرت انگیز با غلبه بر رئال مادرید، جام برندگان جام اروپا را کسب کرد. آبردین در همان سال 1983 با شکست هامبورگ قهرمان سوپرجام اروپا نیز لقب گرفت.

این موفقیت ها فرگوسن را در سال 1986 به نیمکت منچستریونایتد رساند؛ تیمی که او با کسب 38 جام گوناگون در طول 26 فصل تبدیل به اسطوره آن شد. فرگوسن در سال 2013، در سن 71 سالگی و بعد از 39 سال برنده بودن، از دنیای فوتبال کناره گرفت. میانگین فرگوسن، کسب 1.25 جام در طول هر فصل است که دقیقا نصف میانگین گواردیولا در جام آوری است.

در حقیقت اگر پپ همین میانگین جام آوری را حفظ کند و همانند فرگوسن 39 سال مربیگری کند، به آمار جادویی 97 جام خواهد رسید! برای این مهم، گواردیولا باید تا سن 77 سالگی مربیگری کند. با این حال اگر گواردیولا بخواهد همانند فرگوسن در 71 سالگی از فوتبال کناره گیرد، باز هم 82 جام در کارنامه رنگارنگ خود خواهد دید. این آماری باورنکردنی است و کاملا دیوانه کننده به نظر می‌رسد.

روش دیگر نگاه کردن به کارنامه گواردیولا، این است که ببینیم او دقیقا چه زمانی قادر به رسیدن به آمار فرگوسن خواهد بود. او در طول 10 فصل بیش از نیمی از مسیر را طی کرده و می‌تواند 9 فصل بعد، به آمار 49 جام فرگوسن برسد. این یعنی با ادامه همین روند و کسب 2.5 جام در هر فصل، گواردیولا در فصل 29-2028 به تعداد جام های فرگوسن خواهد رسید، آن هم در حالی که 58 سال سن دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خوب حالا گواردیولا سرمربی تیم ملی ایران کنید پیشرفت کنید پس رفت نکنید،

    • ناشناس.

      البته این را هم بگویید پپ همیشه لقمه های آماده تحویل گرفته نه مثل فرگوسن که وقتی به آبردین یا من یو رفت هیچ کدام در لیگ جزو قدرتهای مسلط نبودند او در من یو ۵ سال طول کشید که به یک قهرمانی جام حذفی رسید

      پاسخ ها

      • ابوالفضل احمدی

        مگه منچستر کم طرفدارو امکانات داشت

    • بدون نام

      جامهایی که پپ گرفته معتبرتره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج