جاباما
۸۴۱۰۸۷
۵ نظر
۵۰۱۱
۵ نظر
۵۰۱۱
پ

چگونه از پس ترافیک نوروزی بربیاییم؟

واژه ترافیک با تعطیلات نوروزی ایرانی‌ها عجین شده و همواره در طول تعطیلات نوروز شاهد ایجاد ترافیک‌های سنگین در برخی از محور‌های گردشگری و سیاحتی هستیم.

برترین ها - امین نقی‌زاده: واژه ترافیک با تعطیلات نوروزی ایرانی‌ها عجین شده و همواره در طول تعطیلات نوروز شاهد ایجاد ترافیک‌های سنگین در برخی از محور‌های گردشگری و سیاحتی هستیم. حجم ترافیک در محور‌های مذکور بسیار فراوان بوده و خستگی و... را برای راننده و همراهان او به ارمغان می‌آورد. گاهی ترافیک به قدری فراوان و پیچیده می‌شود که تا ساعت‌ها باید منتظر بمانید تا بلکه خودروی شما یک متر حرکت کند! این اتفاق حتی باعث می‌شود که شما و همراهانتان که از حرکتِ خودروی خود ناامید شده‌اید؛ بساط چای و... را درست در وسط جاده و خیابان پهن کرده و دلی از غذا در آورید!

البته این نکته هم باید متذکر شد که متاسفانه ترافیک در کشور ما فقط در ایام نوروز، معنی و مفهوم پیدا نمی‌کند و در شرایط عادی و با تعطیلاتی به مدتِ ۲ یا ۴ روز؛ کاری می‌نیم که جهان متحیر شده و خیابان‌های شهر‌هایی مانند پکن، هنگ‌کنگ و دهلی‌نو در برابر حجم ترافیک جاده‌ها و خیابان‌های ایران کم آورده و دیگر شلوغی و ترافیک زیاد خود را به رخ دیگران نکشند!

چگونه از پس ترافیک نوروزی بربیاییم؟

بنابراین در همین ابتدا یک توصیه برادرانِ به تمام مسافران نوروزی داشته و به آن‌ها گردش و سیاحت در مناطقی به غیر از شمال کشور را پیشنهاد می‌کنم. با این کار هم شما خیلی درگیر ترافیک، شلوغی جاده و... نمی‌شوید و هم با سیاحت از سایر مناطق کشور؛ با فرهنگ و تاریخ این سرزمین کهن بیشتر آشنا شده و قطعا یک خاطره خوش در از تعطیلات نوروزِ ۹۸ در ذهنتان باقی خواهید گذاشت.

به هرحال چه بخواهید و چه نخواهید، شما قطعا درگیر ترافیک شده و باید خود را برای مواجه با آن آماده کنید. به همین دلیل در ادامه نکاتی بیان می‌شود که شما را برای مواجه با ترافیک و حتی فرار از آن آماده می‌کند. پس در ادامه همراه برترین‌ها باشید؛ تا به راحتی از پس ترافیک بربیایید!

اطلاع از وضعیت راه‌ها

لطفا قبل از شروع سفر از وضعیت راه‌ها و محور‌های مواصلاتی مبداء و مقصدِ سفر خود اطلاع داشته باشید؛ زیرا ممکن است که برخی از مسیر‌ها مسدود شده و یا تردد از برخی محور‌ها با شرایط و مقرراتی خاص صورت پذیرد. اطلاع از وضعیت راه‌های کشور، کارِ پیچیده و سختی نیست و شما با یک تماس ساده با سامانه جامع اطلاع رسانی ۱۴۱ راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، به آسانی می‌توانید از وضعیت تمام محور‌های مواصلاتی کشور آگاه شوید. البته اگر ۱۴۱ را از یاد برده و به آن بی‌توجه هستید؛ حداقل به اخبار منتشره درباره وضعیت راه‌ها و ترافیک در نقاط مختلف کشور، که از تلویزیون و رادیو بخش می‌شود توجه داشته باشید.

با انجام نکات بالا می‌توانید ساعت حرکت به سمت مقصدِ خود را به درستی تنظیم کنید و از درگیری و مواجه با ترافیکِ موجود در برخی از محور‌ها فرار کنید. همچنین به طور قطع به فکر یافتن مسیر‌هایی به غیر از محور اصلی مورد نظر خود هستید؛ تا با دور زدن ترافیک و محدودیت‌های موجود، به مقصد مورد علاقه خود رسیده و بساط جوجه کباب را برپا کنید!

استفاده از اپلیکیشن‌های مسیریاب

اگر حوصله تماس با ۱۴۱ یا سامانه‌های مشابه را ندارید و به تلویزیون و رادیو هم بی‌توجه هستید؛ حداقل از تلفن همراه هوشمند خود استفاده کرده و به سراغ اپلیکشن‌های مسیریاب بروید. معروف‌ترین اپلیکیشن موجود و قابل نصب برروی تلفن همراهتان، احتمال اپلیکیشن "ویز" خواهد بود و یا شاید هم از گوگل‌مپ استفاده خواهید کرد!

با استفاده از نرم افزار‌های مذکور می‌توانید از وضعیت ترافیکی و حجم عبور و مرور در محور‌های مواصلاتی آگاهی پیدا کرده و مسیر مناسب را با استفاده از GPS برای رسیدن به مقصد خود انتخاب کنید. البته استفاده از این اپلیکیشن‌ها همه چیز را تمام نکرده و قطعا در استفاده از آن‌ها دچار مشکلاتی خواهید شد. از جمله مشکلات مذکور می‌توان به عدم مطابقت داده‌های نرم‌افزاری و آنچه در واقعیت شاهدش هستیم اشاره کرد. همچنین مشکلاتی مانند عدم اتصال مناسب به ماهواره‌های GPS و سرعتِ کم اتصال به اینترنت، شما را به دردسر خواهد انداخت. ولی هرچه باشد تکنولوژی در خدمت انسان‌ها بوده و با وجود محدودیت‌هایی که در کشور ما برای استفاده از تکولوژی‌های روزِ جهانی وجود دارد؛ می‌توان حداقل‌های موجود را دوست داشت و به آن‌ها اطمینان کرد.

به فکر زمان باشید

زمان حرکت در ایام نوروز و سایر روز‌ها که حجم عبور و مرور از جاده‌ها و حور‌های مواصلاتی بیشتر می‌شود؛ بسیار مهم و حائز اهمیت است. شما باید زمان حرکت خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که در ادامه سفر خود با ترافیک و حجم بالای عبور و مرور در محور‌های مواصلاتی مواجه نشوید.

سعی کنید که در روز‌های ابتدایی تعطیلات، سفر خود را آغاز نکرده و یا حداقل زمانی که حجم ترافیک، بسیار کمتر از ساعت دیگر است را برای آغاز سفرِ خود انتخاب کنید. در هنگام بازگشت نیز باید به همین ترتیب عملکرده و یا چند روز زودتر از تعطیلاتِ نوروزی خداحافظی کنید و یا زمان برگشت خود را به تاخیر بی‌اندازید! همچنین برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید و مکان‌هایی را برای توقف در مسیر پیش‌بینی کنید.

حواستان جمع باشد

در اغلب موارد و با وجود تلاش بسیار برای مواجه نشدن با ترافیک؛ شما در بین ده‌ها خودرو گرفتار شده و از آن لحظه شما باید نکات ایمنی فراوانی را رعایت کنید تا از خان ترافیک به سلامتی عبور کرده و خلاص شوید! اولین نکته ایمنی هنگام رانندگی در ترافیک، داشتن حواس جمع و هوش فراوان است. هنگام رانندگی در جاده‌های شلوغ و ترافیک فراوان، باید حواس خود را به خوبی جمع کنید؛ زیرا در چنین شرایطی جریان ترافیک نامنظم بوده و راننده‌های دیگر صبر و حوصله‌شان پایان یافته و بی‌قراری می‌کنند.

چگونه از پس ترافیک نوروزی بربیاییم؟

این وضعیت موجب به وجود آمدن جریان ترافیکی نامنظم شده و خودرو‌ها به یکدیگر اعلام جنگ می‌کنند! جنگی که می‌تواند بر سر یک متر فضای اضافی به منظور جابجایی خودرو باشد! در چنین شرایطی برای حفظ هوش و حواستان از تلفن همراه استفاده نکرده و بهتر است که آن را خاموش کنید. همچنین از گوش دادن به موسیقی پرهیز کرده و صدای سیستم پخش خود را کاهش دهید. از سایر سرنشینان خودرو کمک خواسته و آن‌ها را به آرامش و سکوت بیشتر دعوت کنید.

برای دفاع آماده باشید

همان‌طور که در نکاتِ گذشته ذکر کردیم؛ رانندگی در ترافیک مانند جنگیدن در میدان نبرد بوده و شما به همین دلیل باید برای دفاع آماده باشید! منظور از دفاع؛ آمادگی در برابر شرایط اضطراری و ناگهانی است. از جمله شرایط مذکور می‌توان به تغییر مسیر‌های ناگهانی خودرو‌های دیگر اشاره کرد، که در صورت عدم توجه به آن‌ها احتمال برخورد شما با خودرو‌های مذکور بسیار زیاد است.

به این ترتیب شما باید قدرت پیش‌بینی داشته باشید و شرایط رانندگی دیگران و خود را در ذهن خود ترسیم کرده و نتیجه‌گیری کنید! شما باید خودرو‌هایی که تغییر مسیر ناگهانی می‌دهند؛ شناسایی کرده و مراقب آن‌ها باشید. در جریان ترافیک رانندگی کنید و فضای بین خودروی خود و سایر وسایل نقلیه را کنترل کنید. در نهایت باید گفت که اگر از جنگیدن در چنین شرایطی خسته شده و توان رقابت ندارید؛ پرچم سفید خود را بلند کرده و به نشانه تسلیم جاده را ترک کنید و در گوشه‌ای دنج به استراحت بپردازید!

مراقب ترافیک‌های سنگین مقطعی باشید

گاهی اوقات در بخش‌های از جاده و مسیر پیشروی شما ترافیک عادی و روان است؛ اما در بخش‌هایی از جاده با ترافیک سنگینی مواجه می‌شوید که در این شرایط باید نکاتِ ایمنی لازم را رعایت کنید. از جمله نکات مذکور این است که هنگام نزدیک شدن به ترافیکِ سنگین، باید پای خود را از روی گاز برداشته و سرعت خود را کاهش دهد. در واقع برای کاهش سرعت، فقط کافی است که پای خود را از روی پدال گاز برداشته و تا زمان توقف کامل خودرو این کار را با کمک پدال ترمز ادامه دهید. این عمل میزان مصرف سوخت خودروی شما را کاهش خواهد داد و منجرب به تصمیم‌گیری درست شما برای تردد در یک ترافیک سنگین و طاقت فرسا خواهد شد. برای نتیجه‌گیری بهتر توصیه می‌شود که سرعت خودرو شما حدود ۸ کیلومتر کمتر از سرعت مجاز باشد تا بدون هیچ مشکلی در صورت مواجه با ترافیک متوقف شوید.

فاصله مناسب با خودرو‌های دیگر داشته باشید

فاصله خودروی شما با وسایل نقلیه دیگر باید در حدواندازه دو ثانیه (در آب‌و‌هوای مرطوب حداقل ۴ ثانیه) باشد. اگر در تنظیم فاصله خود با وسایل نقلیه دیگر دچار مشکل هستید؛ می‌توانید از گاردریل‌ها و نشانه‌های موجود در کنار جاده برای اندازه‌گیری و حفظ فاصله مناسب نسبت با خودرو‌های دیگر استفاده کنید.

در کنترل کلاچ مهارت داشته باشید

مهارت و میزان تسلط شما برروی کلاچ خودرو، در ترافیک‌های سنگین مورد ارزیابی و آزمایش قرار خواهد گرفت. در ترافیک شما باید از کلاچ برای توقف و حرکت‌های مداوم استفاده کرده و ممکن است که ساعت‌ها به انجام این کار بپردازید. البته برخی از خودرو‌های مدرن و دنده اتوماتیک با حذف کلاچ شما را از انجام این حرکت خسته‌کننده بی‌نیاز کرده و منجرب به کاهش مصرف سوخت در خودرو‌ها شده‌اند.

به هرحال سعی کنید که در استفاده از کلاچ مهارت کافی داشته باشید و هرگاه خودروی شما مدت زمان زیادی ثابت ماند و حرکتی نکرد؛ دنده را خلاص کرده و ترمز دستی را بکشید. به این ترتیب برای دقایقی پای خود را از روی کلاچ برداشته و کمی به آن استراحت می‌دهید.

زرنگ نباشید‌

می‌دانیم که شما یک فرد بسیار توانا و باهوش هستید و همگی شما را زرنگ خطاب می‌کنند! اما لطفا در هنگام رانندگی و در شریطی که با ترافیکی فراوان و سنگین مواجه هستید؛ زرنگ نبوده و به فکر زرنگ بازی نیفتید! منظورمان آن کسانی هستند که وقتی با ترافیک سنگین مواجه می‌شوند؛ به سراغ شانه خاکی جاده رفته و از آن برای دور زدن ترافیک استفاده کرده و به خیال خودشان جزء افرادِ باهوش و راننده‌ای همه فن حریف هستند! اما این افراد در فرهنگ لغت ترافیکی معروف به "انگل‌های ترافیکی" هستند که منجرب به تشدید ترافیک شده و در تردد وسایل نقلیه اختلال ایجاد می‌کنند.

پس لطفا حتی به "انگل‌های ترافیکی" نزدیک هم نشوید و اگر آن‌ها رفتاری برای دور زدن ترافیک انجام دادند؛ شما از انجام آن عمل خودداری کنید و به مسیر خود ادامه دهید. این انگل‌ها همه جا هستند و در جا‌هایی مانند خروجی بزرگراه‌ها و حتی صف‌های عوارضی به خوبی می‌توان نمونه‌هایی از این انگل‌های ترافیکی را مشاهده کرد!

نوبتی رانندگی کنید

اگر در بین سرنشینان خودروی شما شخصی دارای گواهینامه رانندگی وجود داشته و می‌دانید که برای رانندگی در ترافیک مشکلی نخواهد داشت؛ از او کم گرفته و به شکل چرخشی جای خود را با او عوض کنید.

این کار باعث می‌شود که باره خستگی ناشی از ترافیک فراوان برای لحظاتی از روی دوش شما برداشته شده و به پا‌ها و چشمان خود استراحت دهید. به یاد داشته باشید که برای جابجایی مذکور حتما نکات ایمنی را رعایت کرده و در مکان مناسب توقف کنید.

مراقب شب باشید

برخی از رانندگان شب را برای رانندگی مناسب دیده و گمان می‌کنند که با رانندگی در شب حداقل از دست ترافیک‌های سنگین و عیجب و غریب خلاص می‌شوند. در این رابطه باید گفت که تاحدودی حق با رانندگان مذکور است؛ اما باید توجه داشت که رانندگی در شب، سه برابر خطرناک‌تر از رانندگی در روز است.

در شب احتمال خواب آلودگی، ضعف بینایی، خطر برخورد به عابرین و... وجود داشته و نور ناشی از روشنایی چراغ خودرو‌های دیگر، فشار زیادی به چشم‌های شما وارد خواهد کرد؛ بنابراین اگر شب را برای رانندگی و فرار از ترافیک مناسب م دانید؛ باید خطرات آن را به جان خریده و در صورت بروز حادثه گلایه نکنید!

نکات تکمیلی

در هنگام رانندگی در ترافیک‌های سنگین؛ احتمالا رفتار برخی از رانندگان و یا عواملی دیگر، منجرب به عصبی شدن شما خواهند شد. در چنین شرایطی شما باید خشم خود را کنترل کرده و مراقب باشید که خشم شما هیچ تاثیری بر نحوه رانندگی شما نگذارد.

در ترافیک‌های سنگین همیشه حق را به دیگران بدهید تا هم عصبی نشوید و هم بی‌خود و بی‌جهت با رانندگان دیگر برسر یک متر فضای اضافی درگیر نشوید! مراقب موتور سوار‌ها هم باشید و به نقاط کور خودرو توجه کنید. به آینه‌های خودرو توجه داشته و به طور مداوم آن‌ها را کنترل کنید. در آخر باید گفت: لطفا بین خطوط رانندگی کرده و نظم ترافیکی را بر هم نزنید!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • جلال

      توصیه برادرانه،نه برادرانِ

      پاسخ ها

      • جمال

        چه فرقی میکنه حالا. خخخخخ . واقعا تعداد بیکارها افزایش پیدا کرده. برادران درست تر هست تا برادرانه. اگه ادبیات خونده بودی می فهمیدی که اون "ه" اصلا نباید باشه اونجا و غلطه

    • بدون نام

      خيلي نكات خوبي بود! اصلا نخوندم

    • بدون نام

      تهران 12 میلیون جمعیت داره تو فکر کن یک سوم این مردم هم ماشین داشته باشن میشه 4 میلیون ماشین تو خیابونای تهران! اونوقت میخواهین چجوری از دست این ترافیک خلاص بشیم

    • بدون نام

      ما که هیچ وقت تو تعطیلیا مسافرت نمیریم همه جا شلوغه و همه چی گرون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج