اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۸۹۳۹۷۶
۱۰ نظر
۵۰۰۷
۱۰ نظر
۵۰۰۷
پ

تاثیر حذف صفر بر تورم چیست؟

یک کارشناس اقتصادی گفت: حذف صفر از واحد پول ملی در بلندمدت خوب است و منافع آن بیش از مضراتش است اما مکانیزم اجرایی سختی دارد.

ایسنا نوشت: یک کارشناس اقتصادی گفت: حذف صفر از واحد پول ملی در بلندمدت خوب است و منافع آن بیش از مضراتش است اما مکانیزم اجرایی سختی دارد.

حسین مهرابی درباره حذف چهار صفر از پول ملی اظهار کرد: این اقدام هم جنبه‌های مثبت دارد و هم منفی که بستگی به سیاست‌های پولی کشور دارد که بتوانند از جنبه‌های مثبت آن بیشتر استفاده کنند یا جنبه‌های منفی آن متاثر شوند.

وی افزود: جنبه‌های مثبت حذف چهار صفر از پول ملی این است که معمولا هزینه‌های مبادلاتی را کمتر می‌کند. از نظر روانی ارزش پول ملی تقویت می‌شود و کار شمارش و حسابداری نیز آسان‌تر خواهد شد. ضمن آنکه هزینه‌های چاپ کاغذی پول تا حدودی کاهش می‌یابد و مسکوکات دوباره به جریان خواهد افتاد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: بزرگ‌ترین ایرادی که منتقدان به حذف چهار صفر دارند، این است که این اقدام تورم ایجاد می‌کند. از سوی دیگر حذف چهار صفر هزینه‌های مربوط به تغییر نوع حساب‌ها را به دنبال دارد، زیرا حساب‌های بانکی باید تغییر کند و سیستم بانکی باید حسابداری را تغییر بدهد و هزینه‌های اینگونه وجود دارد.

مهرابی با اشاره به تجربه کشورهای دیگر در این زمینه گفت: برزیل ۱۸ صفر از واحد پولی خود حذف کرده است. کشورهایی هستند که هیچ تغییراتی به وجود نیاورده‌اند و همچنین کشورهای مختلفی بهره‌های مثبت و منفی از این کار برده‌اند.

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان کرمان با بیان اینکه نمی‌شود یکجا گفت که حذف چهار صفر از پول ملی واقعا خوب است یا بد، اظهار کرد: در مجموع این اقدام در بلندمدت خوب است و منافع آن بیشتر از مضراتش است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حذف صفر
      1- باعث ميشه ظاهري و از نظر رواني مردم تصور ميكنند پول كمتري براي اقلام و كالا ها پرداخت ميكنند
      2- باعث ايجاد فضا براي تورم جديد ميشود

      پاسخ ها

      • عامو

        این کم کردن چهار صفر یعنی ده هزار برابر تورم داریم، برداشتن این چهار صفر از پول ملی یک خیانت نابخشودنی به پول ملی ایران و کل مردم ایران است، در زمان قبل که تومان وجود نداشته با عباسی و سنار و بابالاری در بازار کار میکردند اما تومان هم اعتبار اسمی داشت، حالا مثل بچه ای که بخواد صد تومانی را بیست پنج تومانی داشته باشد میخوان لکه ننگ را بر شانه پول ایران و مردم ایران بزنند، میدانیم ریال که هیچ تومان هم هیچ صدتومان بحساب نمياد میخواهد هزار تومانی را جایگزین یک ریالی کنند، ننگ بالاتر از این، بابا به پول و صفرهاش کار نداشته باشید هم میدانند چهل سال ریال ده هزار برابر افت کرده است، آیا لاپوشانی میشود، نه پس دست نزنید میخوان راه دزدی را ده هزاربار آسان تر کنند،

      • بدون نام

        اکثرا در قدم اول باعث 50 تا 60 درصد تورم در کشورهایی که قبلا این کاررو کردن شده.فقط ترکیه بار آخر اول تورم رو مهار کرد بعد این اقدام رو انجام داد که البته باعث تورم شد ولی ناچیز بود.این آقایون مثلا کارشناس واقعا مملکتشون رو دوست دارن یا فقط پول میگیرن نظرات بی ارزش از خودشون یادگاری بذارن.

    • بدون نام

      چرنده

    • بدون نام

      تاثیر منفی قطعی. تورم بیشتر و دیگر هیچ. البته خوشبختانه دولت توان اجرای انرا در شرایط فعلی ندارد و مردم از این بابت خیالشان راحت راحت باشد. تعدادی مختلس فقط برای ایجاد جو روانی و تحرک به بازار خفته و بیهوش ودر اغما این اراجیف را پخش میکنند.

    • بدون نام

      هیچ تائثیری نداره جز بدبختی وقتی ک حقوق همونه و درامدی نیست کل صفرا حذف کنین همینه

    • گلعلی

      برای قشر ضعیف باعث یاس وناامیدیه یک صفر در این شرایط کافیه

    • بدون نام

      در موقعیت کنونی کشور و وضعیت معیشتی مردم اصلا فکر خوبی نیست،به نظر من این کارا فقط هزینه های اضافی و کارهای اداری به دنبال داره که متاسفانه تو مملکت ما به دلیل ضعف مدیریتی بعدا شاهد مضراتش خواهیم بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عملی نیست تا شاهد مضراتش باشی.

    • بدون نام

      بجایبرداشتن چهار صفر اسکناس پنچ و ده میلیونی چاپ کنند هزینه خیلی کم میشود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج