۱۰۴۳۷۷۴
۱۷ نظر
۵۰۱۱
۱۷ نظر
۵۰۱۱
پ

تخریب ویلاها چه سودی دارد؟

‌این روزها ویدئوی تخریب ویلاها در جاهایی مثل ملارد و نوشهر، دست‌ به ‌دست می‌چرخد...

روزنامه شرق: ‌این روزها ویدئوی تخریب ویلاها در جاهایی مثل ملارد و نوشهر، دست‌ به ‌دست می‌چرخد.

مدیران ذی‌ربط با این تخریب‌ها، با چنان افتخاری از فرو‌ریختن ویلاها با ماشین تخریب در دست‌شان، سخن می‌گویند که گویی شاخ غولی بزرگ را شکسته‌اند و کاری کرده‌اند کارستان.‌صورت‌مسئله چیست؟

در جاهایی ساخت‌وسازهایی صورت گرفته است که بر مبنای اسناد زمان اصلاحات ارضی در دهه ۱۳۴۰ و پهنه‌بندی‌های ذی‌ربط با این اسناد، یا جزء منابع طبیعی و ملی هستند یا جزء اموال شخصی با کاربری کشاورزی.‌ اولا، بیش از همه، سیاست‌گذاران مقصر هستند که سال‌هایی در خواب بوده‌اند و اجازه داده‌اند که چنین ساخت‌‌و‌سازهایی صورت بگیرد و حالا چند سالی است که یاد منابع طبیعی افتاده‌اند؛ منابع طبیعی که بیش از همه بر اثر تصاحب دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و عمومی و همین‌طور ناتوانی این نهادها در بازسازی این منابع، با سرعت از بین رفته و بحران زیست‌محیطی (کاهش آب‌های زیرزمینی، نشست زمین، کاهش مساحت جنگل‌ها و مراتع) را به وجود آورده است.

‌ثانیا، تخریب، به‌ویژه وقتی که بناهای ویلاها و نظایر آنها، به ‌روال معمول تجربه‌شده در گذشته، به صورت مخروبه باقی می‌مانند، از هیچ منظری راهکار مقبولی نیست. نه با چنین اقدامی، زمین‌ها برای کاربری‌های کشاورزی قابل استفاده می‌شوند و نه به احیای منابع طبیعی کمکی می‌کنند.

تنها پیامد این تخریب‌ها، نابود‌کردن منابع صرف‌شده برای ساخت آنهاست که هزینه‌های ملی دیگری را بر هزینه‌های از‌بین‌رفته منابع طبیعی اضافه می‌کند.

همین‌طور، هزینه اجتماعی زشت‌کردن نمای مناطقی را در پی دارد که این ویلاها در آنجا قرار دارند.‌ثالثا، اگر در مواردی نهادهای دولتی و عمومی مدعی مالکیت آنها باشند؛ در‌حالی‌که سال‌های طولانی در مالکیت مردم بوده‌اند، این را باید به حساب رفتار کاسب‌کارانه غیراخلاقی ‌گذاشت که حق مالکیت شرعی و عرفی را به سودای دسترسی به دارایی ارضی مردم نقض می‌کنند.

در چنین موقعیتی راهکار عقلانی و منصفانه چیست؟

به‌ جای تخریب، می‌توان به این واحدها با اعطای مجوزهای لازم، رسمیت داد و در برابرش مالیات بر ثروت دریافت کرد و درآمد مالیاتی را صرف ایجاد فضای سبز و مکانیزه‌کردن سیستم آبیاری و حاصلخیز‌کردن زمین، حتی به اندازه کوچک، در جاهای دیگر کرد.

عقل متعارف و سلیم، در مقایسه با دو گزینه الف. تخریب‌کردن و مخروبه به‌جای‌گذاشتن و ب. مالیات بر ثروت بستن و آن را صرف بازسازی زمین‌های بایر و فصاسازی و تقویت خاک کردن، دومی را تأیید می‌کند.در‌عین‌حال تکلیف ساخت‌وسازها در آینده را هم می‌توان مشخص کرد.

با مشخص‌شدن جاهای ممنوعه و اعلام عمومی آن، می‌توان از وقوع چنین تنش‌هایی و اتلاف منابعی در آینده، به شرط برخورد عادلانه با هر نهاد و دستگاهی، پیشگیری کرد.ولی از سیاست‌گذاری مبتنی بر چنین منطقی، چنین انتظاری نمی‌رود. منطقی که از سویی، ناتوان از پیشبرد انباشت سرمایه محیط‌زیست‌گرا و ارتقای عملکرد بخش کشاورزی از طریق انطباق آن با فناوری‌های به‌روز دنیا در حوزه‌های آبیاری و خاک و... است و از سوی دیگر، ناتوان از پیشگیری از دست‌اندازی دستگاه‌ها و نهادهای قدرتمند‌ به منابع طبیعی با هدف مسکن‌سازی و ویلاسازی و... است.

طنز قضیه در اینجاست که چنان به اسناد پهنه‌بندی دهه ۴۰ استناد می‌شود که گویی در همه‌جا با دقت و ظرافت مثال‌زدنی، آن پهنه‌بندی‌ها رعایت شده و اراضی بایر تبدیل به مناطق مسکونی و تفریحی دستگاه‌ها و نهادهایی نشده‌اند.

در ژاپن، دولت اجازه می‌دهد که در برخی از جاها، بیشه‌ها به زمین‌های گلف تبدیل بشود، به این شرط که به ازای هر درختی که بریده می‌شود، حداقل ۱۰ درخت در جایی که دولت تعیین می‌کند، کاشته بشود.ایجاد بازی برد- برد میان بازیگران مختلف، هنر نظام سیاست‌گذاری کارآمد است.

وقتی حکمرانی و سیاست‌گذاری ضعیف باشد، تنها چیزی که روی دست اقتصاد و منابع طبیعی و مردم باقی می‌ماند، اتلاف منابع و هزینه‌های فزاینده است. در این چارچوب، عملکردهای پررنگ ثبت‌شده در کارنامه‌ها، به نوع برخورد با تخریب ویلاها و ساخت‌وسازهای مبتنی بر حق مالکیت شرعی و عرفی حق ریشه، محدود می‌شود.‌

سیاست‌گذاری کج‌بنیان، پاسخی به مسئله‌ها نیست؛ خود مسئله اصلی است که باید با راهکاری صحیح رفع بشود. در غیر‌این‌صورت، با کژکارکردی‌های اساسی خود، به جای حل مسائل اقتصادی و اجتماعی، بر ابعاد آنها خواهد افزود.

*علی دینی‌ترکمانی
*استادیار مؤسسه مطالعات بازرگانی

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فقط تخریب جواب میده

      جربمه باعث میشه دوباره خلاف بسازن و منتظر جریمه دادن باشن

      فکر کنم جنابعالی یکی از دلال ها باشی

    • بدون نام

      وقتی کسی به خودش اجازه داده منابع ملی رو تصرف کنه و یا کاربری کشاورزی رو تغییر بده ، باید هزینه این تخلفش رو هم بده و اونها تخریب بشه . بیخود هم نرم نرمک این بی قانونی ها رو ماله نکشید و توجیه کنید .

    • بدون نام

      بایدخراب کنند ......که ساختن

    • بدون نام

      باید تخریب بشن چون صاحبان سرمایه با قدرتی که دارند در زمین های کشاورزی و ملی و... خانه میسازند و صرفا با پرداخت جریمه ناچیز از ان املاک استفاده میکنن ولی مالکین اولیه حتی حق گذاشتن یه بلوک رو ندارن

    • بدون نام

      معلومه چند تا از این ویلاها مال اقوام نویسنده مقاله میباشد حالا این بابا یه حرفی زده گناه نکرده که حرف دل اقواموزده

      پاسخ ها

      • علی

        با شما موافقم املاکی که در منابع طبیعی ساخته شده باید تخریب شود هر جا یه درخت سبز شده رفتن ویلا ساختن خراب کردن منابع طبیعی ولا تو تایلند مارفتیم همه جا سبز وخوش اب وهوا بود یه ویلا وسط این جنگلاش ماندیدیم

    • بدون نام

      استاد گرانقدر کسانی که اینگونه ویلاها را بنا کرده اند آیا از پرداخت مالیات ناتوانند! چرا نفرمودید ایشان را معرفی کنند و دستشان را از تجاوز به بیت المال کوتاه نمایند....

    • علی

      بیشتر منابع طبیعی در اختیار کارمندان دولتی قرار گرفته که فروخته اند درشهرها نوابغ ییلاقی وکوه پایه مثل منطقه روستای غار نبشابور

    • بدون نام

      عقل چیز خوبیست ولی متاسفانه وقتی مسؤلان با مدارک زورکی بدون حضور درکنکور وکلاس درس دکترا گرفته اندولی مدرک باعث رشد عقل نشده نتیجه اش اینه اگر شاهکارهای اقایان دراین چهل سال نوشته شد مثنوی هفت تن کاغذ میشود

    • عبدالله رحیم

      اونا که هر بخوان میکنن هیچی بهتر از تخریب ملک نیسن

    • بدون نام

      بسیارعالی دیدگاه بسیار دقیق ودرست ایكاش چنین افرادی درراس این مملكت حكمرانی داشتند.

    • بدون نام

      باید این اراضی که اقازاده ها تصرف کردن.شده محل فساد.انواع خراب کاریها..کاملا با خاک یکسان بشه..

    • بدون نام

      دست تخریب چیانو دادگاهدرد نکنه به موقه عمل کردن

    • شنونده

      روزنامه شرق......شما گوینده هستید وما خواننده روزنامه......آخر فیلم رو ببین نه اولش رو.....همه شدن میتی کومان......کارتونش روهم دیدید...

    • بدون نام

      دمت گرم نویسنده جان .به امید تحققش البته که زمین باید مال خود شخص باشه نه اینک غیر قانونی گرفته باشه . وقتی هم یه زمین داری چهار دیواری اختیاری ...

    • کوروش

      واقعا نوع نگاه ودیدگاهتان کاملا منطقی وعالی بود کاش مسئولین قبل از انجام هر کاری به عواقب آن توجه میکردن.

    • بدون نام

      کشور باندازه کافی مخروبه هست شما دیگه انرا اضافی نکنید.تخریب هدر دادن منابع و نابودی محیط زیست است.
      راهکار ان دوبند قانون محکم است در صورت ساخت بنا ی غیر مجاز سلب مالکیت و جریمه ده برابر ارزش ملک و حتی زندان بازدارنده است.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج