کشف یک سیاره فراخورشیدی به اندازه زمین
۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۲

ایرنا: ستاره‌شناسان موفق به کشف یک سیاره فراخورشیدی شده‌اند که اندکی بزرگ‌تر از زمین است و به دور یک ستاره کوتوله قرمز می‌چرخد.

به گزارش پایگاه اینترنتی ساینس الرت، این سیاره فراخورشیدی که GJ ۱۲۵۲ b نام دارد در فاصله ۶۶.۵ سال نوری از زمین واقع شده است. محققان کشف این سیاره فراخورشیدی را نامزد ایده‌آلی برای کمک به پر کردن شکاف دانش خود در مورد جمعیت سیاره‌های صخره‌ای و کوچک کهکشان راه شیری می‌دانند.

این سیاره فراخورشیدی که GJ ۱۲۵۲ b ابتدا با استفاده از داده‌های ماهواره TESS ناسا به عنوان یک کاندیدای سیاره در حال گذر کشف شد. سیاره GJ ۱۲۵۲ b تقریباً حدود ۱.۲ برابر اندازه زمین و وزن آن تقریباً دو برابر جرم زمین (بنابراین کمی متراکم‌تر از سیاره ما است). این سیاره به دور یک ستاره کوتوله سرخ به نام GJ ۱۲۵۲ در حال چرخش است، که حدود ۴۰ درصد اندازه و وزن خورشید را دارد.

این سیاره فراخورشیدی هر ۱۲.۴ ساعت یک بار به دور ستاره خود می‌چرخد - و در مسیر بسیار نزدیکی به منطقه قابل سکونت کهکشان راه شیری قرار دارد؛ همچنین مدار چرخش این سیاره به دور ستاره خود احتمالا به محکمی قفل شده است به طوریکه یک سمت این سیاره همواره در مقابل این ستاره قرار دارد اما از طرف دیگر این مدار محکم این سیاره را به دلایل دیگری جذاب می‌سازد.

سیارهٔ فراخورشیدی سیاره‌ای است که خارج از سامانه خورشیدی قرار دارد و به دور یک ستاره (غیر از خورشید) در حال گردش‌است. نخستین شناسایی علمی وجود یک سیارهُ فراخورشیدی در سال ۱۹۸۸ انجام شد با این حال، نخستین تأیید در سال ۱۹۹۲ صورت گرفت.

05:01 - 1398/10/17
وماأوتیتم من العلم الا قلیلا . ما اندکی ازعلم خودرا به شما عطا کردیم . علم لا یتناهی نزدماست وشما اندکی ازعلم مارا برخوردار هسید پس درراه علم ودانش تلاش کنید. قرآن.