۹۳۰۳۴۸
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

کُردها: در خشونت‌های بغداد دست نداشتیم

حزب دمکرات کردستان عراق به رهبری «مسعود بارزانی» به دنبال پاره ای اتهامات به نیروهای پیشمرگ کرد به مشارکت در قتل تظاهرکنندگان در بغداد، این اتهامات را تکذیب کرد.

ایرنا: حزب دمکرات کردستان عراق به رهبری «مسعود بارزانی» به دنبال پاره ای اتهامات به نیروهای پیشمرگ کرد به مشارکت در قتل تظاهرکنندگان در بغداد، این اتهامات را تکذیب کرد.

حزب دمکرات کردستان عراق روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد : نسبت به برخی گمراهان گمراه کننده که می خواهند مسوولیت حوادث (خشونت) توآم با تظاهرات ها را به نیروهای پیشمرگ کرد نسبت دهند، هشدار می دهد.

این حزب حاکم در اقلیم کردستان عراق این اتهامات را «شایعات مسموم» توصیف کرد و افزود که این گونه شایعات، صلح اجتماعی و امنیت کشور را به مخاطره می اندازد.

برخی از صاحب نظران در عراق، بخشی از نیروهای پیشمرگ کرد را در حوادث تیراندازی دور اول اعتراضات که از اول اکتبر (نهم مهرماه) آغاز شد و یک هفته به طول انجامید، مسوول دانستند.

این اتهامات به دنبال ذکر نام فرمانده تیپ دوم گارد ریاست جمهوری عراق در گزارش تحقیق و تفحص تیم حقیقت یاب خشونت های دور اول اعتراضات عنوان شده است.

سرتیپ «نوزاد عثمان خدر» متهم است که به همراه تعدادی از نیروهای زیر دست خود که عموما از گارد ریاست جمهوری هستند، در جریان دور اول تظاهرات ها در بغداد با سلاح های تک تیرانداز برخی از تظاهرکنندگان را در میدان تحریر هدف قرار دادند.

دفتر ریاست جمهوری عراق پیشتر در بیانیه ای این اتهامات را رد کرده و گفته بود که علت ذکر نام سرتیپ نوزاد در گزارش تیم حقیقت یاب به دلیل این است که در روز اعتراضات (یک اکتبر)، وی به یگان خود برای خدمت فراخوانده شد اما از پیوستن امتناع کرد.

به رغم این بیانیه توضیحی از دفتر ریاست جمهوری، اما همچنان برخی صاحب نظران بخشی از نیروهای پیشمرگ کرد را که در قالب گارد ریاست جمهوری در بغداد مستقر هستند، متهم می کنند.

گفته می شود که تک تیراندازها با هدف ایجاد هرج و مرج و به خشونت کشیدن اعتراضات مردمی همزمان هم نیروهای امنیتی و هم تظاهرکنندگان را هدف قرار می دادند که در این خصوص ویدئوهایی ضبط و در شبکه های اجتماعی منتشر شده است.

پرونده تک تیراندازها در دور اول اعتراضات مردمی در عراق، همچنان یکی از پرونده های جنجالی به شمار می رود که در گزارش حقیقت یاب به صورت حاشیه ای به آن پرداخت شد امری که اعتراض هایی را در بین تظاهرکنندگان و حتی جریان های سیاسی به دنبال داشته است.

عملیات هدف قراردادن بعضی از تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی توسط افراد تک تیرانداز فقط در دور اول اعتراضات اتفاق افتاد اما در دور دوم اعتراضات که از ۲۵ اکتبر (سوم آبان ماه) آغاز شده و همچنان ادامه دارد، تاکنون هیچ مورد قتل تظاهرکننده توسط افراد تک تیرانداز در بغداد به ثبت نرسیده است.

دور اول اعتراضات بیش ۱۰۰ کشته و شش هزار زخمی به دنبال داشت که برخی از کشته و زخمی ها از نیروهای امنیتی عراق هستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج