۹۴۲۸۸۶
۸۰ نظر
۵۰۸۸
۸۰ نظر
۵۰۸۸
پ

فدراسیون شطرنج به نابغه: تختی باش و برگرد!

همانطور که احتمالا می‌دانید، به دنبال عدم اعزام تیم ملی ایران به مسابقات جهانی روسیه، علیرضا فیروزجا، استاد بزرگ شطرنج تصمیم گرفته به جای مسابقه با نام ایران، زیر پرچم فیده (فدراسیون جهانی شطرنج) مسابقه دهد.

برترین‌ها: همانطور که احتمالا می‌دانید، به دنبال عدم اعزام تیم ملی ایران به مسابقات جهانی روسیه، علیرضا فیروزجا، استاد بزرگ شطرنج تصمیم گرفته به جای مسابقه با نام ایران، زیر پرچم فیده (فدراسیون جهانی شطرنج) مسابقه دهد.

در حال حاضر مقابل نام آقای فیروزجا که با ۲۷۲۳ امتیاز در رتبه ۲۹ رده‌بندی جهانی قرار دارد، بجای پرچم ایران نام فیده به چشم می‌خورد.

علیرضا فیروزجا تنها شطرنج‌باز تاریخ ایران است که صاحب عنوان "سوپر استاد بزرگ" شده؛ عنوانی که گرچه جزو عناوین رسمی فدراسیون جهانی نیست، اما به شطرنج‌بازانی داده می‌شود که از امتیاز ۲۷۰۰ عبور کرده‌اند.

فدراسیون شطرنج به نابغه: تختی باش و برگرد!

به گفته رئیس فدراسیون شطرنج ایران دلیل فرستاده نشدن تیم مردان ایران به مسابقات جهانی بلیتز (شطرنج برق‌آسا) روسیه، مخالفت شورای برون مرزی وزارت ورزش بوده؛ مخالفتی که دلیل اصلی آن به احتمال قریب به یقین حضور حریفانی از رژیم اشغالگر قدس در جدول و مسابقه تقریبا قطعی نمایندگان ایران با دست‌کم یکی از آن‌ها بود.

پس از جنجالی که پس از مسابقه محمدامین طباطبایی و پرهام مقصودلو با گورشتین ایدو، شطرنج‌باز اسرائیلی در تورنمنت سیتخس اسپانیا به وجود آمد، به نظر می‌رسد که مسئولان ورزش ایران تصمیم گرفتند "خیال خود را راحت کنند" و در صورت حضور ورزشکاران اسرائیلی به طور کلی قید سفر را بزنند.

فدراسیون شطرنج به نابغه: تختی باش و برگرد!
پرهام مقصودلو و حریف اسرائیلی

به همین دلیل هم فدراسیون شطرنج ایران با توجه به حضور پنج شطرنج‌باز اسرائیلی تصمیم گرفت که تیم مردان را به روسیه نفرستد. علیرضا فیروزجا به فدراسیون اعلام کرد که قصد دارد در این تورنمنت شرکت کند و وقتی با مخالفت رئیس فدراسیون شطرنج ایران روبرو شد به او گفت که زیر پرچم فدراسیون جهانی مسابقه می‌دهد.

تصمیمی که به احتمال زیاد منجر به تغییر تابعیت او خواهد شد و خیلی بعید است (با توجه به مسابقه احتمالی با حریفان اسرائیلی و امکاناتی که فرانسه در اختیار او قرار داده)، آقای فیروزجا بار دیگر به عنوان "شطرنج‌باز ایرانی" مسابقه دهد.

نابغه‌ای که می‌تواند قهرمان جهان شود

علیرضا فیروزجا نه تنها بهترین شطرنج‌باز حال حاضر (از حدود هشت ماه پیش) و احتمالا تمام تاریخ ایران است بلکه یکی از آینده‌دارترین‌های این رشته در جهان هم به شمار می‌رود. او شطرنج‌بازی است که کاملا قابلیت تبدیل شدن به شماره یک دنیا را دارد.

او تنها شطرنج‌باز ایرانی است که به عنوان "لژیونر" به لیگ فرانسه دعوت شده است و آن طور که گفته می‌شود خانه اختصاصی و امکانات قابل توجهی هم دریافت کرده است.

فیروزجا که متولد بابل است در ۱۲ سالگی قهرمان ایران شد و دو سال بعد از آن عنوان "استاد بزرگ" را به دست آورد. آقای فیروزجا هنگامی که ۱۶ سال و یک ماه سن داشت از مرز ۲۷۰۰ امتیاز در رده‌بندی جهانی عبور کرد. او جوان‌ترین شطرنج‌باز جهان پس از "وی یی"، شطرنج‌باز چینی است که چنین افتخاری به دست آورده است.

با انتشار خبر حضور علیرضا فیروجا در مسابقات روسیه، مهرداد پهلوان‌زاده، رئیس فدراسیون شطرنج ایران به فیده "اعتراض" کرده و قرار است "این موضوع در هیات رییسه فدراسیون جهانی بررسی و تصمیم نهایی اتخاذ شود. " او به خبرگزاری ایسنا گفت: «فیروزجا در حال حاضر اقامت فرانسه را دارد و ممکن است تغییر تابعیت او حتی برای آمریکا نیز باشد و بخواهد زیر پرچم فرانسه یا آمریکا در مسابقات شرکت کند، اما در شرایط کنونی از نظر قانونی (امکان) تغییر پرچم برای فیروزجا وجود ندارد و حداقل تا شهریور ۱۴۰۰ باید زیر پرچم ایران در مسابقات حضور پیدا کند... مگر این که هیات رییسه فدراسیون جهانی رای نهایی را صادر کند که این ورزشکار می‌تواند تغییر تابعیت دهد.»

مهرداد پهلوان‌زاده رییس فدراسیون شطرنج بعد از اینکه از قصد علیرضا فیروزجا برای تغییر تابعیت و حضور در مسابقات جهانی با پرچم فدراسیون جهانی باخبر شد، در بیانیه‌ای از فیروزجا خواست تا به عنوان یک قهرمان ملی و با الگو قرار دادن پهلوانانی، چون مرحوم غلامرضا تختی، به چیزی جزء افتخارآفرینی زیر پرچم مقدس ایران فکر نکند.
در بخشی از این بیانیه آمده است: «علیرضای عزیز؛ جوانان رشیدی در هشت سال دفاع مقدس برای دفاع از این خاک مقدس؛ جان خود را از دست داده و به درجه رفیع شهادت رسیدند تا اکنون بتوانیم کشوری مستقل بوده و سرنوشت‌مان را خودمان تعیین کنیم.

حال که آینده ایران در دست شما جوانان است، منتظر بازگشت یک قهرمان و پهلوان به کشورمان هستیم و خود را آماده استقبال از شما خواهیم کرد تا از این پس با پرچم مقدس ایران اسلامی در رویداد‌های مختلف شرکت کرده و افتخارآفرینی کنید.

فدراسیون شطرنج به نابغه: تختی باش و برگرد!

اینکه نابغه‌ای مثل شما در کوتاه مدت در حال طی کردن پله‌های افتخار شطرنج است حقیقتی انکار ناپذیر برای بزرگان شطرنج جهان به شمار می‌رود، اما این افتخارات نباید تحت تاثیر برخی تبلیغات رسانه‌ای قرار گیرد. رسانه‌هایی که در کمین نشسته‌اند تا با درگیر کردن اذهان حاشیه‌ها را پررنگ‌تر از متن جلوه دهند تا با این ابزار بتوانند در برابر پیشرفت شما مانع ایجاد کنند.

قطعا خود شما بر این باور هستید که پرچم و خاک میهن ما به هیچ چیز قابل قیاس نیست و جامعه ورزش و شطرنج کشور آماده است تا با استقبال از قهرمان خود بار دیگر علیرضای خود را در حال کیش و مات کردن حریفان با پرچم ایران در رویداد‌های بین‌المللی ببیند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      احمق نباش و بر نگرد

    • بدون نام

      هر وقت آقازاده هاتونو از آمریکا و کانادا و اروپا برگردوندین مملکت خودتون ، اونوقت دم از تختی و شهدای عزیز بزنید ، تا کی می خواهید شعار بدید ؟ بمونه اینجا که فردا لنگ 4 تا سکه شما باشه ؟ برو پسر جون به زندگیت برس اینا اگه به شهدا احترام قائل بودن این وضع مملکت و میزاث شهدا نبود ، دیگه حاااالم داره از این شعارها و زندگی دوگانه این ها به هم میخوره

      پاسخ ها

      • افشین

        دقیقا

      • بدون نام

        دقیقاااااا.مملکت ما شده همش شده رانت و رانت خواری و دزدی ایناهم نگران خودشون و جایگاهشونن که پس فردا نگن چرا نتونستین نخبه ایرانیو نگه دارین وگرنه این حرفاشون همش شعاره و واسع رنگ کردن بقیست

    • بدون نام

      چرا فقط چنین مواقعی خون پاک جوانان وطن یادتون میفته،،به نظر من که خوب کاری کرده،،،،،فلسطین خودش تو مسابقات برابر اسرائیل قرار میگیره،،!!!زحمت کشیده به اینجا رسیده،برای چهار تا عرب فلسیطنی نباید از حق خودش بگذره

    • بدون نام

      خائن برگردد به ایران ؟
      چه چیز عجیبی! و قرار نیست همه اسمشان تا ابد مانند تختی جاودانه شود!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ای زباله. کاش میشد تو رو توی نایلون مشکی انداخت و درشو بست و ساعت نه شب جلوی در گذاشت. متاسفانه مغز برباد رفته هایی مثل تو باعث شدن همه ی آدمای اهل فکر و اندیشه راضی به زندگی در غربت بشن.

    • حسین

      هیچ ارزشی براش قائل نیستن خیلی راحت برا آینده همه تصمیم میگیرن بعد میگن برگرد.برگردِ که اینجا یه اسم فقط ازش بمونه و هیچ آینده ایی نداشته باشه

    • بدون نام

      شما دیگه ایرانی باقی نگذاشته اید که زیر پرچمش کسی مسابقه بده

    • شادی

      این جوون به خاطر اسراییل نباید مسابقه بده و موفق بشه که حضرات راضی باشن؟؟؟؟؟؟چه راحت تو یه رشته ورزشی شرکت نمیکنن و انگیزه ی جوونهای تلاشگر اون رشته رو از بین میبرن.کار خیلی خوبی کرده رفته واسه مسابقه

    • مهراب

      اینم پر زد و رفت خوش به حالش که امکاناتش و داره که بره

    • بی نام

      بهترین کار و کرده ، اینقدر این هشت سال دفاع مقدسی که خود شما هم هیچ ارزشی براش قائل نیستید تو سر بقیه نزنید اگه همون ها هم الان بودن همین تصمیم رو میگرفتن حیف از جونامون که اگه شرایط الان و میدیدن هیچ وقت حاضر نبودن واسه این بی ارزشا بجنگن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جوانان ما به خاطر وطن عزیز مان رفتند

    • بدون نام

      علیرضای عزیز در این مملکت کلی دزد مناصب را اشغال فرموده‌اند و خون شهیدان را پامال اموال ملت را تاراج آبروی مردمان را برده‌اند .
      حال که میتوانی بدون این نامردمان برای این کشور افتخار بیآفرینی برو و این کار را بکن .
      تختی هم اگر اکنون زنده بود همین را میگفت .

      پاسخ ها

      • علی شمس

        وای چه رمانتیک

    • مصطفی

      بیای رفتی اوین

    • A.K.T

      بی انصافا! دارید نابود میکنید زندگی و آینده ی ورزشکارهامون رو.
      بعد میگید تختی باش؟!؟!؟!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سعید مولایی موغولی چه خبر؟

      • بدون نام

        بچه های خودشون دارن خارج کیف مکنند به این جوانان که میرسند میگن برگرد به وطن ...!

      • بدون نام

        خاوری هست برنمیگرده. خوبم میکنه

      • بدون نام

        والا
        تختی باش و برگرد تا بدبختت کنیم

      • بدون نام

        مهرداد پهلوان‌زاده ي عزيز،‌ رییس محترم فدراسیون شطرنج، براي يكبار در زندگيت هم كه شده مرد باش و تختي باش و به دخالت سياست در ورزش كشورت اعتراض كن و از مقامات بالا سوال كن چرا بايد يك نوجوان بخاطر اغراض سياسي آنها آينده ي حرفه اي و تمام زندگيش را به فنا بدهد؟! مرد باش و تختي باش و بپرس چرا آنها كه ادعايشان گوش فلك را كر كرده مرد نيستند و رسما در مقابل جهانيان اعلام نميكنند كه ما با فلان كشور مسابقه ورزشي نميدهيم؟!

    • 120

      برگرده برای چی آخه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واسه اینکه از اتاق فرمان بهش بگن؛ علیرضا باید ببازی!

      • ali

        برا وطن و کشورش

    • بدون نام

      خریت محضه اگه برگردی

      پاسخ ها

      • ali

        وطن میدونی یعنی چی؟

    • بدون نام

      چطور برای اختلاس هایی که شد و برای قتل های فجیعی که صورت گرفت از اول تا الان حرفی از روحیه پهلوانی زده نشده من امیدورام برنگرده و اسیر احساسات پوچ دوروهایی نظیر ایرانی ها نشه

    • بدون نام

      خب تو هم برو مثل بقیه که رفتن. هر کس یه دری پیدا کنه فرار میکنه میره. هر کس اینجا رو نمیخواد به سلامت خوش بگذره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خفه شو مزدور
        کاش امثال تو گورشون رو گم می کردن از این مملکت

      • بدون نام

        همه میرن تو و امثال ب درد نخور میمونین

      • بدون نام

        اره دیگه برن تا جا برای تو دارو دسته دزد و بی همه چسزت باز بشه

      • بدون نام

        خب برای چی باید بمونه اینهمه استعداد و زحمت رو باید خاک کنه بخاطر چی؟؟؟؟؟؟بخاطر اینکه ممکنه توی مسابقات به حریف اسرائیلی بخوره و اقایون سیاسی خوششون نمیاد

      • بی نام

        شما اگه راست میگید اجازه بدید بره مسابقات شرکت کنه نه اینکه به خاطر مسائل سیاسی اونو از مسابقات منع کنید
        اصلا شماها لایق این نابغه ها نیستید
        حقش هست که بره از ایران چون شما ارزش قائل نیستید، آقایان سیاست از ورزش جداست اینو کی میخواید بفهمید....

      • بی نام

        شما اگه راست میگید اجازه بدید بره مسابقات شرکت کنه نه اینکه به خاطر مسائل سیاسی اونو از مسابقات منع کنید
        اصلا شماها لایق این نابغه ها نیستید
        حقش هست که بره از ایران چون شما ارزش قائل نیستید، آقایان سیاست از ورزش جداست اینو کی میخواید بفهمید....

    • بهاره

      کار درستی کرد

    • بدون نام

      خوب كاري كرده ورزش و سياست هـيچ ربطي بهم ندارن

    • صبا

      تا دخالت سیاست توورزش باشه نتیجش همینه

    • بدون نام

      انشاالله که موفق باشه

      جایی رفت که اسیر نباشه

    • بدون نام

      مگه دیوانه باشه که برگرده ایران.دوما به قول آقای پهلوان بگذارید خودش برای آینده اش تصمیم بگیرد

    • amin

      تختی نیستو دوست نداره برگرده خخخخخخخخخخخخخخخخخخ




      چرا اقازاده ها تختی نمیشنو بر نمیگردن خخخخخخخخخخخخخ

    • سید محمد صادق

      تو ایرانیابی استعدادی یا اگر استعدادداری یه عده با تبر اونو نابود میکنن. ..خداروشکر

    • بدون نام

      برو مرد
      همه اون جوانانی که شهید شدند اگر این وضعیت را ببینند قطعا فقط به این حاکمان ناسزا و فحش میدن، برو مرد برو که اینجا هیچ خبری جز مرگ نیست

    • نامی

      برنگرد پسر

    • بدون نام

      احسنت

    • بدون نام

      خیلی جالبه، این قهرمان اول رفته پیش رئیس فدراسیون خودمون گفته میخوام تو مسابقات روسیه شرکت کنم گفتن نمیشه، حالا که داره میره میگن تختی باش!!! آقایون اگه از اول به خواسته به حقش توجه میکردید الآن مجبور نبودید از تختی و شهدا و تاریخ و آب و برق و گاز و تلفن مایه بزارید که نره. خدایا ریشه جهل رو بکن و به ما توان درست اندیشیدن رو عطا بفرما

    • عقاید یک دلقک

      همشهریمونههههههه
      خوب کرد که رفت

    • سحر

      بچه ها و نوه های خودشون ترند با پول ایران خارج عشق و حال میکنند انگار نه انگار... یکی هم که با استعداد خودش داره میره میگن برگرد به وطن ..!

    • بدون نام

      حالا خواستیم برگرد ولی هدف اصلیت ایران نباشه. خلاصه برای تیم های خارجی هم بازی کن تا اگه اسرائیل به پستت خورد بتونی باهاش مسابقه بدی و از هیچچچچی نترسی. والا ورزش حرفه ای جای خاله زنک بازی مسئولین ایرانی نیست که

    • بدون نام

      اینها میگن ما با مردم یهود مشکل ندریم خوب پس چرا نمیگذارید با ورزکارانشون مسابقه بدهیم ... دروغ تا کی یک عمر یک ملت را نابود و افسرده کردید برای هیچ ..دست از سر این دهه 70 80 ها بردارید بگذارید لااقل یک نسل ارامش داشته باشد از ما که خوب کشتید و بردید و خوردید خدا لعنتتون کند

    • مهدی

      یعنی اگه برگرده واقعا باید به حالش گریه کرد.

    • بدون نام

      شما خودتون کدوم مرام تختی رو برای مردم اجرا کردین که این بنده خدا تختی باشه

    • بدون نام

      نهایت حماقته اگه برگرده بهترین فرصته برای خلاص شدن از اینجا

    • بدون نام

      بچه گول میزنه؟ بیاد مستقیم بره اوین؟

    • بدون نام

      تواقعیت اینه که تختی بودن در برنگشتنش، نیدونی جرا جون زیر بار حرف زور نرفته...

    • حمیدرضا

      بهتره بره اقامت فرانسه یا آمریکا رو بگیره. اینجوری خیلی بهتره.
      روزی میرسه که میگن شطرنج باز(( ایرانی الاصل )) مقیم آمریکا بهترین شطرنج باز دنیا شد.
      ولی اگر ایران برگرده کلا نابود میشه.

    • بدون نام

      کدوم کشور مگه این ویرانه که درست کردید ارزش برگشتن داره

    • بدون نام

      بهترین کار ممکن .اینجا بمونی نه حال داری نه آینده.

    • بدون نام

      برگرده ک باز نزارید تو مسابقات مهم شرکت کنه؟

    • علیرضا

      اصلا برنگرد ...تختی هم بود الان برنمی گشت...

    • صادق

      فقط رئیس فدراسیون مزخرف گفته و خودشم می دونه مزخرف می گه

    • بدون نام

      فقط به خودت واینده ات فکرکن موفق باشی

    • بدون نام

      برو عزيزم نمون برو اينده تو بساز برات بهترينها رو ارزو دارم دست خدا بهمرات داشتن تو لياقت ميخواد كه ما نداريم

    • بدون نام

      سفرت بخیر اما تو و دوستی خدا
      چو از این کویر وحشت به سلامتی گذشتی به شکوفه ها به باران برسان سلام ما را

    • بدون نام

      اگر تختی هم الان بود پا میذاشت به فرار.شک نکنید

    • بدون نام

      خاوری شو و برنگرد

    • بدون نام

      برو جایی که قدر تو بدونن
      ایران جای موندن نیست
      هرکی راهی داره باید فرارکنه
      جایی که حتی هوا برای نفس کشیدن نیست موندن چه فایده ای داره

    • بدون نام

      خودتون بخاطر شهدا برید کنار تا مدیرانی بیان که فقط شعار وکلیشه یی حرف نزنند بلکه عمل کنن ؛ ازش سوال میکردید مشکلش چیه؟ شاید بتونید مشکلش را حل کنید تا بگید برودمردانه برگردد!

    • بدون نام

      برگرده که باز شما نذارین مسابقه بده. بیخیال ببم جان

    • بدون نام

      عاقل باش و برنگرد!

    • بدون نام

      تختی بود که سرشو جلوی حکومت خم نکرد مثل جهان پهلوان که جلوی شاه هم تعظیم نکرد

    • بدون نام

      من هم به جاش بردم برنمیگشتم .

    • saeid

      عاقل باش و برنگرد، تختی هم بود الان فرار میکرد، چند سال دیگه پول و امکانات برات مهمه نه خاک و خوک....

    • بدون نام

      قطعا خود شما بر این باور هستید که پرچم و خاک میهن ما به هیچ چیز قابل قیاس نیست

      نه اتفاقا! من اصلا بر این باور نیستم
      این کشور هم یکی از دویست و اندی کشور دنیاست و خاک و پرچمش هیچ چیز فوق العاده و هیچ برتری خاصی بر سایر کشورهای دنیا نداره. برو این مزخرفات را به کسی بگو که تمام عمرش پاش رو از کوره دهات خودشون بیرون نگذاشته باشه

    • امید

      قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری .
      بی لیاقتها متخصص فراری دادن سرمایه های فکری این مملکتند . . . .

    • کیانا

      آخه این چه بازیه درآوردین هر جا اسرائلیا باشن ما انصراف میدیم و اونا میرن بالا ...اتفاقا باید باهاشون مسابقه بدیم و لهشون کنیم

    • سپیده

      وقتی سیاستو وارد ورزش میکنید همینه ، اومدیمو اسرائیلو امثااهم تو‌همه زمینه ها تیم فرستادن همه جا ، نابغه های ما باید بشینن تو خونه !!! حقشه ... بره جایی که واسه استعدادش ارزش قائل بشن

    • بدون نام

      برنگرد... این یه تله است

    • علی شمس

      مگه مغز خر خورده برگرده.،باعث و بانیش شماها هستید

    • hashhk

      شانس آوردیم که اسرائیل تو همه ورزشها تیمش به ما نمیخوره وگرنه میگن باید ورزش هم مثل اینترنت ملی بشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج