۸۴۷۵۱۷
۲۳ نظر
۵۰۰۸
۲۳ نظر
۵۰۰۸
پ

کاهش ۷۲درصدی تولید خودرو در سال ۹۷

بیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور، گفت: تولید خودرو در آذرماه پارسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۷۲ درصد افت کرد و پس از آن ۴۰۰ واحد از مجموع حدود یک هزار و ۲۰۰ قطعه ساز، تعطیل یا نیمه تعطیل شد.

ایرنا نوشت: دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور، گفت: تولید خودرو در آذرماه پارسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۷۲ درصد افت کرد و پس از آن ۴۰۰ واحد از مجموع حدود یک هزار و ۲۰۰ قطعه ساز، تعطیل یا نیمه تعطیل شد.

آرش محبی نژاد با بیان این مطلب افزود: تعطیلی و نیمه تعطیلی این واحدهای قطعه سازی، تعدیل ۱۳۰ هزار نفری و تعلیق ۱۵۰ هزار نفری کارکنان این واحدها را به دنبال داشت.

وی اضافه کرد: حمایت از خودروسازی و طراحی سیاست های توسعه ای مناسب برای آن، عامل شکوفایی این صنعت و تبدیل شدن به صنعتی صادرکننده است؛ دراین راستا ظرفیت ۴۰۰ میلیون نفری کشورهای منطقه و همسایگان نیز باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه وقطعه سازان کشور گفت: خودرو، پس از خوراک، دارو، پوشاک و مسکن همواره به عنوان یکی از نیازهای جامعه ایران مطرح بوده و مسائل مترتب بر آن همواره با مسائل سیاسی و اجتماعی گره خورده است.

وی بیان داشت: از آنجایی که صنعت خودروسازی در اقتصاد کلان کشور و اشتغالزایی نقشی پر رنگ دارد، همواره مورد توجه دشمنان بوده و در تحریم ها آن را نشانه گیری می کنند.

محبی نژاد تاکید کرد: با توجه به اعمال تحریم های ظالمانه، چاره ای جز اتکا به قوای داخلی و حرکت به سمت استقلال صنعتی نداریم و باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور ادامه داد: اگر مطابق سند چشم انداز توسعه به تولید سالیانه سه میلیون دستگاه خودرو و صادرات یک میلیون دستگاه از آن دست یابیم، همچنین به همان نسبت تولید و صادرات قطعات و لوازم یدکی را توسعه دهیم، به اندازه ۵۰ چاه نفت می توانیم از این بخش درآمد زایی داشته باشیم.

** صنعت قطعه سازی در سال ۹۷

وی در ادامه به تشریح وضعیت صنعت قطعه سازی در سال ۹۷ پرداخت و یادآور شد: در سال های گذشته اوج تولید خودرو را در سال ۹۰ شاهد بودیم که در آن تیراژ به بیش از یک میلیون و ۶۴۰ هزار دستگاه رسید.

به گفته محبی نژاد، در اصل سال اوج شکوفایی صنعت خودرو بود؛ در این سال کورسوی امیدی ایجاد شده بود تا به چشم انداز افق ۱۴۰۴ و تولید سه میلیون دستگاه خودرو دست یابیم.

این مقام صنفی خاطرنشان کرد: بیشترین تطابق با برنامه های چشم انداز را در سال ۹۰ شاهد بودیم، همچنین پس از آن مشارکت های خارجی به حداکثر خود رسید و در طراحی، بومی سازی خودروها و ارائه مدل های جدید حرکت هایی را شاهد بودیم.

محبی نژاد ادامه داد: در ۲ سال اخیر افول شدید این صنعت به دلیل تحریم های آمریکا و بی تدبیری مفرط داخلی را شاهد بودیم، به طوری که حمله به تولیدات داخلی با عباراتی همچون «پراید کیلویی چند؟»، «ارابه مرگ» و «فرغون» از زبان دولتمردان که به هیچ عنوان پاسخگوی گفته های خود نبودند، در عمل تولید خودرو را به کمتر از نصف (حدود ۷۴۰ هزار دستگاه) کاهش داد.

وی بیان داشت: صنعت قطعه سازی نیز بدترین روزهای خود را در دوره موج نخست تحریم ها در سال های ۹۱ و ۹۲ تجربه کرد که همراه با راه افتادن پویش «نه به خرید خودروی داخلی صفر کیلومتر» بود و شاید بی منطق ترین تصمیمات مسئولان سیاستگذار در حوزه تنظیم بازار در آن سال ها اتخاذ شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدا خیرنده هرکس ظلم مردم میکند

    • بدون نام

      صنعتی که به اعتراف خود رییس ایران خودرو از طراحی و تولید یک گبربکس عاجز است چرا از ادعا دست برنمی دارد.وقتی در مملکت را می بندید و ارتباط را با دنیا قطع می کنید وضع همین می شود که مردم ایران باید حسرت ماشینهایی را بخورند که در افغانستان و عراق براحتی زیر پای مردم این کشورهاست.حتی کشوری مثل ترکیه که خیلی صنعتی تر از ایران است ادعای خودروسازی نمی کندچون طراحی و تولید خودرو نیاز به زنجیره سرمایه گذاری دارد که فقط از تعدادی از کشورها و آنهم در ارتباط مستقیم با کارخانجات اصلی طراح برمی آیدنه شرکت های ایرانی که بیش از نصف کارکنان آنها زاید هستند و با دنیا هم ارتباط اقتصادی بی دردسر ندارد.

      پاسخ ها

      • بی نام‌

        اون سازمان هایی که از تولید خودرو سود می برند اجازه تعطیل شدن را نمی دهند
        حیاط خلوت مالی نمایندگان است
        از تولید هر خودرو افرادی منافع دارند
        والا خودرویی که قاتل خاموش است و هیچ کیفیت ندارد چرا باید با قیمت نا مناسب و گران به مردم بفروشند صرفه و صلاح مردم اتومبیل وارداتی است هم قیمت مناسب تر است و هم کیفیت بشرط اینکه عوارض گمرک و هزار نوع حقوق دریافتی دیگر حذف شود

    • بدون نام

      مگه قطعه ای هم میسازین ؟ما که شنیدیم همه را از چین وارد میکنین!!!!

    • بدون نام

      خوشحالم. امیدوارم به زودی این کارخونه ها تعطیل بشن و شر شما از سر مردم کم بشه. شما 40 سال فرصت داشتین رشد کنین ولی به جای اینکه محصول با کیفیت تولید کنین از مونوپولی سو استفاده کردین و بدترین ظلم رو در حق مشتریان خودتون کردین. این درسی بشه براتون که یاد بگیرین و بدونین که سرنوشت ظالم همینه

    • بدون نام

      عوضش افزایش 80درصدی قیمت خاک تو سر این دولت بیشرف وبیغیرت

    • بدون نام

      باز به احمدی نژاد سال ۹۰ !!شما که برجام رو آوردید گند زدید به زندگی ملت

    • بدون نام

      با همین کارا پرایدی که ۵میلیون قیمتشه شد ۵۰میلیون.

    • بدون نام

      چه بگویم هر چه بگی از او نمیرن

      پاسخ ها

      • عامو

        10/58کاربر عزیز منظورت اینه که!!! (از رو نمی روند) اما چرا کاملاً از رو رفته اند و صابون هر چیزی را هم به تن مالیده اند، ولی کاری است که شده و دودش به چشم مردم رفته نه خودشون،!!!

    • بدون نام

      الانم نه میگیم به این خودروهای مزخرف با قیمتهای وحشتناک
      نه نه نه
      امار همه چیزو نشون میده نه گفتهای چند نفر
      مگه مردم نمیفهمند چخبره یه تصادف کوچک مساوی با مرگ یا حداقل نقض عضو
      بیکیفیتی خودروها تابلو شده قیمتها رو هم که دیگه توضیحی نمیخاد گفت
      ماشینهای اروپایی اول فکر امنیت سرنشیت بعد فکر جیب سرنشین هستند که با ارامش خرید کنه

    • بدون نام

      ماشینهای مدل ۹۶ و ۹۷ سوارشید تا خوده ماشین همه چیزو بهتون توضیح میده

    • بدون نام

      به جهنم

    • کامران

      پول ها را صرف حقوق نجومی اختلاس های امثال خاوری شیخ الاسلامی وداداش ها وآقازاده ها وشوهر معاونین هم درحال چپاول ومابقی راهم آقازاده ها جارو می کنند.
      بااین تیم قوی می خواهند به جنگ ترامپ هم بروند!

    • بدون نام

      کجای جهان با این وضعیت و قیمت و کیفیت خودرو تولید می کنند ، واردات که ممنوع ، قیمت هر چی دلم خواست ، خدمات سلیقه ای ، ایمنی صفر ، کیفیت هر روز بدتر از روز قبل ، تاریخ تحویل نا معلوم ، پشتیبانی دولتی زیاد ، بخور بخور از بیت المال فراوان ، بعد تازه طلبکار هم هستند .در کارخانه ها را ببندید و خودرو وارد کنید که با کیفیت و به روز باشد و از تفاوت مصرف سوخت تمام مخارج را جبران می کند و مردم نفس راحت از آلودگی خودروهای داخلی می کشند ، و این همه منت را هم بر سر ملت نگذارید ، این پولهای مفتی که به خودرو سازها می دهند سرمایه مردم و مملکت است پس اگر نمی توانید اداره کنید بروید کنار تا مدیری که عرضه و لیاقت مدیریت دارد بر سر کار بیاید

      پاسخ ها

      • کامران

        ونزوئلا-گینه بیسائو-

    • بدون نام

      وزیر صمت اومده بود شبکه خبر گفتن چرا خودر گرونه گفت کجاش گرونه خودرو سازا توزرر هستن.خودم گفتم گرون کنید

    • احمدم احمد

      امسال با این وضعیت پیش رو به احتمال زیاد به نود درصد میرسه شک نکنید

    • بدون نام

      اینها که خودروهای تمام ملی و ایرانی هستند پس اگه راست میگن ملی هستش با این همه تقاضا چرا تولید نمیکنن

    • کاربر قدیمی

      چقدر چرند و دروغ ؟ به اسم اشتغال زایی و صادرات به بازار کشورهای همسایه و هزار دری وری فقط از حمایت و رانت استفاده می کنید و ی مدل ماشین آنقدر تولید میشود تا... کار دربیاد! از بعد جنگ با این حمایتی که چه در تولید و چه در فروش از شما شده ، در بورکینافاسو کرده بودند الان بنز می ساخت . شوخی نیست ۳۰ ساله ، لاک پشت وار چند مدل ماشین را به خیک مردم می بندید و اظهر من الشمس است که هیچکدامتان از تولیدات خود استفاده نمی کنید و خارجی سوار هستید. بسه ، چقدر سو استفاده ، انرژی ارزان ، کارگر ارزان ، رانت و حمایت دولتی و در نهایت پراید و پژوی دهه هشتاد میلادی! چی از کره جنوبی کم دارید ؟ عادت کردید به گربه زاری و مفت خوری و زرت زورت کردن. ی مشت تن پرور و لش شدن مدیر اقتصادی!!!

    • بدون نام

      دوباره حرف چرت... این همه پیش فروش کرده واسه عید چی... خب قبل عید ساختن فقط تحویلش افتاده واسه فروردین...

    • sajad samadi

      خاک تو سرشون همه مدیران

    • بدون نام

      دروغ میگن . انبار کردن تا گرونتر بفروشن
      لعنت خدا و رسول خدا به گرانفروشان و محتکران کالا
      من که ازشون نمیگذرم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج