جاباما
۹۲۴۵۲۳
۱۲ نظر
۵۰۲۵
۱۲ نظر
۵۰۲۵
پ

۸ زن قدرتمند که رئیس دولت کشورشان هستند

این هفته، بلژیک برای نخستین بار، یک زن را در مقام ریاست دولت یا همان نخست‌وزیری خود دید. همین موضوع بهانه‌ای شد تا به زندگی او و هفت رئیس دولت دیگر بپردازیم که در سراسر جهان و البته بیشتر در اروپا، به‌عنوان رئیس دولت، نخست‌وزیر یا رئیس جمهور مشغول فعالیت هستند.

روزنامه هفت صبح - مصطفی آرانی: این هفته، بلژیک برای نخستین بار، یک زن را در مقام ریاست دولت یا همان نخست‌وزیری خود دید. همین موضوع بهانه‌ای شد تا به زندگی او و هفت رئیس دولت دیگر بپردازیم که در سراسر جهان و البته بیشتر در اروپا، به‌عنوان رئیس دولت، نخست‌وزیر یا رئیس جمهور مشغول فعالیت هستند.

طبیعی است که در این فهرست، صرفاً به افرادی پرداختیم که در حال حاضر در دفتر کار خود به‌عنوان رئیس دولت حضور دارند وگرنه جهان، به‌خصوص در تاریخ معاصر خود، کم رئیس دولت خانم نداشته است.

۸ رئیس دولت خانم جهان

۸ زن قدرتمند که رئیس دولت کشورشان هستند

جهان، برای اولین بار در ۲۱ جولای ۱۹۶۰ یعنی حدوداً ۷۰ سال پیش، برای نخستین بار یک زن را در دفتر نخست‌وزیری دید. آن زن سیریماو بندارانایکه نام داشت که به مدت ۴ سال و ۲۴۹ روز، رئیس دولت سریلانکا بود.

این خانم البته به راحتی به این مرحله از سیاست رسیده بود چرا که شوهرش از نخست‌وزیران قبلی سریلانکابود که از سال ۱۹۵۶ تا زمان ترورش به دست یک راهب بودایی در سال ۱۹۵۹ در این سمت کار کرد.

در واقع این خانم بلافاصله بعد از شوهر خود نخست‌وزیر و موفق شد برای سه دوره از ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۵، از ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۷ و ا ز ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۰ نخست‌وزیر سریلانکا شود. او در سال ۲۰۰۰ فوت کرد، اما حتی دخترش نیز از این مزایای خانوادگی استفاده کرد و رئیس جمهوراین کشور آسیای شرقی شد.

از آن زمان تاکنون جهان کم به خود رئیس دولت زن ندیده است و در خاطره جمعی ما نیز دوره حکمرانی افرادی مثل ایندیرا گاندی، بی‌نظیر بوتو و مارگارت تاچر باقی مانده است. این نوشته، اما تلاشی است برای بررسی زندگی شخصی و سیاسی هشت نخست‌وزیر و رئیس جمهور فعلی در جهان.

مته فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک

۸ زن قدرتمند که رئیس دولت کشورشان هستند

خانم فردریکسن از تابستان امسال به‌عنوان نخست‌وزیر دانمارک انتخاب شده است. او با ۴۱ سال سن، جوان‌ترین رئیس دولت در این کشور است. او در سا ل ۱۹۷۷ در خانواده‌ای معمولی با پدری حروفچین و مادری معلم متولد شده و تحصیلات خود را در دانشگاه آلبورگا دانمارک در علوم اداری و اجتماعی به پایان رسانده است.

فردریکسن از سال ۲۰۰۱ یعنی از ۲۴ سالگی به‌طور جدی وارد سیاست شده است و نخستین سمتش عضویت در فلکتین، پارلمان دانمارک به‌عنوان منتخب استان کپنهاگ بوده است.

با این‌حال ارتقای او در سمت‌های عالی دولتی مربوط به ۱۰ سال بعد است که او توانست ابتدا وزارت کار و سپس وزارت دادگستری دانمارک را اداره کند و پس از دوره‌ای فعالیت به‌عنوان رهبر حزب سوسیال دموکرات و البته رهبر اپوزیسیون دولت، نهایتاً در ژوئن سال ۲۰۱۹ به‌عنوان نخست‌وزیر دانمارک معرفی شود.

خانم فردریکسن، از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴ با آقایی به‌نام اریک هر، ازدواج کرده بود و از او دو فرزند دارد، اما حالا با بازیگری دانمارکی به‌نام بوتنگبرگ هم‌خانه است.

سوفی ویلمز، نخست‌وزیر بلژیک

۸ زن قدرتمند که رئیس دولت کشورشان هستند

سوفی ویلمز در ژانویه ۱۹۷۵ متولد شده است و ۴۴ سال سن دارد. او فارغ‌التحصیل رشته ارتباطات کاربردی، تبلیغات و بازاریابی در بروکسل است. او همچنین دارای یک مدرک در حوزه مدیریت مالی است. سوفی ویلمز نخست‌وزیر جدید بلژیک در سال ۲۰۰۰ میلادی با عضویت در شورای شهر اوکل در جنوب بروکسل، وارد دنیای سیاست شد.

مسئولیت‌های او تا سال ۲۰۱۵ در سطح محلی باقی ماند ولی این را هم باید گفت که پس از تکمیل تحصیلاتش به‌عنوان مدیر مالی در پروژه‌ای مربوط به همکاری‌های بین‌المللی و گسترش اتحادیه اروپا در کمیسیون اروپا مشغول به کار شد. سوفی ویلمز پیش از آنکه در سال ۲۰۱۵ به‌عنوان وزیر بودجه، وارد دولت شود، در سال ۲۰۱۴ عضو پارلمان بلژیک بود.

او همین چند روز پیش به‌عنوان نخستین رئیس دولت زن در بلژیک منتخب شد. او با یک مرد استرالیایی به‌نام کریستوفر استون ازدواج کرده و چهار فرزند دارد. البته این را هم باید گفت که خانم ویلمز در حالی روز شنبه ۲۶ اکتبر از سوی کمیته وزارتی برای این سمت تعیین شد که اکثریت پارلمان را در اختیار ندارد و از این روست که تاو گفته در دولت موقت فرصت زیادی برای انجام کاری ندارد و درخواست کرده که هر چه سریع‌تر دولت ائتلافی تشکیل شود.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان

۸ زن قدرتمند که رئیس دولت کشورشان هستند

مرکل که در میان طرفداران خود به موتی یا مادر معروف است ۶۵ سال سن دارد و از سال ۲۰۰۵ تاکنون یعنی به‌مدت ۱۴ سال، صدراعظم آلمان بوده است. البته او گفته در سال ۲۰۲۱ دیگر برای کسب عنوان صدراعظمی کاندیدا نخواهد شد.

او که دکترای شیمی دارد و ظاهراً در دوران دانشگاه درسش را هم خوب می‌خوانده، کار خود را به‌عنوان نماینده مجلس از سال ۱۹۹۱ آغاز کرده است. در دو دوره بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۸ دو وزارتخانه را اداره کرده و بعد از آن در سمت‌های حزبی فعالیت کرده تا اینکه به صدارت اعظمی در آلمان رسیده است.

خانم مرکل، صدراعظم آلمان که تا به‌حال دو بار هم ازدواج کرده، اساساً فرزندی از خود ندارد. مرکل از ازدواج اول خود که در سال ۱۹۷۷ و در ۲۳ سالگی انجام داد و پنج سال به‌طول انجامید بچه‌ای ندارد و وقتی در سال ۱۹۹۸ یعنی در ۴۴ سالگی هم برای بار دوم ازدواج کرد، احتمالاً فکر کرد که برای مادر شدن، کمی دیر شده است. مرکل البته نامادری دو فرزند همسر فعلی خود است.

شیخ حَسینه واجد، نخست‌وزیر بنگلادش

۸ زن قدرتمند که رئیس دولت کشورشان هستند

۱۰ سال است که نخست‌وزیر بنگلادش است. او که بزرگ‌ترین فرزند شیخ مُجیب‌الرحمن بنیانگذار این کشور جنوب شرقی آسیا است از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ به‌عنوان نخست‌وزیر در این کشور فعالیت کرده و رکورد طولانی‌ترین دوره نخست‌وزیری در تاریخ بنگلادش را در کارنامه دارد.

خانم حسینه از سال ۱۹۸۱ یعنی شش سال پس از مرگ پدرش وارد سیاست شد و رهبری حزب عوامی لیگ در بنگلادش را به‌عهده گرفت. در همین سمت او تا به حال دو دوره ریاست اپوزیسیون را به عهده دارد و برای چهار دوره هم نخست‌وزیر شده است که البته دو دوره پایانی آن، در نتیجه انتخابات‌هایی بوده که نتیجه آن مورد انتقاد احزاب مخالف و برخی ناظران بین‌المللی قرار گرفته است.

حسینه در لیست ۱۰۰ زن تأثیرگذار جهان در سال ۲۰۱۸، رده بیست‌وششم را به خود اختصاص داده و یکی از قدرتمندترین رهبران جهان به‌حساب می‌آید. او از سال ۱۹۶۸ تا ۲۰۰۹ همسر وازد میاح، دانشمند اتمی بوده و از او دو فرزند دارد.

ارنا سلبرگ، نخست‌وزیر نروژ

۸ زن قدرتمند که رئیس دولت کشورشان هستند

۵۸ سال دارد و از سال ۲۰۱۳ به‌عنوان دومین نخست‌وزیر نروژ در تاریخ این کشور مشغول فعالیت است. در دوره‌های ۱۹۸۳-۱۹۷۹ و ۱۹۸۹-۱۹۸۷ عضو شورای شهر برگن بود و از سال ۱۹۸۹ یکی از اعضای استورتینگ، پارلمان نروژ شده است. او برای دوره‌ای رهبر انجمن زنان حزب محافظه‌کار بوده است و از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ وزیر "دولت محلی و توسعه‌ای منطقه‌ای" می‌شود.

در اواخر این دوره یعنی از سال ۲۰۰۴، او رهبر اپوزیسیون می‌شود و با پیروزی در انتخابات ۲۰۱۳ پس از گروهارلم بروندلاند، دومین نخست‌وزیر زن نروژ نام می‌گیرد. سولبرگ در برگن نروژ زاده شد. وقتی ۱۶ سال داشت در مدرسه مشکل داشت و تشخیص دادند مشکل خوانش‌پریشی دارد.

با این وجود در کلاس دانش‌آموز فعالی بود. در سال ۱۹۸۶ از دانشگاه برگن در رشته جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، آمار و اقتصاد کارشناسی ارشد گرفت. در ۱۹۹۶ با یک تاجر و از اعضای قبلی حزب محافظه‌کار به‌نام سیندر فینس (Sindre Finnes) ازدواج کرد و از او دو بچه دارد.

کولیندا کیتاروویچ؛ رئیس جمهور کرواسی

۸ زن قدرتمند که رئیس دولت کشورشان هستند

خانم کیتاروویچ ۵۱ ساله، از فوریه سال ۲۰۱۵ رئیس جمهور کشور جمهوری کرواسی است. او اولین زن و جوان‌ترین کسی است که پس از اولین انتخابات چند حزبی به این مقام در کرواسی دست یافته است.

او که در دانشگاه زاگرب، آکادمی دیپلماتیک وین و دانشگاه جرج واشنگتن تحصیل کرده و مدرک دکترا از دانشگاه زاگرب دارد؛ روند سیاسی خود را از سال ۲۰۰۳ به‌عنوان وزیر امور اروپا در کرواسی آغاز کرده است. او از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ وزیر امور خارجه و اولین وزیر اروپا به‌طور هم‌زمان بود.

کیتاروویچ همچنین از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ سفیر کرواسی در آمریکا و از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ معاون دبیرکل ناتو بود. او هنوز هم بالاترین مقام رسمی زن است که در ساختار اداری ناتو خدمت کرده است. کیتاروویچ در سال ۱۹۹۶ ازدواج کرد و دو فرزند با نام‌های کاترینا و لوکا دارد.

سفر او در سال ۱۳۹۶ به ایران حاشیه‌ساز بود چرا که یک‌سری عکس در فضای مجازی منتشر شده و او را با پوششی نامناسب در ساحل نشان می‌داد. البته بعد‌ها مشخص شد که این عکس‌ها، متعلق به او نیست و کوکو آوستین، مدل آمریکایی را نمایش می‌دهد.

با این‌حال آن تصاویر و البته استقبال گرم او از بازیکنان کرواسی در پایان مسابقه فینال جام جهانی اخیر که البته بازی را باخته بودند؛ او را به یکی از مشهورترین سیاستمداران زن جهان در ایران تبدیل کرده است.

آنا برنابیچ، نخست‌وزیر صربستان

۸ زن قدرتمند که رئیس دولت کشورشان هستند

۴۴ سال دارد و از تابستان سال ۲۰۱۷ به‌عنوان نخست‌وزیر صربستان مشغول به فعالیت است. او نخستین زنی است که در این کشور به این سمت می‌رسد. خانم برنابیچ، در دانشگاه، در رشته مدیریت بازرگانی درس خوانده و قبل از ورود به سیاست برای چندین و چند نهاد بین‌المللی فعالیت کرده بود.

او از ۱۱ آگوست ۲۰۱۶ میلادی، وزیر اداره امور عمومی و حکومت محلی صربستان بوده است. او در سال ۲۰۱۸ توسط نشریه فوربز به‌عنوان نود و یکمین زن تأثیرگذار در جهان و بیست و یکمین زن در حوزه رهبران سیاسی انتخاب شده است. این خانم البته نخستین زن در صربستان و پنجمین رئیس دولت در جهان است که خود را به طور آشکارا یک همجنسگرا معرفی کرده است.

یکی از تاریک‌ترین نقاط دوره نخست‌وزیری او مربوط به یک مصاحبه در سال ۲۰۱۸ با یک رسانه آلمانی است که او در آن، قتل عام سربرنیتسا که در آن صرب‌ها، مسلمانان را به‌طور دلخراشی به قتل رساندند را انکار کرد. این انکار حتی توسط کمیسیون اروپا نیز محکوم شد.

جاسیندا کیت لورل آردرن؛ نخست‌وزیر نیوزیلند

۸ زن قدرتمند که رئیس دولت کشورشان هستند

این خانم ۳۹ ساله، دو سال است که نخست‌وزیری نیوزیلند را به عهده دارد و جوان‌ترین نخست‌وزیر این کشور از سال ۱۸۵۶ است و همچنین لقب جوان‌ترین زنی که توانسته در ۳۷ سالگی ریاست دولت یک کشور را به عهده بگیرد را نیز در کارنامه دارد.

او تقریباً از همان زمان، رهبر حزب کارگر در این کشور نیز است. او اولین بار در انتخابات سراسری ۲۰۰۸ به‌عنوان نماینده‌ای فهرستی وارد پارلمان شد (نماینده‌ای که شخصاً در حوزه انتخابیه‌اش پیروز نشده ولی بر اساس فهرست حزب وارد پارلمان شده است).

او از ۸ مارس ۲۰۱۷ نمایندگی حوزه انتخابیه مونت آلبرت در پارلمان را برعهده دارد. آردن، فعالیت سیاسی خود را در سال ۲۰۰۱ و در دفتر نخست‌وزیر نیوزیلند آغاز کرد و بعد از آن هم در بریتانیا، مشاور تونی بلر، نخست‌وزیر بریتانیا شد. او یک هم‌خانه دارد و بعد از بی‌نظیر بوتو دومین رئیس دولتی است که در طول دوره ریاست خود، بچه‌دار می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      رئیس جمهوری سنگاپور رو جا انداختید

    • بدون نام

      و زنان ما ارایش می کنند و با لباس های مسخره اسباب بازی مردان شدند و دیگر هیچ ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        و مردان ما خود را عقل کل میدانند و دیگر هیچ

      • بدون نام

        در و تخته با هم جورند

    • بدون نام

      اونوقت اینجا چند همسری رو رواج میدن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خلایق هرچه لایق
        لیاقتتون همینه

    • علی

      مرکل که عین عمه باجناقه.

    • بدون نام

      زنان ما تهش بتونن بشن ریسس اشپزخونشون

    • بدون نام

      خودم هرگز اهل قدرت نمایی و زورگویی نبوده و نیستم
      به همین خاطر از این زنهای مفسد و به اصطلاح قدرتمند هم به شدت بیزارم به همان اندازه که از مردان لمپن و سلیطه بیزارم
      اکثرشون مثل تاچر و می و کلینتون با مردهای فاسد و هرزه هیچ فرقی ندارند
      زنان نجیب و مهربان و قدرتمند واقعی را دوست میدارم

    • وطن پرست

      وقتی ما در اوج شکوه و عظمت بودیم اینا ادم خواری میکردن. حالا اینا واسه ما شاخ شدن؟

    • الهه

      من الان سیزده سالمه ومیخواهم رئسیس جمهور بشم این رویا نیست واقعیته اینو تا چهل ساله دیگه یادتون بمونه

    • مرد جنوبی

      زنان دارند فساد را بر روی زمین گسترش میدهند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج