نکتهای خاص درباره ماجرای نماز جمعه تهران
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی میگوید: از اقامه نماز جمعه تهران توسط صدیقی بعد از افشای تخلفات مالی گرفته تا نشستن علیرضا پناهیان در کنار ابراهیم رئیسی بعد از توهین به پیامبر و شرکت سعید طوسی در مسابقات قرآنی عراق و زمزمه بازگشت گشت ارشاد، نشان میدهد شکاف مردم و حاکمیت خیلی زیاده است.
دیده بان: غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی میگوید: از اقامه نماز جمعه تهران توسط صدیقی بعد از افشای تخلفات مالی گرفته تا نشستن علیرضا پناهیان در کنار ابراهیم رئیسی بعد از توهین به پیامبر و شرکت سعید طوسی در مسابقات قرآنی عراق و زمزمه بازگشت گشت ارشاد، نشان میدهد شکاف مردم و حاکمیت خیلی زیاده است. از طرفی کشور اینقدر قحط الرجال نیست که آقای صدیقی فقط برای امامت جمعه تهران باقی مانده باشد
جعفرزاده ایمنآبادی، نماینده سابق مجلس: اگر رهبر انقلاب به وحدت ملی اشاره کردند، اقامه نماز جمعه به امامت صدیقی چگونه وحدت ایجاد میکند؟
تداوم برخی رفتارهای سیاسی و فرهنگی با نگاه از بالا به پایین، جامعه را آزرده و درگیر سؤالاتی کرده است؛ رفتارهایی چون اقامه نماز جمعه به امامت کاظم صدیقی بعد از افشای تخلفات مالی او گرفته تا استاندارد دوگانه حاکمیت در برخورد با چهرهای چون علیرضا پناهیان بعد از توهین به پیامبر و حتی حضور سعید طوسی، قاری قرآن پرحاشیه در مسابقات قرآنی عراق. از غلامعلی جعفرزاده ایمنآبادی، فعال سیاسی اعتدالگرا پرسیدهایم چرا در برخی موارد مشخص، با خواست و میل عمومی تا این حد لجبازی صورت میگیرد. جعفرزاده ایمنآبادی، نماینده پیشین مجلس معتقد است این رفتارها به منزله «لجاجت با مردم» است که نه تنها موجب عدالت و وحدت نمیشود بلکه به شکاف بین مردم و حاکمیت هم دامن خواهد زد.
حضور آقای صدیقی در نماز جمعه تهران این هفته با چه ایدهای صورت گرفت؟ آیا عدهای دنبال لجبازی با جامعهاند یا تصور میکنند برگزاری نماز جمعه با حضور صدیقی کار درستی است؟
کشور اینقدر قحط الرجال نیست که آقای صدیقی فقط برای امامت جمعه تهران باقی مانده باشد. او شخصاً نسبت به اتفاقات اخیر اعتراف و عذرخواهی کرده. رهبری در سخنرانی اخیر به وحدت ملی و عدالت اجتماعی اشاره کردند. لجاجت با مردم در این بین اصلاً منطقی نیست و موجب عدالت و وحدت نمیشود. من نمیگویم هر چه اکثریت گفت درست است، اما سه شرط عقلانیت و منطق و مشروعیت اگر در خواست عمومی باشد، نباید با آن لجاجت کرد.
به نظر شما تداوم اینگونه رفتارها که با نارضایتی بخش قابل توجهی از جامعه روبروست، در میانمدت چه نتایجی به دنبال خواهد داشت؟
شکاف بین حاکمیت و مردم با تداوم این رفتارها خیلی زیادتر میشود. آقای صدیقی محاکمه نشد و شفافسازی هم نکرد، اما حالا طلبکار شده است. دشمنان کجا به مردم توهین کردند؟ اگر آقای صدیقی نماز جمعه نمیآمد چه اشکالی بر اسلام وارد میشد؟ آقای پناهیان بعد از اینکه به پیامبر و حضرت علی توهین کرد در کنار رئیس جمهور نشست. میگوید حسودان میگویند، خب شما بیخود کردید که درست نمیتوانید درباره پیامبر صحبت کنید.
سعید طوسی به مسابقات قرآن اعزام میشود که تلویزیون عراق هم ما را مسخره کند، چرا اینگونه رفتارها را انجام میدهند؟ چرا مجدد میخواهند گشت ارشاد راه بیندازند؟ عدهای نگاه میکنند چه چیزهایی مردم را آزار میدهد، همان را انجام میدهند. اگر شما درست رفتار کنید، مردم هم شما را تأیید میکنند، ۸۰ میلیون نفر که اشتباه نمیکنند.
به نظر شما حضور کاظم صدیقی در نماز جمعه تهران، چه پیام سیاسی داشت؟ به طور کلی نتایج سیاسی این انتخاب را چگونه ارزیابی میکنید؟
خلوتترین نمازجمعه بعد از انقلاب امروز انجام شد و برخی فردا نماز خواندند. بالاخره آقای صدیقی خطا کرده است، اینکه اطرافیان گولشزدهاند بحث دیگری است، اما خطا کرده است و چرا حالا باید نماز جمعه بخواند؟ اگر رهبر انقلاب به وحدت ملی اشاره کردند، این رفتارها چگونه وحدت ایجاد میکند؟ این همه آدم با تقوا و فیلسوف در روحانیت داریم، آقای ابوترابی و اکبری و... وجود داشتند، اما چرا آدمی که مردم روی او حساس هستند را امام جمعه میگذارید؟ اقدامات اخیر اصلاً قابل دفاع نیست و به وحدت ملی و انسجام ملی ضربه میزند و جایگاه عدالت اجتماعی را تضعیف میکند. ما در اجرا قانون نباید تعارف داشته باشیم. ما نباید خودی و غیرخودی کنیم.
نکته آخر این که، رئیس دولت شما نمیفهمد که رشد نقدینگی، رشد اقتصاد نیست. این نشان میدهد که کشور از همه جهت در حال تضعیف است و فقط به این مسائل خلاصه نمیشود. نخبگان را خانهنشین کردند، افرادی با سوابق بد و بیسواد اداره کشور را به دست گرفتند. اگر میخواهید آسیبشناسی کنید، الان بخش اعظم کشور نیازی به دشمن بیرونی ندارد و اینقدر در داخل ناکارآمدی داریم که دیگر نیازی نیست با ما دشمنی شود. دشمن دشمن یعنی چی؟ ما در داخل در رده مسئولین دشمن زیاد داریم.
ارسال نظر