۱۰۱۲۰۸۲
۱۳ نظر
۵۰۰۹
۱۳ نظر
۵۰۰۹
پ

از مالیات خانه‌های خالی چه خبر؟

اخذ مالیات از خانه‌های خالی به عنوان یکی از ابزارهای ایجاد تعادل و آرامش در بازار مسکن، کماکان در کش و قوس قرار دارد.

خبرگزاری ایسنا: با وجود آنکه دولت رسماً سامانه اخذ مالیات از خانه‌های خالی را به سازمان امور مالیاتی تحویل داده، نمایندگان مجلس می گویند که این سامانه در دو ماه اخیر بین سازمان امور مالیاتی و وزارت راه و شهرسازی پاسکاری می شود.

اخذ مالیات از خانه‌های خالی به عنوان یکی از ابزارهای ایجاد تعادل و آرامش در بازار مسکن، کماکان در کش و قوس قرار دارد.

بر اساس قانون می‌بایست از سال ۱۳۹۵ واحدهای مسکونی خالی از سکنه مشمول مالیات شوند. این نوع مالیات با مالیات اجاره تفاوت دارد. مالیات بر اجاره سالهاست که برای واحدهای بزرگتر از ۱۵۰ متر اعمال می شود، اما مالیات خانه های خالی قرار است همه متراژ ها را تحت پوشش قرار دهد.

دریافت ۱.۵ برابر ارزش اجاره واحد خالی در سال چهارم

طبق اعلام محمود علیزاده، معاون سازمان امور مالیاتی، اگر هر واحد مسکونی بیش از یک سال خالی از سکنه و بلا استفاده بماند، به عنوان خانه خالی مشمول مالیات ماده ۵۴ قانون میشود. بر این اساس در سال اول، واحدهای خالی مشمول مالیات نیست اما در سال دوم به میزان ۵۰ درصد ارزش سالیانه اجاره ملک مشمول مالیات می‌شود. مالکان خانه های خالی باید در سال سوم معادل ۱۰۰ درصد ارزش اجاری و در سال چهارم ۱.۵ برابر مبلغ اجاره سالیانه مالیات بپردازند. زمان محاسبه نیز از سال ۱۳۹۵ یعنی زمان تصویب قانون است.

پیش نیاز دریافت مالیات از خانه های خالی، سامانه املاک و اسکان است که اواخر بهمن ماه سال ۱۳۹۸ بود که وزارت راه و شهرسازی در یک مراسم، این سامانه را رونمایی کرد. پس از آن در اواخر اردیبهشت ماه کمیسیون اقتصادی دولت طی مصوبه‌ای، بهره‌برداری از این سامانه را به سازمان امور مالیاتی داد. البته ۲۶ خرداد ماه هادی خانی معاون سازمان امور مالیاتی گفت که اطلاعات سامانه املاک در اختیار این سازمان قرار نگرفته است. همان روز با ابلاغ جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، سامانه تشخیص خانه‌های خالی رسماً تحویل سازمان امور مالیاتی شد.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نیز در هفته های اخیر چند بار اعلام کرده که اولین برگ های مالیاتی در تابستان امسال تحویل مالکان واحدهای خالی از سکنه خواهد شد؛ هر چند سازمان امور مالیاتی هنوز زمان دقیقی برای این موضوع اعلام نکرده است.

حالا نمایندگان مجلس مدعی هستند که این سامانه میان وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی پاسکاری می‌شود. محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران از تعلل دولت در این زمینه گلایه کرده و گفته است: در نشست هفته آینده این کمیسیون، موضوع راه اندازی سامانه املاک و اسکان با حضور اسلامی و دژپسند وزرای راه و شهرسازی و اقتصاد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این امکان رو فراهم کنید پیش از گرفتن مالیات مالکان واحدها بتونن متوجه بشن که واحدشون مشمول این طرح میشه یا نه تا اگر ملزم به پرداخت مالیات بودن بتونن در مورد خونشون تصمیم بگیرن.

      پاسخ ها

      • U.S.X

        هیچی بابا تمام خانه های خالی شناسایی شد تا در قبال ثبت دنبال صاحبان گشتند تمام خانه خالی ها مال آقازاده ها است و اداره دارایی هیچ اقدامی نمی‌تواند انجام دهد
        او میداند کوچکترین حرکتی انجام دهد از طرف وزرا اخراج خواهد شد

    • بدون نام

      همش الکیه

    • بدون نام

      چون خانه های خالی مالگش بیشتر مسئولین هستند اجرایی نمی شود.فقط خدا به داد مردم ضعیف برسد.

    • بدون نام

      هیچ چه خبر ؟این چه مسخره بازیه دیگه ؟کسی جرات نکنه یه خونه اضافی داشته باشه که حضرات تیزکنن ازش مالیات بگیرن تاجایی که ماازقانون خواندیم مالیات رااز درآمد میگیرن نه ازراه رفتن مردم توخیابون

    • بدون نام

      از آقا زاده ها و وزیر وزرا با این همه برج و خانه خالی مگه می توان مالیات گرفت مافیای بالا رفتن قیمت ها خودشان هستند .

    • بدون نام

      ده سال حرفشو می زنند اما اجراش وجود می خواهد
      ما فیا نمی گذارن

    • بدون نام

      دولت دروغ میگوید و حرفهایش مانند خانه های خالی، خالی بندی میباشد و نمایشی فقط حرف میزند تا سر مردم را گرم کند، و اگر فشار مجلس جدید بر دولت نبود، اصلا حرف مالیات بر خانه های خالی را هم نمی زد تا چه برسد اجرا کند ، مگر اینکه دولت تحت فشار مجلس جدید بخواهد مالیات تاثیر گذار بر خانه های خالی را عملیاتی کند تا شاید بتواند مستاجران و جوانان مملکت را از نابودی نجات دهد، زیرا پس چرا دولت در مجلس قبلی هیچ حرفی از مالیات بر خانه های خالی نمی زد و گذاشت مستاجران و جوانان مملکت نابود شوند و حالا بعد از مرگ سهراب و نابودی جوانان، در زمان مجلس جدید امده داره نمایشی حرف مالیات بر خانه های خالی میزند و خیلی موارد دیگر ...........

    • صدراله رحیمی

      راهنمای خوبی است تاهرکس ب وظیفه خودعمل کند

    • بدون نام

      تمام این مالیاتها به خریدار ومستاحر در اینده منتقل خواهد شد خواهید دید تا حلا هیچ کالا و خدماتی با زور ودستوری درست نشده نمونه خودرو سکه ا ز و مابقی کالاها

    • بدون نام

      ما یک همسایه داریم ،سه واحد ۱۱۰ متری نوساز خالی داره
      از ترس مالیات دادن پرده زده و برقها رو روش گذاشته که مثلا کسی داره زندگی میکنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سلام به دارای اطلاع دهید

    • بدون نام

      بهتر برای پشت بومهای خونه مردم هم یه مالیاتی تعین کنید اینجوری ک نمیشه آخه پشت بومها همه خالی باشن خخخخ

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج