۹۷۲۴۷۰
۷ نظر
۵۰۴۲
۷ نظر
۵۰۴۲
پ

ترانه‌های بهاری؛ بهار آمد از بیژن خاوری

موسیقی پاپ بعد از انقلاب عملا به نام خوانندگانی که در دوره اصلاحات روی کار آمدند زده شده، اما حقیقت این است که بیژن خاوری خیلی قبل‌تر از این در صدا و سیما کار پاپ خوانده بود. «بهار آمد و شمشاد‌ها جوان شده اند» مصرعی که در ذهن همه ما ایرانی‌ها حک شده.

برترین‌ها: معمولا اگر خواننده‌ای چند سال متوالی به این حرفه بپردازد حتما در آثارش کاری درباره بهار یا عید نوروز خوانده. این موضوع شامل همه خواننده‌هایی که می‌شناسیم می‌شود. اما درصد زیادی از این آثار برای همان مدت محدود هیت می‌شوند و سال بعد کاری دیگر جایش را می‌گیرد. در این مطلب، اما قصدمان این است به قطعاتی با محوریت نوروز بپردازیم. آن‌هایی که از همه بیشتر دوستشان داریم و هیچوقت از یادمان نمی‌رود و هر سال سراغشان را می‌گیریم تا دوباره خاطراتمان از بهار را با آن‌ها زنده کنیم.

«بهار آمد» بیژن خاوری

نوستالوژیک، اما دوست نداشتنی

موسیقی پاپ بعد از انقلاب عملا به نام خوانندگانی که در دوره اصلاحات روی کار آمدند زده شده، اما حقیقت این است که بیژن خاوری خیلی قبل‌تر از این در صدا و سیما کار پاپ خوانده بود. «بهار آمد و شمشاد‌ها جوان شده اند» مصرعی که در ذهن همه ما ایرانی‌ها حک شده. خاوری در جایی گفته بود که در سال ۷۰ مدیر واحد موسیقی سازمان صدا و سیما از او دعوت به همکاری می‌کند و قرار می‌شود اثری تولید شود تا با تهاجم فرهنگی مقابله کند. در آن زمان موسیقی لس آنجلسی پایش را به خانه‌ها باز کرده بود و سرانجام برای مبارزه با موسیقی لس آنجلسی این قطعه به آهنگسازی فرید شب خیز و ترانه ایرج قنبری ساخته می‌شود. هدف این بوده که اثر هم فاخر باشد و هم جوان پسند. شاید الان هیچ کدام ما قبول نکنیم، اما واقعیت این است که آن‌ها نهایتا به هدفشان رسیدند و به همین دلیل است که حالا دهه پنجاهی‌ها و دهه شصتی‌ها این کار را از حفظ می‌خوانند.

«بهار آمد» خاوری رسما پاپ محسوب می‌شود. تنظیم جمع و جوری دارد و ترانه آن برخلاف کار‌های آن زمان آنقدر کوتاه و مینی مال است که به راحتی در ذهن می‌ماند و از این حیث می‌توان گفت او خیلی قبل‌تر از خوانندگان دوره اصلاحات اثر پاپی تولید کرده که با محدودیت‌های آن زمان صدا و سیما نشدنی بوده. این قطعه آن زمان به روز محسوب می‌شد و حداقل پا به پای بخشی از آثار لس آنجلسی پیش می‌رفت. البته تریبون ۲۴ ساعته تلویزیون و پخش مداوم آن هم به هیت شدن این کار کمک زیادی کرد، اما حالا چه بخواهیم چه نخواهیم می‌شود گفت «بهار آمد» یکی از نوستالوژیک‌ترین قطعاتی است که در وصف بهار و عید ساخته شده.

ترانه‌های بهاری؛ بهار آمد از بیژن خاوری
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • احمد خوش سیما

      دستتون درد نکنه.

    • بدون نام

      هعیییی یادش بخیر به کودکیم رفتم

    • بدون نام

      یادش بخیر

    • بدون نام

      فرید شب خیز داداش حمید شب خیزه

    • بدون نام

      قرار میشود اثری تولید شود تا با تهاجم فرهنگی مقابله کند. در آن زمان موسیقی لس آنجلسی پایش را به خانه ها باز کرده بود و سرانجام برای مبارزه با موسیقی لس آنجلسی ..

      یعنی حتی آهنگسازیتون هم با انگیزه لجبازی و دشمنی با بقیه دنیا بوده. بی دلیل نیست که اینطور به خاک سیاه نشستید. خاک تو سرتون

    • بدون نام

      چرا نوشتید دوست نداشتنی؟!!! خیلی قشنگه و دوست داشتنی

    • بدون نام

      نسل پدران و مادران ما حتی اگر مشکلات داشتند شانس اینو داشتند موسیقی خوب گوش میدادند البته این دوره برای نسل ما هم رنسانس بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج