۸۴۷۷۶۹
۱۵ نظر
۵۰۱۰
۱۵ نظر
۵۰۱۰
پ

تورم با بازار مسکن در سال ۹۸چه می‌کند؟

مهدی سلطان محمدی گفت: قیمت مسکن در کلان شهر‌های در حالی رشد نزدیک به صد در صد را در سال گذشته تجربه کرد که میزان تورم مصالح ساختمانی در این دوره زمانی ۵۰ درصد بود.

خبرآنلاین: مهدی سلطان محمدی گفت: قیمت مسکن در کلان شهر‌های در حالی رشد نزدیک به صد در صد را در سال گذشته تجربه کرد که میزان تورم مصالح ساختمانی در این دوره زمانی ۵۰ درصد بود.

این کارشناس حوزه اقتصاد مسکن افزود: به این ترتیب دلیل اصلی افزایش شدید قیمت مسکن نه فقط افزایش قیمت تمام شده که فاصله عرضه از تقاضا در اثر نبود سرمایه گذاری مناسب در این سال‌ها بوده است.

او با هشدار نسبت به اینکه در حال حاضر نیز سرمایه گذاری مسکن به میزان کافی نیست، گفت: میزان رشد سرمایه گذاری در حوزه مسکن در این دوره زمانی به رغم رشد شدید قیمت‌ها بین ۱۰ تا ۲۰ درصد بوده است.

وی ادامه داد: به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت فاصله میزان عرضه همچنان با تقاضا حفظ شود که این اتفاق خود مانعی بر سر راه متعادل شدن قیمت مسکن تلقی می‌شود.

مصرف کننده واقعی کجاست؟

وی با اشاره به اینکه رشد شدید قیمت مسکن، این کالا را از دسترس مصرف کننده واقعی خارج کرده است، ادامه داد: بسیاری با تسهیلات کنونی و سطح درآمد‌ها توان خرید مسکن را ندارند، به عبارت دیگر دوره خرید مسکن طولانی‌تر از گذشته شده است و همین امر سبب می‌شود بسیاری از کسانی که به مسکن مناسب دسترسی ندارند، در همین شرایط باقی بمانند.

او گفت: از سوی دیگر کسانی را داریم که با هدف سرمایه گذاری وارد این بازار می‌شوند و به ناتوانی مالی طبقه‌ای که گفتیم دامن می‌زنند چرا که خانه‌های دوم و سوم را می‌خرند تا از آن کسب درآمد کنند و بخش مهمی از به هم ریختگی بازار مسکن را سرمایه‌های سرگردان رقم زده اند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در این وضعیت معلوم است سیاست‌های نادرست اقتصادی موجبات شکل گیری چنین وضعیتی را فراهم آوده است. ارز دو نرخی، رانت موجود در اقتصاد را در اختیار عده‌ای خاص قرار می‌دهد و قوانین نیز در خدمت کسانی است که کار کمتر می‌کنند و پول بیشتر دارند.

سلطان محمدی گفت: دلیل این مدعا وضعیت حاشیه شهر‌ها و مناطق خوش آب و هوای ویلانشینی است که قیمت املاکشان با بعد متعارف حقوق و دستمزد و درآمد هیچ همخوانی ندارد.

نقش ارز در رشد قیمت مسکن

او با اشاره به اینکه داده‌های اقتصادی در حوزه مسکن البته تحت تاثیر رشد قیمت ارز قرار دارد، ادامه داد: طبیعی است وقتی قیمت ارز بالا می‌رود و ارزش پول ملی نزول می‌کند، افرادی که پول دارند متقاضی تبدیل پول به کالا می‌شوند و مسکن کالایی بسیار سودآور در تمامی دوره‌های زمانی بوده است.

وی با اشاره به اینکه به رغم رشد شدید قیمت ارز، ساخت و ساز در سال گذشته در تله رکود تورمی قرار گرفت، گفت: هنوز بخش ساخت و ساز از این تله رها نشده و تداوم این شرایط وضعیت بغرنجی را پیش روی بازار مسکن قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: رشد قیمت مصالح ساختمانی حتی تا پایان سال ۹۷ هم متوقف نشد به طوری که در هفته‌های آخر اسفند افزایش قیمت فولاد و … سبب داغ شدن بازار مصالح ساختمانی شده بود.

وی خاطر نشان کرد: ریسک ناشی از روشن نبودن آینده اکنون تبدیل به عامل بازدارنده سرمایه گذاری در بازار مسکن شده است.

سلطان محمدی افزود: در این وضعیت افزایش سقف وام خرید مسکن کاری از پیش نمی‌برد و بای قیمت تمام شده مسکن را با سیاست گذاری درست اقتصادی کنترل کرد.

به گفته وی دولت در سال جاری باید تمرکز و اولویت خود را تحریک ساخت و ساز و نه تحریک بازار خرید و فروش تعریف کند چرا که اگر ساخت و ساز رونق نگیرد، بحران مسکن عمیق‌تر خواهد شد.

این کارشناس اقتصاد مسکن در پاسخ به این سئوال که وضعیت قیمت مسکن در سال جاری را چگ. نه پیش بینی می‌کنید، گفت: کاهشی در کار نیست، اما باید خروج از تله رکود تورمی را جدی گرفت.

او اضافه کرد: مشوق‌هایی برای ساخت و ساز اصولی تضمین کننده عدم بازگشت بحران در سال‌های آتی خواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      باز این دلا لهای مسکن شروع کردن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دولت در کمتر از 20 سال نمیتونه بازار مسکن را به تعدیل برسونه برای همین مسکن کماکان به رشد قیمتش ادامه خواهد داد ..... توهین نشود دلال نیستم ومستاجرم

      • بدون نام

        11:10!
        کسی منتظر نمونده دولت قیمت مسکنو کاهش بده که خودش یکی از عوامل افزایش خیالی قیمت مسکن بوده همین که تو امثال تو که مسأجرند و نمی تونن خونه بخرند خودش باعث سقوط مسکن خواهد شد جای شکرش باقی که تو و امثال تو قدرت خرید ندارید وگرنه به هر قیمتی حتی با قیمتهای بالاتر از این قیمتهای توهمی باز هم می ریختید و می خریدید

    • بدون نام

      ما مستاجرا زجر میکشیم

    • کارشناس

      ارز، کاهش سود بانکی، مصالح و... همگی تنها بهانه ای برای افزایش قیمت تخیلی مسکن بود و جنبه واقعی ندارد! حتی اگه قیمت مصالح 100% و یا دو برابر افزایش یابد نیز با توجه به تراز قیمتی مصالح و مسکن نمی تواند باعث افزایش چند برابری قیمت مسکن گردد و تنها می تواند 2 الی حداکثر 5% قیمت مسکن را بالا ببرد و مابقی افزایشهای تخیلی سودجوئی است و قطعاً مسکن راهی جز سقوط 90 درصدی قیمت و حتی نزول به پائین تر از قیمتهای سال 86 ندارد!

    • بدون نام

      قیمت واقعی مسکن یک بیستم قیمتهای تخیلی فعلی است!!!!!!

    • بدون نام

      مسکن با قیمت تخیلی خریدار نخواهد داشت

    • بدون نام

      مسکن به افزایش قیمت ادامه خواهد داد . میگین نه....اما در مورد پراید چه نظری داشتین و حالاچی شد !

      پاسخ ها

      • بدون نام

        افزایش قیمت مسکن هیچ دردی را از مالک آن دوا نمی کنه و فقط باعث ضرر بیشتر اون میشه! و تبدیل به پول نقد نمیشه و فقط باعث توهم صاحبش میشه!
        سقوط قیمت مسکن حتمی است!

    • بدون نام

      جونتون بالابیاد

    • بدون نام

      جواب هیچ.

    • بدون نام

      رکود شدید خودش تاثیر داره من 20سال دفتر املاک دارم..... و پول لازم ها قیمت رو نزول میدن چون کمی در بعضی مناطق حباب وجود داره... البته قیمت دلار و طلا واقعی نیست.... از طرفی در دراز مدت اگر دولت مصالح را ارزان نکند تاثیر گذار خواهد بود و نابودی این صنف وجود زیاد درش هست....

    • بدون نام

      دولت از خداشه بالا بره ولی کور خوندین....
      مالیات و... همش بالاتر میره هر روز حتی گرانی به سود سازنده هم نیست...
      مردم ندارن که دیگه بالا بره یا نابود میشه این صنف یا ارزان میشه و....... توقف در افزایش و رکود داریم تا 10سال حداقلش و نابودی ابن صنف چون بی برنامه بودین

    • بدون نام

      تا هر چقدرم ایران جا بمونه و این صنف نابود بشه.... در نهایت خارجی ها میان میسازن... چطور سپاه میتونه بره جای دیگه بسازه خخخ
      نابود میشه این صنف یا رکود چند ساله و نابودی
      یا ارزانی حتمی
      میدونی چرا چون مردم ندارن که بخرن و مثه خودرو صادرات نمتونن بکنن

    • بدون نام

      چون صادرات نمتونن بکنن خخخخ میاد پایین جو الکی ندین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج