جاباما
۸۸۱۱۵۴
۱۵ نظر
۵۱۸۰
۱۵ نظر
۵۱۸۰
پ

توصیه‌های مهم به کنکوری‌ها، در شب کنکور و سر جلسه

هرچه به کنکور نزدیک‌تر می‌شویم استرس و نگرانی را به وضوح در چشمان داوطلبان می‌بینیم. امروز که آخرین روز قبل از کنکور است این استرس خیلی بیشتر و آزاردهنده‌تر است. برخی از داوطلبان راضی و منتظر روز موعود هستند، ولی برخی در این حسرت که کاش وقت بیشری داشتند، این روز را می‌گذرانند. در این مطلب چند نکته برای سپری کردن شب آزمون و صبح آن برایتان آورده‌ایم.

برترین‌ها: هرچه به کنکور نزدیک‌تر می‌شویم استرس و نگرانی را به وضوح در چشمان داوطلبان می‌بینیم. امروز که آخرین روز قبل از کنکور است این استرس خیلی بیشتر و آزاردهنده‌تر است. برخی از داوطلبان راضی و منتظر روز موعود هستند، ولی برخی در این حسرت که کاش وقت بیشری داشتند، این روز را می‌گذرانند. در این مطلب چند نکته برای سپری کردن شب آزمون و صبح آن برایتان آورده‌ایم.

توصیه‌های مهم به کنکوری‌ها، در شب کنکور و سر جلسه

از روز قبل از کنکور تا ساعت ۸ صبح فردا که کنکور برگزار میشه باید یک سری نکات رو رعایت کنید:

روز قبل از کنکور

شام سبک بخورید و خوب بخوابید

شب قبل از کنکور شام سبکی بخورید تا راحت‌تر بخوابید و در وعده‌های روزانه هم، غذا‌های حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده مثل نان، برنج و سیب زمینی بخورید.

از آنجایی که در کنکور سرعت، دقت و صحت مطرح است، بنابراین داشتن خواب منظم و تغذیه مناسب برای داوطلبان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ بنابراین از تمرین و مطالعه در شب‌های باقیمانده به کنکور پرهیز کنید، زیرا با بر هم زدن سیستم بدنی شما، استرس مضاعفی را به شبکه عصبی وارد می‌کند و این واکنش به صورت خستگی و احساس دلهره بیش از حد منجر به اختلال در حافظه و یادگیری می‌شود.

نوشیدنی‌های آرام‌بخش بنوشید

اگر شب کنکور استرس داشتید و نتونستید بخوابید یک لیوان شیر کم چرب، دوغ یا مقداری ماست مصرف کنید. البته اگر دستگاه گوارش شما به شیر حساسیت داره از شیر صرف نظر کنید. چای سبز، بادرنجبویه، اسطوقدوس و سنبل طیب و گل گاوزبان هم باعث آرامش خواهد شد و خوابی راحت را برایتان به ارمغان می‌آورند.

زیاد فکر و خیال نکنید

اگر فکر می‌کنید خیلی از مطالب رو فراموش کردید و یا نگران هستید که چرا بعضی از مطالب رو اصلا نخواندید باید بدانید که اکثر داوطلبان کنکور همین حس رو دارند حتی بسیاری از رتبه‌های برتر. این حس فقط مختص شما نیست. برای قبولی در بهترین رشته‌ها مثل پزشکی، داروسازی و … میانگین ۵۰ تا ۶۰ درصد سوالات رو جواب بدین کافیه. حتی اگر وضعیت درسی شما ضعیف بوده فقط کافیه در هر درس چند سوال رو درست جواب بدین. نگاهی به امار درصد داوطلبان در کنکور سال‌های گذشته بندازید: در کنکور ۹۶ اگر کسی فقط یک تست زیست شناسی رو درست جواب میداد حدود ۳۷۰ هزار داوطلب رو در این درس پشت سر می‌گذاشت! در اکثر دروس اختصاصی همین وضعیت وجود دارد. پس نگران نباشید!

درس خواندن تعطیل!

همه نوشته‌ها و نکاتی که به در و دیوار چسبانده‌اید را از جلوی دیدتان جمع کنید. هرچه خوانده‌اید و نخوانده‌اید کافی است.

سعی کنید روز آخر را به ورزش‌هایی همچون پیاده روی، نرمش و یا شنا بپردازید مهمترین موضوع برای موفقیت در کنکور حفظ خونسردی است. باید بدانید که با غصه خوردن چیزی درست نمی‌شود. هیچ وقت به این فکر نکید نتیجه کار چه می‌شود یا زحمات خانواده ام از بین می‌رود. به هیچ وجه این افکار را دور خود جمع نکنید. به این فکر کنید که هرچه را آموخته اید فردا به بهترین شکل در کنکور به‌کار میگیرید و پیروز ماراتن کنکور شما هستید.

سعی کنید با کسانی که باعث استرستان می‌شوند صحبت نکنید و با هیچ‌کس درباره کنکور و این‌که نتیجه چه خواهد شد بحث نکنید.

سرخود دارو مصرف نکنید

شب قبل از امتحان به هیچ عنوان دارو‌های خواب‌آور مصرف نکنید و سعی کنید با دمنوش‌ها درد‌های احتمالی مثل سردرد را تسکین دهید.

وسایل مورد نیاز را آماده کنید

چند مداد مشکی نرم، پاک‌کن، مداد تراش، کارت ورود به جلسه، سنجاق، کارت ملی، ساعت مچی، دستمال کاغذی یا پارچه ای، یک بطری آب کوچک در بسته، مواد قندی مثل شکلات را از روز یا شب قبل کنکور آماده کنید و یک جا قرار دهید و به‌هیچ عنوان این کار را برای صبح نگذارید.

توصیه‌های مهم به کنکوری‌ها، در شب کنکور و سر جلسه

صبح روز کنکور

صبحانه فراموش نشود

حتما روز کنکور صبحانه کامل مصرف کنید.. بهترین صبحانه برای روز کنکور عسل، کنجد، پنیر و خرما است.

لباس راحت بپوشید

حتما می‌دانید که در جلسه کنکور همه داوطلبان همجنس شما هستند و محل برگزاری کنکور برای خانم‌ها و آقایان جداست؛ پس شما با جنس مخالف روبه‌رو نخواهید شد. خودتان را اصلا درگیر مدل لباس و کفش و ... نکنید. یک لباس راحت و نسبتا گشاد و خنک بپوشید. تا جایی که ممکن است از لنز استفاده نکنید و آرایش زیاد نکنید. این نکات برای این است که بتوانید حدود ۲ ساعت به راحتی روی صندلی بنشینید و بدون خستگی به سوالات پاسخ دهید.

زودتر از خانه حرکت کنید

آدرس حوزه را حتما از شب قبل چک کرده‌اید و زمان رسیدن را تخمین زده‌اید! با این حال بازهم ترافیک را در نظر گرفته و کمی زودتر حرکت کنید و سعی کنید حتما قبل از ۷:۳۰ در حوزه حضور داشته باشید.

استرس دقایق ابتدایی آزمون

طبیعی است که در دقایق ابتدای کنکور، تقریبا همه داوطلبان اوج استرس را تجربه کنند. برای بهتر کنار آمدن با استرس دقایق ابتدایی آزمون، زمان مناسبی برای ورود به جلسه انتخاب کنید. نه آن قدر زود که حوصله‌تان سر برود و از نشستن روی صندلی بدون این که هیچ اتفاق خاصی در جریان باشد خسته شوید، نه آن قدر دیر که تا بخواهید به فضای جلسه عادت کنید آزمون شروع شده باشد. ساده‌تر بگویم؛ نه اولین نفر باشید نه آخرین نفر!

اگر احیانا چپ دست هستید، ولی برای شما صندلی مخصوص در نظر نگرفته‌اند با مسئول حوزه در میان بگذارید تا جایتان را عوض کنند. تمام موارد به ظاهر ساده را رعایت کنید چرا که همین مسائل ساده هم در روز کنکور می‌تواند شما را به لحاظ ذهنی دچار چالش کند.

روی ترتیب زدن دروس خود هم فکر کنید. می‌توانید به جای زدن دروس عمومی به ترتیب دفترچه، از درسی شروع کنید که با آن راحت‌تر هستید و نقطه قوت شما به حساب می‌آید. با این کار، در دقایق ابتدایی آزمون، راحت‌تر به سوالات جواب می‌دهید و کم‌کم اعتماد به نفس پیدا کرده و ادامه سیر را روان‌تر می‌روید.

توصیه‌های مهم به کنکوری‌ها، در شب کنکور و سر جلسه

پاکت سوالات را آهسته باز کنید

دفترچه سوالات کنکور داخل پاکت پلاستیکی مخصوصی کنار صندلیتان گذاشته می‌شود. این پاکت، محل خاصی برای پاره کردن و بیرون آوردن دفترچه دارد. پلاستیک را با آرامش و از محل مخصوص پاره کنید. با عجله پاره کردن پلاستیک از محل نادرست ممکن است پاسخ‌برگ و دفترچه سوالات شما را هم پاره کند!

ترس از خراب کردن یک یا چند درس نداشته باشید

اگر در جواب دادن یک درس طبق پیش‌بینی‌هایتان عمل نکردید اصلا خودتان را نبازید و به فکر یک سال ماندن و دوباره خواندن و ... نباشید.

فراموش نکنید چیزی که تعیین کننده نتیجه شما در کنکور سراسری است، تراز شماست نه خود درصدها. نمره تراز یک جور امتیاز است که با فرمول‌های آماری به درصد‌های شما داده می‌شود و در واقع از اختلاف درصد شما با میانگین درصد داوطلبان به دست می‌آید؛ بنابراین حتی اگر یک یا چند درس را خراب کرده باشید، تا زمانی که نتایج منتشر نشده باشد، تراز شما مشخص نیست چرا که شما خبر ندارید بقیه در آن درس چه عملکردی داشته‌اند. ممکن است شما روی درصد ۴۰ برای درس ریاضی حساب کرده باشید و سر جلسه ببینید درصد شما به زحمت به ۲۵ یا ۳۰ می‌رسد. چرا فکر نمی‌کنید که شاید درس ریاضی امسال در کنکور شما واقعا سخت بوده باشد و بقیه رقیبانتان هم به همین اندازه درصدهایشان افت کرده باشد.

کسانی که بعد از پایین زدن یک درس، همچنان با تمرکز به ادامه کار خود پرداخته‌اند، در کنکور برنده شده و بهترین رتبه‌ها را کسب کرده‌اند؛ بنابراین هیچوقت سر جلسه عملکرد خود را قضاوت نکنید و فقط به حل سوالات بعدی فکر کنید. به یاد داشته باشید؛ کنکور همیشه چندین چالش برای هر داوطلب در چنته خود دارد و هر کسی را در یک نقطه‌ای دچار مشکل می‌کند. تفاوت داوطلبان موفق با بقیه، در کمتر بودن مشکلاتشان نیست، بلکه در واکنش‌هایی است که نسبت به مشکلات پیش آمده از خود نشان می‌دهند.

توصیه‌های مهم به کنکوری‌ها، در شب کنکور و سر جلسه

هر ۵ سوال یکبار گزینه‌ها را چک کنید

گاهی شاید برای شما پیش آمده که گزینه صحیح یک سوال را در پاسخ‌برگ برای سوال قبلی یا بعدی وارد کرده باشید! برای جلوگیری از این اشتباه هر ۵ سوال یک بار گزینه‌ها را با شماره سوالات تطبیق بدهید. این کار چند ثانیه بیشتر وقت نمی‌گیرد، ولی ارزشش را دارد. سوالاتی را که جواب آن‌ها را نمیدانید نشانه‌دار کنید تا بتوانید سر فرصت برگشته و نگاهی دوباره به آن‌ها بیندازید.

عجله نکنید

سعی کنید از همه زمان کنکور استفاده کنید و اگر وقت اضافه آوردید، برگردید و سوالات جامانده را یک بار دیگر باحوصله بخوانید.

در آخر لازم است بگوییم کنکور تنها عامل موفقیت شما در زندگی نیست. پس با توکل بر خدا و اعتماد‌به‌نفس سر جلسه حاضر شوید و خودتان را محک بزنید و به هیچ عنوان به نتیجه فکر نکنید. موفق باشید!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • B)

      با امید موفقیت برای همه کنکوریا*-*

      پاسخ ها

      • ی کنکوری

        دعامون کیند. امسال ساله دوممه. تلاشمو کردم اميدوارم موفق شیم هممون.

      • گیسو

        انشالا همه کسایی که تلاش کردن موفق بشن مخصوصا دختر خاله من.الهی آمین

    • بدون نام

      ممنون

    • بدون نام

      الكي عمر و ذهنتونو سر فرمول ها و مدارك بيخود دانشگاه ها هدر ندين اگر هم هدر ميدين حتما از ترم يك مرتبط بارشته دانشگاهتون تجربه كسب كنيد تا موفق باشيد

    • عالی

      برام دعاکنید

    • بدون نام

      سلام به کنکوری ها من 4 بار کنکور تجربی شرکت کردم ولی آحرش مجبور شدم پیام نور شهرمون مدیریت بخونم در صورتی که میتونستم 4سال قبلش بیام همین دانشگاه از پیام نور متنفر بودم وباعث سرافکندگی میدونستمش ولی فهمیدم که به خودم سخت میگرفتم 4سال استرس وعذاب برای پزشک شدن بی فایده بود چون در توانم نبود لطفا شما هم تلاش کنید ولی عمرتونو تلف نکنید و واقع بین باشید امیدوارم هرچی به صلاحتونه براتون مقدر بشه

    • بدون نام

      ان شا الله كه همه موفق باشن

    • بدون نام

      من که هنوز چند سال به کنکورم مونده استرس دارم

    • بدون نام

      کنکوریا ایشالا موفق باشید

    • بدون نام

      هییی....منم سال بعد کنکوریم...از الان منم دعا کنید...

    • بدون نام

      بچه ها ایشالا موفق میشیم همگی ، توکلمون به خدای بزرگ و مهربون باشه، خدا هست

    • بدون نام

      من فردا کنکور دارم ، برام دعا کنین . من اصلن استرس نداشتم ولی از امروز صبح اینقد استرس گرفتم ک کل بدنم درد میگیره . انشاالله همه موفق بشن امسال

    • بدون نام

      منم عشقم فردا برای بار سوم کنکور داره
      دعاش کنید❤❤❤❤❤❤❤❤❤

    • بدون نام

      من هيجده سال پیش کنکور دادم رفتم دانشگاه رشته حسابداری، باورتون میشه هنوز بیکارم، نسل سوخته منم، لعنت به دانشگاه، لعنت به سربازی فقط عمرم تلف شد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج