۹۹۰۸۵۱
۴۴ نظر
۵۰۰۷
۴۴ نظر
۵۰۰۷
پ

بحران و کسادیِ کم‌سابقه در بازار طلا و جواهر

رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی گفت: عملا میزان خرید و فروش مصنوع طلا به سمت صفر میل کرده و یک فاجعه به تمام عیار است، اگر وضعیت این صنف یکی، دو ماه دیگر با این وضعیت ادامه پیدا کند تصور من این است که این صنف تقریبا با ورشکستگی سراسری مواجه می‌شود.

خبرگزاری ایسنا: رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی گفت: عملا میزان خرید و فروش مصنوع طلا به سمت صفر میل کرده و یک فاجعه به تمام عیار است، اگر وضعیت این صنف یکی، دو ماه دیگر با این وضعیت ادامه پیدا کند تصور من این است که این صنف تقریبا با ورشکستگی سراسری مواجه می‌شود.

شهرام مرصعی درخصوص اهمیت و حساسیت طلا نسبت به مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اظهار کرد: طلا به عنوان کالایی که نقدشوندگی بسیار بالایی دارد همواره مورد توجه سرمایه‌گذاران بوده و تا زمانی که این ارزش ذاتی را دارد مورد توجه خواهد بود بنابراین وقتی که یک کالایی چنین جذابیت بالایی برای قشر بزرگی از سرمایه‌گذاران دارد و به نوعی پشتوانه محسوب می‌شود، همان‌قدر هم حساس است.

بحران و کسادیِ کم‌سابقه در بازار طلا و جواهر

وی ادامه داد: پرکشش بودن کالا به این معناست که مردم نسبت به تهیه آن حساسیت بالا ندارند اما وقتی کالا کم‌ کشش است یعنی مردم نسبت به داشتن و تهیه آن کالا حساسیت دارند به عنوان مثال نان از جمله کالاهای کم کشش به شمار می‌آید و اگر قیمت نان دوبرابر هم شود درست است که در فروش محصول تاثیر می‌گذارد اما تاثیر آن کم است چرا که مردم به آن نیاز دارند. کالاهای لوکس از انواع کالاهای پرکشش هستند که وقتی قیمت آن‌ها بالا می‌رود ضرورتی ندارد که مردم آن‌ها را تهیه کنند بنابراین آن را تهیه نمی‌کنند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: طلا یک کالا پرکشش است چراکه یک کالا ضروری نیست یعنی به محض اینکه قیمت بالا می‌رود دلیلی برای خرید آن وجود ندارد اما با وجود اینکه طلا در حوزه کالاهای کم‌کشش قرار دارد، رفتار اجتماع و واحدهای بزرگ سرمایه‌گذاری کاری کرده است که طلا از خود عکس‌العمل عکس نشان بدهد که این به خاطر تقاضای بالا که ناشی از نیاز حیاتی نیست، بلکه به خاطر افکار سیاسی و اجتماعی است که پشت این قضیه وجود دارد، یعنی مردم به واحدهای پولی خود اطمینان ندارند به همین دلیل می‌خواهند کالای جایگزین با درصد نقدشوندگی بالا تهیه کنند و از همه در دسترس‌تر، مفیدتر، کم‌حجم‌تر و گران‌تر طلا است بنابراین تقاضا در دنیا به این خاطر بالا رفته است.

رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی بیان کرد: یک بانک مرکزی باید دلار و یورو و واحد پولی کشور خود را به میزان بالا داشته باشد اما وقتی که به آن پول اعتمادی ندارد سعی می‌کند تا بخش قابل‌توجهی از آن را به کالایی با ضریب نقدشوندگی و اطمینان بالا تبدیل کند.

تنزل قیمت طلا بخشی از یک صعود ناگهانی است

مرصعی خاطرنشان کرد: طلا نسبت به مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی حساس است یعنی هر حرکت ناموزونی اگر در حوزه سیاست، اجتماع و یا اقتصاد ایجاد شود به سرعت در طلا تاثیر آن قابل مشاهده است، بنابراین در یک ناملایماتی مثل وقوع کرونا و همه‌گیری آن و تاثیرات آن بر مبادلات جهانی و در اقتصاد جهانی نیز خود را بیشتر نشان خواهد داد، طلا به سرعت از خود حساسیت نشان می‌دهد بنابراین افزایش ناگهانی قیمت را باید در نظر گرفت و اینکه بیش از ۲۰ دلار در فاصله یک روزه تنزل می‌کند، بخشی از صعود ناگهانی است.

وی افزود: در مجموع چنین بحران‌هایی طلا را دچار هیجان و نوسان می‌کند و قیمت آن بالا می‌رود، حال هرچه از این حساسیت کم شود بدین صورت که علائمی دال بر اینکه کرونا در بعضی مناطق مهار و در بعضی مناطق کم شده است و یا در بعضی مناطق مردم ضمن رعایت اصول بهداشتی به آن بی‌توجه شده‌اند و فعالیت‌ها به نوعی از سر گرفت می‌شود و این خود تاثیر می‌گذارد بدین صورت که ما در جهان به سمت عادی‌سازی اجتماعی پیش می‌رویم و بنابراین این خود را در قیمت طلا نشان می‌دهد و طبیعی است که مقداری پایین بیاید.

با تداوم شرایط قیمت طلا بالاتر خواهد رفت

این کارشناس اقتصادی درمورد وضعیت قیمت طلا اضافه کرد: یک بحث در مورد قیمت طلا بر سر ماندگاری آن است به این صورت که به عنوان مثال آیا نزول قیمت‌ها همچنان ادامه خواهد داشت و یا دوباره با هیجانات جدید مواجه خواهیم بود؟ بخشی از این‌ها را هیچکس نمی‌داند چرا که ما نمی‌دانیم این بیماری و این ویروس جدید است و همچنین رفتار آن جدید است، باید صبر کنیم و ببینیم که این ویروس چه بروز و نمودی خواهد داشت تا بعد ما بتوانیم در بخش‌های مختلف اعم از پزشکی، اجتماعی و همچنین اقتصادی که به صورت غیر مستقیم مرتبط است، تمهیدات لازم را بیاندیشیم.

مرصعی افزود: هنوز برای پیش‌بینی زود است و باید صبر کنیم و ببینیم چه اتفاقی می‌افتد اما اگر کرونا این تاثیراتی را که در حال حاضر در اقتصاد جهان و در رفتار مصرف‌کننده و تولیدکننده گذاشته است، ادامه بدهد و نیز همچنان مهار ناپذیر به فعالیت خود ادامه بدهد من هم از آن دسته افرادی هستم که قیمت طلا را بالاتر از اکنون می‌بینم.

رکود در بازار مصنوعات طلا

وی درخصوص تفاوت وضعیت طلای خام و مصنوعات طلا عنوان کرد: در مورد طلا با دو دیدگاه صحبت می‌شود؛ راجع به طلا خام با یک دیدگاه صحبت می‌کنیم و راجع به مصنوع ساخته شده از طلا باید در فضای دیگری صحبت کرد. اصولا در چنین شرایطی وقتی قیمت طلا بالا می‌رود، راجع به طلای خام به صورت شمش و سکه صحبت می‌کنیم و این در مورد مصنوع طلا نیست چراکه عملا میزان خرید و فروش مصنوع طلا به سمت صفر میل کرده است و یک فاجعه به تمام عیار است، من فکر می‌کنم در هیچ صنفی میزان معاملات با این شدت به سمت صفر حرکت نکرده است مگر اینکه تعطیل شده باشد. اگر وضعیت این صنف یکی، دو ماه دیگر با این وضعیت ادامه دهد تصور من این است که این صنف تقریبا با ورشکستگی سراسری مواجه می‌شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نگاه من به مسائل مختلف از جمله مسائل سیاسی با دید مدیریتی است، گفت: ما اگر مسائل را نبینیم و پیش‌بینی نکنیم این مسائل به وجود می‌آیند و تا زمانی که نتوانیم حل کنیم باقی می‌ماند و هر چه می‌گذرد وضعیت بدتر و از کنترل خارج می‌شود.

مرصعی درخصوص ایجاد سردرگمی در میان فعالان حوزه‌های مختلف بیان کرد: ما در رابطه با کرونا این مساله را می‌بینیم که سیاستمداران ما یک دست حرف نمی‌زنند و وقتی شرایط این‌ گونه باشد مردم و فعالان حوزه‌های مختلف دچار سردرگمی می‌شوند. زمانی که آشفتگی به وجود می‌آید میزان پیش‌بینی، تجزیه و تحلیل‌‌ها و تصمیم‌گیری‌ها با ریسک بالا مواجه می‌شود و عمدتا هم خطا هستند.

رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی افزود: مردم در چنین شرایطی احساس خطر و ناامنی می‌کنند و به سمت انبار کردن طلای خام به صورت شمش و حداکثر سکه روی می‌آورند و این را فقط مردم انجام نمی‌دهند بلکه نهادها، سازمان‌ها و واحدهای سرمایه‌گذاری کلان هم انجام می‌دهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      نگران نباش بزار یکم بیاد پایین خیلی بردید بالا چه خبره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بهترین سرمایه گذاری فقط زمینه و خاکه چون بت خیانت نمیکنه طلا و ارزش و ماشین و بورس همگی مدت دارن یه ماه شاید بالا باشی ولی بعدش زیری ولی زمین نه الا یه زمین خالی تو کل کشور بالا 400م شده

      • سيدعل چلاغ

        يکمم اين طلا فروشا ورشکست بشن خوب . همش بايد مردم عادي تاوان بدن؟

      • بدون نام

        سزای گرانفروشی نخریدنه...

      • بدون نام

        حالا وقتی بورس بدون پشتوانه در عرض سه روز سقوط کرد و نابود شد همه هجوم میبرن سمت طلا و سکه به 11 میلیون رسید

      • بدون نام

        پوست ملتو کندین مملکت دولت نظارت نداره

      • hassan.h

        قیمت افت نکرده است معاملات مصنوعات طلا راکد شده است اگر می خواهید به اقتصاد کشورتان کمک کنید از تبدیل سرمایه ها به طلا پرهیز کنید برید به سمت بورس

    • بدون نام

      گرمی ۶۴۰کی پول داره بخره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اختلاس گرها!!!

    • بدون نام

      طلا که پاکه چه منتش به کروناست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        طلا گرمی 90بود میشد خرید،،الان که مثل فحش می مونه

      • بدون نام

        طی ده سال سرمایه طلا فروشان هزار برابر شده است کسی قبلا یک کیلو طلا تو مغازه داشت شش تومان میشد اما الان 650 میلیون است بدون زحمت و از بی لیاقتی مسیولین اقتصادی اجناس چند هزار برابر شده است

    • بدون نام

      اگه مردم به دلار وماشین وطلا هجوم نبرند برای مدتی خودبه خود پایین میاد ودراین وسط سردلالان بی کلاه میماند انشاالله

    • بدون نام

      جز خود شما مردم عادی پول دارن برای یک سکه بالای 6500000 پول بدن
      خدا ازتون نگذره که چی بر سر این مردم آوردین

    • بدون نام

      همه قاچاقی تو این کشور زنده ایم
      باز میان تو تلویزیون میگن ما تونستیم....

    • بدون نام

      ۶۰ میلیون ک زیر مطلق فقرن...کاری با طلا ندارند فقط دنبال یه لقمه نان خالی هستن...

    • بدون نام

      به درک
      به جهنم
      ایشالا همتون ورشیکسته بشین از بس که خون مردم رو تو شیشه کردید ولی بعید میدونم دوباره روز از نو شروع میشه سکه میشه ۱۰ میلیون دلار ۲۵ تومن پرایدم ۱۰۰ میلیون
      ملت بدبخت بیچاره ام روز به روز بدبخت رو بدهکارتر از دیروز میشن
      مسئولینم فقط به ریش مردم بخندن و فقط به فکر روز قدس باشن

      سانسورچی اگه چاپ نکنی ایشالا کرونا بگیری

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دوست عزیز از چی ناراحتی آخه طلا به روز قدس چه ربطی داره؟! عجب منطقی داری؟!

      • بدون نام

        میگن بهش،
        اونم مجبوره سانسور کنه

      • بدون نام

        از چی؟
        از اینکه اینا همش تقصیر دولته
        خیلیم بهم ربط دارن
        فقط میگن مردم بیاید رای بدید
        الان که مردم نیاز به پول دارن وام ۱ میلیونی میدن بعدم پسش میگیرن
        بعد یه دولت مثل دولت کافر انگلیس ۶۰ هزار پوند به خونواده ها بلاعوض کمک میکنه
        مردم روز به روز دارن بدبختر میشن
        فهمیدی؟

    • م

      بهتر.چند تا طلا فروش هم ورشکست بشن چی میشه.

    • بدون نام

      ان شاء الله که قیمتش سقوط کنه

    • کامران

      سالها صنف طلافروشها سر مالیات ارزش افزوده و اجرت سر مردم کلاه گذاشتند انشالله که بساط طلا خریدن از عروسیها و مجالس و کل جامعه کم بشه.و کلا فقط شمش خرید و فروش بشه

    • بدون نام

      خداکنم ورشکست بشن بحق خداوند
      از بس کلاه سر مردم گذاشتن

    • علیرضا

      ورشکستگی ؟؟؟ تا حالا کدوم زرگری ورشکست شده ؟ ظرف شش ماه ارزش ۱۰۰ میلیون طلا شد ۲۰۰ میلیون !! اونوقت این ورشکستگی میاره ؟

    • بدون نام

      فیلمشونه.وگرنه اینم نوبتی میره بالا.

    • بدون نام

      جان هرکه دوست دارید نخرید مجبور میشوند قیمت ها را پایین بیاورند

    • سپید

      قیمت بیارید پایین چه خبره چه خبره مردم آه ندارن که با ناله سودا کنن می تونن طلا بخرند

    • بدون نام

      انشالله جوری بشه که نتونید زیر قرض قد علم کنید
      نامردای بی وجدان مخصوصا دلالهای کثیف

    • بدون نام

      به درک اسفل سافلین که ورشکست میشن

    • بدون نام

      به جهنم که ورشکسته میشن انشاالله تمام طلا و سکه و دلار ورشکسته بشن و به فنا برن

    • قو

      از بس کم فروشی گران فروشی کردن که خداوند کرونا فرستاد تا عذابی برای این قشر بیشتر باشه گرچه در این دنیا بدلیل ناپاکی یه عده ای هم پاسوز شدن هیزم تر وخشک خدا لعنت کن گرانفروش وکم فروش بانک ربایی وکسانی که باعث گرونفروشی وکسانی که می تونن جلوشون بگیرن نمی گیرن

    • بمبک

      آخرش مردم مجبور میشن برای ازدواج حلقه آهنی به دست کنن یه موقع طلا گرمی هزاروهشصد تومان بود حقشون هست

    • بدون نام

      طلا را که نمیشه خورد به کاری هم نمی آید اصلا چرا باید کسی طلا بخره.

    • بدون نام

      نگران نباشید قیمتش بره بالا دوبرابر بشه مردم صف میکشند واسه خرید

    • بدون نام

      همیشه شعبون. یه بارم رمضون

    • ..

      هنوز‌نمی‌دانید قیمت هرچیزی در‌این مملکت دستوری است؟

    • بدون نام

      اینقدر سرمایه دارند که اگر دو ماه هم بسته باشند ناراحت نیستن چون توی این مملکت بی در و پیکر سرمایه شان سه برابر میشه کک شان هم نمیگزه الان تو این کرونا یک طلا فروش مرده؟ نه چرا چون میدانند یکسال هم نیان سرکار خود بخود سرمایه روی سرمایه می آید.

    • بدون نام

      دم ملت گرم...نخرید...این که دیگه کالای اساسی نیست...بعدم نه مراسم عقد و عروسی هست که بخرن...قاعدتا باید بیاد روی ۴۰۰ حداقل...

    • بدون نام

      ایشالا همونطور که مردم رو اقای روحانی بدبخت کرد خود خدا قدر و اندازش بهش عطا کنه به اندازه همون خنده هایی که میکنه

    • لاکپشت سبز

      مردم فقط میفروشن ما که فروختیم واسه چک وقسطامون

    • بدون نام

      طلا چیه دیگه واسه حبوباتم باید وام بگیریم

    • بدون نام

      باسلام.باتمام بی کفایتی دولت در کاهش ارزش پول ملی قیمت دلار وسکه بازهم حبابی به نظر می رسه وبازهم بی کفایتی دولت اشرافی

    • پروفسور

      اگر مردم وجود نداشته باشند قیمت اچناس مثل طلا پایین میاد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج