جاباما
۹۶۷۲۵۸
۷ نظر
۵۰۲۴
۷ نظر
۵۰۲۴
پ

در خانه ماندن بدون خستگی و کلافگی

روز‌های ماندن در خانه همراه با بچه‌ها، روز‌های آسانی برای والدین نیست. حالا اگر دلیل این ماندن در خانه، شرایطی خاص مانند این روز‌ها باشد، کار دشوارتر هم خواهد شد. هم اکنون بسیاری از والدین همراه با بچه‌ها چند روزی است که در خانه‌اند و تا آینده‌ای نامعلوم هم ممکن است مدارس و مهد‌های کودک تعطیل باشند.

روزنامه خراسان: روز‌های ماندن در خانه همراه با بچه‌ها، روز‌های آسانی برای والدین نیست. حالا اگر دلیل این ماندن در خانه، شرایطی خاص مانند این روز‌ها باشد، کار دشوارتر هم خواهد شد. هم اکنون بسیاری از والدین همراه با بچه‌ها چند روزی است که در خانه‌اند و تا آینده‌ای نامعلوم هم ممکن است مدارس و مهد‌های کودک تعطیل باشند.

در این شرایط خستگی و کلافگی می‌تواند تجربه مشترک بسیاری از والدین باشد، اما چه کنیم تا خستگی‌مان کمتر شود و در طول روز نیاز به سر و کله زدن کمتری با کودکان‌مان داشته باشیم؟ چند روز پیش هم مخاطبی به ما پیامک داده بود که یک مطلب در زندگی‌سلام کار کنید که مادر‌ها چطور با تعطیل شدن مدارس، ۲۴ ساعت روز را با بچه هایشان سر و کله بزنند و از خستگی و عصبانیت منفجر نشوند؟

در ادامه، نکاتی در همین باره مطرح خواهد شد.

در خانه ماندن بدون خستگی و کلافگی

جلسه خانوادگی، آسان و کاربردی برای این روز‌ها

داشتن برنامه از پیش مشخص شده، میزان اضطراب کودکان و در نتیجه داشتن برنامه نامشخص را کم می‌کند و همراهی آن‌ها را افزایش می‌دهد. از سویی وقتی برنامه‌ها مشخص شده باشد، میزان درگیری والدین با کودکان هم به صورت محسوسی کاهش می‌یابد. پس در اولین قدم یک جلسه خانوادگی با حضور همه اعضا تشکیل دهید. پیشنهاد می‌شود در این جلسه درباره موضوعاتی که در ادامه مطرح می‌شود، صحبت و موارد را مکتوب کنید و در جایی مانند در یخچال بچسبانید.

تکلیف فعالیت‌های مناقشه‌برانگیز را مشخص کنید

زمان انجام فعالیت‌هایی که بیشترین درگیری را با خود به همراه دارند، مشخص کنید. به عنوان مثال، کار‌های درسی، مرور درس‌ها و تکالیف احتمالی پیش‌ازظهر باید انجام شوند یا تلویزیون دیدن بین ساعت ۳ تا ۶ عصر به مدت دو ساعت یا بازی رایانه‌ای به مدت یک ساعت بین ساعت ۲ تا ۴ و ....

فهرستی از فعالیت‌های سرگرم‌کننده تهیه کنید

فعالیت‌هایی را که کودکان می‌توانند انجام دهند، فهرست کنید. داشتن یک فهرست مکتوب برای وقت‌های بی‌حوصلگی بسیار به کار می‌آید. مواردی چون: نقاشی، کاردستی، خمیربازی، قایم‌باشک، فوتبال‌دستی، کتاب‌خوانی و ....

در خانه ماندن بدون خستگی و کلافگی

قوانین را با همراهی همه شفاف کنید

قوانینی را که فکر می‌کنید لازم است اعضای خانواده توجه داشته باشند، یادداشت کنید. مواردی مانند: از گذاشتن ظرف کثیف در گوشه و کنار خانه خودداری کنید، ظرف‌های کثیف در آشپزخانه و کنار ظرف شویی گذاشته شوند و بعد از استفاده از وسایلی، چون مدادرنگی، کتاب و ... آن را سر جایش بگذارید.

زمان بازی‌خانوادگی را مشخص کنید

زمانی را برای بازی خانوادگی در نظر بگیرید و فهرست بازی‌هایی را که می‌توانید انجام دهید، یادداشت کنید. بازی خانوادگی می‌تواند به احساس نزدیکی بین اعضای خانواده کمک کند و همراهی کودکان با بزرگ تر‌ها در دیگر موقعیت‌ها را افزایش دهد.

فعالیت‌های مشترک پیشنهادی را یادداشت کنید

انجام فعالیت مشترک با کودکان آسان نیست، اما در بهبود روحیه بچه‌ها بسیار موثر است. پخت کیک، آشپزی، خیاطی لباس عروسک یا حتی بخش‌هایی از خانه‌تکانی شاید با کیفیت بالا انجام نشود، اما در غالب اوقات بچه‌ها بعد از انجام کاری با والدین خود، خلق بهتری پیدا می‌کنند و همراهی بهتری در دیگر امور دارند. پس تهیه فهرست مناسب خانواده در این زمینه را جدی بگیرید.

غذا‌های مورد علاقه را فهرست کنید

اسامی غذا‌هایی را که اعضای خانواده دوست دارند در این روز‌ها پخته شوند، یادداشت کنید. توجه کنید که همه اعضا باید غذایی در این فهرست داشته باشند؛ حتی مادر خانواده!

استراحت والدین را جدی بگیرید

زمانی هر چند کوتاه برای استراحت والدین در طول روز در نظر بگیرید. این زمان می‌تواند تنها نیم ساعت باشد، اما مشخص کردن آن اهمیت زیادی دارد.

سخنی با مادران؛ خودتان را فراموش نکنید

در خانه ماندن بدون خستگی و کلافگی

این روزها، فشاری که مادران به واسطه کار‌های خانه متحمل می‌شوند بیش از قبل است. برای تحمل این موضوع، چند توصیه به شما داریم.

  • به خستگی، کلافگی و ناراحتی خود توجه کنید و زمانی که احساس می‌کنید فشار زیاد است، در فضایی آرام موضوع را با دیگر اعضای خانواده در میان بگذارید.
  • در طول روز حتما زمانی را برای استراحت خود در نظر بگیرید و خود را ملزم به انجام فعالیتی دلپذیر برای خود کنید. این زمان استراحت اختصاصی حتی اگر کوتاه هم باشد، باز می‌تواند روحیه شما را بهبود بخشد.
  • انجام فعالیت‌های هنری دستی مانند بافتنی، قلاب‌بافی، گل‌سازی و ... از جمله کار‌هایی هستند که می‌توانند آرامش‌بخش باشند. اگر امکان انجام فعالیت هنری را دارید، حتما در برنامه قرار دهید.
  • این روز‌ها بسیاری از مادران در حال خانه‌تکانی هستند. انجام خانه‌تکانی و نظافت اساسی زمانی که کودکان در خانه هستند و به خاطر ماندن در خانه، همراهی‌شان ممکن است کاهش پیدا کرده باشد، کار بسیار دشواری است. در چنین مواردی بهتر است محدودیت‌های خود را در نظر بگیرید، خود را با دیگران مقایسه نکنید و کمال‌گرا نباشید. اگر خانه‌تکانی خوب پیش نمی‌رود، به خودتان سخت نگیرید و آن را کنار بگذارید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خداباعث وبانیش و لعنت کنه

      پاسخ ها

      • zara

        چرا انقدر لعنت؟
        چرا انقدر انرژی منفی؟
        از این همه لعنت کردن چی گیرتون میاد ؟
        همه مون ناراحتیم ولی بیایید به هم آرامش بدیم و خدارو واسه چیزای خوبی که داده شکر کنیم

    • بدون نام

      مرگ بر آمریکا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدا شِفات بده

    • امیدوارم....از نظر روحی خس

      از نظر روحی خسته ش دیم.

    • amir

      انصافا خسته شدیم.
      کار و بار تعطیل
      تفریح تعطیل
      فقط اینترنت مونده

    • بدون نام

      کار خونه
      رسیدگی به دوتا بچه
      ضدعفونی کردن
      و قرنطینه تو آپارتمان ۸۰ متری داغونم کرده
      خدا کمکمون کنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج