۹۱۸۲۶۳
۷ نظر
۵۰۰۵
۷ نظر
۵۰۰۵
پ

ماجرای استفاده از اسید‌ چرب در بستنی‌سازی

برخی سایت ها و کانال های تلگرامی با استناد به تماس تلفنی با دفتر مراجع نوشتند به فتوای مراجع تقلید سوق مسلمین حجت است، پس اگر گزارش استفاده از اسیدهای چرب خوکی در ساخت بستنی درست هم باشد استفاده از این نوع بستنی ها برای مردم جامعه شرعا اشکالی ندارد.

برخی سایت ها و کانال های تلگرامی با استناد به تماس تلفنی با دفتر مراجع نوشتند به فتوای مراجع تقلید سوق مسلمین حجت است، پس اگر گزارش استفاده از اسیدهای چرب خوکی در ساخت بستنی درست هم باشد استفاده از این نوع بستنی ها برای مردم جامعه شرعا اشکالی ندارد.

پس از انتشار مصاحبه خبرگزاری فارس با حجت الاسلام و المسلمین علی ارجمند، مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در رابطه با مشکوک بودن استفاده از اسید چرب خوکی در برخی از شرکت های بستنی سازی صنعتی که با کد E۴۷۱ وارد کشور می شود، برخی سایت ها و کانال های تلگرامی با استناد به تماس تلفنی با دفتر مراجع نوشتند به فتوای مراجع تقلید سوق مسلمین حجت است، پس اگر گزارش استفاده از اسیدهای چرب خوکی درست هم باشد استفاده از این نوع بستنی ها برای مردم جامعه شرعا اشکالی ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین علی ارجمند، مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری فارس در کرج در رابطه با این موضوع گفت: البته ما هم خوشحال می شویم که در کشور اسلامی همه محصولات غذایی که در بازار عرضه می شود سالم، پاک و حلال باشد با وجود باید گفت مراد از حجیّت سوق مسلمین این است که اگر گوشت، پوست و سایر اجزای حیوانی در بازار مسلمان خریداری شود، حکم طهارت را دارد و باید آن را در حکم گوشت حیوان ذبح شده‌ای قرار داد و لازم نیست از ذبح شرعی آن حیوان سوال کرد.

ارجمند ادامه داد: استناد به این قاعده شروطی دارد؛ اول اینکه اکثریت اهل بازار مسلمان باشند؛ دوم اینکه خرید از دست مسلمان باشد، یعنی اگر در بازار مسلمانان شخص غیر مسلمانی باشد و ما بدانیم مسلمان نیست کالایی که از او می خریم مشمول این قاعده نمی شود و سوم علم نداشتن به عدم تذکیه، یعنی اگر موردی بود که از جایی اطلاع کسب کرده بودیم که آن محصول ذبح اسلامی نشده و یا پاک نیست، دیگر نمی توان به استناد قاعده سوق مسلمین آنرا پاک و حلال دانست.

وی ادامه داد: این قاعده برای توده مردم و مقلدین است و شامل مسؤولان امر نمی شود و مسؤولین مربوطه باید تلاش کنند تا سوق مسلمین واقعا حلال شده و حلال بماند، اگر قرار بود مسؤولین به این قاعده استناد کنند، نباید قانون نظارت بر صید و ذبح اسلامی تدوین می شد و نیازی هم به درج برند حلال نبود و همچنانکه نیازی هم نبود یک ناظر شرعی در همه کشتارگاه و شرکت های فراوری گوشت حضور مستمر داشته باشد.

ارجمند گفت: وقتی گزارشی از احتمال استفاده از اسید چرب خوکی یا ژلاتین خوکی داده می شود وظیفه مسئولین مربوطه پیگیری و اقدام است نه استناد به قاعده حجیت سوق مسلمین!

این مقام مسؤول گفت: در خود اروپا مسلمانان از خوردن بستنی هایی که با اسید چرب های کد E۴۷۱ غیرگیاهی ساخته شده اند پرهیز می‌کنند.

ارجمند گفت: پس از مصاحبه بنده برخی از شرکت ها در شناسه محصول علاوه بر درج E۴۷۱ کلمه گیاهی را هم اضافه کردند که این موضوع اگر چه جای تقدیر دارد ولی چیزی از مسؤولیت مدیران نظارتی کاسته نمی شود، چرا که آن‌ها وظیفه دارند از این محصولات نمونه برداری کرده و در معرض آزمایش قرار دهند تا اگر شرکتی صرفا جهت فریب افکار عمومی کلمه "گیاهی" را بر روی محصول خود درج کرده باشد با او برخورد لازم را انجام دهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حاجی پیچوندی قضیه

    • shanjani.............

      '''' و. فقط مصرف گوشت خوک '' در حال حاضر جایز نمی باشد' ولی مصرف چربی خوکی در بستنی جایز میباشد و اشکال شرعی ندارد' ! ولی اگر غیر از این بود کارخانجات بستنی سازی باید تعطیل میشدند! و با اعلام ورشکستگی زیاد!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        میگه وقتی شما نمیدونستی اشکاا نداره ولی حالا که دونستی پرهیز کن نخور .ولی میگه مسئولین امر باید نظارت کنن .چه ربطی به گوشت خوک داره .اگه از بازار خریدی گوشتی رو به اسم گوسفند و استفاده کردی بعد متوجه شدی خوک بوده به شما اشکالی نیست باید بدی بابای قصاب رو در بیاورند

    • بدون نام

      اگر انصاف دارید اسم این شرکتها و برندها را معرفی کنید تا خریداری نکنیم من از زمانی که متوجه موضوع شدم روی تمام بستنی ها بادقت می خوانم اگر E471 داشته باشه اصلا نمی خرم

    • بدون نام

      سلام شیرخشکی که از عراق وارد میکنند در ترکیبات آن شیرخوک میباشد و اکثر مواد غذایی هم بهتر از این نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        با یک تعهد نامه مثل تعهدات دانش آموزان در مدرسه تمومش کنید

    • خدا

      یعنی اگر گوشت خوک از بازار مسلملانان خریدیم حلاله؟؟؟ ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج