۹۹۶۷۲۲
۳۱ نظر
۵۰۱۷
۳۱ نظر
۵۰۱۷
پ

تاکید دوباره اردشیر زاهدی بر مواضع قبلی

روزنامه جام‌جم در گفت‌وگویی صریح با اردشیر زاهدی (وزیر خارجه دوره پهلوی) به بررسی مواضع وی درباره سیاست خارجی ایران پرداخته است.

روزنامه جام‌جم در گفت‌وگویی صریح با اردشیر زاهدی (وزیر خارجه دوره پهلوی) به بررسی مواضع وی درباره سیاست خارجی ایران پرداخته است.

تاکید دوباره اردشیر زاهدی بر مواضع قبلی

بخشی از این گفتگو را می خوانید:

شما باتوجه به مسؤولیتی که طی سال‌های ۴۵ تا ۵۰ در صحنه سیاست خارجی ایران داشتید و شناختی که از مناسبات بین‌المللی و به‌ویژه از آمریکا دارید، آیا تأیید می‌کنید نوع مواجهه آمریکا با جهان به خصوص ایران مواجهه‌ای ظالمانه و زورگویانه است؟

من تایید می‌کنم که آمریکا می‌خواهد به ایران زور بگوید، البته ایران را نمی‌شناسند و از شرایط موجود دنیا سوءاستفاده می‌كنند. این حرفی كه اینها امروز به ایران می‌زنند، خلاف شرف، اخلاق و انسانیت است، به‌خصوص كشوری كه ادعای ابرقدرتی می‌كند. ابرقدرت باید فهم داشته باشد و مخاطب خود را بشناسد. رابطه ایران و آمریكا بیشتر از 167 سال سابقه دارد و اسباب تأسف است كه آمریكا چنین دوستی را از دست داده‌است.

ایران این‌قدر از خودش حوصله نشان داد و برای این‌که مشكلاتش را حل كند و به مردمش برسد، گفت‌و‌گو با 1+5 را قبول كرد و دو سال و خرده‌ای هم چانه زدند تا پنج كشور اروپایی بعلاوه آمریكا آن را امضا كردند. كشوری كه خودش را ابرقدرت می‌داند، به دلیل این‌که رئیس‌اش یا اطرافیان او دل‌‌درد گرفته‌اند، نمی‌تواند به خودش اجازه دهد كه زیر این قرارداد بزند، چون هم خلاف اخلاق و هم خلاف وجدان است و در هیچ جای دنیا نمی‌تواند اخلاقا قابل قبول باشد، به‌خصوص كه سازمان ملل و این پنج كشور امضا كردند، اما ایشان چون از آقای اوباما خوشش نمی‌آمد، این كار را كرد كه هم بچگانه و هم غلط و هم غیرقابل قبول بود.

سیاست دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در برخوردبا آمریکا راچگونه ارزیابی می‌کنید ؟

هر چیز در موقعیت خودش معنا پیدا می‌كند. البته من هم دیپلمات برجسته‌ای نبودم، ولی سعی كردم هر چیزی كه از دستم برمی‌آید برای مملكتم انجام دهم. مسلماً در شروع كار، مسؤولین ایران فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرده و احتمالا اشتباهاتی هم داشته‌اند، ولی همان‌طور كه من در نطقی كه دموكرات‌ها و دیپلمات‌ها هم حضور داشتند گفتم، در تمام مذاهب، بخشش بزرگ‌ترین لذت در دنیاست و انتقام‌گرفتن یكی از بدترین چیزهاست.

امروز جمعیت مملكت 83میلیون است، وقتی كه ما بودیم 35میلیون بود. از این 83میلیون، حداقل 60میلیون سواد دارند و می‌توانند بخوانند و بنویسند. 40میلیون دانشگاه‌رفته هستند. 30میلیون از 83میلیون، كسانی هستند كه كار می‌كنند و 20میلیون آنها خانم‌ها هستند كه برای ایران و هر كشور دیگری افتخار است و همه باید به آن افتخار كنیم. باید بگویم كه به‌خصوص در چند سال اخیر، برای وزارت خارجه‌ای كه دوست داشتم و آن را مثل فرزند خودم می‌دانم، احترام زیادی قائل هستم. من در اینها حس وطن‌پرستی می‌بینم و به آنها تبریك می‌گویم كه سیاست‌شان قابل احترام است. حتی رئیس‌جمهور کنونی ایران هم، با كمال قدرت و ادب پاسخ رئیس‌جمهور آمریكا را داد. برای من دولت‌ها فرق نمی‌كنند، آنچه كه مهم است مملكت و وطن و مردمانی هستند كه من آنها را برادرها و خواهرهای خود می‌دانم. به اینها ظلم شده‌ است و می‌شود.

یك كشور كه ادعای ابرقدرتی می‌كند، نمی‌تواند حتی دارو را برای این مردم تحریم و برای آنها زحمت ایجاد كند. صرفا به این دلیل كه تصور می‌كند تغییر رژیم در ایران به این سادگی‌هاست و می‌تواند آنها را به زانو درآورد. این را خطاب به جوان‌ها می‌گویم كه تاریخ 200‌ ساله اخیر ایران را بخوانند تا ببینند كه متأسفانه، همیشه اجنبی‌ها به ایران زور گفته‌اند و لذا ایران باید قدرت داشته باشد تا بتواند در مقابل زورگویی خارجی‌ها بایستد. این مردم نجیب -كه من واقعا افتخار می‌كنم بگویم ایرانی هستم- تمام این مشكلات را تحمل می‌كنند تا خودفروشی نكنند. متأسفانه افرادی هم هستند كه یا مملكت‌شان را فراموش كرده‌اند یا شرافت و حیثیت خود را از دست داده‌اند. ضرب‌المثلی فارسی داریم که بر اینها منطبق است: بدترین آدم كسی است كه سینه مادرش را گاز گرفته است! یك عده‌ای مصداق این ضرب‌المثل هستند و تِز می‌دهند كه: بروید و روی ایران بمب بیندازید! بر سر چه كسی؟ سر مردمی كه بی‌جهت به آنها ظلم می‌شود؟ روی سر مردمی كه این‌طور شرافتمندانه مشكلات را تحمل می‌كنند تا بتوانند به مملكت‌شان كمك و خدمت كنند. این مردم قابل احترام و افتخارند. ممكن است عده‌ای از این حرف‌ها خوششان نیاید و فحش هم بدهند. من به این حرف‌ها نه اهمیت داده‌ام، نه می‌دهم و فقط آنچه را كه از دستم برمی‌آید و وظیفه من هست، انجام می‌دهم كه در برابر وجدان و خدای خودم شرمنده نباشم. از طرف خارجی‌ها به ایران ظلم شده و ظلم می‌شود و باید جلوی آن را گرفت.

خوشبختانه ایرانی‌ها مرد و مردانه ایستاده و توانسته‌اند به‌تدریج حق خود را بگیرند و خود را ثابت كنند. همین الان كه دارم با شما صحبت می‌كنم، مقاله نیویورك‌تایمز جلوی روی من هست كه درباره مقاومت ایرانی‌ها در برابر این فشارها نوشته. منظورم این است كه خود آمریكایی‌ها هم این را قبول دارند. من معتقدم اینها با این قرتی‌بازی‌هایی كه انجام می‌دهند، به جایی نمی‌رسند. اینها با عربستان سعودی معامله می‌كنند. عربستان سعودی چه عنوانی دارد جز این‌که یك رژیم آدمكش و خونخوار است كه می‌رود و در مملكت دیگری آدم‌ها را می‌كشد و بعد می‌گوید: من حافظ مكه هستم! كسی كه مسلمان است و شرف دارد، آدمكشی و خونخواری نمی‌كند، آن هم این‌طور وحشیانه. اینها خلاف وجدان و قوانین انسانی است و من نمی‌توانم با این چیزها موافق باشم. ایران هزاران سال تاریخ دارد و همیشه به دنبال صلح بوده است. حكومت‌ها همیشه آمده و رفته‌اند، ولی باید امروز و فردا را دید. آب ریخته را نمی‌شود به جوی برگرداند.

من به همه هموطنانم قول می‌دهم كه شرافت و وجدانم را در اختیارشان قرار بدهم و در هر جا كه از دستم بربیاید، از وطنم دفاع خواهم كرد، چون افتخار می‌كنم كه هم ایرانی باشم، هم مسلمان و از چیزی هم باك ندارم. این را باید غرب بفهمد که اگر یك مسلمانی بد كرد، او نامسلمان است، نه این‌که همه مسلمان‌ها بد هستند. این جوان‌ها آتیه این مملكت هستند. من به روح پدر و مادرم -كه عزیزترین كسانی هستند كه داشتم- قسم می‌خورم كه وقتی تلفنی یا حضوری با این جوان‌ها صحبت می‌كنم، به آنها حسادت نمی‌كنم، بلكه افتخار می‌كنم و خجالت می‌كشم كه در قدیم آن‌طور كه باید و شاید متوجه اینها نبودیم! اینها لیدرهای جدید هستند و غیرت و شرف و هوش دارند. معلوماتی را كه اینها دارند، امثال من ندارند! بنابراین من خیلی خوشبین هستم و تردید ندارم كه بالاخره حق به حقدار می‌رسد.

باز هم می‌گویم که به ایران افتخار می‌كنم كه عمده چیزهایی را كه نیاز دارد، بدون این كه از خارج خریده باشد، با همت و تلاش و غیرت همین مهندسین جوان،برای خودش تهیه کرده است. زیردریایی و موشك و هر چه را كه نیاز دارد، درست و این همه پیشرفت كرده. ایران باید در مقابل دشمن قوی باشد.مگر قرار است ایران همه چیزش را بدهد و كاری را كه با قذافی كرده‌اند، با ایران هم بكنند؟ ایران لیبی نیست كه آنجا را به كثافت كشیده‌ و هنوز هم توی آن مانده‌اند! قذافی گول خورد. ایران باهوش‌تر از این حرف‌هاست. تاریخ دارد و شرف دارد و به این آسانی نمی‌شود آن را از جا تكان داد. من هم شرافتمندانه برای این افراد دعا می‌كنم كه این‌طور همه ناراحتی‌ها و مشكلات را تحمل كرده‌اند تا به برادرها و خواهرهایشان خدمت كنند. این قابل تقدیر است.

كشور ما طی 200 سال گذشته به هیچ جا حمله نكرده، اما بارها به آن حمله شده است......ایران هیچ وقت مهاجم نبوده. به جوان‌ها می‌گویم كه باید بروند و تاریخ كشورشان را بخوانند. در این 200 سال بروید بخوانید و ببینید چه ظلم‌هایی كه به ما نشد...

در داخل ایران برخی جریانات و چهره‌های سیاسی مواضع اخیر شما را نپسندیدند و در مقابلتان گارد گرفتند. علت چیست؟

وقتی کسانی در خارج یا داخل ایران علیه من موضوع می‌گیرند در زمانی که من با تحریم مردم مخالفت می‌کنم و از استقلال کشور و حق داشتن امکانات هسته‌ای دفاع می‌کنم و پای ملت و مردمم می‌ایستم، وقتی کسی درجهت مقابل این موضع‌گیری بایستد هرکس که باشد او بدون شک تیشه به ریشه ملت می‌زند وخائن است چه اصلاح‌طلب باشد چه سلطنت طلب و نزد مردم ماهیت خود رامعرفی می‌کند و مردم جواب او را خواهند داد.

ممنونم از وقتی که در اختیار ما گذاشتید، در پایان اگر نکته ناگفته‌ای دارید بفرمایید.

ان‌شاءا... زیر سایه خدا، همه سالم و موفق و ایران قدرتمند و سرافراز باشد. امیدوارم حرف‌هایم راهگشا و روشنگرانه بوده‌باشد و اگر كسی هم نقدی بر حرف‌های من داشته‌باشد، با كمال میل و افتخار گوش می‌دهم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ایران هم به تو افتخار میکند

    • بی نام

      خب برگرد ایران

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حتما

    • آرمان عظیمی

      بعضی ها، سخنان اردشیر زاهدی را سیاست دورویه می خوانند و می گویند احتمالا قصد بازگشت دارد یا در ایران، اموال، اما این حرفها درست نیست، داماد شاه، مشکل مالی و کمبود ندارد، او هم عشق وطنش را دارد. اظهارات او در بی بی سی، ایران را تکان داد!!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آخرعمری میخوادتوایران دفن بشه پهلوبابا ننه اش

    • راد

      من نمیدانم این روشنفکران وطنی از نوع‌داخلی و خارجی و سلطنت چی ها و ترامپ چی ها چرا در برابر این اقا که چندین سال وزیر امور خارجه و سفیر ایران در امریکا و داماد محمد رضا پهلوی بوده مهر سکوت بر لب زده اند شاید از شوک وارد شده زبانشان بند شده و حیران مانده اند

    • فری

      آقا به شما یارانه تعلق نمی گیره انقدر التماس نکن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ای گفتی

      • بی نام

        قرار یارانه اش رو در عوض بدن به شما

    • منوچهر

      همینکه بر خلاف همه سیاستمداران شناخته شده اپوزیسیون داخلی و خارجی اعم از ایرانی و خارجی، با آن سوابق قبلی که از دوران شاهنشاهی بیاد داریم یا که خواندیم، شجاعانه و با افتخار از میهنت و هموطنانت و ارزشهای جامعه ات پشتیبانی میکنی قابل تقدیر و احترامی ،جناب آقای اردشیر زاهدی،عزت زیاد.

    • بدون نام

      سلام به به به اون شرفت آقای زاهدی عجب حرف های کفتی خداکنه100سال دیکه زنده باشی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بابامیخوادبیادایران بگیره فیلمشه

    • بدون نام

      افتخار میکنیم که ایرا نی هستی

    • بدون نام

      دیگه کمکم داره کارش راه میفته وهمین روزهاست که ببینیمش در تهران بزرگ.واین آخر عمری راحت وبدون بگیروببندی بخوابه بهشت زهرا البته این بگیر وببندش زیاد مطمئن نیستم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سیب زمینی چندسال پیش دیدی کسی نمی خرید ریختندتوکانال .این دیگه تاریخ مصرفش توامریکاتمام شده.

    • بدون نام

      مرد با وجدان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیلی خخخخخخع

    • ایرانی

      زاهدی ن تنها ب ایران افتخار نمیکند بلکه یک وطن فروش بتمام معناست الان هم یک قولی ویا پولی از مسولین کشور گرفته تا ابن حرفا را بزنه

    • بدون نام

      ۴۰ سال است با پولهای غارت کرده از ایران همراه خاندان ننگین پهلوی در آمریکا خوش کذرانی می کنید ...من هم بودم افتخار می کردم ..

    • بدون نام

      ایران مال همه ایرانیان است و شما هم بنوعی بخشی از تاریخ معاصر و خوشبختانه زنده ایران هستید امیدوارم دولتمردان با اغوش باز پذیرای این افراد باشد.نلسون ماندلا وقتی پیروز شد خیلی زود همه را بخشید و کشورش را از نفرت پراکنی نجات داد و ما متاسفانه نکردیم

    • بدون نام

      توبه گرگ مرگ واسلام

    • علیرضا

      درود به ایرانی های با شرف.

    • بدون نام

      اولم این امریکا نیست دوم خیلی بیشتر از لندن نشینان و البانی نشینان با شرف تره حداقل به امریکا نگفت که مردم ایران رو تحریم کنید مثل بچه های بعضی ها

    • بدون نام

      خوب بود همه جا هست .طرفدار مردم هم کم هستند.

    • ابراهیم حسینی

      حق می‌گوید باید احترام گذاشت به صحبت‌های که کرده، خداوند میگوید اگر بنده ام قبل از مرگ توبه کند من می‌بخشمش ما بنده خدا از خدا بالا تر نیستیم

    • فتحیkhadigefathi

      درجوانی خام بود ولی آلان در سنی هست که می فهمت خدا هم در توبه را بروی بنده اش باز گذاشته

    • ایرانیم اصیل واصل.

      کاربر09.42اول به معلوماتت اضافه کن بعدافاضه کلام بفرما.تواصلامیدونی اقای اردشیرزاهدی امریکازندگی نمیکنه؟ وقتی کسی توکشوردیگری ست چطوری تاریخ مصرفش برای امریکاتمام شده.التماس مطالعه بعدمطایبه.

    • بدون نام

      به گذشته اش کاری ندارم ولی حرف حق را زده. دعا میکنم اگر در گفته هایش صداقت دارد و واقعا توبه کرده عاقبت بخیر شود.

    • والی

      نا خواسته تحمل ادم رو درمقابل مشکلات بالا میبره وانسان فکر میکنه که اینهمه که به بدختی گرفتار شده پس ارزشش را دارد ولی اینهمه اختلاس که صورت میگیره یه جورایی حال ادم و میگیره

    • منصوره

      درود بر شرف و انسانیت شما، در آینده ای نزدیک شاهد پیروزی و سربلندی ایران اسلامی هستیم انشاءالله

    • عباس بقایی

      آفرین.ایرانی باقی بمان....مدافع حرم..ایثارگر...بسیجی...عشق میکنم که عین حقیقت رامیگی..شهادت .وشهیدشدن.افتخاروآرزوی.هشتادملیون.ایرانیست.پشت سررهبرجان میدهیم..
      ماگاوشیرده.نیستیم....ماصاحب گاوراکه ترامپ است سوارمیشویم.ونشادور.بهش فروخواهیم کرد...عربستان.کوچک است..آقاگفت همسایها چندتاشان.مهم نیست چیزی بگویند...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج