۹۱۵۲۲۷
۴ نظر
۵۰۰۳
۴ نظر
۵۰۰۳
پ

بهداد سلیمی: استراتژی کیانوش یا طلا یا هیچ بود

قهرمان سابق وزنه برداری جهان و المپیک گفت: در ماجرای کیانوش رستمی و سعید علی حسینی هر دو یعنی هم فدراسیون و هم خود ورزشکار را باید مقصر دانست.

خبرگزاری ایسنا: بهداد سلیمی به دور از حواشی این روزهای وزنه برداری در کشور دیگر مشغول گذراندن دوره مربیگری است تا بتواند در عرصه مربیگری حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد. سلیمی نخستین وزنه بردار ایرانی است که به دوره مربیگری بین المللی سه ماهه اعزام شده است.

البته او بی خبر از اوضاع و احوال وزنه برداری ایران نیست و امیدوار است حواشی اخیر تمام شود و وزنه برداری ایران در المپیک بتواند دوباره مدال آور باشد.

سلیمی در حالی که خودش را برای حاضر شدن در کلاس های مربیگری آماده می کرد و همچنین قرار بود در یکی از مسابقات وزنه برداری مجارستان هم حضور داشته باشد، پاسخگوی سوالات بود که این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

بهداد سلیمی: استراتژی کیانوش یا طلا یا هیچ بود

*مشغول پشت سر گذاشتن دوره مربیگری در مجارستان هستید. چقدر این دوره تا اینجا برای شما مفید بوده و توانسته به دانش وزنه برداری شما اضافه کند؟

دوره بسیار خوبی است. به صورت تئوری و عملی آموزش می بینیم. حتی در یکی از مسابقات مجارستان حضور داشتیم تا تجربه مسابقه ای هم به دست آوریم. این دوره خیلی به من کمک می کند و دارم ابعادی از وزنه برداری را که تجربه نکرده ام، یاد می گیریم.

*چقدر جای خالی برگزاری چنین دوره هایی در ایران احساس می شود؟

فکر می کنم خیلی وقت است که یک دوره بین المللی با مدرس خوب در ایران نداشتیم. حتی اعزام به این دوره ها را هم نداشتیم و اولین بار است چنین اتفاقی می افتاد. مربیان ما به خصوص مربیانی که کار استعداد یابی را انجام می دهند به چنین دوره هایی احتیاج دارند که بتوانند خودشان را به روز کنند.

*پس از پایان این دوره مربیگری، چه برنامه ای دارید و قرار است در چه راهی از دانشی که به دست آوردید، استفاده کنید؟

پایان این دوره اواسط آذرماه است. بعد از آن، لیگ برتر را داریم. برنامه دیگری برای مربیگری ندارم و پیشنهاد دیگری هم نیست که بخواهم راجع به آن فکر کنم. اینکه در چه راهی این دانش را قرار است استفاده کنم باید بیبینم چه راهی پیش روی من گذاشته می شود. اولین هدف من کسب دانش در مربیگری بوده که دارم این کار را انجام می دهم.

*به عنوان قهرمان سابق جهان و المپیک به نظر شما عملکرد وزنه برداری ایران در مسابقات جهانی چگونه بود؟

ما نفراتی داشتیم که توانستند برای اولین بار مدال بگیرند مثل حافظ قشقایی، علی میری و رضا دهدار. به نظرم در این دوره جوان ها، ستاره های مسابقات بودند. البته ما اگر دنبال کسب مدال در المپیک هستیم باید تلاش کنیم این مدال ها در اوزان المپیکی به دست آید.

*اینکه ما در اوزان المپیکی مسابقات قهرمانی جهان فقط یک مدال برنز دوضرب گرفتیم، برای المپیک نگران کننده نیست؟

این نگرانی در جامعه ورزش وجود دارد. عملکرد ما متاسفانه در اوزان المپیکی خیلی خوب نبود فقط ایوب موسوی مدال کسب کرد. اگر با این شرایط جلو برویم مقداری کارمان در المپیک سخت می شود. سهراب مرادی آسیب دیدگی شدید دارد و هنوز حضورش در المپیک مبهم است.

برای رستمی و علی حسینی هم مشکل دیگری به وجودآمده است. این سه نفر، نفرات اصلی ما بودند که شانس کسب مدال دارند. امیدوارم مشکلات هر سه نفر برطرف شود. نظر من این است با نبود این سه نفر بعید به نظر می رسد در المپیک نتایج خوبی کسب کنیم.

البته در مورد نتیجه نگرفتن در اوزان المپیکی یک مقدار دست کادرفنی هم خالی بود و خیلی نمی شد انتظار بیش از حد داشت. به نوعی ستاره هایمان را از دست دادیم. دست کادر فنی مقداری خالی بود. اگر از جنبه مثبت نگاه کنیم ان‌شاءالله نفراتی که در اوزان غیر المپیکی مدال گرفتند از مسابقات و سال بعد وارد اوزان المپیکی شوند و آنجا هم بتوانند مدال بگیرند و موفق باشند.

*فکر می کنید ایراد کار کیانوش رستمی کجا است که در سه رویداد مهم (مسابقات جهانی ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ و بازی های آسیایی ۲۰۱۸) اوت شد و نتوانست نتیجه بگیرد؟

در مورد مسابقات جهانی 2019، فاکتورهایی دست به دست هم داد تا کیانوش نتواند مدال بگیرند. بحث داوری، سرد شدن، شرایط روحی و روانی و جو مسابقه تاثیر منفی در روحیه ورزشکار گذاشت و بعد از این اتفاقات جمع و جور شدن از لحاظ روحی و بدنی سخت می شود.

با خود کیانوش هم صحبت کردم استراتژی او در سالهای اخیر "یا طلا یا هیچ" بوده است. او نیامد که ابتدا وارد جدول شود و مدال برنز یا نقره خودش را قطعی کند و در آخر خودش را به مدال طلا برساند. بلکه از همان اول به فکر کسب مدال طلا بود.این استراتژی در این دو، سه سال اخیر جواب نداده است.

در المپیک ریو جواب داد و موفق شد مدال طلا بگیرد ولی بعد از المپیک برایش دیگر جواب نداد. با خود کیانوش خیلی در این مورد صحبت کردم به نظرم نیاز است استراتژی و برنامه ریزی خودش را برای مسابقات تغییر دهد. چون به هر حال زحمات خودش بعد از المپیک هدر رفته است.

فکر می کنم با توجه به تجربه تلخی که در سه مسابقه داشته است، از مسابقات بعدی دیگر شاهد این اتفاق نباشیم که کیانوش بخواهد کار را با وزنه های بالایی شروع کند. علاوه بر این مسائل مقداری حواشی در این چند وقت پیرامون او زیاد بود. همچنین از سوی برخی از افراد در فدراسیون هم اذیت شد که همه این موارد تاثیر گذار بود.

*به نظر شما وزنه برداران ایران چقدر در مورد شرایط کسب مجوز حضور در المپیک ۲۰۲۰ توجیه شده اند؟

یک مقدار شرایط رفتن وزنه برداران ما به المپیک سخت شده است چون باید امتیاز کسب کنند و در رنکینگ اوزان المپیکی یا جزو هشت نفر اول باشند و یا نفر اول آسیا باشند. خیلی از وزنه برداران ما تا الان نتوانسته اند مجوز را بگیرند و این یک مقدار کار را سخت می کند.

برای همین دو سهمیه هم که ایران دارد، فدراسیون باید هر کسی که بیشترین امتیاز را گرفته و جزو هشت نفر باشد را اعزام کند و خیلی حق انتخاب ندارد. در حال حاضر اینکه ما حتی دو نفر را داشته باشیم که بتوانند جزو هشت نفر اول رنکینگ اوزان خود قرار بگیرند هم جای سوال دارد.

*در ماجرای سعید علی حسینی و کیانوش رستمی حرف و حدیث زیاد است و به نظر شما مقصر به وجود آمدن این اتفاق چه کسی است؟

در ماجرای سعید و کیانوش نمی توان 100درصد کسی را مقصر دانست. به هر حال عواملی دست به دست داد که این اتفاق بیفتد. نمی توان گفت سعید و کیانوش کاملا خودشان مقصر بوده اند یا 100 درصد فدراسیون مقصر است. به نظرم باید هر دو طرف یعنی فدراسیون و خود ورزشکار را مقصر دانست.

*فکر می کنید امکان حل مشکل این دو وزنه بردار وجود داشته باشد؟

واقعا نمی دانم. اما امیدوارم این اتفاق بیفتد. کیانوش قهرمان بزرگی است. او کسی است که دو مدال المپیک و چند مدال جهانی گرفته است. سعید هم 10 سال از ورزش حرفه ای دور بود و با قدرت برگشت و مدال های خوبی گرفت. واقعا حیف است. به نظرم جا دارد فدراسیون و آقای مرادی بیشتر پیگیر باشند. امیدوارم که منجر به نتیجه شود.

*در مسابقات جهانی ۲۰۱۹، عملکرد دو نماینده ایران در فوق سنگین بسیار بحث برانگیز بود. به نظر شما محسن دادرس در گروه B وزنه می زد، بهتر نبود؟

در مورد فوق سنگین و انتخاب دادرس صحبت هایی دارم. من به نظر کادرفنی احترام می گذارم اما در اینکه چه شد که دادرس انتخاب شد جای سوال و حرف و حدیث باقی گذاشته است.

وقتی ما سعید علی حسینی را داشتیم که با آمادگی خیلی کمتر هم می توانست بیشتر از این وزنه بزند چرا باید او را خط می زدیم و دادرس را می‌بردیم؟ در اینکه رکوردهایی برای او داده شد که در گروه A باشد به نظرم به توانایی اش نگاه نکردیم.

در دوضرب هم وزنه 225 کیلوگرم وزنه ای است که دادرس خیلی کم در مسابقات داخلی زده بود و شروع کار با این وزنه ریسک بالایی بود.

*برخی کارشناسان معتقدند کادرفنی برای اینکه دادرس بتواند استراحت کند و اوت نشود، مجبور شد وزنه اول علی داودی را پایین انتخاب کند تا او روی تخته بیاید و دادرس استراحت کند؟

اولین حرکت دوضرب علی داودی به نظرم خیلی پایین بود. یکی از دلایلی که علی داودی در این مسابقات و مسابقات قبلی نتوانست نتیجه بگیرد وزنه های پایینی بود که برایش شروع کردند. اینکه ما برای حرکت اول وزنه پایین انتخاب کنیم تا تیم نتیجه بگیرد و دوم ورزشکار را روی مدال ببریم، به نظرم استراتژی غلطی است.

چون نیم ساعت تا چهل دقیقه منتظر ماندن باعث می شود بدن ورزشکار سرد و از شرایط ایده ال خاج شود. من عملکرد کادرفنی را در مجموع خوب دیدم و نفرات شاخص و جوانی را معرفی کردند اما در فوق سنگین عملکرد کادرفنی بحث برانگیز بود و جای سوال داشت.

به نظرم عملکرد تیم غیر از فوق سنگین در مجموع خیلی خوب بود و باید به آقایان برخواه خورشیدی و جباری تبریک بگویم.

*برخی ها در مورد علی داودی معتقدند تعریف و تمجید های زیاد از او و انتظارات بالا نتیجه عکس داشته است. نظر شما در مورد این وزنه بردار چیست؟

علی داودی وزنه بردار جوانی است که یکی دوسالی است روی بورس آمده است. به نظرم استعداد خوب و درخشانی است. اما با توجه به سن و سالش باید انتظارات را پایین تر بیاوریم. باید دنبال این باشیم که او برای سالهای آینده تجربه کسب کند.

الان با توجه به سن پایین انتظارات از او زیاد است. این باعث می شود از نظر ذهنی و روحی و روانی فشار زیادی را متحمل شود. به نظرم اگر این فشار را کم و شرایط را برایش فراهم کنیم که با آرامش خاطر بتواند تمرینات را دنبال کند، برای مسابقات بعدی می تواند نتیجه خوبی بگیرد.

*تالاخادزه باز هم در مسابقات جهانی همه را شگفت زده کرد . فکر می کنید توانایی این را دارد بیشتر از ۴۸۴ کیلوگرم رکورد بزند؟

تالاخادزه قطعا این توانایی را دارد که بیشتر از این وزنه بزند. واقعا از وزنه هایی که زد مشخص بود بیشتر از این جا دارد. او از سال 2015 مدال آوری خود را آغاز کرد. هر روز در حال پیشرفت بوده است و در هر مسابقه از شش حرکتش به نحو احسن استفاده می‌کند.

تالاخادزه در عین جوانی بسیار پخته است و همچنین مربی بسیار خوبی به نام آسانیدزه دارد که خودش قهرمان جهان و المپیک بوده است. به نظرم تا چند سال آینده کسی نمی تواند خیلی برای طلای جهان و رسیدن به رکوردهای تالاخادزه مدعی باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      استراتژیک رستمی ضایع کردن ایران بود تعجبه که بازم روداره

    • بدون نام

      اقای رستمی فکر کری خیلی مهمی انقدر ناز مکنی توکه تو خانه تمرین مکنی برو سرکوچتان مسابقه بده ایران پور پهلوانه برو از حسن یزدانی یاد بگیر

    • بدون نام

      اقای رستمی به هر ورزشکاری یه لقب میدن لیاقت تو هم اقای کبر و غروره پاندای کنفوکار هم بد نیست

    • علی

      کیانوش خان بجای معذرت خواهی بازم فخر میفروشی خیلی روداری

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج