۹۰۵۷۰۵
۸ نظر
۵۰۰۸
۸ نظر
۵۰۰۸
پ

چه عواملی در تعیین ارزش پول ملی دخیل هستند؟

قیمت هر دلار آمریکا در ایران به کمتر از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده و برخی تصور می کنند شرایط برای ادامه کاهش قیمت ارزهای معتبر وجود دارد، حال آن که این اتفاق بیشتر وابسته به اتفاقات و تحولات سیاسی است تا اقتصادی.

خبرآنلاین: قیمت هر دلار آمریکا در ایران به کمتر از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده و برخی تصور می کنند شرایط برای ادامه کاهش قیمت ارزهای معتبر وجود دارد، حال آن که این اتفاق بیشتر وابسته به اتفاقات و تحولات سیاسی است تا اقتصادی.

اقتصاد ایران اکنون در شرایطی قرار دارد که به جای بانک مرکزی تحولات سیاسی بین المللی نقش اصلی را در قدرت پول ملی دارند، به همین دلیل هر گاه احتمال مذاکره میان ایران و ایالات متحده افزایش می یابد بازار ارز نیز با افت قیمت مواجه می شود و هر وقت تنش های لفظی و تهدیدات به زبان اصلی طرفین تبدیل می شود، ارزش ریال سقوط می کند. باز این رو می توان گفت به جای بانک مرکزی که نهاد اصلی متولی سیاستهای پولی در کشور است، دولتمردان سهم بیشتری در تنظیم بازار دارند.

چه عواملی در تعیین ارزش پول ملی دخیل هستند؟

افرادی که سالهای دهه ۶۰ را به یاد دارند، می توانند به خاطرات خود در روزهای جنگ بازگردند. در آن شرایط هم قیمت ارز با توجه به وضعیت جبهه ها تعیین می شد و با اعلام امضای توافقنامه ۵۹۸ ناگهان قیمت هر دلار آمریکا حدود ۵۰ درصد ریزش داشت. اکنون نیز به نظر می رسد وضعیت تحریم ها یادآور همان روزهاست، این بدان معناست که در شرایط کنونی جنگی بدون رد و بدل شدن آتش در جریان است و چنانچه ایران بتواند با اثبات قدرت دیپلماسی ابتکار عمل را در دست بگیرد، حباب روانی ارز تخلیه خواهد شد.

در عین حال نباید از نقش مدیریتی بانک مرکزی در این حوزه به سادگی گذشت. دو تصمیم اتخاذ شده از سوی این نهاد اثر مثبتی بر تحولات بازار داشت. اول انکه مقامات بانک مرکزی به گفتگو با صادرکنندگان پرداختند تا سهم بیشتری از مجموع ۴۹ میلیارد دلار ارز حاصل از این محل به کشور بازگردد. هنگامی که در خردادماه اعلام شد تنها ۳۰ درصد از این رقم به کشور بازگشته، نهادهای امنیتی در کنار قوه قضاییه فشار را بر صادرکنندگان متخلف افزایش دادند. گرچه من عدد دقیق بازگشت این منابع را ندارم ولی تاثیر آن در بازار ارز کاملا مشهود است.

دومین تصمیم بانک مرکزی که اخیرا در دستور این نهاد سیاستگذار قرار گرفته، ممنوعیت واردات کالا بدون انتقال ارز است ولی هنوز نتایج آن مشخص نیست و باید بیشتر صبوری کرد تا بتوان بهتر کم و کیف این سیاست و جوانب آن را مورد قضاوت قرار داد.

همین نکته نشان می‌دهد در شرایطی که بازار از وضعیت عادی خارج شده و تحت تاثیر تحولات سیاسی قرار دارد، باز هم این قدرت مدیریت است که سمت و سو و ارزش پول ملی را روشن می‌سازد.

احمد حاتمی یزد

*کارشناس امور بانکی و رییس اسبق بانک صادرات

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دولت با چاپ پول وافزایش نقدینگی واختلاس بیشتر آن پولها وخرید ارز از بازار آزاد وانتقال آن به خارج از کشور باعث کاهش ارزش پول ملی میشود کارشناس خود فروخته نباید مردم را فریب دهد

    • سید حسن

      در کشور ما همه چیز تب سیاسی بخود گرفته!
      وتعیین کننده شده است!
      به جای مذهب هم سیاست حرف میزند
      اونم صیاست خلاف صداقت

    • ali

      ممنون از اطلاعات خوب شما

    • بدون نام

      مسولین فاسد دخیل هستن

    • بدون نام

      اسم تحریم نیارید لطفا.

      تنها چیزی که ارزش پول اورده پایین همین مسولین بی کفایت هستن.

    • بدون نام

      مسعولان نا کار امد

    • بدون نام

      یادش بخیر بعد از جنگ دلار پایین می امد رفسنجانی گفت قیمت دلار باید تو مرز ۵۰۰ تومان بماند و هر سال بالا می رفت . زمان برجام دلار به ۲۵۰۰ رسید روحانی گفت دلار حداقل باید ۳۲۰۰ باشد . پس منافع در بالا بودن نرخ دلار و کاهش ارزش پول ریال است تا آقایان مردم را سواری بگیرند

    • محمدی

      با سلام ، تنها و تنها علت تورم و گرانی ، چاپ ریال و بالا بردن حجم ریال در داخل کشور است ، اگر حجم ریال کاهش یابد و به حجم ریال در سال ۱۳۵۷ برسد ، قیمت هر دلار آمریکا حدود هفتاد ریال خواهد شد ، قبل از تحریمها ، ارز بسیاری را دولت به قیمت یک سوم ارزش واقعی آن حراج می کرد و قیمت ارز را مصنوعی و موقتی پائین نگهداشته بود و هر چند سال یکبار ، فنر قیمتی جمع شده ارز ، باز خواهد شد و تورم جهشی خواهد داشت . راه حل درست برای کاهش قیمتها و ثبات اقتصادی کشور این است که : ارز دولتی حذف گردد ، یارانه بنزین قطع گردد ، از خریداران خانه و خودرو و کالا و خدمات ۱۰٪ مالیات دریافت گردد ، در یک فرصت ده روز از مردم بخواهید که ریال نقدی خود را به حساب خود واریز کنند و برای خرید از کارت بانکی استفاده کنند و دولت از هر خریدی ۱۰٪ مالیات بگیرند و برای هزینه آژانس و تاکسی از کارت مترو استفاده گردد ، مبلغ خط فقر معین گردد ، یارانه افرادی که بالای خط فقر است قطع گردد ، به خانواده های زیر خط فقر تفاوت درآمدشان با خط فقر ، به آنها پرداخت شود ، دولت موظف گردد که همواره ریال مازاد خود را بابت بدهی خود به بانک مرکزی دهد تا سوزانده و با کاهش حجم ریال ، قیمت ارز و کالا نیز کاهشی خواهد بود . ممنون .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج