۱۰۴۳۷۹۴
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

محمدرضا خاتمی: کودتای خزنده وجود نداشت

چند هفته بعد از انتشار یک نوار صوتی با محتوای گفت‌وگو میان فرماندهان جنگ و فرماندهی سپاه پاسداران که با عنوان کودتای خزنده در جامعه منتشر و توصیف شده، مباحث پیرامون آن ادامه دارد وهرکس که در آن فضا حضور داشت، برداشت، تحلیل و تفسیر خود را از آن روزها و آن اختلافات بیان می‌کند.

روزنامه همدلی: چند هفته بعد از انتشار یک نوار صوتی با محتوای گفت‌وگو میان فرماندهان جنگ و فرماندهی سپاه پاسداران که با عنوان کودتای خزنده در جامعه منتشر و توصیف شده، مباحث پیرامون آن ادامه دارد وهرکس که در آن فضا حضور داشت، برداشت، تحلیل و تفسیر خود را از آن روزها و آن اختلافات بیان می‌کند.

سید محمدرضا خاتمی، نایب رئیس مجلس ششم و دبیرکل سابق جبهه مشارکت، نظرات خود را باره جنگ، اختلافات سپاه و حضور در عرصه سیاست بیان کرده است. وی همچنین با اشاره به مباحث اخیری که درباره اختلافات فرماندهان جنگ در آذر ۶۳منتشر شده، می‌گوید که کودتایی در کار نبود و برنامه‌ای برای حذف کسانی دیگر وجود نداشته است.

خاتمی درباره سوالاتی که این سال‌ها درباره ادامه جنگ و یا پایان آن پس از آزادی خرمشهر مطرح شده گفت:«آن زمان به ذهن هیچ کس نمی‌رسید که بعد از فتح خرمشهر، صلح کنیم.»

وی در خصوص تفکر سیاسی حاکم بر سپاه پاسداران در زمان جنگ گفت:«آن زمان، سپاه کلا چپ بود.این که فکر کنیم جریان خاصی در داخل سپاه برخلاف مشی کلی انقلاب ایجاد شده باشد، چنین چیزی نیست.» وی با اشاره به فضای سیاسی و اجرایی کشور که در اختیار جناح چپ جمهوری اسلامی بود، افزود:«بسته به سیاست کلی که وجود داشته است، سپاه هم در همان مسیر رفته است.»

نایب رئیس مجلس ششم درباره گفت‌وگوی جناح‌های داخل نظام و اختلاف سلیقه‌ها در آن زمان توضیح داد:«دو نیروی انقلابی می‌توانستند خیلی راحت با وجود اختلاف سلیقه در کنار هم بنشینند، بحث کنند، صحبت کنند و در آخر هم برادرانه دنباله کار خود بروند، الان اصلا نمی‌توانند کنار هم بنشینند. دیگر این تفکر که او برادری است که با من اختلاف سلیقه دارد، نیست.»

محمدرضا خاتمی درباره ورود سپاه به سیاست و حساسیت امام خمینی(ره) در این باره گفت:«امام معتقد بودند که سپاه به هیچ وجه نباید در امور سیاسی دخالت کند. هر کس هم که حزبی است، باید استعفا دهد و یکی را انتخاب کند. ممکن است الان سیاست کلی، این نباشد و باید درهمه امور، سیاسی فرهنگی اقتصادی و سیاست خارجی دخالت کند.»

نماینده مجلس ششم با اشاره به مباحثی که اخیرا درباره اختلافات فرماندهان سپاه در سال ۶۳ و در اوج جنگ مطرح شده گفت:«این که فکر کنیم جریانی در درون سپاه است که خزنده پیش رفته، دیگران را حذف کرده یا برنامه‌ای دارد، تصور درستی نیست. فکر می‌کنم سپاه در راستای سیاست‌های کلی نظام عمل و حرکت می‌کند.»

محمدرضا خاتمی با اشاره به اختلافاتی که هنوز هم درباره تصمیم امام(ره) مبنی بر پذیرفتن قطعنامه در جامعه وجود دارد، گفت:«عده‌ای، جنگ را حادثه‌ای در مقطعی از زمان می‌بینند که باید تمام شود. یعنی بنای زندگی بر جنگ نیست. عده‌ای هم هستند که زندگی‌شان در جنگ است، هم به لحاظ اعتقادی و هم به لحاظ منافعی که ممکن است وجود داشته باشد.»

این فعال سیاسی در بخشی از این گفت‌وگو پیرامون آزادی بیان و امکان گفت‌وگو درباره برخی از مسائل گفت:«هزینه‌های بسیار زیادی هم دارد که بخواهید خوانش یا قرائت خودتان از تحولات کل ایران را بیان و منتقل کنید. مگر الان می‌توانید حرف خود را در مورد مشروطه بزنید؟ مگر می‌توانید در مورد شیخ فضل‌الله نوری یا آخوند خراسانی حرف خود را بزنید؟ مگر می‌شود گفت مصدق یا آیت‌الله کاشانی چه کسانی بوده‌اند؟»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج