علت چاقي شما سرعت شماست!
۹۸۶۵
۲۵ مهر ۱۳۹۰ - ۰۱:۰۳
۲۵۵۱۴ 
راحت‌ترين راه های لاغري
همه ما اين كار را انجام مي‌دهيم؛ سركار درحالي كه حجم انبوه كار پيش ماست، غذا هم مي‌خوريم يا در خانه، در حال تماشاي تلويزيون يا انجام كارهاي خانه تند و تند بشقاب غذاي‌مان را تمام مي‌كنيم.
برترین مجله اینترنتی ایران


همه ما اين كار را انجام مي‌دهيم؛ سركار درحالي كه حجم انبوه كار پيش ماست، غذا هم مي‌خوريم يا در خانه، در حال تماشاي تلويزيون يا انجام كارهاي خانه تند و تند بشقاب غذاي‌مان را تمام مي‌كنيم. حتي گاهي پيش آمده كه در حين رانندگي خيلي سريع يك ساندويچ را تمام كرده‌ايم اما اگر از اين عادت‌ها داريد دست نگه داريد، به نفع شماست كه اين عادت خودتان را كنار بگذاريد.



سرعتي‌ها چاق مي‌شوند

احتمالا براي شما هم پيش آمده، زماني كه سريع غذا خورده‌ايد دچار دل‌درد يا مشكلات گوارشي شويد اما يك دليل ديگر هم براي كنار گذاشتن عادت «تند غذا خوردن» وجود دارد؛ مطالعات جديد نشان داده، افرادي كه سريع غذا مي‌خورند نسبت به افرادي كه با سرعت معمولي غذا مي‌خورند هم BMI بيشتري پيدا مي‌كنند و هم دور كمر آن‌ها سريعا افزايش پيدا مي‌كند. يعني در يك كلام اين گروه هم اضافه وزن پيدا مي‌كنند و هم تناسب‌اندام خود را از دست مي‌دهند. در مطالعه‌اي كه در دانشگاه هاروارد انجام شده است، 2500 زن مورد بررسي قرار گرفتند، سرعت غذا خوردن آن‌ها به گروه‌هاي «بسيار آهسته»، «آهسته»،‌ «متوسط»، «نسبتا سريع» و «بسيار سريع» تقسيم شد و درنهايت پس از يك سال مشخص شد كه به‌رغم داشتن رژيم غذايي يكسان، زناني كه بسيار سريع غذا مي‌خوردند 7/2درصد BMI بيشتري نسبت به افرادي كه با سرعت آهسته يا بسيار آهسته غذا مي‌خوردند پيدا كردند.



40 بار بجويد

هر لقمه را 40 بار بجويد. نتايج مطالعات اخير نشان داده، افرادي كه هر لقمه غذا را 40 بار مي‌جوند به نسبت كساني كه هر لقمه غذا را 15 بار مي‌جوند 12 درصد كمتر كالري جذب مي‌كنند. شايد از نظر شما مشكل باشد كه هر لقمه غذا را 40 بار بجويد اما اگر هم اين كار را نمي‌كنيد حداقل تعداد جويدن لقمه‌هاي غذاي‌تان را بيشتر كنيد.يادتان باشد كه يك قاشق غذا را بايد حداقل 15 بار بجويد اين درحالي است كه بسياري از افراد با 7 يا 8 بار جويدن يك لقمه غذا، آن را مي‌بلعند.



يك ساعت كنار بشقاب خود بگذاريد

دكتر استفاني مه يرز، متخصص تغذيه باليني در مركز تحقيقاتي دانا فاربر در بوستون آمريكا كه يكي از پزشكان مشاور درتحقيقات دانشگاه هاروارد بوده است، مي‌گويد: «به‌طور متوسط،‌در يك انسان حدود 20 دقيقه پس از شروع غذا خوردن پيام سيري در مغز شكل مي‌گيرد اما مشكل بسياري از انسان‌ها اين است كه با سرعت غذا مي‌خورند، درواقع قبل از اين‌كه احساس سيري در آن‌ها شكل بگيرد و مغز پيام سيرشدن را صادر كند بيشتر از حد موردنياز بدن خود غذا مي‌خورند. اگر سرعت غذا خوردن خود را بسيار آهسته كنيد ناگهان متوجه مي‌شويد كه با كمتر غذا خوردن هم سير مي‌شويد.» توصيه ما اين است، براي آن‌كه با سرعت غذا نخوريد يك ساعت كنار بشقاب خود بگذاريد و دائما به آن نگاه كنيد.



آهسته‌ها زودتر سير مي‌‌شوند

در مطالعه ديگري كه توسط مركز تحقيقات ملي تغذيه آمريكا و دانشگاه ويرجينيا انجام شد 30 دانشجوي داوطلب تحت بررسي قرار گرفتند. كالري غذاي اين گروه كاملا دقيق بررسي مي‌شد و سپس به وسيله دستگاه‌هاي مخصوص، ميزان كالري جذب شده آن‌ها ثبت مي‌شد و درنهايت مشخص شد كه در اين گروه اگر سرعت غذا خوردن كاهش يابد در هروعده غذايي 70 كالري كمتر جذب بدن مي‌شود. جالب اين‌كه احساس سيري در زماني كه آهسته غذا بخوريد، با خوردن حجم كمتري از غذا ايجاد خواهد شد و درواقع پس از يك هفته مشخص شد، در افرادي كه سرعت غذا خوردن خود را به‌طور مشخص كاهش داده‌اند ميل به غذا خوردن كاهش يافته و حجم غذاي معمول آن‌ها هم 10درصد نسبت به گذشته كم مي‌شود. قطعا با خواندن مطالب بالا هوس كرده‌ايد كه سرعت غذا خوردن خود را كاهش دهيد اما چطور اين كار را انجام دهيد؟ خيلي سخت نيست، فقط از اين توصيه‌ها استفاده كنيد.





وسط غذا هم حرف بزنيد و هم آب بخوريد

  برخي پزشكان مي‌گويند، نوشيدن آب در بين غذا صحيح نيست اما برخي از متخصصان تغذيه مي‌گويند، خوب است كه شما وسط لقمه‌هاي غذاي‌تان فاصله بگذاريد و مثلا جرعه‌اي آب بنوشيديا حتي با ساير افرادي كه سر سفره هستند صحبت كنيد. البته در زمان خوردن و جويدن غذا نبايد صحبت كنيد اما در فاصله بين لقمه‌ها مي‌توانيد صحبت كنيد و به اين صورت كاري كنيد كه اضافه وزن پيدا نكنيد. اليزا اپل، پروفسور متخصص روانشناسي تغذيه و اختلالات تغذيه‌اي در دانشگاه كاليفرنيا مي‌گويد: «هركاري كه در بين لقمه‌هاي‌تان انجام دهيد و باعث شود كه زمان بيشتري را به غذا خوردن اختصاص دهيد، مي‌تواند موجب جلوگيري از افزايش وزن شما شود زيرا اينگونه هم آرام‌تر غذا مي‌خوريد هم زودتر احساس سيري پيدا مي‌كنيد.» اما باز هم اين نكته را يادتان باشد كه صحبت كردن و آب خوردن را به فاصله بين لقمه‌ها موكول كنيد نه اين‌كه در حال جويدن و خوردن غذاها صحبت كنيد يا آب بنوشيد.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

مجله اینترنتی برترین ها


نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج