۱۵۳۰۷۳۶
۱ نظر
۲۴۳۸
۱ نظر
۲۴۳۸
پ

روزگار نه چندان شیرین سالار و مگنوم بحث‌برانگیز شد

در سال‌های اخیر، بسیاری از صنایع در ایران تحت تأثیر شرایط اقتصادی قرار گرفته‌اند و بازار محصولات مختلف با چالش‌های جدی روبه‌رو شده است.

برترین‌ها: در سال‌های اخیر، بسیاری از صنایع در ایران تحت تأثیر شرایط اقتصادی قرار گرفته‌اند و بازار محصولات مختلف با چالش‌های جدی روبه‌رو شده است. یکی از این بازارها، صنعت بستنی است که شاهد کاهش ۳۰ درصدی حجم خود در سه سال گذشته بوده است. این کاهش چشمگیر نشان‌دهنده‌ی واقعیت‌هایی است که در دل اقتصاد کشور نهفته است؛ هرچند که برخی افراد تلاش می‌کنند تا وضعیت اقتصادی را مثبت و رو به بهبود نمایش دهند، اما آنچه که در سطح جامعه می‌گذرد، تصویر دیگری از وضعیت معیشت مردم ارائه می‌دهد.

سایتت

محمدجواد شکری، فعال حوزه صنایع غذایی، با اشاره به این افت محسوس در بازار بستنی، به نبود توان خرید محصولات ساده‌ای چون بستنی‌های ۱۰ تا ۱۵ هزار تومانی توسط اقشار مختلف جامعه اشاره کرده است. این نکته، خود گواهی است بر اینکه حتی در شرایطی که اقتصاد در ظاهر در حال رشد است، مردم با مشکلات جدی در تأمین هزینه‌های روزمره خود مواجه‌اند. از این رو، وضعیت بازار بستنی به‌عنوان یکی از کالاهای مصرفی کم‌هزینه، به‌خوبی نمایانگر وضعیت واقعی معیشت در جامعه ایران است.

کاربران هم نظراتی دارند

بی‌خیال شهر نوشت:  بفرما اینم یکی دیگه از دلایل ناراحتیم: تا همین ۲-۳سال پیش حداقل روزی یدونه بستنی می‌خوردم، ولی الان؟ واقعا پول ندارم.

ماهی هم حسابی شاکی شده: شما خودتون حاضرید بستنی ده پونزده تومنی بخورید؟ اونم وقتی که آشغال‌ترین بستنی الان حداقل بیست و پنج تومنه.

لیندا: بستنی معمولی این قیمت نیست. یه بستنی که بشه باهاش یه بچه 8 ساله رو راضی کرد حدود 35 تومنه!

آلین هم قابل تامل نوشته:  نیاز نیست به همچین آمارایی نگاه کنین برای درک میزان فقر. همین که تو کوچه خیابون به آدما نگاه می‌کنی از کیفیت پوست و مو و دندوناشون می‌تونی بفهمی اوضاع چطوریاست.

کیفیت هم مدنظر است!

در ادامه این بحث، عده‌ای از مردم معتقدند که کاهش حجم بازار بستنی تنها به مسائل اقتصادی برنمی‌گردد و کیفیت محصولات نیز تأثیر زیادی در این روند دارد. در حالی که بسیاری از مردم به دلیل مشکلات مالی از خرید بستنی‌های ارزان‌قیمت خودداری می‌کنند، برخی دیگر به دنبال محصولات با کیفیت بالاتر هستند. این محصولات، که قیمتی در حدود ۷۰ هزار تومان در بازار دارند، طرفداران خود رادچار استیصال کرده است.

Pi4Imp0jBX5VTC-9da35bf43bf842a08131c80db03410e1

البته که هستند بستنی‌فروشی‌های در تهران که کیفیت مطلوب مصرف‌کننده را ارائه می‌دهند. آن‌هایی که به سبک جلاتو (بستنی ایتالیایی) فعالیت می‌کنند و در تهران طرفداران خاص خود را دارند. همین باعث شده فرد علاقه‌مند به بستنی به جای مراجعه به سوپرمارکت برای تهیه بستنی 70 - 80هزارتومانی به چنین بستنی‌فروشی‌های سر بزند و کیفیت را با قیمتی نزدیک به نمونه‌های بازاری  تجربه کند

از این رو، به نظر می‌رسد که گرایش مصرف‌کنندگان به کیفیت، حتی در قیمت‌های بالا، قابل توجه است. این تغییر ذائقه و اولویت‌های مصرفی نشان می‌دهد که مردم به دنبال تجربه‌های بهتر هستند و علاقه دارند برای محصولاتی با کیفیت بالاتر هزینه بیشتری بپردازند. اما یان هزینه گزاف آیا به صرفه جیب آنها هست؟ به عبارت دیگر، بازار بستنی در ایران دچار دوگانگی شده است: از یک سو، کسانی که توان خرید محصولات ارزان را ندارند و از سوی دیگر، مصرف‌کنندگانی که با وجود قیمت بالاتر، به دنبال طعم و کیفیت بهتری هستند. این تحولات، پیچیدگی‌های جدیدی به بازار بستنی اضافه کرده و چالش‌های این صنعت را دشوارتر کرده است.

مثلا این توئیت از آریا را بخوانید: این فرضیه هم اشتباه، توان خرید ۱۰-۱۵ تومنی رو دارم ولی بدمزه هستن.  سالار و مگنوم خوشمزه ست که خب اون 70 - 80 تومنه و توان خریدشو نداریم.

لی‌لی: ببینید همینکه همچین چیزی در یک‌ فضای عمومی اینچنینی مطرح میشه یعنی اوضاع خیلی خراب و غیرعادیه. اینکه یک عده‌ای راجع به قیمت بستنی و قدرت خریدن بستنی حرف بزنن.

محمد هم بحث کیفیت را پیش کشیده: اصلا بخاطر پول نیست! مردم فهمیدن اینایی که تولید میشه چیزی جز مریض شدن و قند بالا در انتظارشون نیست!

و علیرضا: مثلا اخیرا یه بستنی ادایی اومده بود به اسم بستنی انبه، چی بود این آخه. کیفیت اینه؟ کاش به جای طراحی به فکر محتوای محصولتون هم باشین و پول الکی از ملت نگیرین.

Mihan-3D-Mango-Ice-Cream-1

سخن آخر

وضعیت اقتصاد ایران  به حدی غیرمنتظره و پیچیده شده که این روزها شاهد بحث‌های گسترده‌ای در فضای مجازی هستیم. مسائلی که زمانی شاید به‌عنوان مشکلاتی کوچک در نظر گرفته می‌شدند، اکنون به موضوعاتی جدی تبدیل شده‌اند که توجه بسیاری را جلب کرده‌اند. این تغییرات، نشان‌دهنده عمق مشکلات اقتصادی و تغییرات در ذائقه مصرف‌کنندگان است که بر صنایع مختلف تأثیر گذاشته و به یکی از داغ‌ترین مباحث اجتماعی و اقتصادی تبدیل شده‌اند. به‌طوری که حالا حتی در فضای مجازی، نظرات و تحلیل‌های مختلفی درباره علل کاهش مصرف بستنی و روندهای جدید این بازار مطرح می‌شود. این خود گواهی است بر اینکه وضعیت اقتصادی و اجتماعی به‌طور مستقیم بر انتخاب‌ها و تصمیمات روزمره مردم تأثیر گذاشته است و دیگر هیچ چیزی حتی بستنی، از این تحولات مصون نمانده است.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • ناشناس

    همین دیروز دیدم یک بستنی سی تومنه یکی صد تومن، دو تا میخواستم پس سی تومنیه را خریدم.

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج