جاباما
۳۳۹۳۲۷
۵۰۸۰
۵۰۸۰
پ

شیرینی های هو‌س‌انگیز با میوه های تابستانی (۱)

فصل بهار و تابستان كه مي‌شود حتي اگر اهل پختن دسر و شيريني هم نباشيد هوس مي‌كنيد دست به كار شويد. مگر مي‌شود اين همه ميوه خوشمزه و از همه مهم‌تر خوشرنگ و لعاب زيبا را ديد ولي فقط به چيدن آنها در ظرف ميوه اكتفا كرد؟

مجله آشپزی مثبت: فصل بهار و تابستان كه مي‌شود حتي اگر اهل پختن دسر و شيريني هم نباشيد هوس مي‌كنيد دست به كار شويد. مگر مي‌شود اين همه ميوه خوشمزه و از همه مهم‌تر خوشرنگ و لعاب زيبا را ديد ولي فقط به چيدن آنها در ظرف ميوه اكتفا كرد؟ ميوه‌هاي اين فصل‌ها به خصوص تابستان جان مي‌دهند براي درست كردن انواع و اقسام دسر و شيريني. از اين فرصت استفاده كنيد و كفران نعمت نكنيد.

مافين توت فرنگي

فرزانه احمدي، كارشناس آشپزي و شيريني‌پزي:

مواد لازم:

  • ۱۵۰ گرم آرد سفيد
  • ۱۲۵ گرم پودر شكر
  • ۱/۴ ق‌چ وانيل
  • ۳ عدد تخم‌مرغ
  • ۱۲۵ گرم كره
  • ۱ ق‌س آرد ذرت
  • كپسول كاغذي به تعداد كافي
  • مقداري ترافل رنگي و توت‌فرنگي تازه براي تزئين
  • مقداري پودر قند براي تزئين
  • پوره توت فرنگی به میزان لازم

شیرینی های هو‌س‌انگیز با میوه های تابستانی (1)

طرز تهیه:

۱. پودر شكر و كره نرم شده را در كاسه‌اي بزرگ بريزيد و با همزن خوب بزنيد تا پوك و سفيد شود. وانيل را هم به آنها اضافه كنيد و كمي ديگر هم بزنيد. تخم‌مرغ‌ها را يكي‌يكي به مواد بالا اضافه كنيد و به هم زدن ادامه دهيد.

۲. وقتي محلول يكدست شد، پوره توت‌فرنگي آماده و خنك شده را به آن اضافه كرده و خوب با همزن بزنيد. آرد ذرت و آرد سفيد را مخلوط كرده و الك كنيد تا يكدست شوند. مخلوط آرد را به مواد بالا اضافه كنيد و با كاردك مخصوص كيك‌پزي به آرامي هم بزنيد تا گلوله‌هاي آرد از هم باز شوند و خمير نرم و لطيفي داشته باشيد.

۳. كپسول‌هاي كاغذي مافين را درون قالب بگذاريد. هر كاغذ را درون يك محفظه قالب گذاشته و مقداري از مواد كيك را درآنها بريزيد تا حدودا دو سوم قالب پر شود. فر را با درجه حرارت ۱۷۰ درجه سانتي‌گراد گرم كنيد. قالب مافين را در فر (طبقه وسط) بگذاريد. مدت زمان ۲۵ دقيقه براي پخت آنها كافي است. در آخر مافین ها را با توت‌فرنگي تازه، پودر قند و ترافل تزئين كنيد.

پوره توت فرنگي:

۱. براي درست كردن اين مافين ابتدا پوره توت‌فرنگي را آماده كنيد،براي اين منظورتوت‌فرنگي‌ها را شسته، دم‌هاي آنها را گرفته و در غذاساز يا مخلوط‌كن بريزيد. شكر را هم اضافه كرده و خوب مخلوط كنيد.

۲. پوره را در قابلمه كوچك لعابي ريخته، روي حرارت بگذاريد و هم بزنيد. بعد آرد ذرت را اضافه كنيد و دوباره هم زدن را ادامه دهيد تا سس غليظي به دست بيايد. بعد از غليظ شدن، پوره را از روي حرارت برداشته و بگذاريد تا خنك شود.

نكته: اضافه كردن آرد ذرت در اينجا براي غليظ شدن پوره توت فرنگي است.


اِسلايس موس توت فرنگي

مهشيد اميري، مربي و كارشناس آشپزي:

مواد لازم:

  • 1 تخته كيك اسفنجي (20×30)
  • بريلوي توت فرنگي به ميزان لازم
  • توت فرنگي تازه به ميزان لازم
  • 1/4 پيمانه سس توت فرنگي (يا شربت غليظ توت فرنگي)
  • 4 ق‌چ پودر ژلاتين
  • 200 گرم خامه فرم‌گرفته
  • 1/2 پيمانه پودر قند
  • 8 ق‌س آب سرد
  • 1/8 ق‌چ وانيل
  • 2 عدد سفيده تخم‌مرغ

از كجا بخريم؟

بريلو را در طعم‌ها و رنگ‌هاي مختلف مي‌توانيد از فروشگاه‌هاي لوازم قنادي تهيه كنيد. سس توت فرنگي و خامه قنادي فرم‌گرفته را هم از همين فروشگاه‌ها خريداري كنيد.

شیرینی های هو‌س‌انگیز با میوه های تابستانی (1)

طرز تهیه:

۱. پودر ژلاتين را همراه آب سرد و شربت يا سس توت فرنگي در ظرفي ريخته و مخلوط كنيد. ظرف را روي حرارت غيرمستقيم قرار دهيد و دائم هم بزنيد تا محلول شفاف شود. بعد ظرف را از روي حرارت برداريد تا از حرارت بيفتد.

۲. سفيده های تخم‌مرغ را به همراه وانيل و پودر قند در ظرفي ريخته و با همزن برقي آنقدر بزنيد تا سفيدرنگ و پوك شود.

۳. خامه فرم گرفته را به ظرف مخلوط سفيده تخم‌مرغ شيرين‌شده اضافه كرده و مخلوط كنيد. حالا نوبت اضافه كردن مخلوط ژلاتين ولرم است. آنها را به آرامي مخلوط كنيد. موس توت فرنگي آماده است.

۴. براي سرو يك نفره دسر مي‌توانيد تلق‌هاي خريداري شده (از فروشگاه‌هاي لوازم قنادي) را به اندازه ۵×۲۰ سانتي‌متر برش بزنيد آنها را از طول به سه قسمت مساوي تقسيم كنيد. هر برش مستطيل شكل را لوله كنيد تا به شكل استوانه‌اي شفاف دربيايد. لبه‌ها را با چسب بچسبانيد.

۵. به اندازه مقطع هر استوانه تلقي كيك برش بزنيد و در ته هر قالب يك نفره بگذاريد. همه كيك را به اين روش در ته ظرف‌ها بگذاريد. روي كيك‌ها را با موس توت فرنگي بپوشانيد.

۶. روي سطح دسر يك تكه توت فرنگي گذاشته و براي لايه آخر روي مواد را با بريلوي‌ توت‌فرنگي بپوشانيد. دسر را با توت فرنگي تزئين كرده و به مدت ۵ ساعت در يخچال بگذاريد تا آماده مصرف شود.

يه‌جور ديگه

اگر بريلوي توت فرنگي پيدا نكرديد مي‌توانيد از سس توت فرنگي يا شربت‌هاي غليظ توت فرنگي جهت تزئين روي موس‌ها استفاده كنيد يا به دلخواه از ژله توت فرنگي غليظ درست‌شده از قبل استفاده كنيد.

مي‌توانيد اين دسر را با ديگر ميوه‌هاي فصل مثل آناناس، هلو، گيلاس و زردآلو تهيه كنيد، اما اگر در دسترس نبودند كمپوت‌ آنها هم انتخاب خوبي است.

فوت‌وفن

براي تهيه اين دسر، كيك اسفنجي را مي‌توانيد خودتان درست كنيد، اگر هم عجله داريد مي‌‌توانيد از كيك‌هاي اسفنجي ساده آماده در قنادي‌ها و نان فانتزي فروشي‌ها استفاده كنيد و آن را به شكل دلخواه (به شكل ظرف يا قالب مخصوص سرو كردن) ببريد.

اگر موس قبل از ريختن روي برش كيك در ظرف مورد نظر، سفت و غليظ شد، با قرار دادن موس روي حرارت غيرمستقيم مي‌توانيد آن را دوباره شل و نرم كنيد تا راحت‌تر مورد استفاده قرار گيرد.

بريلو يك جور ماده ژله‌اي آماده است كه رنگ آن كاملا شفاف و طعم شيريني دارد. با كمك آن مي‌شود در عرض چند دقيقه سطح خارجي انواع موس، كيك و بستني را براق كرد.


كيك هزار ورق با توت‌فرنگي

زهرا محتشمي:

مواد لازم:

  • 500 گرم خمير هزار لايه
  • يا هزار ورق
  • 100 گرم خامه شيرين شده
  • 200 گرم گردو
  • 1 ق س هل آسياب شده
  • پودر قند به ميزان لازم
  • 10 عدد توت فرنگي
  • متوسط و سفت

شیرینی های هو‌س‌انگیز با میوه های تابستانی (1)

طرز تهیه:

۱. بسته خمير هزار لايه را باز كرده و هر كدام از خميرها را جدا از هم روي سطح آردپاشي شده ميز يا كابينت قرار دهيد. در صورت تمايل با وردنه آنها را باز و نازك كنيد. بعد از نازك كردن، هر دو طرف خمير را كمي آرد بپاشيد و خمير را با توجه به قالبي كه انتخاب كرده‌ايد به همان شكل (دايره يا مربع) و اندازه ببريد.

نكته: تعداد خميرهاي بريده شده هم بستگي به مواد مياني شيريني و ارتفاع شيريني‌تان دارد.

۲. فر را با دماي ۳۵۰ درجه فارنهايت يا ۱۸۰ درجه سانتي‌گراد روشن كنيد و بگذاريد يك ربع تا ۲۰ دقيقه گرم شود. آرد اضافي روي خميرهاي آماده را با برس يا قلم‌موي آشپزخانه پاك كرده و خميرها را با دقت روي سيني فر چرب نشده پهن كنيد.

۳. سيني را در طبقه وسط فر بگذاريد و ۱۵ تا ۲۰ دقيقه صبر كنيد تا خميرها خوب پخته شوند. بعد از اين مدت سيني فر را بيرون آورده و كناري بگذاريد تا سرد شود. مدت لازم براي سرد شدن خمير پنج تا شش ساعت است.

نكته: اگر تمام خمير مورد نيازتان براي پخت توي سيني فر جا نشد، بعد از پنج تا شش ساعت يك بار ديگر مرحله پخت را تكرار كنيد.

۴. در فاصله زماني‌اي كه قرار است خمير سرد شود، مي‌توانيد مواد مياني شيريني را آماده كنيد؛ پس گردوها را در آسياب بريزيد و به پودر تبديل كنيد.

۵. بعد از گذشت همان پنج تا شش ساعت با كاردك خميرهاي آماده يا درواقع همان نان‌هاي شيريني‌ را با دقت و به آرامي از سيني فر جدا كنيد. سعي كنيد خميرها سالم جدا شوند ولي اگر احيانا بعضي از آنها تكه‌تكه شدند هم نگران نشويد. از همان تكه‌هاي خرد شده هم مي‌توانيد استفاده كنيد. البته بهتر است لايه‌ اول و آخر شيريني درسته و كامل باشد.

۶. يك لايه نان را در قالب مورد نظر بگذاريد. اين همان اولين لايه شيريني است. بعد مقداري پودر قند روي آن بپاشيد. حالا با كاردك خامه را روي نان خوب پهن كنيد و مقداري هل و گردوي پودر شده روي خامه بريزيد. برگ‌هاي توت‌فرنگي‌ها را هم جدا كرده و آنها را با يك چاقوي تيز به صورت ورقه ورقه ببريد. سپس چند ورق از توت‌فرنگي را روي سطح خامه پر از هل و گردو بچينيد.

۷. مواد فوق را با لايه ديگري از نان بپوشانيد و دوباره كارپخش خامه را انجام دهيد. اين كار را آن‌قدر تكرار كنيد تا مواد و خامه تمام شود. لايه آخر هم يك ورقه نان و مقداري پودر قند است كه البته با توت‌فرنگي تزئين شده.

ادامه دارد...
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج