۱۰۲۹۴۵۰
۱۵ نظر
۵۰۶۹
۱۵ نظر
۵۰۶۹
پ

خودکشی برای کنکور؟ واقعا ارزشش را دارد؟

پسری ۱۹ ساله با معدل ۱۹ و نیم و بعد از یک سال درس خواندن به این دلیل که احساس کرده در کنکور موفق نخواهد شد، تصمیم هولناکی گرفته و خود را از بالای ساختمانی بلند به پایین پرت کرده است. چطور فشار روی کنکوری‌ها را کم کنیم؟

روزنامه خراسان - نرگس عزیزی: کنکور سال ۹۹ بالاخره برگزار شد، اما ظاهرا داستان‌های مربوط به کنکور تمامی ندارد. در یکی از آخرین موارد، شنبه خبری منتشر شد که پسری ۱۹ ساله با معدل ۱۹ و نیم و بعد از یک سال درس خواندن به این دلیل که احساس کرده در کنکور موفق نخواهد شد، تصمیم هولناکی گرفته و خود را از بالای ساختمانی بلند به پایین پرت کرده است.

خودکشی برای کنکور؟ واقعا ارزشش را دارد؟

او یک سال خودش را در خانه حبس کرده و درس می‌خوانده تا در رشته دلخواهش قبول شود و بالاخره روز کنکور رسیده و نتوانسته بوده آن‌طور که دلش می‌خواسته به سوالات پاسخ بدهد و ... (منبع خبر: رکنا) واقعیت این است که این مورد از نظر تجربه کردن فشار و استرسی شدید که باعث شود نوجوان کنکوری دست به چنین کاری بزند، استثنا نیست. نوجوانان زیادی در سال کنکور و به ویژه ماه‌های پایانی آن تمام وقت مضطرب هستند و تعداد قابل توجهی هم افسردگی را تجربه می‌کنند، اما ما به عنوان والد، معلم، دوست یا عضوی از خانواده یک فرد کنکوری چه کار‌هایی می‌توانیم بکنیم تا فشار روی نوجوانان کنکوری را کم کنیم؟

نظرات خودتان را به درستی بشناسید

اگر از ما بپرسند آیا با خراب کردن کنکور یا نرفتن به دانشگاه، زندگی به آخر می‌رسد، غالب ما خیلی سریع می‌گوییم نه و بعد هم می‌توانیم سخنرانی‌هایی در رد چنین گزاره‌هایی ارائه دهیم، اما آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید اگر اغلب ما باور نداریم که خراب کردن کنکور آخر دنیا نیست، پس این همه فشار روی نوجوانان از کجا می‌آید؟ واقعیت این است که نه در حرف، که در عرصه عمل بسیاری از ما اهمیت زیادی برای کنکور و دانشگاه رفتن و درس خواندن در رشته‌هایی خاص و در دانشگاه‌هایی محدود قائل هستیم. اما چطور می‌توانیم تا حدی این نگرش را در خودمان تعدیل کنیم؟

دنیا را گسترده‌تر ببینید

اگر استرس زیادی درباره نتیجه کنکور فرزند خود دارید یا احساس می‌کنید او در این روز‌های بعد از کنکور به شدت مضطرب است، این فعالیت را تنها یا دو نفری انجام دهید. فهرستی از افراد موفق در رده سنی چهل تا پنجاه سال تهیه کنید. این افراد ممکن است از نزدیکان شما باشند، یا در شبکه‌های اجتماعی آن‌ها را بشناسید، یا چهره مورد علاقه شما یا فرزندتان در زمینه‌های مختلف باشند. سپس مروری بر وضعیت تحصیلی این افراد داشته باشید.

اما چرا این سن؟ چون که موفقیت حرفه‌ای در این سن، پایدارتر است و می‌تواند دید بهتری از موفقیت در طولانی مدت در اختیار شما قرار دهد. بعد از این بررسی آن وقت شما بهتر از قبل متوجه خواهید شد که موفق بودن وابسته به درس خواندن در تنها چند رشته پرطرفدار نیست، درس خواندن در یک دانشگاه غیرانتفاعی یا دانشگاه آزاد فاجعه نیست و البته کنکور تنها فرصت زندگی برای کسب فرصت پیشرفت نیست. در کنار اصلاح نگرش، اما در رفتار هم لازم است در ارتباط با نوجوانان کنکوری در این روز‌ها دقت بیشتری داشته باشیم.

خودکشی برای کنکور؟ واقعا ارزشش را دارد؟

هوای کنکوری‌های ۹۹ را داشته باشید

روز‌های بعد از کنکور تا زمان اعلام نتایج، دوره آسانی برای نوجوانان نیست. امسال هم با توجه به شرایط متفاوتی که تجربه می‌کنیم، وضعیت بدتر شده است. سعی کنید برای این مدت به صورتی ویژه برنامه‌هایی آرامش‌بخش برای فرزندتان ترتیب دهید. و، اما چند توصیه:

اگر فرزندتان بعد از کنکور اعلام کرده که کنکور را خراب کرده و به شدت مضطرب است، هوای او را داشته باشید. سرزنش در این شرایط نه تنها هیچ کمکی نمی‌کند که می‌تواند عوارضی شدیدتر به دنبال داشته باشد.

بسیاری از نوجوانان تلاش می‌کنند اضطراب خود را پنهان کنند و درباره آن حرفی نزنند. در این شرایط اضطراب می‌تواند خود را به اشکال دیگر نشان دهد؛ مواردی، چون از کوره در رفتن ناگهانی، بدرفتاری، بدخوابی و حتی انجام کار‌های خطرناک. در این شرایط در عوض سرزنش یا بازخواست بابت بدرفتاری، سعی کنید با همدلی به نوجوان خود کمک کنید و یادتان باشد قرار نیست به عنوان والد یک نوجوان هر خطای او را به رویش بیاورید. پس از خطا‌های کوچک او کامل چشم‌پوشی کنید تا آرامش بیشتری را در این روز‌ها تجربه کند.

اگر نوجوان کنکوری شما در روز‌های قبل صحبت از این کرده که اگر کنکور را خراب کنم، خودم را می‌کشم یا من تحمل قبول نشدن در رشته مورد علاقه‌ام را ندارم و اگر قبول نشوم، کارم را تمام می‌کنم و ... موضوع را جدی بگیرید و حتما به دنبال کمک گرفتن از متخصص برای کمک به او باشید.

خودکشی برای کنکور؟ واقعا ارزشش را دارد؟

سخنی با جوانان: ثابت کنید به بلوغ روانی رسیده‌اید

اگر شما امسال کنکور داده‌اید و این روز‌ها از استرس نتیجه احساس ناخوشی می‌کنید، تعجب نکنید! همه ما در نتیجه استرس بالا حال‌مان بد می‌شود و این موضوع نشانه بی‌عرضه بودن ما نیست. این روز‌ها مهم است که بتوانید راه‌هایی برای آرام کردن خود پیدا کنید. خواب مناسب و منظم کمک خیلی زیادی می‌کند تا استرس، شما را کمتر آزار دهد.

در این روز‌ها قهوه، نوشابه و به ویژه نوشابه‌های انرژی‌زا کمتر مصرف کنید. در نهایت اگر احساس می‌کنید به آینده بدبین هستید، سطح اضطرابی که تجربه می‌کنید بالاتر از توان شماست یا اگر افکار خودکشی سراغ شما آمده است، سکوت نکنید. با فرد قابل اعتماد بزرگ تری، صحبت کنید و یادتان باشد کمک گرفتن در زمان مناسب، یکی از نشانه‌های بلوغ روانی است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      زیر ماسک آدم جون میده بابا نمیشه کنکور داد که

      پاسخ ها

      • یکتا

        دیگه دانشگاهای ایران ارزش چیو دارن اخه؟

      • آسمان

        خواهر زاده ام کنکور رو خوب نداده چرا باید اینقدر سوالات سخت باشه امسال. بیست درصد کتب درسی حذف شده بعد سوال کنکور از سالهای قبل میارن. کتابها هم که چاپشون هر سال مال همون ساله. خدا نمیگذره بخدا آهش دامن مافیای کنکور و باعث و بانی غم و غصه این جوونا رو میگیره. خیر نبینن.

    • نامدار

      طی ۱۲ سال تحصیل تو مدارس ایران مهارت دیگه ای جز خرخونی یاد کسی نمیدن، به همین دلیل دانش آموزم فکر میکنه اگر کنکور قبول نشه رسیده به آخر خط چون تنها تو تنها کاری که تو بهترین دوره شکل گیری مهارتها بهش یاد دادن شکست خورده
      خانه از پای بست ویرانست
      مشکل از کنکور نیست، نظام آموزشی باید از اون سرش شخم زده شه تا تهش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نظام آموزشی ایران شدیدا مردود است و قربانی زیاده خواهی های موسسات و آموزش عالی شده است.

    • بدون نام

      امسال که کرونا روان همه را در هم ریخت و آموزش درستی هم نبود و مرتب صحبت از تغییر زمان امتحان بود و همه این عوامل باعث عدم آرامش دانش آموزان شد و دست آخر هم تیر خلاص را طراحان از خدا بیخبر زدند آنها که خودشان و فرزندانشان سهمیه خاص دارند و نگران این مسائل نیستند.خدا به حق همین ماه محرم در همین دنیا نتیجه کارشان راببینند

    • م.الف

      واقعاً بعد از امتحان تا نتایج خیلی استرس زا هست , لطفاً مسئولان چاره ای بیندیشند که زمان اعلام نتایج سریع تر باشد

    • بدون نام

      خانواده هاموثرهستن!همه چیزانسان هم درکنکورخلاصه نمی شود!

    • بدون نام

      آخه دانشگاه درایران ارزش خودکشی دارد؟! شغل مناسب دارد، درآمد شغلی خوب دارد ، چی هست؟

    • بی نام

      با دادن سهمیه هایی با عناوین بیخودی معلومه که روان همه بهم بریزه هرچند که در شرع اسلام خودکشی اصلا کار پسندیده ای نیست و هیچ آدم عاقلی آنرا تایید نمی کنه در این مسابقه کنکور که می باید افراد براساس سوادشان سنجدیده شوند مثل میدان دو یکی را وسط راه می کارن و یکی را اول و حالا می گن کی بیشتر سرعت داره اینجوری مملکت به جایی نمی رسه و هیچکی سرجاش قرار نمی گیره مطمئنا . پاسخ اینهمه بی عدالتی را کی می خواد بده

    • بدون نام

      لعنت به کنکور که نا عادلانه ترین آزمونه

    • بدون نام

      لعنت به مافیای کنکور آخه مگه تو ایران غیر از کنکور راه دیگه ای هم هست علما

    • بدون نام

      یکی از سوالای کنکور ریاضی امسال، دقیقا با کتاب گاج یکی بوده... خودشون میگن منبع اصلی باید کتاب درسی باشه، بعد همش از کتابهای کمک درسی میارن. کتابای درسی کفاف نمیده اصلا... حداقل اگر کنکور رو بر نمیدارین، اینقدر هم تفاوت بین سطح سوالای هر سال نذارین. چرا باید مثلا کنکور ۹۸ انقدر آسون باشه، بعد کنکور ۹۹، اونم با این شرایط کرونا، اینقدر سخت باشه که امثال این جوون، دست به این کارا بزنن؟؟

    • بدون نام

      اصلا ارزش نداره که بخاطر کنکور تا اینقدر آدم از خودش ضعف نشون بده... البته مسئولین هم بی تقصیر نیستن...

    • بدون نام

      خدا لعنت کنه طراحای کنکور رو ... قشنگ معلومه هر سالی که کنکور رو آسون طرح میکنن، فک و فامیلا و بچه های خودشون و مسئولین اون سال کنکوری هستن... وگرنه چرا باید اینهمه تفاوت بین سطح سوالای هر سال باشه؟؟ الهی توی همین دنیا تقاص کارهاشون رو ببینن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج