جاباما
۹۶۹۹۱۳
۳ نظر
۵۰۴۹
۳ نظر
۵۰۴۹
پ

توصیه‌های ایمنی برای مقابله با کرونا

این روزها، همه می‌پرسند، لباسم کرونایی است؟ دستم ویروسی شده است؟ آیا می‏توانم روی صندلی میز کارم بنشینم؟ آیا ویروس کرونا با من وارد خانه می‎شود؟ سوالاتی که البته کمتر کسی، جواب روشنی برایش دارد. این روزها، خیلی‌ها که مجبور به تردد در شهر هستند، هر روز لباس‌هایشان را می‎شویند و خیلی‌های دیگر.

روزنامه جام جم: این روزها، همه می‌پرسند، لباسم کرونایی است؟ دستم ویروسی شده است؟ آیا می‏توانم روی صندلی میز کارم بنشینم؟ آیا ویروس کرونا با من وارد خانه می‎شود؟ سوالاتی که البته کمتر کسی، جواب روشنی برایش دارد. این روزها، خیلی‌ها که مجبور به تردد در شهر هستند، هر روز لباس‌هایشان را می‎شویند و خیلی‌های دیگر.

بی‎خیال شاخ‏ به شاخ شدن با ویروس کرونا، روی صندلی‌های مترو و اتوبوس‎ می‎نشینند و خوراکی‌هایشان را با خوشحالی باز می‎کنند و انگشتان را هم لیس می‎زنند. محمدرضا محبوب‌فر، عضو انجمن علمی بهداشت محیط ایران و متخصص اپیدمیولوژی بیماری‌های واگیر در گزارش امروز به این سوالات پاسخ می‏دهد و از نکات پیشگیرانه‌ای می‌گوید که قبل و پس از ورود به خانه، حین خرید و در محل کار باید رعایت کنید.

توصیه‌های ایمنی برای مقابله با کرونا

ورود به خانه با ایمنی تمام

موضوع اینجاست که فرقی ندارد، چه کرونا باشد و چه نباشد، لباس‎هایی که بیرون از خانه می‌پوشید، همگی آلوده هستند. لباس‌های شما، با صندلی خودروی شخصی، مترو و تاکسی‌ها در تماس‌است و این یعنی آلودگی. آلودگی لباس‌های شما اجتناب‎ناپذیر است. حالا که ویروس کرونا هم شایع شده‎ است، آلودگی لباس‌های شما ممکن است بیشتر دردسرساز شود. پس شک نکنید، لباستان آلوده و ممکن است یکی از آن ویروس‌ها کوچک تاجدار به آن چسبیده باشد، نباید بی‎محابا به داخل خانه وارد شوید.

یک کمد یا یک قفسه مخصوص یا یک بقچه برای لباس‎هایی که با آن بیرون می‎روید، در نظر بگیرید. بهترین مکان برای نگهداری لباس‌های آلوده شما، کمد‌ها و قفسه‏های دربسته هستند.

کاور نایلونی یا کاور‌های پارچه‎ای بهترین گزینه برای پوشش لباس‌های آلوده شماست.

لباس‎هایی را که با کاور پوشانده‎اید، درون کمد مخصوص آویزان کنید و دست‎هایتان را بشویید.

بهترین کار این است بعد از درآوردن لباس‌هایتان استحمام کنید.

یادآوری: با لباس‌هایی که با آن در سطح شهر و محیط کار حاضر می‎شوید وارد آشپزخانه نشوید و روی مبل خانه ننشینید.

رعایت اصول ایمنی ورود به منزل برای همه اعضای خانواده باید انجام شود.

از هر کسی که وارد منزل شما می‎شود، از دوستان و اقوام، بخواهید اصول ایمنی ورود به منزل را رعایت کنند. هرچند در شرایطی که ابتلا به شیوع کرونا، به شدت شایع است، کمتر باید رفت‏وآمد کنید.

درصورتی که جزو کادر درمان هستید یا به مراکز درمانی و بیمارستانی، رفت‎وآمد دارید، از یک گندزدای متوسط، با درصد الکل ۷۰ درصد برای شست‌وشوی لباس‎هایتان استفاده کنید. در این شرایط است که تنها، باید هر روز لباس‎هایتان را بشویید.

هیچ‏گاه کفش‌هایتان را به داخل خانه نبرید. کفش‌ها منبع آلودگی هستند. به‌خصوص این که بدانید، عامل انتقال ویروس کرونا، مخاط و ترشحاتی است که در سطح شهر هم فراوانند. بهترین کار این است که کفش‌ها را در جا کفشی قرار دهید.

هر هفته یک بار، ته کفش تان را با یک مایع ضدعفونی‎کننده متوسط بشویید. البته مراقب باشید کفش تان از جنسی نباشد که به مواد ضدعفونی‌کننده حساس است و نتیجه شست‌وشو‌های هفتگی‎تان یک کفش خراب بشود.

قبل از ورود به منزل، قبل از این که پایتان را روی قالی خانه بگذارید، جورابتان را دربیاورید. جورابتان مدت زمان زیادی درون کفش بوده است و این یعنی منبع آلودگی.

توصیه‌های ایمنی برای مقابله با کرونا

جوراب‌تان را در روشویی دستشویی بشویید. یک مایع شست‌وشو که حاوی گندزدا‌ست، مانند پودر لباسشویی یا حتی مایع شست‌وشو می‏تواند برای شستن جوراب شما مناسب باشد. هر روز جورابتان را بشویید.

بعد از ورود به منزل، سوئیچ خودرو، کیف پول و وسایل دیگرتان را ضدعفونی کنید.

برای سوئیچ و کیف پولتان یک جای مناسب، کمد یا آویز درنظر بگیرید.

اگر بعد از ورود به منزل به دستگیره در دست زده‏اید، آن‌ها را ضدعفونی‏ کنید.

بعد از درآوردن لباس‎ها و قبل از شست‌وشوی دست، دستان خود را به چشم‎ها، بینی، دهان و حتی سطح پوستتان نزنید. این‌ها راه‎های ورود ویروس کرونا به بدن هستند.

نه به خرید ویروس کرونا

درست است که شما در خانه قرنطینه شده‏اید و نباید از خانه خارج شوید، اما اگر قادر به خرید آنلاین نیستند و نیاز به حضور در فروشگاه‎ها دارید، باید نکاتی را رعایت کنید؛ زیرا فروشگاه‌ها مراکزی هستند که احتمال حضور شخص مبتلا و انتشار ویروس در آن‌ها بالاست. رعایت اصول اولیه ایمنی و بهداشتی است که در این مکان‎ها حرف اول را می‎زند.

مسائلی که با رعایت آنها، هیچ ویروسی نمی‌تواند خود را در سبد خریدتان بیندازد.

از ماسک و دستکش استفاده کنید. اگر مجبور به خرید هستید، بهتر است با اصول ایمنی در مکان‌های عمومی حاضر شوید.

از کیسه‎های پارچه‎ای یا کاغذی استفاده کنید. کیسه‎های کاغذی را می‎توانید در سطل زباله‌های قابل بازیافت بیندازید. کیسه‎های پارچه‎ای هم قابل شست‌وشو هستند.

خودتان کارت بکشید. کارت بانکی‎تان را به مسؤول صندوق ندهید. شاید یک ویروس کرونا، روی دستان او یا دستکش فروشنده نشسته و منتظر است حیاتش را روی کارت بانکی شما ادامه دهد. رمز کارتتان را هم خودتان باید بزنید، اما بهتر است برای این کار از دستکش یا ابزاری مانند خودکار استفاده کنید.

توصیه‌های ایمنی برای مقابله با کرونا

اجناسی را که خریده‎اید، درون یک کیسه مخصوص قرار دهید. یک کیسه برای نان، یک کیسه برای گوشت، یک کیسه برای سبزیجات و یک کیسه هم برای مواد خشکی که خریده‏اید، درنظر بگیرید.

بعد از ورود به خانه، کیسه‏های خریدتان را روی سطوح کابینت و یا سرامیک آشپزخانه نگذارید. بهترین کار این است که کیسه‎های خرید را روی سفره‎های نایلونی یک بار مصرف یا روی یک تکه پارچه بگذارید.

اقلامی را که خریده‎اید، درون ظرفشویی آشپزخانه قرار دهید.

اقلام قابل شست‌وشو را بشویید یا پس از ضدعفونی کردن درون کابینت یا یخچال‎، بگذارید. مواد غیر قابل

شست‌وشو را نیز باید با رعایت نکات ایمنی و در ظروف در بسته نگه داشت.

برخی اقلامی را که امکان شست‌وشو ندارد، می‌توان زیر نور خورشید قرار داد.

درصورتی که از کیسه‎های پارچه‎ای استفاده می‎کنید، بعد از خالی کردن اقلام، سریع آن‌ها را با مواد گندزدای متوسط، بشویید.

کار کردن با کرونا

بهترین کار این است که در محل کارتان حاضر نشوید و دورکاری کنید، اما اگر مجبورید که پشت میز کارتان بنشینید و کار کنید، پس بهتر است اصول بهداشتی را رعایت کنید. محل کارتان، خانه دوم شماست و مدت زمان زیادی را آنجا می‌گذرانید.

پس با رعایت اصول بهداشتی، محیط کارتان را در شرایطی که ویروس کرونا در کمین‌تان است، ایمن کنید.

بهترین کار این است که با دستکش و ماسک به محل بروید، اما زمانی که به محل کارتان رسیدید، لازم نیست ماسک به صورت بزنید یا دستکش به دست داشته باشید.

توصیه‌های ایمنی برای مقابله با کرونا

آسانسور و دکمه‎های آن، می‎تواند محل خوبی برای رشد ویروس کرونا باشد. با یک دستمال کاغذی یا با دستکش، دکمه آسانسور را بزنید. اگر با انگشتان دکمه‎ها را لمس کردید، بعد از آن حتما دستانتان را بشویید.

قبل از این که پشت میز کارتان بنشینید، با دستمال و مواد ضدعفونی‎کننده، کیبورد، میز کار، تلفن، خودکار و همه اجسامی را که در طول روز، با آن‌ها در تماس هستید، ضدعفونی کنید.

دست‎های خود را بعد از ضدعفونی کردن سطوح و اجسام، با اصول بهداشتی و به مدت ۲۰ ثانیه بشویید.

پشت میز کارتان، غذا نخورید، اما اگر مجبور شدید، قبل از آن دست‎ها را بشویید و میز کارتان را دوباره ضدعفونی‎ کنید.

بهتر است یک ژل ضدعفونی کنند یا اسپری الکل رقیق روی میز کار خود داشته باشید، تا در صورت نیاز، دست‌هایتان را ضدعفونی کنید.

در طول روز و با فواصل مشخص دست‎های خود را با آب و صابون، بشویید. بهترین کار این است که ۲۵ تا ۳۰ بار، در روز، دست‎هایتان را با آب و صابون بشویید.

در طول روز، دست‎هایتان را به چشم‎ها، بینی و دهانتان نزنید.

تلفن همراه و خودکار خود را ضدعفونی کنید. لیوان و وسایل شخصی‏تان را هم هر روز، با مواد گندزدایی متوسط، بشویید.

هر از چندگاهی، پنجره اتاق کارتان را باز کنید تا هوا در جریان باشد. این کار علاوه بر تهویه هوا و کاهش احتمال شیوع ویروس، بوی مواد ضدعفونی کننده را نیز کاهش می‌دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدا بكشتمون تا از اين به اصطلاح زندگي ! خلاص بشيم ......

      پاسخ ها

      • بدون نام

        انشالله

    • بدون نام

      لعنت به چینی ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج