۹۸۴۲۰۶
۳۲ نظر
۴۵۲۲۵
۳۲ نظر
۴۵۲۲۵
پ

ناگفته‌هایی از سعید حنایی؛ ۱۸ سال پس از اعدام قاتل عنکبوتی

بیست و هشت فروردین سال ۱۳۸۱ شمسی، یکی از معروف‌ترین قاتلین زنجیره‌ای در مشهد اعدام شد. سعید حنایی ملقب به قاتل عنکبوتی که بنا به اعتقادات سخت مذهبی‌اش ادعا می‌کرد می‌خواسته «جامعه را از فساد و فحشا پاک کند.»

برترین‌ها: بیست و هشت فروردین سال ۱۳۸۱ شمسی، یکی از معروف‌ترین قاتلین زنجیره‌ای در مشهد اعدام شد. سعید حنایی ملقب به قاتل عنکبوتی که بنا به اعتقادات سخت مذهبی‌اش ادعا می‌کرد می‌خواسته «جامعه را از فساد و فحشا پاک کند.»

حنایی در طول تقریبا یک سال شانزده زن و دختر را در شهر مشهد به قتل رساند. مقتولین بین ۱۸ تا ۵۰ سال سن داشتند و به گفته سعید حنایی همگی آنان به اصطلاح «زنان خیابانی» بودند که از طریق تن‌فروشی امرار معاش می‌کردند. اولین‌بار در مرداد سال ۱۳۷۹ خبر گم شدن زنی حدودا سی‌ساله به همراه دختر ۹ ساله‌اش و سپس پیدا شدن جسد او سرفصل ماجرای عجیب و تلخ قتل‌های زنجیره‌ای سعید حنایی شد. قتل‌هایی که تا پیش از اعتراف او یازده فقره بود و پس از دستگیری و اعتراف به شانزده مورد افزایش یافت.

قاتل عنکبوتی مشهد در طول نزدیک به یک سال، شانزده زن را در مشهد کشته بود و به زعم خود و تحت تاثیر تعلیمات متحجرانه دینی در صدد اصلاح جامعه برآمده بود.

ناگفته‌هایی از سعید حنایی؛ ۱۸ سال پس از اعدام قاتل عنکبوتی

سعید حنایی که بود؟

سعید حنایی در اولین جلسه دادگاه که در شهریور ماه سال ۱۳۸۰ برگزار شد خود را ۳۹ ساله و فرزند علی‌اصغر و کارگر ساختمان معرفی کرد. سعید که در یکی از محلات فقیرنشین مشهد به همراه زن ۳۴ ساله خود و سه فرزند خود زندگی می‌کرد. در زمان اعدام قاتل عنکبوتی مشهد، پسر او در کلاس دوم دبیرستان تحصیل می‌کرد و دختران او در مقطع دبستان درس می‌خوانند.

در مرداد سال ۱۳۸۰ و زمانی که سعید حنایی دستگیر شده بود، همسر وی در گفت‌وگویی با روزنامه ایران گفته بود که «سعید از ابتدای زندگی، به جامعه بدبین بود، غیرتی خشک نبود، می‌گفت به هرجا می‌روی، برو، اما جایی باشد که به صاحبش اطمینان داشته باشی.»

همسر سعید حنایی در آن گفتگو با اشاره به تاکیدات مذهبی سعید حنایی گفته بود که «علاقه زیادی به حفظ حجاب داشت، مثلاً اگر مقداری چادر از صورتم کنار می‌رفت، می‌گفت روبگیر، نمازخوان و روزه گیر هم بود.»

در آن گفتگو همسر این قاتل زنجیره‌ای در پرسش به پاسخی درباره «تغییر رفتار سعید حنایی بعد از پر سروصدا شدن ماجرای قتل‌های زنجیره‌ای زنان خیابانی در مشهد» گفته بود: «من چندین بار به سعید گفتم خیلی دوست دارم قاتل زنان خیابانی را بعد از دستگیری ببینم.

او می‌گفت بعضی‌ها گفته‌اند آهن فروش‌های صدمتری (محله‌ای در مشهد) و جعبه فروش‌ها دست به این قتل‌ها می‌زنند و بعضی‌ها هم گفتند کار گروه انصار است.» به گفته همسر سعید حنایی او همواره از زبان مردم این قتل‌ها را مفید می‌دانسته است.

داستان قتل‌های پی‌در‌پی و دستگیری قاتل عنکبوتی

هفتم مرداد ماه سال ۱۳۷۹ گزارش ناپدید شدن یک زن ۳۰ ساله به همراه دختر هفت ساله‌اش نقطه شروع پرونده قتل‌های زنجیره‌ای مشهد شد. پرونده قتل‌های زنجیره‌ای مشهد قریب به یک سال در جریان بود تا سرانجام در مردادماه سال ۱۳۸۰ قاتل عنکبوتی دستگیر شد. سعید حنایی در این مدت شانزده نفر را کشته بود. شانزده زن خیابانی که برخی از آن‌ها به دلیل فقر بسیار خانواده‌هایشان حتی هزینه‌های کفن و دفن را هم نداشتند.

ماموران پلیس جنایی شهر مشهد هر چند وقت یک‌بار جنازه زنانی را در نقاط مختلف و اغلب دور از انظار پیدا می‌کردند و در تحقیقات مشخص می‌شد برخی از آن‌ها سابقه کیفری هم داشته‌اند. بیشتر آن‌ها به یک روش کشته شده بودند؛ خفگی با روسری. قاتل عنکبوتی مشهد جسد مقتولین را در چادر و یا پارچه‌ای بزرگ می‌پیچید و در نقطه مورد نظر رها می‌کرد.

تشابهات فراوان شکل و روش قتل‌ها تردیدی به جای نگذاشته بود که قاتل سریالی در کمین زنان خیابانی شهر نشسته است. حالا ماجرای قتل‌های زنجیره‌ای مشهد، ماجرای اصلی اخبار حوادث کشور است و آنقدر توجهات را به خود معطوف کرده که حتی کسانی حاضرند برای کسب شهرت هم که شده خود را به پلیس معرفی کنند و قتل‌ها را به گردن بگیرند!

مثل کسی که خودش را «صیاد سیمرغ» معرفی کرده بود و بازداشت شد و، اما وقتی تحت بازجویی قرار گرفت معلوم شد صرفا برای رسیدن به شهرت چنین ادعایی را مطرح کرده و چیزی از قتل‌ها نمی‌داند. راز پرونده همچنان ناگشوده باقی ماند تا این‌که آخرین طعمه قاتل سریالی باز دست او فرار کرد. «مژگان»، که سابقه مواد فروشی داشت، یک هفته بعد از فرار از دست سعید حنایی در «طرح ویژه پلیس» دستگیر شد و وقتی تحت بازجویی قرار گرفت ماجرای شب فرار را برای ماموران تعریف کرد.

مژگان در تعریف ماجرای فرار اینگونه گفته بود: «مردی با موتور جلوی پایم توقف کرد و از من خواست همراهش به خانه‌اش بروم. اول نمی‌خواستم قبول کنم، اما در نهایت سوار موتور شدم. آن مرد ساکت بود و در طول راه حرفی نزد... وقتی وارد خانه شدیم او در‌ها را قفل کرد ... داشتم روسری‌ام را درمی‌اوردم که آن مرد از پشت سر به من حمله کرد و شال گردنی را دور گلویم انداخت. آن را با تمام زورش فشار می‌داد. من با ناخن‌هایم او را چنگ زدم و بعد با مشت محکم به شکمش کوبیدم. بعد خواستم فرار کنم، ولی در قفل بود به همین دلیل شیشه داخل ساختمان را شکستم. مرد خیلی ترسیده بود. التماس می‌کرد و می‌گفت آرام باشم تا اجازه بدهد بروم. می‌دانستم باز هم نقشه‌ای در سر دارد. به اتاق عقبی دویدم و با صدای بلند گفتم اگر در را باز نکند شیشه‌های اتاقی که به کوچه مشرف بود را می‌شکنم. بالاخره او در را باز کرد و من پا به فرار گذاشتم. آنقدر ترسیده بودم که کفش هایم را جا گذاشتم.»

ناگفته‌هایی از سعید حنایی؛ ۱۸ سال پس از اعدام قاتل عنکبوتی

به گفته مقامات پلیس سعید حنایی همواره بر سر صحنه پیدا شدن جنازه‌ها حاضر می‌شده و حتی گاهی در حمل آن به نیرو‌های پلیس و آمبولانس کمک می‌کرده است. در جریان قتل‌های زنجیره‌ای، یک‌بار سعید حنایی به عنوان مظنون دستگیر می‌شود، اما با تیزهوشی ظن ماموران را از خود برطرف می‌کند و آزاد می‌شود. پس از بازگویی ماجرای فرار مژگان، سرنخ‌ها برای پیدا کردن سعید حنایی بیشتر می‌شود و سرانجام قاتل عنکبوتی مشهد چند هفته بعد از گریختن آخرین قربانی، قاتل عنکبوتی دستگیر شد.

سعید حنایی در اولین جلسه دادگاه به شانزده فقره قتل اعتراف کرد و گفت که از کار خود پشیمان نیست و اگر دستگیر نمی‌شد می‌خواست ۱۵۰ زن خیابانی را به قتل برساند. ۳۱ مردادماه سال ۱۳۸۰ روزی بود که دادگاه سعید حنایی برگزار شد. او ادعا می‌کرد که تمامی زنانی که کشته شده «زنان ناپاکی بودند که گناه را در شهر مقدسی همچون مشهد گسترش می‌دادند».

او مدعی بود که «تنها برای اجرای فرمان الهی را در روی زمین و مملکت اسلامی دست به چنین کاری زده است».

قبل از روز دادگاه سعید حنایی در اعترافات اولیه اش عنوان کرده بود که انگیزه او برای انجام قتل‌ها انتقام‌گیری بوده است. پیش‌تر‌ها روزی مردی همسر سعید را سوار ماشینش می‌کند و مزاحم او می‌شود. این ماجرا تاثیر عمیقی روی سعید می‌گذارد و او در ابتدا سعی می‌کرده تا با مرد‌هایی که مرتکب چنین اعمالی می‌شوند برخورد کند، اما زمانی که مورد ضرب و شتم از سوی آن‌ها قرار گرفت تصمیم گرفت هدفش را تغییر دهد شروع به قتل زنان خیابانی می‌کند. سعید حنایی، قاتل عنکبوتی مشهد در تاریخ ۲۸ فروردین سال ۱۳۸۱ اعدام شد.

منبع: independentpersian

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مشهد مرقدمطهر اقا امام رضا (ع)را دارد که علاوه بر افزودن معنویات مردم با توجه به پول نذرات و داشتن کارخانه،تاسیسات و خیلی جیزهای دیگه که می تواند کل کشور را با ان اداره کرد اما متاسفانه شهر مقدس مشهد یکی از شهرهای پر از جرم جنایت کشور تبدیل شده است.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دست سعید حنایی درد نکنه

    • بدون نام

      عملا مژگان پیداش کرده، وگرنه پلیس...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زرنگ بوده مژگان دمش گرم

    • ح

      امان ازجهل

    • رامتین

      زن ها باید مهارت شوهرداری داشته باشند تا مطلقه نشوند و به انحراف و بیراهه کشیده نشوند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برای مردها هم توصیه ای داری یا اونا کارشون درسته

      • بدون نام

        چی میگی برا خودت.پس این وسط نقش مردا چیه

      • بدون نام

        بعدشم مگه هرگی مطلقه میشه به انحراف و بیراه کشیده میشه.میدونی خدا یه چیز خیلی مهمی به آدمیزاد داده به عنوان مغز.که میشه با ستفاده ازش اول به حرفی که میخوای بزنی یا بنویسی فک کنی بعد به زبون کثیفت بیاری پس سعی کن زیاد حرف نزنی یا حداقل یه لطفی به خودت بکن به حرفات یه خورده فک کن

      • بهار

        پس مردها این وسط چیکاره اند

    • بدون نام

      بابااین که فکر میکرده داره جامعه رو از وجود زنان بد پاک میکنه ولی الان بعضیها به زنها میگن که با زواری که از کشور عراق میان بخوابین صواب داره

      پاسخ ها

      • مهریماه

        ثواب

      • بدون نام

        تا چیزیو با چشات ندیدی قضاوت نکن
        ب زوار عراقی هم توهین نکن

    • بدون نام

      اینکه پسرش گفته بود من به پدرم افتخار میکنم نکته جالب قضیه بود. اخه یکی نیست بگه اون زن بدبختی که حاضر به این کار میشه یعنی دستش هیچ جا بند نیست و پشتوانه ای نداره (جایی خوندم طرف برای هزار تومان حاضر به این کار بوده) اگر واقعا به دنبال اصلاح جامعه هستی برای اون ادم کار ایجاد کن اون وقت مطمئنا هیچ کسی دنبال این کارا نمیره.

    • گیسو

      مجبور نیست تن فروشی کنه بره پله بشوره بره خونه های مردم کار کنه..حقشون بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پله شور هم زیاده دست زیاد شده تازه کی دیگه غریبه راه می ده تو خونه هر کی از قبل تر ها یه کارگر آشنا یا سفارشی داره برای اونطور کارها هم متقاضی زیاده

      • رویا

        خانم جوان 25ساله ای همراه خواهر 5ساله ش گدایی میکنه یه بار بهش گفتم چرا پله های آپارتمان ها را تمیز نمیکنی ؟
        گفت باید موبایل داشته باشم که بهم زنگ بزنن برم تمیز کنم
        گفتم هر روز هفته را به یک ساختمان اختصاص بده ، گفت نمیشه

        ببینید واقعا هستن افرادی که حاضر به کار کردن نیستن

      • سید

        سلام
        پله شستن که عیب نیست.
        من هم یک سال مستخدم بودم و همه جور کار خدماتی حلال انجام دادم الان هم یه تکنسین موفق هستم.

    • بدون نام

      هم نزنید.خسته ایم

    • بدون نام

      ماهیتشون همینه اینها، شکل و روشها فرق می کنه. یکی رو صندلی مدیریت، یکی کف خیابون.

    • عبدالرضا غیایی شاملو

      دلم میخواست بدونم که اگر سعید حنایی زنده بود و بجای آن دوران، چنین افکاری در این روزگار حاضر، به سرش میزد باز هم جرأت عملی کردن و انجام دادن این جنایتها را داشت؟ و یا اگر بر فرض محال این جنایتها را باز هم قادر بود که انجام بدهند آیا خودش و خانواده اش باز هم میتوانستند در این روزگار به انجام این جنایتها افتخار کنند و متکبرانه و مغرورانه همچون فاتحان قله های فتح نشدنی از این عمل دفاع کنند؟ بعید میدونم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همگه الان روزگار فرق کرد!!!!!!!

    • بدون نام

      با نوشتن این متن ها آن هم به صورتی که طرف خود را کاملا زیرپوستی مشخص می کند، از جنایتکاران قهرمان نسازید

    • بدون نام

      همیشه به خانواده های این اعدام شده ها فکر میکنم ، واقعا سرانجام زن و بچه هاشون چی میشه ؟؟؟!!!

    • مهریماه

      روحش شاد

    • بدون نام

      انگارواقعیت چیزدیگری بود،ساکت و آرام فقط میکشت؟

    • بدون نام

      احکام اسلام کاملا روشن هستند اسلام هیچ وقت اجازه چنین جنایتی رانمی دهد حتی اسلام توصیه به حفظ آبروی گناهکاران دارد

    • بهروز

      جالبه ی مرد مزاحم زنش شده رفته سراغ مردان مزاحم کتک خورده اومده زنهای خیابونی رو کشته خیلی مرد بوده خب میرفتی باشگاه

    • hooseun

      اگه قرارباشه هرکسی خودش بشه مجری قانون خودش حکم بده خودش اعدام کنه که دیگه یک نفرهم امنیت نداره

    • کرونا مدل ۵۷

      به امید دستیگری و مجازات اسید پاشان اصفهان

    • بدون نام

      زنی که تن فروشی میکنه ... کارش و گناهش ب خودش مربوطه.... هیچ کس حق نداره جانی و بگیره . قضاوت مختص خداس.

    • ناشناس

      اگه نمیگفت به زنها تجاوز کرده بیشتر ازش خوشم میومد. الان میدونم این کار از روی حماقتش بوده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج