۹۳۰۲۴۳
۱۴ نظر
۵۰۰۸
۱۴ نظر
۵۰۰۸
پ

پای درد دل رانندگان تاکسی پس از سهمیه بنزین

طبق مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، از ساعت صفر بامداد ۲۴ آبان سهمیه بندی بنزین برای وسایل نقلیه لحاظ شد و در این بین برای حمل و نقل عمومی همچون وانت بارها، مسافربر‌های اینترنتی و تاکسی‌های درون شهری سهمیه‌ای ویژه در نظر گرفته شد.

ایسنا: در کلانشهر بزرگ تهران ۷۸ هزار تاکسی در حال فعالیت است که از میان ۸۵ درصد تاکسی دوگانه‌سوز و مابقی تک سوخت- بنزین‌- هستند.

پای درد دل رانندگان تاکسی پس از سهمیه بنزین

برای تاکسی‌های شهری براساس تک‌سوخت یا دوگانه سوز به ترتیب 400 و 250 لیتر سهمیه در نظر گرفته شد؛ سهمیه‌ای که از همان دقایق ابتدایی اعلام سهمیه با انتقادات و واکنش های مختلفی از سوی مسئولان شهرداری و همچنین رانندگان تاکسی مواجه شد برخی معتقدند که باید براساس نوع فعالیت تاکسی باید سهمیه داده شود و برخی نیز معتقدند حداقل بهتر بود زیرساخت‌ها را فراهم می‌کردند.

علیرضا -راننده تاکسی گردشی با اشاره به دلخوری رانندگان تاکسی از این نوع سهمیه بندی، می‌گوید: من تاکسی گردشی دارم و باید برای پیدا کردن یک مسافر در سطح شهر پرسه بزنم و دست آخر هم آیا مسافر پیدا می‌شود یا نه؟! اما به من 250 لیتر سهمیه بنزین داده‌اند در حالیکه یک روز در میان مجبورم 30 لیتر بنزین بزنم و این سهمیه 250 لیتری فقط برای 18 روز کاری من جوابگو است و بعد از آن چه کنم؟

وی با بیان اینکه برای یک مسیر نمی‌توانم بیشتر از 2000 تومان کرایه دریافت کنم، ادامه می‌دهد: من از یک مسافر 2000 تومان کرایه دریافت می‌کنم و حالا با این کرایه تنها می‌توانم یک لیتر بنزین بزنم و اگر سهمیه‌ام نیز تمام شود باید 1000 تومان دیگر روی این کرایه بگذارم تا بتوانم یک لیتر بنزین 3000 تومانی بزنم.

حسین راننده 40 ساله خط بازار - فاطمی است و با بیان اینکه هنوز میزان سهمیه‌ای داخل کارت ما مشخص نیست؟ می‌افزاید: وقتی کارت سوخت را وارد دستگاه می‌کنیم تنها قید می‌شود که 1500 تومان و مقدار سهمیه مشخص نیست و نمی‌دانیم که اصلا چقدر سهمیه داخل کارتمان وجود دارد و امیدواریم که حداقل این 250 لیتری که می‌گویند به ما تخصیص داده شده حداقل در کارت‌هایمان وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه من سرویس مدرسه نیز هستم و کارم دو برابر است، می‌گوید: کسی را می‌شناسم که تاکسی دارد؛ اما در یک سازمان دولتی به عنوان راننده در آنجا کار می‌کند و بنا به گفته خودش این 250 لیتر برایش خیلی زیاد است و برایمان جای سوال است که چرا بین تاکسی‌ها تفاوتی قائل نشده‌اند یعنی تاکسی که فعال است باید 250 لیتر بگیرد و تاکسی غیرفعال نیز که در یک سازمان کار می‌کند یا تاکسی که صرفا خریده شده تا صاحبش در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد راحت‌تر فعالیت کند با ما تفاوتی ندارد؟

طی سالهای اخیر شهرداری تهران در راستای کاهش آلایندگی تاکسی‌ها، سیاست‌هایی را اتخاذ کرده که بر مبنای آن تاکسی‌ها باید دوگانه سوز شوند که بر همین اساس احمد راننده تاکسی خط ولیعصر - هفت تیر است و با بیان اینکه عمدتا از گاز استفاده می‌کنم، تصریح می‌کند: سهمیه تاکسی‌های دوگانه سوز را 250 لیتر اعلام کرده‌اند و این در حالیست که عمده تاکسی‌ها دوگانه سوز هستند اما زیرساختی وجود ندارد یعنی اینکه من مجبور هستم که برای کاهش هزینه‌ها از CNG استفاده کنم اما مگر جایگاه‌های CNG در شهر به وفور پیدا می‌شود؟ جایگاه CNG مخصوص تاکسی وجود ندارد و این در حالیست که مجبور هستیم ساعت‌ها در صف گاز بمانیم و از سوی دیگر اگر دیر به خط کاری‌مان برویم یا بازرس خط ما را تنبیه می‌کند یا اینکه اگر خط خالی شود مردم به 137 تماس گرفته و از نبود تاکسی گلایه می‌کنند.

وی می‌افزاید: در حالیکه ما مجبور هستیم برای کاهش هزینه‌هایمان ساعت‌ها در صف CNG بمانیم و برخی از همکاران‌مان نیز برای اینکه در طول روز بتوانند به مردم خدمت کنند، شبانه در صف می‌مانند و آنجا از زمانی که باید برای خانواده‌هایشان صرف کنند هزینه می‌کنند. بهتر بود حالا که می‌خواهند ما را ملزم به استفاده از گاز کنند حداقل زیرساخت‌هایشان را فراهم می‌کردند تا مجبور نباشیم برای پرکردن مخزن گاز به محله فدائیان اسلام و... بروم.

صف طولانی جایگاهCNG

مجید یکی از رانندگان خط نوبنیاد - هفت تیر با بیان اینکه بهتر است برای کاهش هزینه‌هایتان از گاز استفاده کنید می‌گوید: طی سال‌های گذشته ناوگان تاکسیرانی را به سمت خودروی پژو و سمند که پر مصرف است هدایت کردند و حالا مجبوریم از گاز استفاده کنیم تا هزینه‌هایمان کاهش یابد؛ اما در شیب‌های تند برخی خیابان‌ها، نمی‌توانیم از گاز استفاده کنیم چرا که از شتاب خودروی ما می‌کاهد و در سربالایی‌ها آن هم وقتی که چهار نفر مسافر در خودرو باشند سرعت ماشین به شدت کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه روز شنبه در صبح برفی پایتخت در ترافیک چند ساعته مانده و حتی باک بنزینش خالی شده ادامه می‌دهد: بنزین را گران کردند اما نرخ کرایه‌ها ثابت مانده و هر روز نیز گشت‌های نظارتی در خطوط مختلف فعال هستند تا مبادا کرایه‌مان را 100 تومان یا 200 تومان افزایش دهیم و اگر بفهمند که یک راننده تاکسی کرایه‌اش را زیاد کرده مصیبت آغاز می‌شود. چرا که آن را به کمیته انضباطی معرفی می‌کنند اما از سوی دیگر مشکلات ما را نمی‌بینند. از یک سو نرخ بنزین که وسیله اصلی کار ما است افزایش پیدا کرده و از سوی دیگر چند ماهی قطعات یدکی خودرو گران شده و در این میان هیچ کس راننده تاکسی را که شرمنده زن و بچه‌اش شده را نمی‌بیند.

وی با بیان اینکه ما مجبوریم در روزهای گرم تابستان و سرد زمستان در خیابان‌هاحضور داشته باشیم و حتی زمان نهار و نماز نداریم،‌ گفت: با این حال فقط کافی است در یک روز برفی یا بارانی در ترافیک بمانیم و آن زمان است که سیل تماس‌ها به 137 روانه می‌شود که چرا تاکسی در روزهای سرد یا گرم وجود ندارد.

مهدی تاکسیران جوان است که از فعالیت بی‌نظارت خودروهای شخصی که مسافربری می‌کنند، گلایه دارد و می‌گوید: تاکسی ها از افزایش کرایه‌ها منع شده‌اند اما در این میان تکلیف خودروهای شخصی که به راحتی در شهر جولان می‌دهند و مسافران را سوار می‌کنند، از همان روز اول کرایه‌ها خود را براساس مابه تفاوت نرخ بنزین و حتی بیشتر ، افزایش دادند و فقط تاکسی‌ها هستند که در این میان متضرر شده‌اند ضمن اینکه چندگانه شدن کرایه‌ها به سردرگمی مسافران اضافه می‌کند.

سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین در حالی چهارمین روز خود را بسر می‌برد که شنیده‌ها حکایت از برنامه‌ریزی وزارت کشور برای تدوین بسته حمایتی از رانندگان دارد، اگرچه تدوین این بسته حمایتی بخش زیادی از دغدغه‌های رانندگان تاکسی را برطرف می‌کند اما توقع زیادی نیست که بسته مذکور پیش‌تر تدوین و همزمان با اجرای طرح سهمیه‌بندی اجرایی می شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • عع

      خب عقل کل هاکه جمع شده اند وبه خیالشان به نفع مردم هم تصمیم گیری کرده اند بیایند طبقه بندی درستی بین تاکسی هاانجام دهند وبااختصاص مبلغ صرفه جویی شده!ازمحل گران کردن سوخت به دادرانندگان تاکسی برسند.مثلاخودروهای خیلی خوب کم مصرف یابرقی،بالابردن سهمیه بنزین یابسته های حمایتی قطعات و...امیدوارم بابهادادن به این قشرزحمت کش درتوسعه خطوط حمل ونقل درون شهری کمک کنند تامردم کمترماشین شخصی برای ترددهای بین شهری بیرون بیاورند

    • بدون نام

      مشکل فقطبرا تاکسی نیست تو شهر بزرگی مثل تهران مسافت ها طولانی هستش بعد سهمیه بنزین من با شهرهای کوچیک یکی هست خودشون هم واقفند به این موصوع واین ناعادلانه هست منم راصی نیستم

    • ناشناس

      سری قبل که همین روال اتفاق افتاده بود و سهمیه وجود داشت بیشتر همین رانندگان تاکسی تو جایگاه ها جولان می دادند و بنزین سهمیه خودشون رو با کمی اختلاف قیمت از نرخ آزاد به خودروهای خارجی میفروختند مظلوم گرایی در هر شرایطی جواب نمیده

    • بدون نام

      اقا جان این حرفحا وعده سر خرمنه تبعاتش دوماه دیگه مردم خوش باور خواهند دید

    • علیبرززز

      چ فایده درد دل تاثیری نداره

    • فریبرزگلدوست فرد

      باقارقارکم یه لقمه به سختی بخورنمیر پیدا میکردم با طرح گرانی بنزین دیگه نخور بمیر شده حالمون و این را هم از دولت تدبیر و امید روحانی داریم که دیگر امیدی به زندگی ندارم آخدا باعث این اوضاع را لعنت کن

    • محمدی

      ایتها لز همان زوز دارن بیشتر میگیرند به کی باید گفت

    • بدون نام

      چی این مملکت رو حسابه

    • هاج زنبور عسل

      هرچی بلاس سر مردم بدبخته

    • بدون نام

      فقط تهران شهرستانها کشک هستن باشه خبری نیست همون به تهرانیابرسید

    • سعید

      خب اینکه چیز عجیبی نیست
      همیشه همینجور بوده که مسئولین اول یه کاری شروع میکنن بعد تازه میان درباره ش فکر میکنن

    • ناظری

      من راننده تاکسی ون هستم که چندسال پیش به اجبار درصد کمی از آن ها گازسوز شدند و‌ گازسوز شدن با ماشین ما سازگار نبود و بقیه ون ها از این کار معاف شدند و متاسفانه کارت سوخت ما دوگانه‌ سوز شد و ما هم بعد از مدتی کپسول‌های گاز را بعلت مشکلات‌زیادی که برایمان ایجاد کرده بود باز کردیم و الان با ۲۵۰ لیتر بنزین که شاید فقط یک هفته ما را تامین کند چه کنیم!!!

    • بدون نام

      یادمون رفته تا چند ماهه پیش فقط خانومارو سوار میکردین و یه نگاه تمسخر آمیز به ما مردا میکردین.حقتونه.انشالا بدتر از این بشه تا بفهمین چقدر پول حروم خوردین شما تاکسی های مفت خور

    • بدون نام

      فکر کنید در کجای دنیا سهمیه ی بنزین وجود دارد . ما خیلی عقب افتاده ایم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج