۱۲۷۳۲۹۲
۱۲۵۶
۱۲۵۶
پ

با وام مسکن چند متر خانه بخریم؟

طبق اعلام بانک مرکزی، در آذر ماه امسال متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۴۸ میلیون و ۷۳ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۲.۹ و ۴۷.۵ درصد افزایش یافته است.

تجارت نیوز: طبق اعلام بانک مرکزی، در آذر ماه امسال متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۴۸ میلیون و ۷۳ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۲.۹ و ۴۷.۵ درصد افزایش یافته است.

معاملات بازار مسکن در آذر ماه به بیش از ۱۰ هزار فقره واحد مسکونی رسیده است. این موضوع از تکرار الگوی افزایش معاملات در دی و آذر خبر می‌دهد. با این تفاسیر آیا رونق به بازار مسکن برگشته است؟

با وام مسکن چند متر خانه بخریم؟

معاملات مسکن تهران در مهر ماه امسال برای دومین بار به کمترین میزان رسید و فقط ۵ هزار و ۴۱۶ فقره معامله انجام شد. در آبان اما معاملات جان دوباره گرفت و فعالان بازار مسکن بیش از ۸ هزار فقره معامله انجام دادند.

حالا گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن آذر ماه از رشد دوباره معاملات خبر می‌دهد. تعداد معاملات در ماه گذشته به بیش از ۱۰ هزار واحد مسکونی رسیده که نسبت به ماه قبل ۲۷.۲ درصد افزایش داشته است.

روند صعودی تعداد معاملات مسکن قاعدتا از بازگشت رونق به بازار خبر می‌دهد. موضوعی که به ۲ دلیل توجیه پذیر است. اول این که کارشناسان بازار مسکن آذر و دی ماه را فصل رشد معاملات می‌دانند.

در واقع بازار مسکن در این ماه‌ها وارد رونق می‌شود. البته بیشتر رونق بازار در این مقطع به دلیل حضور خریدار مصرفی نیست. بلکه حجم خریدهای سرمایه‌ای افزایش می‌یابد. این خریداران به امید کسب سود در بازار شب عید دست به خرید می‌زنند.

دلیل دیگری که این میزان رشد را قابل قبول می‌کند، نوسانات در بازار ارز است. دلار در یک ماه اخیر رکوردهای عجیبی زده و هیجان نوسان افزایشی را وارد دیگر بازارها کرده است.

این اتفاق در سال گذشته نیز رخ داد. براساس گزارش دنیای اقتصاد، در آذر ماه سال گذشته حدود ۹ هزار و ۸۰۰ فقره معامله خرید مسکن در شهر تهران انجام شد که این میزان نسبت به آبان همان سال رشد حدود ۳۳ درصدی داشت. بخشی از معاملات مسکن در آن زمان به شکل «خرید موقت» توسط تقاضای غیرمصرفی انجام شد.

طی دهه‌های گذشته تقریبا همیشه به طور سنتی بازار مسکن در بهمن و اسفند ماه رونق بیشتری نسبت به سایر ماه‌های نیمه دوم سال داشته و پس از تابستان دومین مقطع پرمعامله سال به شمار می‌آید، چراکه برخی تلاش می‌کنند برای ایام عید نوروز پرونده جابه جایی ملکی خود را به نتیجه برسانند. این خریداران از دسته مشتریان سال ۹۸ بازار مسکن هستند که در آن مقطع زمانی پرتعداد بودند.

البته پیش‌بینی‌ها برای دی ماه ممکن است تغییر کند. چرا که از یک سو افزایش معاملات امسال از آبان ماه آغاز شد و در آذر ماه ادامه داشت. بنابراین احتمالا در دی ماه معاملات همانند پارسال نباشد. از سوی دیگر طی ۲ روز گذشته بازار ارز آرام گرفته و قیمت دلار چندین کانال افت کرده است.

اگر قرار باید نوسانات بازار ارز کم تحرک باشد، احتمالا سوخت رسانی بازار مسکن از سوی بازار ارز ضعیف شود. بنابراین بخشی از هیجانات بازار برای خرید ملک کنترل شود. اما احتمال رشد قیمت دلار وجود دارد و این موضوع پیش بینی‌ها را تحت تاثیر می‌گذارد.

البته دنیای اقتصاد از بازار مسکن دی ماه گزارش داده است که ظاهرا خریدار زیاد شده است. با آغاز زمستان تغییر محسوسی در عرضه فایل‌های فروش به بازار مسکن پایتخت صورت نگرفته است، اما ظاهرا بر متقاضیان خرید مسکن که در بازار حضور دارند، قدری افزوده شده است.

همچنین طبق اعلام بانک مرکزی، در آذر ماه امسال متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۴۸ میلیون و ۷۳ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۲.۹ و ۴۷.۵ درصد افزایش یافته است.

با این متوسط قیمت مسکن تهران، زوج‌های تهرانی با گرفتن وام مسکن فقط ۱۰ متر خانه می‌توانند بخرند. در حال حاضر هر ورق تسه مسکن که در تاریخ خرداد پارسال منتشر شده حدود ۱۲۴ هزار تومان قیمت دارد.

برای دریافت وام مسکن زوج‌ها باید ۹۶۰ ورق اوراق خریداری کنند که در مجموع قیمت این اوراق حدود ۱۲۰ میلیون تومان برآورد می‌شود. یعنی عملا متقاضیان خرید خانه فقط ۳۶۰ میلیون تومان وام می‌گیرند. یعنی با پول وام فقط ۷.۵ متر خانه می‌توان خرید..

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج