جاباما
۹۷۸۸۰۴
۱۳ نظر
۶۰۸۲
۱۳ نظر
۶۰۸۲
پ

طرز تهیه‌ی ۱۰ افطاری خوشمزه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

ماه مبارک رمضان نزدیک است و حالا به جای شام چی بپزم و ناهار چی بپزم مهم‌ترین سوال این است که سحری و افطاری چی بپزیم. از سوی دیگر به خاطر شیوع ویروس کرونا و اپیدمی شدن بیماری کرونا کووید ۱۹ تقویت سیستم بدن برای پیشگیری از ابتلا به علائم و نشانه‌های کرونا بسیار مهم است.

مجله افق‌کوروش: ماه مبارک رمضان نزدیک است و حالا به جای شام چی بپزم و ناهار چی بپزم مهم‌ترین سوال این است که سحری و افطاری چی بپزیم. از سوی دیگر به خاطر شیوع ویروس کرونا و اپیدمی شدن بیماری کرونا کووید ۱۹ تقویت سیستم بدن برای پیشگیری از ابتلا به علائم و نشانه‌های کرونا بسیار مهم است.

طرز تهیه‌ی ۱۰ افطاری خوشمزه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

طرز تهیه‌ی ۱۰ افطاری خوشمزه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

مهم‌ترین عامل تقویت سیستم ایمنی بدن استراحت، خواب کافی و البته خوردن مواد غذایی مقوی است که لزوما همیشه هم قیمت بالایی ندارند، مثل انواع حبوبات و سبزیجات. در راستای این پرسش که افطاری چی درست کنم ایده ۱۰ وعده افطاری خوشمزه که سیستم ایمنی بدن را هم تقویت می‌کنند را در این مطلب بخوانید.

کاچی

طرز تهیه‌ی ۱۰ افطاری خوشمزه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

این روز‌ها که بحث تقویت سیستم ایمنی بدن حسابی داغ است بد نیست کاچی را هم امتحان کنید. کاچی یک وعده غذایی کامل است و به عنوان یک غذای گرم و مقوی یک افطاری ساده و کامل هم محسوب می‌شود. طبع کاچی به خاطر استفاده از هل و زعفران گرم است و برای تقویت قوا و کسب انرژی، رفع کم خونی، تقویت ضعف و تقویت عمومی بدن بسیار مفید است.

حلیم

طرز تهیه‌ی ۱۰ افطاری خوشمزه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

حلیم یک غذای پرکالری و در عین حال بسیار مقوی و پرخاصیت است. حلیم به خاطر استفاده از گندم در ترکیب آن سرشار از فیبر است و این یعنی یک غذای سیر کننده که تا ساعات طولانی شما را سیر و پرانرژی نگه می‌دارد. به همین دلیل حلیم یا هلیم یک گزینه ایده‌آل برای وعده سحری هم محسوب می‌شود.

علاوه بر این حلیم منیزیم، آهن، نیاسین، فولات و کلسیم است که باعث کمک به عملکرد دستگاه گوارش، کاهش فشارخون، کنترل قند خون، پیشگیری از یبوست و پیشگیری از بیماری‌های عصبی است. پس به جای اینکه برای پیشگیری از کرونا قرص یا مکمل منیزیم یا کلسیم بخورید غذا‌هایی مثل حلیم را در وعده‌های غذایی خودتان بگنجانید.

کباب تابه‌ای با انواع گوشت قرمز و سفید

طرز تهیه‌ی ۱۰ افطاری خوشمزه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

کباب تابه‌ای یک غذای سریع و آسان و مقوی است که حتی اگر بخواهید برای مهمان هم افطاری درست کنید هم یک گزینه عالی و مناسب است. در برخی شهر‌های ایران مثل اراک، کباب تابه‌ای را در دیگ یا قابلمه طبخ می‌کنند و به همین دلیل به آن «کباب دیگی» می‌گویند. طرز تهیه کباب دیگی هم دقیقا شبیه کباب تابه‌ای است. اگر منع مصرف گوشت قرمز دارید کباب تابه‌ای را به جای گوشت قرمز با گوشت بوقلمون و گوشت مرغ هم می‌توانید درست کنید. گوشت بوقلمون طبع گرم و‌تر دارد و به همین دلیل «جعفری» با طبع خشک و گرم مکمل خوبی برای آن است.

گوشت بوقلمون سرشار از تریپتوفان است و برای کسانی که بدخواب یا کم‌خواب هستند بسیار مفید است. علاوه بر این گوشت بوقلمون سرشار از ویتامین‌ها و املاح معدنی مفید از جمله آهن، پتاسیم، منیزیم و سلنیوم و مقادیر زیاد ویتامین A و انواع ویتامین‌های B است و به همین دلیل برای تقویت و بهبود عملکرد رشد کودکان و تقویت سیستم بدنی سالمندان و افراد بیمار بسیار مفید است. یعنی دقیقا تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی که برای تقویت سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مثل کرونا به آن‌ها نیاز دارید.

آش شله قلمکار

طرز تهیه‌ی ۱۰ افطاری خوشمزه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

آش شله قلمکار همان‌طور که از نامش پیداست از هر دری سخنی در خود دارد. یک غذای مقوی و پرکالری که حسابی سیرکننده است و سیستم ایمنی بدن را در بهترین حالت خودش نگه می‌دارد. انواع حبوبات، سبزیجات و برنج از آش شله قلمکار یک غذای همه چیز تمام ساخته که انواع ویتامین، پروتئین، اسید فولیک، فیبر، آنتی اکسیدان، پتاسیم، منیزیم و روی برای محافظت از بدن، بهبود عملکرد سیستم عصبی، قلبی و عروقی و افزایش قدرت بدنی را یکجا دارد.

رولت مرغ و اسفناج

طرز تهیه‌ی ۱۰ افطاری خوشمزه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

اگر به دنبال یک غذای افطاری جدید هستید رولت مرغ و اسفناج را امتحان کنید. اسفناج سرشار از فیبر است و به درمان یبوست کمک می‌کند. خواص گوشت مرغ به عنوان یک منبع سرشار از پروتئین را همه می‌دانیم، اما داستان سرسبز و زیبای اسفناج را این روز‌ها همه ما باید بدانیم، چون برای تقویت سیستم ایمنی بدن جهت مقابله با ویروس‌ها همه به آن احتیاج داریم. اسفناج سرشار از ویتامین A است و برای افزایش قدرت بینایی و نیز درمان شب کوری مفید است.

اسفناج سرشار از آهن است و برای درمان کم خونی یک خوراکی بسیار مفید است. اسفناج سرشار از منگنز است و برای درمان فشار خون بالا و پایین آوردن فشار خون مناسب است. آب اسفناج و خود اسفناج سرشار از ویتامین C است و یک ماده مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از سرماخوردگی و درمان خونریزی لثه مفید است. اگر می‌خواهید از شر ویروس‌های جدید کروناویروس و آنفولانزای جدید در امان بمانید باید حتما سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید. پس اسفناج را به عنوان یک بمب ویتامین c در برنامه غذایی روزانه به صورت خام یا کمی بخارپز بگنجانید.

ته چین مرغ

طرز تهیه‌ی ۱۰ افطاری خوشمزه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

یک غذای خوشمزه و مجلسی که هم برای ناهار و شام مناسب است و هم وعده‌های افطاری و سحری. بد نیست بدانید ته چین همراه با مرغ و زعفران یک غذای سرشار از ویتامین، پروتئین، فیبر، آهن است. کربو هیدرات، فسفر، سدیم، منیزیم و اسید چرب امگا۳ از کم خونی و آلزایمر پیشگیری می‌کند و به بهبود عملکرد دستگاه گوارش، سیستم ایمنی بدن، سیتم قلبی و عروقی هم کمک می‌کند.

پاستا با سس پستو و میگو

طرز تهیه‌ی ۱۰ افطاری خوشمزه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

میگو از جمله مفیدترین و مغذی‌ترین مواد غذایی سرشار از پروتئین است. میگو دارای منابع عالی ویتامین B ۱۲، ویتامین D، سلنیوم، پروتئین با کیفیت بالا، چربی‌های غیر اشباع و آهن و نیاسین و ویتامین D۳ و یک غذای کامل از نظر انواع ویتامین‌های مفید برای بدن است. با این وجود بسیاری افراد با طعم میگو میانه خوبی ندارند که البته سلیقه‌ای است.

یک روش بسیار عالی برای مصرف میگو ترکیب آن با سایر مواد غذایی مثل پاستا، ماکارونی یا برنج است. اگر قصد دارید سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید و ویتامین D بدن را به صورت طبیعی تامین کنید بهتر است پاستا با سس پستو (به خاطر گردو، روغن زیتون و سیر فوق‌العاده مفید است) و میگو درست کنید. یک غذای افطاری جدید را امتحان کنید که هم سیر کننده و سرشار از فیبر است و انواع ویتامین‌های مفید و مواد معدنی ضروری برای بدن را در خود دارد.

عدسی داغ و خوشمزه رستورانی

طرز تهیه‌ی ۱۰ افطاری خوشمزه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از پیشنهادات جدی غذایی در روز‌های شیوع بیماری کرونا از سوی پزشکان خوردن حبوباتی مثل عدس و لوبیا است. دلیل این توصیه چیست؟ عدس سرشار از ویتامین، پروتئین، فیبر، مواد معدنی، اسید فولیک، فولات، آهن، پتاسیم و مواد مغذی دیگر است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مورد نیاز و موثرند.

از سوی دیگر این مواد معدنی و ویتامین‌ها نقش موثری در کنترل دیابت، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، بهبود سوخت و ساز، کمک به حفظ سلامت مغز، قلب، معده، پوست و مو، کاهش خطر ابتلا به کم خونی و ضد سرطان، کمک به لاغری و تامین انرژی مورد نیاز بدن دارند. به این ترتیب اگر قرار باشد یک غذای کامل و بی عیب و نقص را برای افطاری ماه رمضان پیشنهاد کنیم که هم ساده است و هم تمام و کمال از نظر ارزش تغذیه‌ای، پیشنهاد ما یک عدسی رستورانی غلیظ و داغ است که به راحتی می‌توانید در منزل آن را تهیه کنید.

عدس پلو یا انواع پلو‌های مخلوط

طرز تهیه‌ی ۱۰ افطاری خوشمزه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

اگر برای وعده افطار اهل پلو و چلو هستید بهتر است پلو‌هایی مخلوط را انتخاب کنید که علاوه بر خاصیت سیرکنندگی، سیستم ایمنی بدن را هم تقویت کرده و انرژی از دست رفته بدن را برگردانند. خب با این تفاصیل افطاری چی درست کنم؟ عدس پلو. خواص عدس را در عدسی گفتیم و البته برنج ایرانی هم که سرشار از ویتامین B است. علاوه بر عدس پلو، سایر پلو‌های مخلوط مناسب برای افطاری که برای تقویت سیستم ایمنی بدن هم بسیار مفید هستند عبارتند از: مرصع پلو، رشته پلو، لوبیا پلو، ماش پلو، قیمه نثار قزوینی و …

آش جو؛ ایده‌آل‌ترین غذا برای پاکیزه کردن دستگاه گوارش

طرز تهیه‌ی ۱۰ افطاری خوشمزه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

اگر می‌خواهید غذایی بخورید که بدن‌تان را در برابر انواع بیماری‌ها واکسینه کند، سیستم گوارشی بدن شما را به معنای واقعی کلمه تمیز کند و البته ساعت‌های طولانی شما را سیر نگه دارد پیشنهاد ما به شما آش جو است. فیبر بالای موجود در این آش موجب تقویت روده‌ها می‌شود علاوه بر این آش جو برای مبتلایان به یبوست و بواسیر (هموروئید) هم مفید است.

می‌دانستید ویتامین‎ C ‎موجود در جو دوبرابر بیشتر از پرتغال است؟ ‏این ویتامین می‌تواند به قوی شدن سیستم ایمنی و کاهش خطر ابتلا به آنفلونزا و انواع ویروس سرماخوردگی مفید باشد. آهن ‏موجود در آن می‌تواند حجم خون را بهبود ببخشد و از بروز کم خونی و خستگی جلوگیری نماید. این ماده به عملکرد مناسب کلیه کمک می‌کند و در توسعه سلول‌ها ضروی است. علاوه بر این، جو ‏حاوی مس است که در تشکیل هموگلوبین و گلبول‌های قرمز خون نقش دارد.

در مجموع مواد معدنی موجود در جو بر اساس نیاز روزانه عبارتند از:

  • ۳ درصد از کلسیم
  • ۱۸ درصد از آهن
  • ۴۰ درصد از تیامین
  • ۱۵ درصد از ریبوفلاوین
  • ۲۱ درصد از نیاسین
  • ۱۵ درصد از ویتامین B۶،
  • ۵ درصد از فولات
  • ۳۰ درصد از منیزیم
  • ۲۵ درصد از فسفر
  • ۱۲ درصد از پتاسیم
  • ۱۷ درصد از روی
  • ۲۳ درصد از مس
  • ۵۰ درصد از سلنیوم
  • ۹۰ درصد از منگنز

به جز این ایده‌های خوشمزه انواع کوکو، انواع املت، انواع سوپ، انواع کباب کوبیده گوشت و کوبیده مرغ و … هم برای وعده افطاری توصیه می‌شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      طرز تهیه شون رو هم بگذارید لطفا

    • بدون نام

      عالی و مقوی

    • من

      چقدررر از زندگی مردم دورید وبی خبر مردم تو نون خالیشون موندن شما تجویز کباب ورولت مرغ میکنیدوای برشما

    • بدون نام

      واقعا فکر کردید کسی امسال روزه میگیره؟؟

      پاسخ ها

      • اکرم

        بله عزیزم
        من و شوهرم و خیلیای دیگه ...

      • بدون نام

        بله خانواده ما

      • بدون نام

        کافر همه را به کیش خود می داند

      • بدون نام

        بله ما فامیل بزرگی داریم همه روزه میگیرن.

      • بدون نام

        ماشاءالله بسیاری از مردم کشور ما واقعا متدین اند . در فامیل ما به جر چند نفر که سن بالا و مشکلات جسمی جدی دارندمابقی همه روزه میگیرند.

      • بدون نام

        بله خانواده‌ی ما دوتا روزه اولی هم داریم.

    • مبین

      آش رشته چی پس

    • بدون نام

      ماهم روزه میگیریم تازه پسر۱۲سالم هم روزه میگیره
      خیلیم خوشحاله

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ماهم همه فامیلمون روزه میگیرن کلا اگه کسی ناتوان و مریضی داشته باشه نمیگیره وگرنه یازده ماه سال همش بخور بخوره لااقل یکماه باروزه متفاوت باشه برای سلامتی بدن هم فایده داره رمضان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج