جاباما
۹۳۷۱۴۴
۱۳ نظر
۵۰۱۹
۱۳ نظر
۵۰۱۹
پ

سقوط همزمان منزلت مجلس و جایگاه جریان اصلاح طلبی

مجلس یازدهم؛ چرا اصلاح طلبان کاندیدا نشدند؟

در مقابل، چهره‌های رادیکال جریان اصولگرا مانند حمید رسایی و مجتبی ذوالنوری و اعضای جبهه پایداری در ثبت نام سنگ تمام گذاشتند تا بتوانند اکثریت قریب به اتفاق کرسی‌های مجلس آینده را از آن خود کنند.

عصر ایران: یکی از گزینه های اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات مجلس یازدهم این بود: یک لیست از اصلاح طلبان واقعی و شناخته شده بدهند (افرادی مانند مصطفی تاج زاده، محسن صفایی، عبدالله رمضان زاده، سید محمدرضا خاتمی، محسن آرمین و ...) و تنها در صورتی که لیست آنها تأیید شد، در انتخابات مشارکت کنند.

این گزاره، محصول تجربه مجلس دهم بود؛ در انتخابات مجلس دهم، اصلاح طلبان از ترس رد صلاحیت چهره های شناخته شده، لیستی از افراد درجه چندم، امتحان پس نداده، ناشناخته و حتی چهره های اعتدالگرای جریان اصولگرا را معرفی کردند. نتیجه نیز همان شده که در این قریب به ۴ سال دیدیم: بی عملی و انفعال محض!

هم از این رو، بسیاری از اصلاح طلبان بر آن بودند که در انتخابات مجلس یازدهم، یا باید با اصلاح طلبان واقعی وارد انتخابات شوند یا اساساً لیست ندهند.

روز گذشته، مهلت ثبت نام کاندیداهای مجلس شورای اسلامی پایان یافت و چهره های اصلاح طلب نیامدند. بدین ترتیب، گزینه حضور حداکثری اصلاح طلبان منتفی شد چه آن که به جز چند چهره انگشت شمار شاخص مانند مجید انصاری و علی شکوری راد، خبری از دیگر اصلاح طلبان شناخته شده و معتمد بدنه اصلاحات نشد.

مجلس یازدهم, ثبت نام

در مقابل، چهره های رادیکال جریان اصولگرا مانند حمید رسایی و مجتبی ذوالنوری و اعضای جبهه پایداری در ثبت نام سنگ تمام گذاشتند تا بتوانند اکثریت قریب به اتفاق کرسی های مجلس آینده را از آن خود کنند.

تا قبل از این، دغدغه اصلاح طلبان، رد صلاحیت ها بود. به نظر می رسد هر چند که این دغدغه همچنان باقی است اما اصلاح طلبان واقعی - و نه دکوری - این بار دغدغه مهم تری نیز داشتند و آن، تنزل بی سابقه جایگاه مجلس است.
توئیت فاطمه سلحشوری، نماینده اصلاح طلب مجلس که برای مجلس بعدی ثبت نام نکرد، بسیار گویاست. او جزو انگشت شمار نمایندگان اصلاح طلب مجلس دهم بود که واقعاً نماینده کسانی بود که به او رأی داده بودند و برخلاف اکثریت، در برابر وقایع روز، سکوت نمی کرد: "با توجه به ساختارهای محدود کننده اقتدار مجلس، نادیده گرفتن نظر و خواست مردم، رویه نامناسب نظارت استصوابی و اتفاقات پاییز 98، با وجود تمام احساس دینی به مردم و محبت هایشان دارم، نتوانستم وجدانم را برای این حضور قانع کنم و تصمیم بر عدم شرکت در انتخابات گرفتم."

البته فارغ از این وضعیت کلی، درباره این دوره از انتخابات این نکته را نیز باید افزود که عملکرد نامناسب اصلاح طلبان در دولت و مجلس کنونی و افت جایگاه آنان در افکار عمومی نیز مزید بر علت شده است تا اصلاح طلبان ترجیح دهند در انتخابات مشارکت نکنند اما این موضوع، از اهمیت بحران راهبردی سقوط جایگاه مجلس نمی کاهد. مجلس، عملاً از رأس امور ساقط شده است و درد اصلی این است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خوردن سیر شدن حالا نوبت اصولگراه هاست

    • بدون نام

      این ارتوروزی کجانماینده مجلس بودنماینده دولت وبود

    • نظر به تیتر خبر :

      نگران نباشید احتمال میدن با نام اصلاح طلبی رای نیارن اصول گرا معرفی میکنند در عمل فرقی نداره نماینده مستقل در مجلس نمی تواند کاری کند و ورود کند و این یک اشکال بزرک است باید ائتلاف نمایندگان مستقل نیز داشته و با دیگر ائتلاف برابری کند والا مثل دوزه های قبل میشود

    • نظر به تیتر خبر :

      نگران نباشید احتمال میدن با نام اصلاح طلبی رای نیارن اصول گرا معرفی میکنند در عمل فرقی نداره نماینده مستقل در مجلس نمی تواند کاری کند و ورود کند و این یک اشکال بزرک است باید ائتلاف نمایندگان مستقل نیز داشته و با دیگر ائتلاف برابری کند والا مثل دوزه های قبل میشود

    • بدون نام

      خانم سلحشوری گفته بهیچ عنوان عقب نمینشینیم قراره بیاد صندلی جلو بنشینه تاحالش خوب بشه آخه احمق جان افسادطلبان جایگاهی در ایران نگداشته اند که بخواهید ور اضافی بزنید

    • بدون نام

      هر نیروی پاک باشد به شرط اینکه نه اصولگرا باشد و نه اصلاح طلب مردم رای به او میدهند

    • ''''''''Shanjani................'

      '''' چون اصلاح طلبان''' تا کنون خود را ''' اصلاح '' نکرده اند!

    • بدون نام

      درسته رد صلاحیت میشد به خاطر حرف درست حالا کل کشور برای اصول گراهای بی اصول همانطور که قبلا بود البته غیر علنی چون اصلاح طلبان هم کاندید نشدند چون مجلس جایگاهی ندارد

    • بدون نام

      چون گندی که توی این مدت زدن کسی بهشون رای نمیده حالا افتا د

    • بدون نام

      کار خوبی کردند اصلاح طلبان ...دمشون گرم

    • محسن

      از کجا معلوم شدن اصولگرا یا چیزی دیگه

    • حسین

      چون بعد از 4 سال گند زدن باید به گروه بعدی برای گند زدن انتقال قدرت بگیره و مردم هم الکی دل خوش

    • بدون نام

      چون آنقدر به زندگی مردم گند زده اند که اگر می آمدند بد جوری از مردم سیلی می خوردند!'!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج